Bi buffer maken
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bi buffer maken
Er is best wel wat te vinden, Velleman heeft een vrij simpel bouwpakketje.
Leuk om mee te oefenen/knutselen/modificeren :
http://www.velleman.eu/products/view/?id=8985
Op ebay is ook van alles te vinden, helaas is het merendeel wel met buizen, maar wie zoekt vind ook wel wat solid state ontwerpen, deze ziet er wel serieus uit :
http://www.ebay.com/itm/Audio-Stereo-MM ... 2ed717f438
Ook een leuk dingetje :
http://www.ebay.com/itm/Stereo-Phono-RI ... 2ee2e9a17e
Nog een paar :
http://www.ebay.com/itm/Audio-JFET-Phon ... 43d7fe7e8e
http://www.ebay.com/itm/Single-ended-Cl ... 1e9ffc585c
Leuk om mee te oefenen/knutselen/modificeren :
http://www.velleman.eu/products/view/?id=8985
Op ebay is ook van alles te vinden, helaas is het merendeel wel met buizen, maar wie zoekt vind ook wel wat solid state ontwerpen, deze ziet er wel serieus uit :
http://www.ebay.com/itm/Audio-Stereo-MM ... 2ed717f438
Ook een leuk dingetje :
http://www.ebay.com/itm/Stereo-Phono-RI ... 2ee2e9a17e
Nog een paar :
http://www.ebay.com/itm/Audio-JFET-Phon ... 43d7fe7e8e
http://www.ebay.com/itm/Single-ended-Cl ... 1e9ffc585c
Re: Bi buffer maken
Verkeerd draadje?Barry2001 schreef:Waar is die harde schijf voor Peter? 'Vast' staton voir muziek?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bi buffer maken
Kon het berichtje al niet terug vinden
dikke vingers en een iefoon. Verkeerd draadje, excusez.
Re: Bi buffer maken
De B1 speelt nu al even met beide kanalen.
Alles even overnieuw gedaan met nieuwe fets die ik zo goed mogelijk gematched heb. Een klein verschil van enkele milivolts blijft helaas.
Linker en rechterkanaal gespiegeld opgesteld. Dat is de goden verzoeken natuurlijk, maar het ging allemaal in 1 keer goed.
Voor een definitieve versie even een goede routing bedenken en maken voor de verbindingen.
Die los slingerende draden wil ik dan niet en de potmeter/ switch zullen met een verlengstift naar achteren geplaatst moeten worden.
De bedrading zelf mag wat audiofieler. Ik denk aan soepel massief zilverdraad, dat kost de kop ook niet en het corrodeert niet.Bedrading naar de uitgang is wel van hoge kwaliteit koper 99,99%. Door het twisten met een andere draad geen greintje brom, zelfs niet met de volumemeter helemaal open.
De aan/uitschakelaar smolt meteen bij het solderen, moeten volgende keer stekkertjes op of een andere type kopen die een soldeerbout kan verdragen.
De volumeregelaar is prut. Heb gelukkig nog een mooie alps.10k, weet niet of dat de juiste waarde is.
De voeding is een adapter van HQ instelbaar 18Vdc gestabiliseerd. Misschien valt hier nog winst te behalen.
De buffer heb ik nu maar 1 x, maar dat worden er straks 2.
Wat ik nog zoek is een plaatje van printmateriaal zonder gaatjes en koper. Kan ik zelf op de juiste plekken gaatjes boren van de juiste dikte. t Zijn maar een paar gaatjes.
DAn lijm ik de onderdelen vast, want die losse zwevende weerstandjes en draadjes gaan tegen m'n gevoel van degelijkheid in. Alles moet gewoon goed vast zitten, solide en strak.
Weet iemand waar ik dit kan vinden of dat het überhaupt wel bestaat? Dan kan ik alles nog wat dichter bij elkaar zetten en mooi afwerken.
En het geluid?
Wat direct opvalt is dat de bas dieper en voller is. Dan valt op dat het hoog/midden gedetailleerder is en vooral minder smoezelig. Er is ook meer diepte en overall meer detail. Het gaat niet schreeuwen bij dynamiek zoals bij de hypex zonder pre. Wat bleef is een tamelijk opdringerig midden, wel schoon nu, maar toch sterk aanwezig wat je goed hoort aan vrouwenstemmen. Dat mag voor mij wel minder. Wellicht speelt het klankkarakter van de hypex een rol of anders elders in de keten.
Al met al wel het gevoel dat het allemaal wat muzikaler wordt en dat de rest ook broodnodige upgrading nodig heeft. Dat is de endless story van hifi.....
Alles even overnieuw gedaan met nieuwe fets die ik zo goed mogelijk gematched heb. Een klein verschil van enkele milivolts blijft helaas.
Linker en rechterkanaal gespiegeld opgesteld. Dat is de goden verzoeken natuurlijk, maar het ging allemaal in 1 keer goed.
Voor een definitieve versie even een goede routing bedenken en maken voor de verbindingen.
Die los slingerende draden wil ik dan niet en de potmeter/ switch zullen met een verlengstift naar achteren geplaatst moeten worden.
De bedrading zelf mag wat audiofieler. Ik denk aan soepel massief zilverdraad, dat kost de kop ook niet en het corrodeert niet.Bedrading naar de uitgang is wel van hoge kwaliteit koper 99,99%. Door het twisten met een andere draad geen greintje brom, zelfs niet met de volumemeter helemaal open.
De aan/uitschakelaar smolt meteen bij het solderen, moeten volgende keer stekkertjes op of een andere type kopen die een soldeerbout kan verdragen.
De volumeregelaar is prut. Heb gelukkig nog een mooie alps.10k, weet niet of dat de juiste waarde is.
De voeding is een adapter van HQ instelbaar 18Vdc gestabiliseerd. Misschien valt hier nog winst te behalen.
De buffer heb ik nu maar 1 x, maar dat worden er straks 2.
Wat ik nog zoek is een plaatje van printmateriaal zonder gaatjes en koper. Kan ik zelf op de juiste plekken gaatjes boren van de juiste dikte. t Zijn maar een paar gaatjes.
DAn lijm ik de onderdelen vast, want die losse zwevende weerstandjes en draadjes gaan tegen m'n gevoel van degelijkheid in. Alles moet gewoon goed vast zitten, solide en strak.
Weet iemand waar ik dit kan vinden of dat het überhaupt wel bestaat? Dan kan ik alles nog wat dichter bij elkaar zetten en mooi afwerken.
En het geluid?
Wat direct opvalt is dat de bas dieper en voller is. Dan valt op dat het hoog/midden gedetailleerder is en vooral minder smoezelig. Er is ook meer diepte en overall meer detail. Het gaat niet schreeuwen bij dynamiek zoals bij de hypex zonder pre. Wat bleef is een tamelijk opdringerig midden, wel schoon nu, maar toch sterk aanwezig wat je goed hoort aan vrouwenstemmen. Dat mag voor mij wel minder. Wellicht speelt het klankkarakter van de hypex een rol of anders elders in de keten.
Al met al wel het gevoel dat het allemaal wat muzikaler wordt en dat de rest ook broodnodige upgrading nodig heeft. Dat is de endless story van hifi.....
Re: Bi buffer maken
Dank je Ray, ik zal het een en ander bestuderen. Velleman kutje is te simpel hoor.ray5150 schreef:Er is best wel wat te vinden, Velleman heeft een vrij simpel bouwpakketje.
Leuk om mee te oefenen/knutselen/modificeren :
http://www.velleman.eu/products/view/?id=8985
Op ebay is ook van alles te vinden, helaas is het merendeel wel met buizen, maar wie zoekt vind ook wel wat solid state ontwerpen, deze ziet er wel serieus uit :
http://www.ebay.com/itm/Audio-Stereo-MM ... 2ed717f438
Ook een leuk dingetje :
http://www.ebay.com/itm/Stereo-Phono-RI ... 2ee2e9a17e
Nog een paar :
http://www.ebay.com/itm/Audio-JFET-Phon ... 43d7fe7e8e
http://www.ebay.com/itm/Single-ended-Cl ... 1e9ffc585c
Als het uit Amerika moet komen komt er flink wat reisgeld bij overigens
Re: Bi buffer maken
Dat Vellemankitje doet me overigens denken aan vroeger toen ik als 16 jarige van mijn vakantiebaantje een philips 212 electronic pick-up kocht. Deze was zonder behuizing, dat kon in die tijd en was goedkoper. De electronic met tiptoetsen leek wel van de maan te komen, zo mooi met die groene ogen. Nooit meer zulke ogen gezien
Maar het md element kon natuurlijk niet zomaar op de 2 buizenradio's die ik in stereo had gekoppeld met 2 grote papieren breedbanders van philips.
Toen kocht mijn vader voor mij een riaa bouwpakketje bij een elektronicawinkeltje in Eindhoven. Mijn handige pa soldeerde deze zo in elkaar. Als Velleman toen al bestond was het zeker een Vellemankitje
Maar het md element kon natuurlijk niet zomaar op de 2 buizenradio's die ik in stereo had gekoppeld met 2 grote papieren breedbanders van philips.
Toen kocht mijn vader voor mij een riaa bouwpakketje bij een elektronicawinkeltje in Eindhoven. Mijn handige pa soldeerde deze zo in elkaar. Als Velleman toen al bestond was het zeker een Vellemankitje
Re: Bi buffer maken
Waar kan een mens zijn met zijn hoofd...??
Kom ik er vanochtend achter dat ik de luidsprekers uit fase had staan.
Ik dacht waar blijft die diepe bas die ik van sommige nummers ken en ja hoor........
Verdwenen ook het laatste restant vervorming in het middengebied en alles bij alles een rustig breed geluidsbeeld waarbij vele details plotseling opvallen.
Ieder nummer dat ik ken klinkt weer onverwachts anders, wat een mooi resultaat!
De gain is wat aan de lage kan, moet de volumeknop ver open draaien als ik via dac/usb mijn Itunes bestand afspeel via de imac.
Met een 10k potmeter zal de knop misschien minder ver open hoeven als ik het goed heb.
Ik vraag me af of het voldoende is voor een riaa pre.
Ik kan bijna niet wachten om mijn stilgelegde luidsprekerproject weer van zolder te halen. Die heb ik een tijdje geleden aan de kant gegooid door uitblijvend goed resultaat.
Ik kreeg de scherpte en de vervorming er niet uit, niet wetend dat het aan het bronsignaal lag, namelijk de hypexen zonder buffer/voorversterker.
Alles wat stoorde is nu weg, die rot SSjes, de fuss, de hardheid, de cresendovervorming, etc.
De luidsprekers waar ik nu mee speel zijn een stel 40 jaar oude Chartwell PM400. Een seventies sound, warm, volle maar niet strakke bas en weinig ruimtelijkheid.
Kom ik er vanochtend achter dat ik de luidsprekers uit fase had staan.
Ik dacht waar blijft die diepe bas die ik van sommige nummers ken en ja hoor........
Verdwenen ook het laatste restant vervorming in het middengebied en alles bij alles een rustig breed geluidsbeeld waarbij vele details plotseling opvallen.
Ieder nummer dat ik ken klinkt weer onverwachts anders, wat een mooi resultaat!
De gain is wat aan de lage kan, moet de volumeknop ver open draaien als ik via dac/usb mijn Itunes bestand afspeel via de imac.
Met een 10k potmeter zal de knop misschien minder ver open hoeven als ik het goed heb.
Ik vraag me af of het voldoende is voor een riaa pre.
Ik kan bijna niet wachten om mijn stilgelegde luidsprekerproject weer van zolder te halen. Die heb ik een tijdje geleden aan de kant gegooid door uitblijvend goed resultaat.
Ik kreeg de scherpte en de vervorming er niet uit, niet wetend dat het aan het bronsignaal lag, namelijk de hypexen zonder buffer/voorversterker.
Alles wat stoorde is nu weg, die rot SSjes, de fuss, de hardheid, de cresendovervorming, etc.
De luidsprekers waar ik nu mee speel zijn een stel 40 jaar oude Chartwell PM400. Een seventies sound, warm, volle maar niet strakke bas en weinig ruimtelijkheid.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Bi buffer maken
Een B1 heeft geen gain. Dat is de reden dat ie bij mij het veld moest ruimen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Bi buffer maken
Misschien dan toch maar iets kant en klaars van Manley aanschaffen als je het belangrijk vindt dat een vrouw het heeft ontworpen...PAD schreef:Velleman kutje is te simpel hoor.![]()
Re: Bi buffer maken
Da's met buuzen uitgevoerd, Jan.
Vrees dat PAD zich ook een beetje gaat verslikken in de prijs. (8000 $)
Vrees dat PAD zich ook een beetje gaat verslikken in de prijs. (8000 $)
Re: Bi buffer maken
De B1 is niets anders dan de JFet variant van een bekende buizenschakeling:
Een kathodevolger met een stroombron i.p.v. een kathodeweerstand.
Elke buis met een behoorlijke steilheid waar een redelijke stroom doorheen loopt is in feite al geschikt.
De lineariteit is door de hoge tegenkoppeling geen probleem.
De versterking van zo'n schakeling is altijd een fractie minder dan 1.
Voor een niet al te hoog bedrag is hier wel iets 'High-enderigs" voor de te bedenken.
groet,
Aat
Een kathodevolger met een stroombron i.p.v. een kathodeweerstand.
Elke buis met een behoorlijke steilheid waar een redelijke stroom doorheen loopt is in feite al geschikt.
De lineariteit is door de hoge tegenkoppeling geen probleem.
De versterking van zo'n schakeling is altijd een fractie minder dan 1.
Voor een niet al te hoog bedrag is hier wel iets 'High-enderigs" voor de te bedenken.
groet,
Aat
Re: Bi buffer maken
Volgens Jan door een vrouw ontworpen, zal wel daardoor komenray5150 schreef:Da's met buuzen uitgevoerd, Jan.
Vrees dat PAD zich ook een beetje gaat verslikken in de prijs. (8000 $)
La vie est dure et les femmes sont chère
Anne
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Bi buffer maken
Eveanna Manley heet ze en zo ziet ze er ook uit. Maar ze is wel de baas van het geheel. Ze staat links op de foto


Re: Bi buffer maken
En wie is die carnavals figuur rechts danLeeuwarden schreef:Eveanna Manley heet ze en zo ziet ze er ook uit. Maar ze is wel de baas van het geheel. Ze staat links op de foto
Anne
Re: Bi buffer maken
Prinses BeatrixAh!buis schreef:En wie is die carnavals figuur rechts danLeeuwarden schreef:Eveanna Manley heet ze en zo ziet ze er ook uit. Maar ze is wel de baas van het geheel. Ze staat links op de foto![]()
![]()
Anne
