ecl82 pp door een beginner
Moderator: Beheerdersteam
- ger.derksen
- Berichten: 31
- Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 10:19
- Locatie: Wijchen
ecl82 pp door een beginner
Beste Buizenmannen , ik heb pas geleden een Kontakt SA-40 met een brom gekocht , hier was al aardig in gespit en de ugt's waren vervangen door amroh U60U .
De tegenkoppeling was ook maar weggelaten en er waren veel slechte soldeerverbindingen , heb hem wel even aangesloten op een paar Klipsch rf3 en buiten de brom om klonk het toch wel heel mooi .
Na een beetje zoekwerk kwam ik op het topic van RobertD en heb ik de beslissing genomen om zijn schema na te bouwen . Nu heb ik 2 vragen bij dit schema , 1.klopt de waarde van de tegenkoppeling 29k5 , 2.er zijn 2 weerstanden waar geen waarde bij staat .
En dan mijn ugt's , heeft iemand nog informatie over het aansluit schema , primair is wel duidelijk maar ze zijn 6000 tot 10000 ohm .
aan de secundaire kant staan alleen maar letters en moet je denk ik een schema hebben hoe je hem insteld .
voor mij is het belangrijkste dat het goedstaat voor 4ohm . Ik heb alles al uit elkaar gehaald en ga het op proef op het orginele chassis opbouwen . Ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen en alle sugesties zijn welkom .
De tegenkoppeling was ook maar weggelaten en er waren veel slechte soldeerverbindingen , heb hem wel even aangesloten op een paar Klipsch rf3 en buiten de brom om klonk het toch wel heel mooi .
Na een beetje zoekwerk kwam ik op het topic van RobertD en heb ik de beslissing genomen om zijn schema na te bouwen . Nu heb ik 2 vragen bij dit schema , 1.klopt de waarde van de tegenkoppeling 29k5 , 2.er zijn 2 weerstanden waar geen waarde bij staat .
En dan mijn ugt's , heeft iemand nog informatie over het aansluit schema , primair is wel duidelijk maar ze zijn 6000 tot 10000 ohm .
aan de secundaire kant staan alleen maar letters en moet je denk ik een schema hebben hoe je hem insteld .
voor mij is het belangrijkste dat het goedstaat voor 4ohm . Ik heb alles al uit elkaar gehaald en ga het op proef op het orginele chassis opbouwen . Ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen en alle sugesties zijn welkom .
Re: ecl82 pp door een beginner
Even wat gezocht/gerekend.Kom ik op dit, Van die UGT schijnt niemand meer het fijne te weten.Na wat wikken en wegen zou het zoiets kunnen zijn, Omdat er twee wikkelingen in serie lijken te staan kun je zo niet zeggen welke de welke is.Vandaar die pijlen met een X.
Nazien is de boodschap.Eerst met een ohm-meter testen of er idd afzonderlijke wikkelingen zitten die ik getekend heb.
Dan om de verhoudingen na te zien is het het gemakkelijkste om tussen P-P het 230V net aan te sluiten en de spanningen op de A...H te meten.Omdat de primaire in zulke trafo's goed geîsoleerd is zijn de secundaire aansluitingen niet gevaarlijk.
Anne
Nazien is de boodschap.Eerst met een ohm-meter testen of er idd afzonderlijke wikkelingen zitten die ik getekend heb.
Dan om de verhoudingen na te zien is het het gemakkelijkste om tussen P-P het 230V net aan te sluiten en de spanningen op de A...H te meten.Omdat de primaire in zulke trafo's goed geîsoleerd is zijn de secundaire aansluitingen niet gevaarlijk.
Anne
Re: ecl82 pp door een beginner
U60U is een Balans uitgangstransformator
Prim.: 6K-10K Ohm
Sec.: 2-4 Ohm , 4-6 Ohm ,
6-9 Ohm , 10-16 Ohm
I max. = 2X80 mA
P= 15 Watt
Cat. no. 34.091
Info van Hein Beugels
Prim.: 6K-10K Ohm
Sec.: 2-4 Ohm , 4-6 Ohm ,
6-9 Ohm , 10-16 Ohm
I max. = 2X80 mA
P= 15 Watt
Cat. no. 34.091
Info van Hein Beugels
- ger.derksen
- Berichten: 31
- Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 10:19
- Locatie: Wijchen
Re: ecl82 pp door een beginner
Beste Anne , hartelijk dank voor je hulp , dat omrekenen van het schema ging weer sneller dan het geluid , ik heb de door jou aanbevolen metingen gedaan , hierbij het resultaat :
A-B = 4.9v
E-F = 4.9v
C-G = 1.1v
D-H = 1.1v
met de verbindingen zoals op de foto krijg ik 7.9v secundaire .
deze meting is met 236v aan de primaire kant .
Aangezien mijn wiskunde leraar na 40 jaar nog steets nachtmerries over mij heeft hoop ik dat jij hier iets mee kunt .
Even ter info , de voeding levert belast 352v. met een ez81 gelijkrichter .
Ik hoop snel weer van je te horen .
Ger
A-B = 4.9v
E-F = 4.9v
C-G = 1.1v
D-H = 1.1v
met de verbindingen zoals op de foto krijg ik 7.9v secundaire .
deze meting is met 236v aan de primaire kant .
Aangezien mijn wiskunde leraar na 40 jaar nog steets nachtmerries over mij heeft hoop ik dat jij hier iets mee kunt .
Even ter info , de voeding levert belast 352v. met een ez81 gelijkrichter .
Ik hoop snel weer van je te horen .
Ger
- ger.derksen
- Berichten: 31
- Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 10:19
- Locatie: Wijchen
Re: ecl82 pp door een beginner
Beste Bert , bedankt voor je zoekwerk , de U60U is een beetje vergeten denk ik , voor een bekend merk als Amroh snap ik het eigenlijk niet dat er geen aansluitschema op het grote www te vinden is .
Ger
Ger
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: ecl82 pp door een beginner
Leuk dat je met mijn schema aan de slag gaat.
Het zou best kunnen dat ik de waarden van de kathodeweerstanden in de stuurtrap heb aangepast zoals Ah!buis dat beschrijft. Ik heb de versterker verkocht, dus kan het niet meer nakijken. (Wellicht op de foto's..)
OP http://became.nl/amroh/In%20uitgangstra ... trafos.htm staat ook wat info over de Amroh trafo's. 2x60mA wordt hier voor de primaire wikkelingen opgegeven. Dat is in elk geval ruim voldoende voor de ECL82.
Koppelcondensatoren 100nF zou voldoende moeten zijn. Ik had toen nog 470nF liggen, dus die zijn erin gegaan.
Ik ben heel benieuwd hoe je het gaat vinden.
Het zou best kunnen dat ik de waarden van de kathodeweerstanden in de stuurtrap heb aangepast zoals Ah!buis dat beschrijft. Ik heb de versterker verkocht, dus kan het niet meer nakijken. (Wellicht op de foto's..)
OP http://became.nl/amroh/In%20uitgangstra ... trafos.htm staat ook wat info over de Amroh trafo's. 2x60mA wordt hier voor de primaire wikkelingen opgegeven. Dat is in elk geval ruim voldoende voor de ECL82.
Koppelcondensatoren 100nF zou voldoende moeten zijn. Ik had toen nog 470nF liggen, dus die zijn erin gegaan.
Ik ben heel benieuwd hoe je het gaat vinden.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: ecl82 pp door een beginner
De weerstanden waar geen waarde bij staat zijn de stopweerstanden op de stuurroosters van de eindpenthodes. Deze kunnen 1k tot 10k zijn. Ik gebruik meestal 1k of 2k2. Soldeer deze zo dicht mogelijk op de buisvoet, dus één pootje kort afknippen en aan de buisvoet solderen. Deze weerstanden zorgen ervoor dat hoogfrequente storingen gedempt worden.
- ger.derksen
- Berichten: 31
- Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 10:19
- Locatie: Wijchen
Re: ecl82 pp door een beginner
Hoi robert , ja ik was op zoek naar een simpel schema om de kontakt sa40 om te bouwen en volgens mij ben jij ook van zo'n zelfde soort versterker uitgegaan .
Onze grote steun en toeverlaat Anne helpt weer fantastisch .
Heb inmiddels het een en ander besteld bij Jukebox revival wat als het goed is morgen binnenkomt .
Nu nog even puzzelen om de ugt's goed te krijgen , ik vond vandaag op een radio forum de info dat de verbinding van a-e en b-f-g-h-c-d , 4ohm met raa 8000 ohm moet geven .
Heb inmiddels het een en ander besteld bij Jukebox revival wat als het goed is morgen binnenkomt .
Nu nog even puzzelen om de ugt's goed te krijgen , ik vond vandaag op een radio forum de info dat de verbinding van a-e en b-f-g-h-c-d , 4ohm met raa 8000 ohm moet geven .
Re: ecl82 pp door een beginner
Die 352V is teveel, vooral voor de g2,die gaat dan veel te veel stroom trekken.Probeer 's wat je krijgt met de elco, die tussen de gelijkrichter en de smoorspoel zit, na de smoorspoel te zetten.Dus alleen smoorspoel na de buis.ger.derksen schreef:Beste Anne , hartelijk dank voor je hulp , dat omrekenen van het schema ging weer sneller dan het geluid , ik heb de door jou aanbevolen metingen gedaan , hierbij het resultaat :
A-B = 4.9v
E-F = 4.9v
C-G = 1.1v
D-H = 1.1v
met de verbindingen zoals op de foto krijg ik 7.9v secundaire .
deze meting is met 236v aan de primaire kant .
Aangezien mijn wiskunde leraar na 40 jaar nog steets nachtmerries over mij heeft hoop ik dat jij hier iets mee kunt .
Even ter info , de voeding levert belast 352v. met een ez81 gelijkrichter .
Ik hoop snel weer van je te horen .
Ger
De spanningen uit de UGT zijn aardig richting vermoeden, 4,9V ong. 2% van 236V en 1,1V geeft 1/2%.Ipv. twee maal dezelfde 1/2% had ik verschilende verwacht, geeft meer mogelijkheden.
Beetje eigenaardig is de aansluitverdeling, na AB en EF zou je CD en GH verwachten, maar die zitten volgens jou er dwars op nml. CG en DH.Zo dus,Voordat ik aansluitingen ga voorstellen die er misschien naast zitten, bevestig even dat de wikkelingen idd niet in dezelfde richting zijn aangesloten.
Anne
- ger.derksen
- Berichten: 31
- Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 10:19
- Locatie: Wijchen
Re: ecl82 pp door een beginner
Hallo Anne het is idd niet logisch maar het klopt wel . ik heb het ook 2x gecheckt voor ik het geloofde .
Die 352v heb ik gemeten op de gelijkrichter , een smoorspoel heb ik nog niet , ik heb wel ff een testje gedaan met een tl balast met een 10uF mkp ervoor dat gaf 315v .
Ik heb wel nog 2 se ugt's voor el84 uit een erres radio liggen , zijn die toevallig ook als smoorspoel te gebruiken ?
zou leuk zijn , kan ik de voeding vanaf ez81 gaan splitsen .
Die 352v heb ik gemeten op de gelijkrichter , een smoorspoel heb ik nog niet , ik heb wel ff een testje gedaan met een tl balast met een 10uF mkp ervoor dat gaf 315v .
Ik heb wel nog 2 se ugt's voor el84 uit een erres radio liggen , zijn die toevallig ook als smoorspoel te gebruiken ?
zou leuk zijn , kan ik de voeding vanaf ez81 gaan splitsen .
- ger.derksen
- Berichten: 31
- Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 10:19
- Locatie: Wijchen
Re: ecl82 pp door een beginner
nog iets meer info de se ugt's zijn 0p de 3 pinnen gemeten 23.5 ohm-604 ohm-582 ohm en de tl ballast 44 ohm 350 mA . die ballast heb ik uitgeprobeert in de orginele versterker met 10 uF mkp ervoor en 330 uF erachter en dit klonk eigenlijk best goed .
Hierbij ff wat foto's om het wat duidelijker te maken .
Hierbij ff wat foto's om het wat duidelijker te maken .
Re: ecl82 pp door een beginner
Zn balast kan hier best dienen, eigenlijk kan een PP ook zonder, al was 't alleen maar om de spanning wat naar beneden te krijgen.Kijk wat je krijgt zonder de 10µF erbij.ger.derksen schreef:Hallo Anne het is idd niet logisch maar het klopt wel . ik heb het ook 2x gecheckt voor ik het geloofde .
Die 352v heb ik gemeten op de gelijkrichter , een smoorspoel heb ik nog niet , ik heb wel ff een testje gedaan met een tl balast met een 10uF mkp ervoor dat gaf 315v .
Ik heb wel nog 2 se ugt's voor el84 uit een erres radio liggen , zijn die toevallig ook als smoorspoel te gebruiken ?
zou leuk zijn , kan ik de voeding vanaf ez81 gaan splitsen .
De ugt voor een EL84 zou ik niet doen, de PP ECL82 versterker trekt in rust al meer, met muziek nog meer.En 't is jammer om ze daar voor te gebruiken, er zijn heel wat zelfbouwers die er (betaalbaar)zoeken.
Volgens de weerstandsmetingen die je gedaan hebt is het er een voor schakeling met bromvermindering (geen smoorspoel).
Werd meer gedaan, goedkoper.Daarom hoeft die trafo niet zo gebruikt te worden.
Anne
- Bijlagen
-
- SE-UGT.jpg (20.87 KiB) 954 keer bekeken
Re: ecl82 pp door een beginner
En dan de U60U
De letters en verhoudingen aangepast, krijg je zoiets,De eerste is zoals bedraad op de foto.De tweede zou kunnen voor PP met EL3, EL41 of EL84 op een laag pitje.Met de ECL82 lijkt me de laatste bruikbaar.
Je hebt daar twee van 2% parallel, blijft 2% (enkel dikkere wikkeling).Zelfde met de 1/2% en dan in serie geeft 2,5%.
Wikkelverhouding 100/2,5=40 en dan impedantieverhouding 40 kwadraat= 1600.Met 4 Ω eraan krijg je dan 1600x4=6k4 tussen P-P.
Anne
De letters en verhoudingen aangepast, krijg je zoiets,De eerste is zoals bedraad op de foto.De tweede zou kunnen voor PP met EL3, EL41 of EL84 op een laag pitje.Met de ECL82 lijkt me de laatste bruikbaar.
Je hebt daar twee van 2% parallel, blijft 2% (enkel dikkere wikkeling).Zelfde met de 1/2% en dan in serie geeft 2,5%.
Wikkelverhouding 100/2,5=40 en dan impedantieverhouding 40 kwadraat= 1600.Met 4 Ω eraan krijg je dan 1600x4=6k4 tussen P-P.
Anne
- ger.derksen
- Berichten: 31
- Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 10:19
- Locatie: Wijchen
Re: ecl82 pp door een beginner
Dit is helemaal klasse Anne
, Krijg net ook al de bestelde spullen binnen , kan dus aan de gang .
Het gaat idd het 3e voorbeeld worden met de ballast , maakt het nog wat uit welke uitgang ik aan massa leg ?
Nu kom ik erachter dat ik vergeten ben de 50+50 uF elko's van JJ te bestellen en de oude elko's waren helemaal gaar .
Nu heb ik hier nog een nieuwe 47uF 400v en 2 330uF 400v zo goed als nieuw liggen , kunnen die 330 direct achter de ballast of is dat te gek voor de ez81 ? heb ook nog wel 4 audyn 10 uF 400v liggen .
Die el84se trafo's zijn dan idd zonde om als choke te gebruiken , ik heb ook nog een voedingstrafo van die stereo radio liggen en een paar el84-ecc81-82-83 en een hele mooie telefunken ecc85 , dus mischien ook maar iets van een RH84 bouwen .
Het gaat idd het 3e voorbeeld worden met de ballast , maakt het nog wat uit welke uitgang ik aan massa leg ?
Nu kom ik erachter dat ik vergeten ben de 50+50 uF elko's van JJ te bestellen en de oude elko's waren helemaal gaar .
Nu heb ik hier nog een nieuwe 47uF 400v en 2 330uF 400v zo goed als nieuw liggen , kunnen die 330 direct achter de ballast of is dat te gek voor de ez81 ? heb ook nog wel 4 audyn 10 uF 400v liggen .
Die el84se trafo's zijn dan idd zonde om als choke te gebruiken , ik heb ook nog een voedingstrafo van die stereo radio liggen en een paar el84-ecc81-82-83 en een hele mooie telefunken ecc85 , dus mischien ook maar iets van een RH84 bouwen .
Re: ecl82 pp door een beginner
Dat zul je moeten proberen, omgekeerd wordt het meekoppelen en gilt het spul moord en brandger.derksen schreef:Het gaat idd het 3e voorbeeld worden met de ballast , maakt het nog wat uit welke uitgang ik aan massa leg ?
De beperking van hoe dik de elco na de buis mag zijn heeft te maken met de max. toelaatbare piekstroom.Een voedingstrafo met veel verlies of serieweerstanden maken veel dikkere elco's toelaatbaar.Een balast voor 36W( vroeger 40W)tl heeft, meen ik iets van 3H zelfinduktie, zal een 330µF wel gaan.Nu heb ik hier nog een nieuwe 47uF 400v en 2 330uF 400v zo goed als nieuw liggen , kunnen die 330 direct achter de ballast of is dat te gek voor de ez81 ?
Anders doe 't eerst met de 47µ, brom er niks, zo laten.
Anne
- ger.derksen
- Berichten: 31
- Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 10:19
- Locatie: Wijchen
Re: ecl82 pp door een beginner
Ok ik ga het wel proberen Anne . Ben nu eerst ff bezig geweest om een proef opbouw te maken en kijken of alles past en voor de gein de buizen er even ingeprikt , ff kijken wat het gaat worden anders wordt het zo saai .
ik heb de ugt's opnieuw bedraad en hoop dat ik het goed gedaan heb , is ook de eerste keer dat ik zoiets doe .
- ger.derksen
- Berichten: 31
- Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 10:19
- Locatie: Wijchen
Re: ecl82 pp door een beginner
Je hebt gelijk
, ik zie het dan maar als soldeeroefening Anne .
Kun je mij dan ook aanwijzen waar ik de tegenkoppeling aan moet sluiten , volgens schema moet die aan de 16 ohm tap .
Kun je mij dan ook aanwijzen waar ik de tegenkoppeling aan moet sluiten , volgens schema moet die aan de 16 ohm tap .
Re: ecl82 pp door een beginner
Da's niet zo moeilijkger.derksen schreef:Je hebt gelijk, ik zie het dan maar als soldeeroefening Anne .
Kun je mij dan ook aanwijzen waar ik de tegenkoppeling aan moet sluiten , volgens schema moet die aan de 16 ohm tap .
Op 4Ω heb je half zoveel spanning als op 16Ω (Ω's evenredig kwadraat windingen, dus 4xΩ wordt 2xV)
Terugkoppel weerstand naar de helft (ongeveer),maak er 10k van,komt niet zo nauw
Anne
- ger.derksen
- Berichten: 31
- Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 10:19
- Locatie: Wijchen
Re: ecl82 pp door een beginner
Ondanks het warme weer kon ik het toch niet laten nog wat te doen , begonnen met de voeding met na de ez81 gelijk de ballast , wat denk je , 250v , er was dus iets goed fout in de orginele voeding .
Toen ez81-47uF-ballast-330uF , 290v dat lijkt er al meer op .
dit is gemeten met 2x 100w lampen in serie .
Aangezien ik dit voor het eerst doe was ik al blij dat het werkte en er geen rookwolken kwamen .
En nu maar weer een biertje om het te vieren , dorstig weer !
Toen ez81-47uF-ballast-330uF , 290v dat lijkt er al meer op .
dit is gemeten met 2x 100w lampen in serie .
Aangezien ik dit voor het eerst doe was ik al blij dat het werkte en er geen rookwolken kwamen .
En nu maar weer een biertje om het te vieren , dorstig weer !
- ger.derksen
- Berichten: 31
- Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 10:19
- Locatie: Wijchen
Re: ecl82 pp door een beginner
Hoy Robert . sorry dat ik niks meer heb laten horen maar door ziekte/vakantie/warme weer/keuken verbouwen ( ja ja ook ik heb een echtgenote ) is er niet veel meer van gekomen .
Ook nog een htpc gebouwd met de nieuwe asrock 3700 itx in een popcornhour c200 behuizing en vandaag kodi op een oude smartphone
gezet en die is nu muziekstreamer voor een 50 jaar oude buizenradio . Nu nog even werkruimte vrijmaken en dan ga ik weer verder .
Ook nog een htpc gebouwd met de nieuwe asrock 3700 itx in een popcornhour c200 behuizing en vandaag kodi op een oude smartphone
gezet en die is nu muziekstreamer voor een 50 jaar oude buizenradio . Nu nog even werkruimte vrijmaken en dan ga ik weer verder .
Re: ecl82 pp door een beginner
Leuk om te zien dat je die ouwe philips nog gebruikt.
Werkt die ook nog helemaal goed? Ik heb ook zoeen.
Werkt die ook nog helemaal goed? Ik heb ook zoeen.
