BB15 (Bare Bocama 2015)/ HF10
Moderator: Beheerdersteam
BB15 (Bare Bocama 2015)/ HF10
Het begint te jeuken...
Na een Element, Draaitafel, Toonarm, en een Voorversterker (Phonodude). Zou ik misschien ook wel men "eigen" Versterker willen maken.
Gisteren ben ik met de Bocama die ik van Hannesie gekocht heb even naar Gijs geweest. Deze hebben we even aangesloten op zijn "manshoog" speakers aangesloten. Gevolg was... "Barrie die Bocama matched momenteel niet met jouw B&W tjes heh..." Ehh...?
Duidelijk, laat die Bocama nog maar eens een paar nachtjes hier slapen! Tot het moment dat ik zelf hooggevoelige breedbandertjes heb...
Het viel me op dat er Power zat in zit, dus naar Triode schakeling over-stappen lijkt me niet zon probleem. En het schijnt een verbetering te zijn op HiFi gebied.
Doel is dus eigenlijk, een versterker bouwen met de onderdelen die ik heb. Voedingstrafos en buizenopstelling van de Bocama.
Als ik het goed vernomen heb schijnt het ontwerp van de Philips HF10 het erg goed te doen op HiFi gebied.
Dit is het schema dat ik gevonden heb, nu moet ik zien of ik voor dit versterkertje een passende voeding kan maken.
Wat me op valt dat bij de wat uitgebreidere voedingen ook smoorspoelen voorkomen, omdat er wat buizen komen te vervallen in het geheel zou daar ook ruimte voor zijn.
Het geheel is nieuw voor me, en hoop dat ik terug kan vallen op hulp van jullie.
Mechanisch ben ik goed onderlegd, maar op electronica gebied moet ik echt nog een heleboel leren.
Niets lijkt me leuker dan dat op deze manier te doen.
Ook een plaatje bijgevoegd van de ongewijzigde Bocama
Barrie
Na een Element, Draaitafel, Toonarm, en een Voorversterker (Phonodude). Zou ik misschien ook wel men "eigen" Versterker willen maken.
Gisteren ben ik met de Bocama die ik van Hannesie gekocht heb even naar Gijs geweest. Deze hebben we even aangesloten op zijn "manshoog" speakers aangesloten. Gevolg was... "Barrie die Bocama matched momenteel niet met jouw B&W tjes heh..." Ehh...?
Duidelijk, laat die Bocama nog maar eens een paar nachtjes hier slapen! Tot het moment dat ik zelf hooggevoelige breedbandertjes heb...
Het viel me op dat er Power zat in zit, dus naar Triode schakeling over-stappen lijkt me niet zon probleem. En het schijnt een verbetering te zijn op HiFi gebied.
Doel is dus eigenlijk, een versterker bouwen met de onderdelen die ik heb. Voedingstrafos en buizenopstelling van de Bocama.
Als ik het goed vernomen heb schijnt het ontwerp van de Philips HF10 het erg goed te doen op HiFi gebied.
Dit is het schema dat ik gevonden heb, nu moet ik zien of ik voor dit versterkertje een passende voeding kan maken.
Wat me op valt dat bij de wat uitgebreidere voedingen ook smoorspoelen voorkomen, omdat er wat buizen komen te vervallen in het geheel zou daar ook ruimte voor zijn.
Het geheel is nieuw voor me, en hoop dat ik terug kan vallen op hulp van jullie.
Mechanisch ben ik goed onderlegd, maar op electronica gebied moet ik echt nog een heleboel leren.
Niets lijkt me leuker dan dat op deze manier te doen.
Ook een plaatje bijgevoegd van de ongewijzigde Bocama
Barrie
Laatst gewijzigd door bartarie op wo 24 jun 2015, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: BB15 (Bare Bocama 2015)
Al met al een eenvoudige en leuke versterker om (na) te bouwen.
Lijkt niet veel meer op de oorsprongkelijke HF10, wel een verbetering.
Dit was de voeding volgens de handleiding, bleek niet helemaal te kloppen.
De voedingstrafo blijkt een afzonderlijke wikkeling voor de gloei van de gelijkricht buis te hebben.
En die buis staat er als een EZ80 ,eigenlijk te zwak, zat dan ook (later ?) een EZ81 in waarmee ook de twee serieweerstanden vervallen.
Anne
Lijkt niet veel meer op de oorsprongkelijke HF10, wel een verbetering.
Dit was de voeding volgens de handleiding, bleek niet helemaal te kloppen.
De voedingstrafo blijkt een afzonderlijke wikkeling voor de gloei van de gelijkricht buis te hebben.
En die buis staat er als een EZ80 ,eigenlijk te zwak, zat dan ook (later ?) een EZ81 in waarmee ook de twee serieweerstanden vervallen.
Anne
Re: BB15 (Bare Bocama 2015)/ HF10
Prachtig Versterkertje
Heel veel plezier met de bouw en beluisteren als hij klaar is
Ik heb 2x een Philips HF10 opgeknapt en beluister elke dag naar de fluwelen klanken welke er uit komen
Dit van jou zal het zeker net zo goed gaan doen
Heel veel plezier met de bouw en beluisteren als hij klaar is
Ik heb 2x een Philips HF10 opgeknapt en beluister elke dag naar de fluwelen klanken welke er uit komen
Dit van jou zal het zeker net zo goed gaan doen
Re: BB15 (Bare Bocama 2015)/ HF10
ZO!
Eerst maar eens wat huiswerk gedaan, ik heb me een beetje verdiept in het "Bocama Revisited" verhaal.
Daarom eerst maar eens het schema na-getekend zodat ik het zelf ook begrijp zonder teveel moeite.
Ik vind het wel zon slecht te lezen schema dat "kladje" dus heb ik hem even opnieuw getekend.
Ook heb ik het neon lampje er in getekend. Ik had alle serie-weerstanden van de orginele Bocama bij elkaar opgeteld.
Vervolgens de weerstanden van de Bocama Revisted er afgetrokken en zo kwam ik op 150K. Stap ik hier in een valkuil of is mijn beredenering juist?
Waar het signaal binnen komt staat een 220K weerstand ik neem aan dat dat de Potmeter moet worden voor het volume?
Echter, nu komt het geen wat ik zelf spannend vind...
In het schema van de Bocama Revisted word een ECC88 Toegepast, zelf heb ik nog wat ECC83 buizen liggen...
Waarom zou de keuze gevallen kunnen zijn op een ECC88 en is het mogelijk de ECC88 om te wisselen voor een ECC83?
Als beginneling stuit ik ook op een fenomeen wat zich voordoet, dat is dat er heel vaak ontkoppelcondensatoren worden getekend "zonder waarde" met de noot vaak: "dat is niet zo belangrijk" en als ik dan wat uitgezocht heb monteer ik dat. Waarna ik in de problemen kom en men zegt "Ja dat kan echt niet!" je zei toch dat het niet zo belangrijk is? Ja maar je moet wel... Etc etc etc...
Kan iemand me daar wat zinnigs over zeggen? ik kom er dus 3 tegen en alle drie ontkoppelen ze weerstanden.
Alvast bedankt
Barrie
Eerst maar eens wat huiswerk gedaan, ik heb me een beetje verdiept in het "Bocama Revisited" verhaal.
Daarom eerst maar eens het schema na-getekend zodat ik het zelf ook begrijp zonder teveel moeite.
Ik vind het wel zon slecht te lezen schema dat "kladje" dus heb ik hem even opnieuw getekend.
Ook heb ik het neon lampje er in getekend. Ik had alle serie-weerstanden van de orginele Bocama bij elkaar opgeteld.
Vervolgens de weerstanden van de Bocama Revisted er afgetrokken en zo kwam ik op 150K. Stap ik hier in een valkuil of is mijn beredenering juist?
Waar het signaal binnen komt staat een 220K weerstand ik neem aan dat dat de Potmeter moet worden voor het volume?
Echter, nu komt het geen wat ik zelf spannend vind...
In het schema van de Bocama Revisted word een ECC88 Toegepast, zelf heb ik nog wat ECC83 buizen liggen...
Waarom zou de keuze gevallen kunnen zijn op een ECC88 en is het mogelijk de ECC88 om te wisselen voor een ECC83?
Als beginneling stuit ik ook op een fenomeen wat zich voordoet, dat is dat er heel vaak ontkoppelcondensatoren worden getekend "zonder waarde" met de noot vaak: "dat is niet zo belangrijk" en als ik dan wat uitgezocht heb monteer ik dat. Waarna ik in de problemen kom en men zegt "Ja dat kan echt niet!" je zei toch dat het niet zo belangrijk is? Ja maar je moet wel... Etc etc etc...
Kan iemand me daar wat zinnigs over zeggen? ik kom er dus 3 tegen en alle drie ontkoppelen ze weerstanden.
Alvast bedankt
Barrie
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: BB15 (Bare Bocama 2015)/ HF10
Let er wel op dat je met een enkele EZ81 geen stereo versterker kunt voeden.
De bocama heeft een GZ34 als gelijkrichter. Je kunt er voor een PushPull versterker ook voor kiezen om BYV diodes te gebruiken. Daarmee krijg je ook wat meer spanning uit de voeding. De HF vraagt 340V volgens het schema. Met de originele voedingstrafo en de GZ34 van de Bocama kom je niet verder dan 250VDC al ik het mij goed herinner.
Kijk ook eens op de site van dhtrob: http://dhtrob.com/projecten/el84balans1.php
Ik ben niet zo'n fan van die ECC99, maar je kunt dan weer het HF10 ontwerp oppakken.
Zelf speel ik nu ook met een HF10 achtige, voorheen had ik het dhtrob ontwerp, maar de HF10 klinkt bij mij veel beter.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=19962
Succes met de verbouwing!
De bocama heeft een GZ34 als gelijkrichter. Je kunt er voor een PushPull versterker ook voor kiezen om BYV diodes te gebruiken. Daarmee krijg je ook wat meer spanning uit de voeding. De HF vraagt 340V volgens het schema. Met de originele voedingstrafo en de GZ34 van de Bocama kom je niet verder dan 250VDC al ik het mij goed herinner.
Kijk ook eens op de site van dhtrob: http://dhtrob.com/projecten/el84balans1.php
Ik ben niet zo'n fan van die ECC99, maar je kunt dan weer het HF10 ontwerp oppakken.
Zelf speel ik nu ook met een HF10 achtige, voorheen had ik het dhtrob ontwerp, maar de HF10 klinkt bij mij veel beter.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=19962
Succes met de verbouwing!
Re: BB15 (Bare Bocama 2015)/ HF10
Vandaar dat ik net het Bocama Revisted ontwerp heb aangehaald, met een GZ34.
Gewoon zoals orgineel dus... als ik daarna NOG eens iets wil maken dan kan ik een setje HF10 blokken maken.
Diodes is leuk... maar "mag" eigenlijk niet van mij
ik vind het wel leuk met die gelijkricht-buis er in.
Daar zitten toch ook geen nadelen aan?
Barrie
Gewoon zoals orgineel dus... als ik daarna NOG eens iets wil maken dan kan ik een setje HF10 blokken maken.
Diodes is leuk... maar "mag" eigenlijk niet van mij
Daar zitten toch ook geen nadelen aan?
Barrie
Re: BB15 (Bare Bocama 2015)/ HF10
Nee hoor, als gezegd houd je minder hoogspanning over dan met solid state, en de eerste condensator na de gelijkrichter buis mag niet groter zijn dan 50uF. Dat is het wel.
Voordeel is dat de hoogspanning mooi geleidelijk opkomt.
Voordeel is dat de hoogspanning mooi geleidelijk opkomt.
Re: BB15 (Bare Bocama 2015)/ HF10
Zou 't maar bij het bovenste schema houden.Die anderen vind ik maar misbaksels.
De GZ34 is een mooie gelijkrichter met twee nadelen, gloei is 5V, moet wel op de trafo zitten.En is duur.
Met twee EZ81 gaat het ook, blijft de prijs.
Als je niet bang bent van top-aansluitingen kan het ook met twee stuks EY81, staan bijv. bij thetubestore voor 4$.
Anne
De GZ34 is een mooie gelijkrichter met twee nadelen, gloei is 5V, moet wel op de trafo zitten.En is duur.
Met twee EZ81 gaat het ook, blijft de prijs.
Als je niet bang bent van top-aansluitingen kan het ook met twee stuks EY81, staan bijv. bij thetubestore voor 4$.
Anne
Re: BB15 (Bare Bocama 2015)/ HF10
Anne,
Nu ben ik zelf de gene die de woorden "HF10" in de mond nam.
Ik kwam er later pas achter dat de spanningen uit mijn voeding dit dus niet halen.
Vandaar wil ik gewoon de normale voeding van de bocama blijven gebruiken.
Vraag die dan rest, is het moeilijk de ECC83 in te zetten ipv de ECC88.
En wat zijn de voor en nadelen van deze buizen?
Als ik de EZ81 ga gebruiken dan gaat t teveel op de schop voor nu, eerst een super-Bocama en daarna een HF10 als ik de smaak te pakken heb?
Anne geeft aan dat je de andere schema's misbaksels vind. Gaat dat puur om het versterker deel of de voeding?
Barrie
Nu ben ik zelf de gene die de woorden "HF10" in de mond nam.
Ik kwam er later pas achter dat de spanningen uit mijn voeding dit dus niet halen.
Vandaar wil ik gewoon de normale voeding van de bocama blijven gebruiken.
Vraag die dan rest, is het moeilijk de ECC83 in te zetten ipv de ECC88.
En wat zijn de voor en nadelen van deze buizen?
Als ik de EZ81 ga gebruiken dan gaat t teveel op de schop voor nu, eerst een super-Bocama en daarna een HF10 als ik de smaak te pakken heb?
Anne geeft aan dat je de andere schema's misbaksels vind. Gaat dat puur om het versterker deel of de voeding?
Barrie
Re: BB15 (Bare Bocama 2015)/ HF10
Als er in je voeding al een GZ34 zit dan zal de trafo daar ook wel goed voor zijn, niks op tegen zo.
Je vermeld negens spanningen dus ook niet hoeveel er is voor een HF10.Zolang het niet minder is dan 250V= werkt 't wel.Lagere voeding= lager vermogen, met welk schema dan ook.
Waarom een misbaksel. Voorversterker die onnodig veel stroom kan leveren+gebruiken.Ten koste van de versterking,weinig tot geen reserve voor evt.tegenkoppelen.Fasedraaier die scheef hangt, ongelijke fases.En eindbuizen met een gemeenschappelijke kathodeweerstand.Gaat alleen goed met gelijke buizen die in hun leven ook gelijk blijven.
Anne
Je vermeld negens spanningen dus ook niet hoeveel er is voor een HF10.Zolang het niet minder is dan 250V= werkt 't wel.Lagere voeding= lager vermogen, met welk schema dan ook.
Waarom een misbaksel. Voorversterker die onnodig veel stroom kan leveren+gebruiken.Ten koste van de versterking,weinig tot geen reserve voor evt.tegenkoppelen.Fasedraaier die scheef hangt, ongelijke fases.En eindbuizen met een gemeenschappelijke kathodeweerstand.Gaat alleen goed met gelijke buizen die in hun leven ook gelijk blijven.
Anne
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: BB15 (Bare Bocama 2015)/ HF10
Ik heb zelf al eerder het hf 10 schema toegepast op een trafo set van een bocama. Originele voedingsschema aanhouden. Is een hele mooie combi
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: BB15 (Bare Bocama 2015)/ HF10
En die versterker van Sander speelt heel erg lekker!sander1238 schreef:Ik heb zelf al eerder het hf 10 schema toegepast op een trafo set van een bocama. Originele voedingsschema aanhouden. Is een hele mooie combi
- ger.derksen
- Berichten: 31
- Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 10:19
- Locatie: Wijchen
Re: BB15 (Bare Bocama 2015)/ HF10
Deze ga ik volgen , heb zelf ook nog getwijfeld om deze te bouwen maar ben voor de ecl82 gegaan , altijd leuk om te zien hoe mede beginners het doen , suc6 .
Re: BB15 (Bare Bocama 2015)/ HF10
Omdat de combinatie B&W DM7 vs Bocama me niet pastte... heb ik een setje Philips AD12100 M8's aangeschaft
tijd om op breedbanders over te gaan. Ook een setje tweeters gekocht AD0160 T8 (ja ik heb afgekeken bij arjank)
Ik krijg het nog druk, nu moet ik ook nog speakers gaan maken!
Ik krijg het nog druk, nu moet ik ook nog speakers gaan maken!
Re: BB15 (Bare Bocama 2015)/ HF10
Ben heel benieuwd! Erg leuk spul om mee te werken!
Mvg Reinder
Mvg Reinder
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: BB15 (Bare Bocama 2015)/ HF10
Zijn die dan nog gewoon nieuw te koop?bartarie schreef:Omdat de combinatie B&W DM7 vs Bocama me niet pastte... heb ik een setje Philips AD12100 M8's aangeschafttijd om op breedbanders over te gaan. Ook een setje tweeters gekocht AD0160 T8 (ja ik heb afgekeken bij arjank)
Ik krijg het nog druk, nu moet ik ook nog speakers gaan maken!
Re: BB15 (Bare Bocama 2015)/ HF10
Nee zweitse, ik heb een beetje internet in de gaten gehouden om deze te vinden 
Barrie
Barrie
Re: BB15 (Bare Bocama 2015)/ HF10
Vandaag een mooie Elco gevonden, FELSIC CO39 10.000uF 40V
Dit lijkt me een hele mooie om mijn gloeispanningen om te zetten naar gelijkstroom.
Toen ik op zoek ging naar specs etc kwam ik er achter dat Felsic een speler is in het militaire spectrum.
De maat liegt er niet om! rond 50mm x 60mm net even geconditioneerd en gemeten... volledig binnen de spec.
Nu nog naar mooie condensatoren op zoek voor de voeding, 4x 47/50/60uF x 300+ volt
Dit lijkt me een hele mooie om mijn gloeispanningen om te zetten naar gelijkstroom.
Toen ik op zoek ging naar specs etc kwam ik er achter dat Felsic een speler is in het militaire spectrum.
De maat liegt er niet om! rond 50mm x 60mm net even geconditioneerd en gemeten... volledig binnen de spec.
Nu nog naar mooie condensatoren op zoek voor de voeding, 4x 47/50/60uF x 300+ volt
Re: BB15 (Bare Bocama 2015)/ HF10
Als je toch soms zulke jongens voor het oprapen hebt...
Allemaal netjes binnen spec
Epcos 1500uF 315v (4x)
Felsic 10.000uF 40v
Dan hak ik de knoop door, deze ga ik gebruiken (3x) epcos in de voeding maar dan met over 2 diodes en de midden-aftakking. En de Felsic op de gloeistroom (2x6,3 gelijk gericht met een brug).
En dan door borduren.
Door deze vondst dus geen gelijkrichter meer.
Allemaal netjes binnen spec
Epcos 1500uF 315v (4x)
Felsic 10.000uF 40v
Dan hak ik de knoop door, deze ga ik gebruiken (3x) epcos in de voeding maar dan met over 2 diodes en de midden-aftakking. En de Felsic op de gloeistroom (2x6,3 gelijk gericht met een brug).
En dan door borduren.
Door deze vondst dus geen gelijkrichter meer.
Re: BB15 (Bare Bocama 2015)/ HF10
Wordt wel moeilijk.Met Si-diodes mag de trafo niet meer dan 200V geven anders kom je boven de toegelaten spanning van die elco's uit. En met een buis kan de trafo wel 250V doen maar die kan maar 50µF hebben wegens de laadpieken.
Anne
Anne
Re: BB15 (Bare Bocama 2015)/ HF10
Goed dat je het zegt,
als je gelijk gaat richten dan is dat toch als volgt?
ik heb 220 als input.
maal 1,41 (wortel uit 2) is 310,2V
Min de spanningsval van de diodes (1,2v)
kom ik op een keurige 309V uit.
Ga ik hier de mist in?
(zie schema)
als je gelijk gaat richten dan is dat toch als volgt?
ik heb 220 als input.
maal 1,41 (wortel uit 2) is 310,2V
Min de spanningsval van de diodes (1,2v)
kom ik op een keurige 309V uit.
Ga ik hier de mist in?
(zie schema)
Re: BB15 (Bare Bocama 2015)/ HF10
Dit is uit een artikel "bocama revisited"
Uitgaand van de orginele trafos.
En de ingangsspanning staat daar ook op 230 (netspanning)
en de uitgangs-spanning op 220... Dit zijn de waardes bij mij bekend.
Ben ik te-naief?
Uitgaand van de orginele trafos.
En de ingangsspanning staat daar ook op 230 (netspanning)
en de uitgangs-spanning op 220... Dit zijn de waardes bij mij bekend.
Ben ik te-naief?
