Philips Vintage midwoofer op PE

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

bas focal m180
Contacteer:

Re: Philips Vintage midwoofer op PE

Bericht door bas focal m180 »

Olaf Markus schreef:
Ik denk dat Philips in die tijd heel goed wist hoe ze goede drivers moesten bouwen.
Philips speaker units :goeie:
beijert schreef:
En die 2 inch middentoners? Is dat wat? Ze zien er imposant uit maar heb ze zelf eigenlijk nooit gehoord.
Bedoel je met zijde dome of papier dome?
beijert

Bericht door beijert »

De zijde dome, papier zou iets minder klinken had ik al wel gehoord. (van horen zeggen dus)
bas focal m180
Contacteer:

beijert schreef:
De zijde dome, papier zou iets minder klinken had ik al wel gehoord. (van horen zeggen dus)
Ik heb beide gehoord maar in verschillende speaker, mijn voorkeur is de papieren dome.

Maar dat is smaak.
arjank

Bericht door arjank »

beijert schreef:
En die 2 inch middentoners? Is dat wat? Ze zien er imposant uit maar heb ze zelf eigenlijk nooit gehoord.
Inzetbaar van 500hz tot 5khz, mits goed ingebouwd klinken ze subliem, naar mijn mening zeer ondergewaardeerd.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik heb wel wat ervaring met die dingen. 500Hz is gewoon te laag voor die dingen als je van de regel uitgaat dat de crossoverfreq minimaal 1 octaaf van ondergrens van de freqcurve moet liggen.
arjank

Bericht door arjank »

ds23man schreef:
Ik heb wel wat ervaring met die dingen. 500Hz is gewoon te laag voor die dingen als je van de regel uitgaat dat de crossoverfreq minimaal 1 octaaf van ondergrens van de freqcurve moet liggen.
De Fs ligt op 340hz, met een LCR netwerkje op de impedantie piek zou het moeten lukken. Ik heb ze zelf ooit op die manier in gezet, twee 20cm Flipse woofers er onder een van die jaren 90 flipse domes er boven. De mid weergave was uitstekend, zelfs op hoog volume geen hoorbare vervorming gehoord. Dit was wel de rechthoekige versie(jaren 80 model).
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Volgens mij hebben we een tijdje terug eens een discussie gehad over mid domes. Conclussie was uiteindelijk dat de retedure ATC goed was. De rest heeft toch wat probleempjes aan de onderkant.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Draadje komt een beetje terug in mijn hoofd. Het kwam er eigenlijk op neer dat mid domes niet geschikt zijn voor 3 weg systemen omdat ze niet laag genoeg doorlopen ( op de ATC na dan). Daarom zag je ze vnl in 4 weg systemen. Maar die markt is helemaal in gekakt, vandaar dat de bijna niet meer gemaakt worden.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Zou er maar snel bij zijn, de Philips vintage freaks zitten er al boven op:

http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=7056
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Ik heb nog twee TQWT kasten staan met AD 70800 er in ; zelfde maat 6,5 inch; misschien leuk om deze er in te zetten met een tweetertje er bij.
Ik had die kasten ver weg gezet, maar nu weer even staan, en klinkt al helemaal niet slecht.
Maar wil me ook eens in speakers gaan verdiepen, en filtering en zo; kennis nul, lol 100.
bas focal m180
Contacteer:

ds23man schreef:
Ik heb nog een setje coral 10cm mid dome's liggen.

Tzt maar eens door laten meten.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

In de MFB-541 zetten ze de AD0161 op 1k4Hz, maar daar vervormd ie al behoorlijk.
In de 544 zit de AD0160 op 4k7Hz en dat klinkt een stuk beter met een AD0210-squawker erbij, maar die zijn vaak stuk.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Ik vond nog een vervormingsmeting van Philips zelf:
AD0160.PNG
Je moet 'm dus niet onder 3kHz gebruiken, hoewel ze dat dus wel deden, maar het gaat bij audio toch om de juiste vervorming te vinden, omdat het anders maar "clean" klinkt!
arjank

Bericht door arjank »

mtb schreef:
Ik vond nog een vervormingsmeting van Philips zelf:
AD0160.PNG
Je moet 'm dus niet onder 3kHz gebruiken, hoewel ze dat dus wel deden, maar het gaat bij audio toch om de juiste vervorming te vinden, omdat het anders maar "clean" klinkt!
De 2e harmonische(K2) komt onder de 2khz boven de 1%, de 3e harmonische(K3) blijft lekker laag. Een overname punt van 2khz is geen probleem gezien K3 lekker laag blijft.
Kijk maar eens naar die ringradiator tweeters van Vifa/Scanspeak, heel veel K2 vervorming en deze worden ook al vaak laag ingezet.
meiborg

Bericht door meiborg »

Heb een setje Philips 22rh 423 op de kop getikt gisteren, uiterlijk flink gemangeld en een exemplaar met een kwast wit geschilderd. Echter, de drivers zijn nog goed! Zit dus ook de voorloper van deze AD7066W8 in. Voor de duidelijkheid, dit model dus:
Philips 22rh 423.JPG
Ze staan bij mijn moeder, die dropt ze binnenkort even af. Plan is om ook deze weer in een nieuw kastje te stoppen, denk hetzelfde succesrecept te maken als de eerste met de Faital Pro STH100 erboven. Wil er niet veel in investeren verder, weet iemand nog een goedkope compressie driver om het setje af te maken?

Ook dit setje zal dan weer naar vrienden gaan als cadeautje dus ik wil het kostenplaatje beperkt houden.

Mvg Reinder
Birdy

Bericht door Birdy »

Draadje komt een beetje terug in mijn hoofd. Het kwam er eigenlijk op neer dat mid domes niet geschikt zijn voor 3 weg systemen omdat ze niet laag genoeg doorlopen ( op de ATC na dan).
Ik gebruik al vele jaren een 54 mm dome midden, de Dynaudio D54, in een drieweg en dat gaat uitstekend maar je moet wel een woofer hebben die netjes tot zeker 1 KHz loopt. Ik gebruik de Vifa 21 wp250, die doet dat gebied zeer goed. Geen enkel probleem dus om een dome te gebruiken maar onder de pakweg 800 Hz zou ik hem niet inzetten. De ATC is een maatje groter en die zal nog wat lager kunnen maar mijn ervaring is dat je beter de lage midden dit gebied kan laten doen i.v.m. minder vervorming en meer conus oppervlak. Een neutrale woofer met goede lage midden weergave is eigenlijk een vereiste. In feite zie ik mijn 3 weg meer als een 2 weg met aanvulling in het hoog (> 5KHz) met een kantelfrequentie van zo'n 700 Hz. Door natuurlijke afval en een gelijkmatige curve filter ik de dome niet voor hoogafval.
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

Ik vermoed dat , behalve door het ontbreken van vervorming, er nog een andere reden is waarom de conus vastloopt in een MFB systeem: het MFB principe trekt ook de frequentiekarakteristiek recht, wat gepaard gaat met een flinke bas-ophaal in het woofer kanaal bij frequenties onder de resonantie-frequentie. In het algemeen werkt MFB alleen goed als de woofer voldoende reserve heeft. Daaraan ontbrak het bij Philips nog wel eens.
groet,
Tom
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Inderdaad, maar met een beetje 2de harmonische (maar géén 3de) vervorming klinkt een woofer ‘ krachtiger’ en hoef je de bas niet (te)veel op te draaien, omdat je gehoor veel gevoeliger is voor hogere harmonischen, zie bijv. http://www.luidsprekers.org/Meetservice/.
Plaats reactie