hatt mk3 vreemde response meting?
Moderator: Beheerdersteam
hatt mk3 vreemde response meting?
Toen ik wat metingen aan het doen was om deze speaker te integreren in de ruimte samen met een actieve sub viel met iets op. Het leek erop dat de speaker zelf een vreemde response rond en iets boven de overgang van woofer naar tweeter had.
Na wat meer metingen verricht te hebben, blijkt dat er tussen de 1k en 10k een dip zit. Daarom het filter en de drivers gecontroleerd of alles wel correct zit aangesloten en hier zie ik zo direct geen vreemde zaken en alles lijkt geconnecteerd te zitten volgens schema.
http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... I_copy.pdf
Nu zit er op de midwoofer geen vermelding van een + of -, echter werken ze daar met kleuren, namelijk blauw en wit. Volgens mij heb ik dit destijds nagevraagd en zou blauw de plus zijn en daarmee goed aangesloten zijn.
Iemand enig idee waar ik nu de fout moet zoeken, of zou toch op de woofer de blauwe connectie de min voorstellen?
Na wat meer metingen verricht te hebben, blijkt dat er tussen de 1k en 10k een dip zit. Daarom het filter en de drivers gecontroleerd of alles wel correct zit aangesloten en hier zie ik zo direct geen vreemde zaken en alles lijkt geconnecteerd te zitten volgens schema.
http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... I_copy.pdf
Nu zit er op de midwoofer geen vermelding van een + of -, echter werken ze daar met kleuren, namelijk blauw en wit. Volgens mij heb ik dit destijds nagevraagd en zou blauw de plus zijn en daarmee goed aangesloten zijn.
Iemand enig idee waar ik nu de fout moet zoeken, of zou toch op de woofer de blauwe connectie de min voorstellen?
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: hatt mk3 vreemde response meting?
Probeer maar eens uit.kuiperik schreef:
Iemand enig idee waar ik nu de fout moet zoeken, of zou toch op de woofer de blauwe connectie de min voorstellen?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: hatt mk3 vreemde response meting?
Dit lijkt inderdaad op een fase probleem. Ik zou de aansluitingen van de woofer keren en nogmaals meten. Anders kun je even met een penlite batterij de polariteit controleren. Als je deze met de juiste polariteit aansluit op de luidspreker dan moet de conus van de woofer naar buiten komen.
Re: hatt mk3 vreemde response meting?
Maar waarom denk je dat er wat fout is? Ik lees dat niet direct af uit de somcurve op 50cm. Herhaal nog maar eens op 1m op de luisteras tussen tweeter en woofer.
Re: hatt mk3 vreemde response meting?
Bekabeling is op de connectoren gesoldeerd en aansluitingen zijn vrij kwetsbaar. Heb onlangs al van een scan speak woofer een connector afgebroken gehad bij het uitbouwen en ben sindsdien wel iets voorzichtiger. Wil het dus best testen, maar is wel prettig om vooraf te weten of het in die richting gezocht moet worden.bas focal m180 schreef:Probeer maar eens uit.
Overigens wel vreemd waarom SEAS en niet gewoon ook een + en - op de woofer heeft geplaatst, bij de tweeter hebben ze dat namelijk wel gedaan.
Zal het inderdaad eens testen met een batterij, neem aan dat dat moet gebeuren met de driver losgekoppeld van het filter. In dit geval betreft het overigens een seriefilter, bij een parallel filter met gescheiden HI en LO aansluitingen was het iets makkelijker te testen geweest.Olaf Markus schreef:Dit lijkt inderdaad op een fase probleem. Ik zou de aansluitingen van de woofer keren en nogmaals meten. Anders kun je even met een penlite batterij de polariteit controleren. Als je deze met de juiste polariteit aansluit op de luidspreker dan moet de conus van de woofer naar buiten komen.
Heb het idee dat de Hatt wat dunnetjes klinkt, zeker in vergelijk met de Scan Speak Event, die normaal als LS worden ingezet. Nu zou je dit op basis van het verschil van LS ook verwachten, dus kleine monitor versus transmissielijn vloerstaander. Toen ik dit verschil in de meting zag, was ik wel benieuwd of het hier ook mee te maken kon hebben.markbakk schreef:Maar waarom denk je dat er wat fout is? Ik lees dat niet direct af uit de somcurve op 50cm. Herhaal nog maar eens op 1m op de luisteras tussen tweeter en woofer.
Op de luisterplek meet ik overigens hetzelfde dal tussen 1k en 10k. Op deze manier ben ik er ook achter gekomen. In eerste instantie had ik het vermoeden dat het kwam doordat deze meting off-axis was gedaan. Indien je verwacht dat het verschil brengt, kan ik best vanavond nog eens een meting op 1 meter on-axis uitvoeren.
Een vergelijkbare meting met de scan speak event op dezelfde locatie en luisterplaats, laat dit dal overigens niet zien, vandaar dat het mij ook opviel. Uit diverse metingen die eerder al eens gemaakt zijn van de Hatt, blijkt het dal trouwens ook terug te zien, dus ook bij verschillende opstellingen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: hatt mk3 vreemde response meting?
Je kunt de pinelite gewoon even op de aansluit terminals van de complete luidspreker aansluiten zonder iets te hoeven demonteren.
Re: hatt mk3 vreemde response meting?
Heb je wel de goeie spoelen in het filter zitten? Of ben je een van de twee vergeten? Die bult bij 1k verklaart m.i. het dunne geluid wel. Het dal tussen 2 en 10k zou juist wat dof moeten klinken, niet dun. Maar veel speakers hebben juist een presence dip. Klinkt lekkerder. En heeft ook te maken met de inzet van rondstralende tweeters zo rond de 2-2,5k.
Re: hatt mk3 vreemde response meting?
Heb er wel beide spoelen inzitten, enige wijziging is dat voor het laag i.p.v. een luchtspoel een foliespoel is gebruikt. Natuurlijk wel met dezelfde waarde van 0,56mH, enige verschil is dat deze een iets hogere ohm-se waarde heeft van 0,18 t.o.v. de 0,12 van de luchtspoel uit het ontwerp.markbakk schreef:Heb je wel de goeie spoelen in het filter zitten? Of ben je een van de twee vergeten? Die bult bij 1k verklaart m.i. het dunne geluid wel. Het dal tussen 2 en 10k zou juist wat dof moeten klinken, niet dun. Maar veel speakers hebben juist een presence dip. Klinkt lekkerder. En heeft ook te maken met de inzet van rondstralende tweeters zo rond de 2-2,5k.
Re: hatt mk3 vreemde response meting?
Heb dit zojuist even getest en de woofer komt gewoon naar voren. Lijkt erop dat deze dus correct op fase zit aangesloten. hmmmOlaf Markus schreef:Je kunt de pinelite gewoon even op de aansluit terminals van de complete luidspreker aansluiten zonder iets te hoeven demonteren.
Re: hatt mk3 vreemde response meting?
Die dip die je meet op 10cm van de tweeter kan ook komen doordat je daar ver genoeg verticaal off axis zit, dat er een half golflengte verschil is ontstaan. Want on axis meet je geen dip. Alleen die bult 1KHz op 50cm is wel wat vreemd idd.
Re: hatt mk3 vreemde response meting?
Heb zojuist nog een aantal metingen gemaakt. 2 metingen van dichtbij de drivers, zo dichtbij als mogelijk zonder de drivers te raken, bij de woofer dus langs de fase plug.markbakk schreef:Maar waarom denk je dat er wat fout is? Ik lees dat niet direct af uit de somcurve op 50cm. Herhaal nog maar eens op 1m op de luisteras tussen tweeter en woofer.
Daarna nog 2 metingen op 100cm op de hoogte tussen woofer en tweeter in. Een recht ervoor, de andere op 30 graden, waarbij ik de luidspreker heb gedraaid en de microfoon op dezelfde locatie is blijven staan. Hier zie je voornamelijk een verschil in de afname van het hoog.
Verschil met het originele ontwerp is trouwens wel dat ik de randen van het front niet heb afgerond, dit vanwege afwerking met fineer. Zou dit deze uitwerking kunnen hebben?
Re: hatt mk3 vreemde response meting?
Vandaag nog wat testen gedaan met de woofer omgepoold, dus de plus op de min. Hiermee verkrijg ik ongeveer hetzelfde resultaat wat betreft overgang, echter dan het gebied tussen de 800 en 3khz een kleine 3 db lager. Hiermee is dan wel de piek bij 1khz verdwenen, alleen het dal bij de overname frequentie weer groter.
Naar de verschillen tussen beiden luisterend is de originele een stuk directer en ook vermoeiender op hogere volumes. De omgepoolde klinkt net iets rustiger, met name rond het hogere stemgebied.
Naar de verschillen tussen beiden luisterend is de originele een stuk directer en ook vermoeiender op hogere volumes. De omgepoolde klinkt net iets rustiger, met name rond het hogere stemgebied.
Re: hatt mk3 vreemde response meting?
Heel veel wijzer word je zo niet. Maar ik denk dat de bult bij 1k wordt veroorzaakt door de baffle step. Het filter probeert dat te compenseren, maar in mijn ervaring werkt dat niet goed met kleine baffles en enkel een grotere seriespoel. Het niet afronden kan idd ertoe leiden dat de piek van de bafflestep nog wat scherper wordt.
Verder lijkt me het niveau van de tweeter wat laag, zitten de juiste weerstanden in het filter? Ff nameten?
Verder lijkt me het niveau van de tweeter wat laag, zitten de juiste weerstanden in het filter? Ff nameten?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: hatt mk3 vreemde response meting?
voor de compleetheid: hier de originele meting van Tony en het filterschema
Re: hatt mk3 vreemde response meting?
Mét een gemeen piekje in de response curve. Precies waarop ik doelde met mijn opmerking over bafflestep en seriespoel. Nou wil ik niets afdoen aan Tony's ontwerpkwaliteiten, maar zulke zaken hoor je.
Re: hatt mk3 vreemde response meting?
Klopt, is lastig, aangezien ik zelf geen verstand van filtering heb. Voor mij is dit dus een stukje trial on error, maar hopelijk met wat aanwijzingen kom ik toch wel wat verder. Voor mij in ieder geval wel leerzaam.markbakk schreef:Heel veel wijzer word je zo niet.
Heb ook nog gemeten trouwens met een verbrede baffle (met dik schuurpapier op baffle vastgeplakt) en op die manier ook getest met bijvoorbeeld een afgeronde baffle. Hier kreeg ik die piek ook niet mee weg.Maar ik denk dat de bult bij 1k wordt veroorzaakt door de baffle step. Het filter probeert dat te compenseren, maar in mijn ervaring werkt dat niet goed met kleine baffles en enkel een grotere seriespoel. Het niet afronden kan idd ertoe leiden dat de piek van de bafflestep nog wat scherper wordt.
Had de waarden van de condensatoren al gecontroleerd en die klopten. Vanavond deze los gesoldeerd en nagemeten. Hier zie ik lichtelijke afwijkingen (allen binnen marge, behalve R1):Verder lijkt me het niveau van de tweeter wat laag, zitten de juiste weerstanden in het filter? Ff nameten?
R1 = 6,8 gemeten 7,2 (is een cement ipv carbon, daardoor waarschijnlijk iets meer afwijking)
R2 = 5,6 gemeten 5,9
R3 = 22 gemeten 22,3
R4 = 6,8 gemeten 7,0
Verder is er in het zobel netwerk voor de woofer 1 enkele condensator van 10Uf geplaatst in plaats van de losse die gezamenlijk 10,4 Uf maakten.
Bovenstaande samen met de hogere ohmse waarde van de foliespoel 0,18 ohm i.p.v. 0,11 ohm zijn dan de verschillen met het origineel.
Daarnaast zag ik dat de spoel van 0,82mh origineel een 1,0mh luchtspoel (2mm) was, maar deze heeft de leverancier destijds volgens mij afgerold tot 0,82. Zag namelijk dat de tape erom heen ook los was geweest. Staat me nog bij dat hij die destijds heeft afgerold, is echter al wel weer even geleden.
Re: hatt mk3 vreemde response meting?
Op deze meting zie je wel een smalle piek terug, echter niet het grote dal. Verder staat in de omschrijving dat de frequentie response goed lineair was rond de +/- 1,5 db en zo lijkt het er op de afbeelding ook wel naar uit te zien. (Helaas zijn de waarden niet goed te lezen, dan zou het wat meer informatie geven.)Henkjan schreef:voor de compleetheid: hier de originele meting van Tony en het filterschema
Zelf meet ik hier echter een dal van een 5 db en dat over een groot frequentie gebied. Dit zie ik in de bovenstaande meting niet terug.
Re: hatt mk3 vreemde response meting?
Ik heb in het verleden heel wat afgeklooid met kleine tweewegsystemen die ik door aardige omstandigheden destijds behoorlijk goed kon meten. Sindsdien weet ik dat je met een kleine baffle niet goed weg komt met enkel een grote seriespoel wanneer je de bafflestep netjes wilt compenseren. Je trekt steevast het frequentiegebied onder de kantelfrequentie waar de step optreedt te ver naar beneden of je systeem piekt te veel op een gebied rond de frequentie met de halve golflengte = ongeveer bafflebreedte en hoogte. Met The Edge en andere software (Boxsim bv) kun je dit trouwens vrij aardig simuleren.
Al met al vind ik de meting van TG vrij optimistisch, maar ja, wie ben ik.
Al met al vind ik de meting van TG vrij optimistisch, maar ja, wie ben ik.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: hatt mk3 vreemde response meting?
Als je de weerstanden opmeet dan moet je ook even je meetsnoeren bij elkaar steken zodat je de weerstand van je meetsnoeren meet , deze kan bijvoorbeeld 0,2 of 0,3 ohm zijn, dit getal moet je vervolgens aftrekken van de gemeten waardes van je weerstanden.
De spoelen kun je makkelijk meten met een LCR metertje.
De spoelen kun je makkelijk meten met een LCR metertje.
Re: hatt mk3 vreemde response meting?
Hiermee meet ik een 0,3 ohm. Als ik dat van de vorige waarde aftrek, dan is er dus maar weinig tot geen afwijking.Olaf Markus schreef:Als je de weerstanden opmeet dan moet je ook even je meetsnoeren bij elkaar steken zodat je de weerstand van je meetsnoeren meet , deze kan bijvoorbeeld 0,2 of 0,3 ohm zijn, dit getal moet je vervolgens aftrekken van de gemeten waardes van je weerstanden.
De spoelen kun je makkelijk meten met een LCR metertje.
Re: hatt mk3 vreemde response meting?
Op advies van Tony ook nog getest met de tweeter omgepoold. Hiermee krijg ik al weer wat betere resultaten.
Waar ook nog een flink verschil optreed is bij het meten van de speaker onder een schuine hoek. Op 15 graden, dan wordt het dal rond de overname frequentie zelf een heel stuk weggetrokken.
Waar ook nog een flink verschil optreed is bij het meten van de speaker onder een schuine hoek. Op 15 graden, dan wordt het dal rond de overname frequentie zelf een heel stuk weggetrokken.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: hatt mk3 vreemde response meting?
Goede vraag.Walt schreef:Hoe betrouwbaar acht je je eigen metingen?
Re: hatt mk3 vreemde response meting?
Hoi Walt, ik ben van mezelf niet zo'n hele zekere, dus zal in dit geval ook niet zeggen dat deze metingen 100% betrouwbaar zijn.Walt schreef:Hoe betrouwbaar acht je je eigen metingen?
Heb wel heel veel informatie gelezen over akoestiek en van daaruit interesse gekregen in deze materie en een meetset aangeschaft. Betreft een Behringer mengpaneeltje met phantoom voeding en de EMC8000 microfoon. Als software is REW gebruikt, deze wordt normaal gebruikt voor de controle van plaatsing speakers en hierop aansluiten van de subwoofers. Tevens krijg ik hiermee de nagalm tijden en roommodes inzichtelijk.
Speakers meten heb ik nooit veel mee gedaan maar wel wat informatie gebruikt uit het topic van jeroen_d op dit forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=6&t=6265
Zoals eerder aangegeven heb ik geen kennis over het ontwerpen van filters en speakers maar is het wel leuk om op deze manier wat kennis te doen en te hobbyen. Aangezien ik de vreemde response tegenkwam en dat het filter op een paar kleine details afwijkt zou het natuurlijk ook kunnen zijn dat daar iets verkeerd zit of dat ik gewoon iets verkeerd zou hebben aangesloten
Anderzijds kan ik me ook voorstellen dat het op afstand lastig is om hier advies over te geven. Het is in ieder geval dan prettig dat er wat tips worden gegeven waarmee weer wat verder gezocht kan worden.
Maar ik begrijp wat je wil zeggen, voor hetzelfde geld is de meting niet goed en is het een zoektocht naar niets.
Re: hatt mk3 vreemde response meting?
Wat je sowieso moet uitzoeken is of je meetinstellingen zo staan, dat kamerinvloeden worden voorkomen.
Verder zou je een foto van je filter met de verbindingen kunnen tonen, wellicht kan iemand hier dan zien of er een aansluit fout is gemaakt...
Ik vind het ook wel raar dat het ompolen van de tweeter nog zo'n groot verschil maakt bij 200Hz. De tweeter zou daar weinig meer moeten doen, en dan zou ompolen geen groot verschil bij 200Hz moeten geven. Hetzelfde geldt voor de responsie bij +10000Hz.
Groetjes Walter
Verder zou je een foto van je filter met de verbindingen kunnen tonen, wellicht kan iemand hier dan zien of er een aansluit fout is gemaakt...
Ik vind het ook wel raar dat het ompolen van de tweeter nog zo'n groot verschil maakt bij 200Hz. De tweeter zou daar weinig meer moeten doen, en dan zou ompolen geen groot verschil bij 200Hz moeten geven. Hetzelfde geldt voor de responsie bij +10000Hz.
Groetjes Walter
