Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

rdv300b833

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door rdv300b833 »

Goedenavond René,

keuzes ....keuzes. Da's een onderdeel van de zelfbouw hobby. Bij kant-en-klare producten zijn alle keuzes al voor je gemaakt en heb je "alleen nog maar" de uitdaging van plaatsing en samenwerking in de keten.
Maar een fabrikant heeft commerciële overwegingen om unit X of Y te gebruiken (er zijn maar erg weinig cost no object projecten.....die ook nog eens betaalbaar zijn); jij als zelfbouwer hebt die vrijheid wel ! Buiten het genot/satisfactie van zelfbouw........

Een fieldcoil heeft het voordeel dat onder andere de Q-factor variabel is (door te spelen met de voeding). Terwijl je met een normale unit met vaste/permanente magneet (dus het gros van de gebruikte units) vast zit aan vaste waardes zul je dus de kast/filter/demping optimaal moeten afstemmen om het maximale uit de unit te krijgen. Bij een fieldcoil kan je echter uitgaan van een kast (....in dit geval een open baffle....) en vervolgens door het spelen met de voeding een optimum te vinden (en NATUURLIJK is het filter en andere units ook net zo belangrijk). Je hebt nu gewoon een extra variabele die je ter plekke kan wijzigen; een uitzonderlijke vorm van luxe.
Grootste nadeel is de prijs. Er zijn maar weinig leveranciers.....het is meer arbeidsintensief......dus ....duur. Sorry; ik kan het niet mooier maken.

Ik heb de woofer als fieldcoil; voor de fullranger waren de centjes op.

En aangezien je vanavond toch weer onder het genot van een LP weer de boel gaat overpeinzen nog een gedachte: de autoformer. Ik gebruik geen weerstanden in mijn filter om de verschillende gevoeligheden van de units gelijk te krijgen. Met weerstanden verstook je domweg energie. Ik maak gebruik van een autoformer (grijze cilinder linksonder op de foto); een spoel met aftakkingen waarbij je eenvoudig een aantal dB's afzwakt. Voor mijn gevoel geeft een autoformer een meer dynamisch/natuurlijker geluid terwijl met weerstanden (rechtstreeks in de signaalweg !) er lijkt een soort handrem op te zitten.
Weer keuzes.....sorry.

Met muzikale groet,
Reinout
Bijlagen
Filter kaal
Filter kaal
markbakk

Bericht door markbakk »

rdv300b833 schreef:
Ik heb de woofer als fieldcoil
en
rdv300b833 schreef:
Met weerstanden verstook je domweg energie.
Dat vraagt om een toelichting :wink:
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

richard schreef:
Ik zou eerst een correctienetwerkje installeren om het oplopend hoog in overeenstemming te brengen met het midden-laag. Dat kost het minst en heb je uiteindelijk toch nodig.

Daarna blijft er nog genoeg te tobben over.
Beste Richard,

Rene is al heel erg content met zijn mid/hoog resultaat uit de AN unit, wat hem nu nog heel erg bezig houd is de zoektocht naar een fundering onder zijn geluid. Let wel dat het toevoegen van een laag unit in de meeste gevallen een positief effect heeft op het totale geluidsbeeld dus dat de AN ook nog wel eens een stuk aangenamer kan gaan klinken.

Met een correctie netwerkje kun je best gaan pielen maar daar los je Rene zijn zoektocht niet mee op want de AN zal echt niet meer laag gaan produceren dan dat hij nu al doet, al corrigeer je nog zoveel.

Mijn advies aan Rene is om z.s.m. een weloverwogen keus in woofer te maken, deze aan te schaffen en dan, in combinatie met de AN, eerst luisteren wat het resultaat daarvan is.

Na een periode van goed luisteren pas tot de beslissing komen waar het eventuele filter zijn werk zou kunnen doen.

Let wel Richard, dit is geen kritiek op jouw reactie maar meer een verwijzing naar wat Rene nu werkelijk wil/zoekt. En als je meer laag wilt, zul je dat in een OB toch echt moeten aanvullen met conus oppervlak naast de FullRange unit. Zie een vergelijkbare ontwikkeling bij de elektrstaten en/of magnetostaten hoewel die laatste van zichzelf al meer laag produceert dan een electrostaat. Maar ook daar is men overgegaan tot het toevoegen van laag units om hun geluid meet fundering te geven.

Nu is weer het woord aan Rene.

Groeten,

Marcel
rdv300b833

Bericht door rdv300b833 »

woordkeuze; maar kennelijk leidt dit tot verwarring.

- De woofer die ik heb is uitgevoerd met een fieldcoil (i.p.v. een permanente magneet); voor de fullranger waren de centjes op om ook deze uit te voeren als fieldcoil.
Bijlagen
IMG_8913.JPG
richard

Bericht door richard »

Marcel schreef:
Beste Richard,
Beste Marcel,

Het is duidelijk dat René erg tevreden is over het midden en hoog. Maar het te weinige laag is er alleen in verhouding met het te overvloedige hoog. Meer laag krijg je inderdaad niet met een correctienetwerk, maar daarmee kun je wel het midden en hoog verminderen zodat alles in evenwicht is.
Volgens de frequentiecurve loopt het midden en hoog vanaf 500 Hz zo'n 6 dB op ten opzichte van het laag dat verder mooi recht doorloopt tot ver onder de 100 Hz.

Wil je dat verschil in rendement corrigeren kan je voor twee opties gaan; een 'kostbare' optie met een extra woofer die je tot boven de 500 Hz laat meespelen. Het rendement van dat ding moet ook behoorlijk zijn om het totaal met de AN op 96 dB te brengen én de laagafval door de akoestische kortsluiting te compenseren. Dan kun je er misschien beter een actieve subwoofer achter zetten die de backwave absorbeert.

De 'voordelige' optie is dan om het midden en hoog 6 dB omlaag te brengen, dan loopt dat in pas met het laag waar in principe weinig mee loos is als ik de grafiek mag geloven. Ook denk ik dat de invloed op de geluidskwaliteit van zo'n correctienetwerkje minder groot is dan een woofer die je toch redelijk ver moet laten doorspelen. Je levert dan wel wat rendement in. Akoestische kortsluiting kun je overigens ook compenseren door een brede baffle.

Persoonlijk heb ik ervaring met een 200b van Visaton in een open scherm. Dat ding klinkt zonder correctie ook veel te helder en met weinig body. Maar met een correctienetwerk wordt alles in verhouding getrokken.
ReneN

Bericht door ReneN »

Richard heeft volgens mij wel een punt, om het midden en hoog wat terug te brengen zodat de curve wat gelijkmatiger verloopt. Daarnaast ben ik niet helemaal tevreden met datzelfde mid en hoog, zie mijn eerdere opmerkingen over het harde van de speaker, hoewel dat wel beter is geworden nadat ik ze veel verder van de muur heb afgehaald. Echter, het blijft hard, nu ook weer. Zonder demping van de achterwand zou het nog veel erger zijn......

Waar ik wél heel erg blij van wordt is het karakter van een OB. Vandaar dat mijn Zingali's ook te koop staan. Maar welke kant ik nu op wil? Ik neig wel naar een tijdelijke oplossing met een omgedraaide OB, zodat de AN onderin komt te zitten en voorlopig alleen het laag gaat verzorgen. Zelfs met een Xmax van 1 mm. :lol: . En dan eerst een mooie unit voor het mid/hoog aanschaffen, en dan zijn ook hier weer even de centen op :? . Van EMS hebben ze mooie units, "gewone" met magneten die (relatief) goedkoop zijn of een field coil, die meteen weer wat extremer is qua prijsstelling. En in een later stadium dan mooie (field coils?) voor het laag. Maar dan zijn we wel weer even verder......

Dus weer heftig zitten nadenken (en hier lezen) tijdens 3 lekkere platen op de tafel O:)
MickRS

Bericht door MickRS »

FR_Aad schreef:
hannesie schreef:
Gewoon minder lullen en een 15" onder dat ding zetten. Liefst net boven de vloer. En heb je dan nog te weinig laag naar je zin dan zet je die woofer in een h-baffle en de breedbander in een losse baffle er boven.
+1 :wink:

Voor iets van 160 euri heb je twee Alpha's 15". Denk dat dat icm die 15" FR driver een dynamiek geeft die verdomd dicht bij live komt. Want dat is natuurlijk WEL heel gaaf van een 15" full range. 8)
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

lullen.JPG
wel graag op de juiste wijze quoten a.u.b. :shock:

Er worden hier woorden in mijn mond gelegd die ik niet mag gebruiken hier thuis, dus ook niet op het forum. :lol:
MickRS

Bericht door MickRS »

Mag jij de woorden Open Beffer niet gebruiken? :rofl:
ReneN

Bericht door ReneN »

Vanavond 2 timmerpanelen bij de bouwmarkt gehaald, want in de aanbieding O:) . Even een hoekje erin gezaagd en nu heb ik 2 steunen, waardoor ik de speakers op de kop kan zetten. De steunen die het geheel eerder overeind hielden en aan de onderkant zitten, zijn nu dus naar boven verhuisd. En daar waren die panelen voor nodig, om die te ondersteunen zeg maar, en om het geheel rechtop te houden....

Nu kan ik veel beter beoordelen dan bij een eerdere poging hoe het laag is veranderd. Welnu, een beetje. Het schreeuwerige hoog ben ik grotendeels kwijt, want de unit is nu niet meer echt gericht naar de luisterplek. En zit deels achter een bank :( . Maar goed, het is een testopstelling.

Evenwichtiger is het allemaal wel geworden, maar de toename van het laag valt mij tegen. Daarom toch ook weer de kartonnen "vergroting" van de baffle eraan geplakt, en dat gaf ook ietwat een verbetering, maar nog niet wereldschokkend. Wellicht dat als ik een full range voor het mid en hoog ga plaatsen, dat de Audio Nirvana zich wat beter op het laag kan concentreren :-s , met de aansturing van een aparte versterker. Maar ook dat zal niet zóveel meer laag brengen volgens mij, dus zal er toch een echte bas unit moeten komen met een veel grotere Xmax.... :think:

Dusshhh, de test is geslaagd, maar de uitkomst is niet bevredigend..... :-k
Bijlagen
SAM_6458.jpg
SAM_6459.jpg
SAM_6461.jpg
richard

Bericht door richard »

rdv300b833 schreef:
...Terwijl je met een normale unit met vaste/permanente magneet (dus het gros van de gebruikte units) vast zit aan vaste waardes zul je dus de kast/filter/demping optimaal moeten afstemmen om het maximale uit de unit te krijgen.
Ook met de aandrijving kun je spelen. Een stroomversterker geeft heel andere resultaten dan een spanningsversterker:
http://www.firstwatt.com/pdf/art_cs_amps.pdf
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Hoi, Ik volg dit item met veel interesse. Heb vandaag besloten de zaag in twee oude kast deuren te zetten. Alle andere units lagen nog op de plank. Ik hoop de komende dagen het spul spelend te hebben. Enkele foto's om een indruk te geven. Ga een poging wagen met 2x 15 inch per kant (Qt; 0,76 , Fs 23) en een Lowther DX3. Ga eerst passief proberen en mocht dit niet lukken dan schakel ik wel over op aktief met Eq. Mocht het lekker gaan klinken dan laat ik wel wat horen. Misschien kun je de info gebruiken.
gr. Leon
Bijlagen
DSC_0061.JPG
P5250030.JPG
DSC_0065.JPG
richard

Bericht door richard »

Is de Fostex hiervoor niet beter geschikt in plaats van de Lowther? Maar daarvoor is het gat nu te groot.
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Begrijp ik ut nu goed Richard ; jij zou een Fostex gebruiken als je ook een Lowther had liggen ??
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

De plek voor de Lowther is afgeleid van het ontwerp op de foto ; is gesimd om de "shout" tegen te gaan.
Steal the best , invent the rest !
Bijlagen
open baffle glass.jpg
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Vanochtend:
ff naar de Gamma ; kom net een paar schroeven tekort.
Stalen hoekprofielen gemonteerd zodat alles blijft staan.

Flexi open baffle ; zal ook nog wat balkjes achterop schroeven ter versteviging!!

Dan units monteren en wat draadjes solderen.

Zit nu te luisteren.
Alleen nummers die ik goed ken.
Snelle meting met mijn iPhone app.
Klinkt errug lekker !!
Genoeg bas!!
(eigenlijk mag dit NIET zogoed klinken ; schrik er wel een beetje van!)
Midden loopt wel op!!
en boven de 4 kHz is er bijna niks meer (valt eigenlijk nog mee)

Ga vanavond dezelfde nummers luisteren alleen naar de Lowther.

Kijken of ik in ut weekend een beetje een idee heb waar het x-over moet komen.

Hou jullie wel op de hoogte.

gr. Leon
Bijlagen
DSC_0066.JPG
DSC_0067.JPG
ReneN

Bericht door ReneN »

Na twee weken onthouding :? (vanwege vakantie) vanavond voor het eerst weer plaatjes gedraaid..... En voor het eerst sinds járen weer eens staan swingen in de kamer. Op Fink, op o.a. het prachtige nummer Foot In The Door van het album Perfect Darkness.

Ik ben écht blij met deze OB's. Hoewel ze nog lang niet zijn zoals ik zou willen, hou ik ook wel van die rauwheid die er nu in zit. Het moet dus allemaal ook niet te clean worden. Of vaker op vakantie gaan :-s :lol: .
District9

Bericht door District9 »

richard schreef:

Persoonlijk heb ik ervaring met een 200b van Visaton in een open scherm. Dat ding klinkt zonder correctie ook veel te helder en met weinig body. Maar met een correctienetwerk wordt alles in verhouding getrokken.

Richard,

Zou je kunnen laten zien (schema) hoe zo'n correctienetwerk eruit ziet? Welke frequentie gebieden worden gedempt en/of geaccentueerd?
Hoe groot is je baffle voor de B200?

groet
Henk

PS toegevoegd mijn EQ correcties voor de B200 en Alpha 15A
Bijlagen
EQ op B200.jpg
EQ op Alpha 15A.jpg
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Hoi René ,

Hier dezelfde ervaring. Jammer genoeg 2 weken hard gewerkt (dus GEEN vakantie) en te weinig luistertijd.

Je voelt je een beetje achterlijk als je een woensdagmiddag product ( de big greens OB) naast een systeem zet waar je al tijden mee bezig bent.
Heb alles naast mekaar gezet en div. mensen gevraagd om te luisteren. En te kiezen.
Zie foto.

Mijn "mega" systeem wint maar........met een kleine marge en.........echt niet bij iedereen.

Heb zo'n 8 x-over varianten geprobeerd en blijf bij passief volgens het KISS principe.
Draai nu met een serie x-over en de Lowther op -14dB.

Klinkt heel muzikaal (met behoud van de "Lowther" klank met min. shout)

Ook hier is niet dood filteren het motto.

Denk dat ik met minimale inspanning zo'n 95 % van het grote systeem haal !!

Maar e.e.a. staat hier nog wel een maandje of zo (wordt dan weer gesloopt) ; dus mochten er mensen zijn die e.e.a. een keertje zelf willen horen dan kun je een keertje komen luisteren.

Na 50 jaren ben ik weer eens echt verbaasd en dat wil toch wel wat zeggen!!

mvgr. Leon

p.s. geen nare opmerkingen over optimale plaatsing e.d. het moet maar even zo anders moet ik mijn huis verbouwen !
Bijlagen
DSC_0070.JPG
District9

Bericht door District9 »

Na 50 jaren ben ik weer eens echt verbaasd en dat wil toch wel wat zeggen!!

mvgr. Leon

p.s. geen nare opmerkingen over optimale plaatsing e.d. het moet maar even zo anders moet ik mijn huis verbouwen !

Leon,

Ja dat gevoel had ik ook, na heel lang te hebben geluisterd naar top luidsprekers (B&W 801 III en Nautilus 800's) was ik uiterst verbaasd (en tevreden) over wat een OB systeem - wat totaal minder dan 500 euro kost - kan doen.

Akoestiek is helaas een groot gedeelte van het luistergenot, als je ruimte hebt om te verbouwen,.....doen. :D

Even een vraag: waarom heb je je hoofdsysteem als WMTMW en je OB niet als MTM uitgevoerd? (of is het WBW - woofer breedband woofer)

groet
Henk
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Hoi Henk,

Simpel antwoord ; er zaten al gaten in de groene deuren die heb ik aangepast.
Met mijn ervaringen van nu : zou zeker voor 3 losse baffles gaan op een frame.
Je kunt dan verschillende configs uitproberen :) !!

toys for boys

beschouw mijn groene OB's als Lowthers met basondersteuning ; dus eigenlijk een Lowther DX3 systeem.
richard

Bericht door richard »

District9 schreef:
Zou je kunnen laten zien (schema) hoe zo'n correctienetwerk eruit ziet? Welke frequentie gebieden worden gedempt en/of geaccentueerd?
Hoe groot is je baffle voor de B200?

groet
Henk

PS toegevoegd mijn EQ correcties voor de B200 en Alpha 15A
Een spoel van 1 mH en parallelweerstand van 8 of 10 Ohm in serie met de B200. De weerstand naar smaak kiezen, soms doen ze er ook nog een condensator bij.

De baffle zo breed als mogelijk als je verder geen laagondersteuning wil. Proberen met een spanplaat baffle oid.
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Vandaag , toch nog , een nieuw x-over aant uittesten.

Heb je een Lowther en wil je geen condensator in de signaalweg dan is een variatie op het "sine-cap" x-over van de Sonus Faber Extrema (de oude) een optie.
Was toch nog een heel gedoe om alles lekker te tweaken.
Dit is wel een blijvertje!!

Beste van de 14 varianten tot nu toe!

Sara K - Vincent live staat op 2 meter afstand in de kamer , Linkin Park klinkt very good. Heb zelden Eva Cassidy - Songbird op deze manier gehoord.....Bij Kari Bremnes Over en By worden de laagjes in de bas weergegeven ; WOW.

Voel mezelf een beetje dom om een jaar aan een mega systeem te werken en nu zo'n verbluffende resultaten met de Lowther DX3 te kunnen behalen.

Heb hier weer echt plezier in.
Als je de ruimte ervoor hebt is OB een manier om (misschien niet voor een dubbeltje maar dan toch voor) een kwartje eerste rang te zitten.

mvgr. Leon.

p.s.
Geen lay out van het x-over. Ik denk dat mijn woofs toch een beetje onder de maat zijn voor de Lowther.
Dus alles moet nog een keer over.
Ook heb ik GEEN metingen alleen van de impedantie;die komt nergens onder de 3,7 ohm.
Bijlagen
DSC_0076.JPG
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Blijven tweaken ; alles met de oren totdat het klinkt zoals ik het hebben wil ; kippenvel op mijn armen.
X-over met 4 componenten geoptimaliseerd.
Op de luisterpositie gemeten met pink-noise. ipad met calibrated mic. Dayton. Vervolgens (peak-hold) op de bank gezet en foto's gemaakt.
Moet eens een keertje uitvinden hoe je dit in een keer kunt. Meestal werk ik "on the fly" met de ipad.

Voor de mensen die dit dus leuk vinden. Al die metingen ; zegt mij niet meer zoveel na al mijn jaren.

Passief , werkt dus ook , dus .....

mvgr. Leon.
Bijlagen
left speaker.jpg
right speaker (2).jpg
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Als ik de output zo bekijk beneden de 40hz, heb ik toch enige twijfels over je meetsysteem.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”