Sjostrom QRV08 bouwen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
scanspeakman

Sjostrom QRV08 bouwen

Bericht door scanspeakman »

Aangezien ik voor een paar jaar in het buitenland gestationeerd bent en door het (tropische) klimaat spullen sneller vergaan, is mijn diy audio-set (zie andere topics op dit forum) voor een paar jaar uitgeleend aan mijn broer. Zodoende speel ik hier nu met een aftandse sony versterker en een paar half gare Jamo compact's uit de jaren '80. Had ik nog liggen en who cares als die kapot gaan. Heerlijke geluidsweergave waar je echt van kan genieten.........not. :(

Kortom; het begint toch weer een beetje te kriebelen maar echt al te gek maken kan ook weer niet. Zodoende ga ik maar eens iets doen wat ik hiervoor nooit echt prettig vond. Een goede maar niet extreem dure koptelefoon kopen. Keuze is al gemaakt; het wordt een Sony MDR 7506. Aangezien echt totaal niets te krijgen is op dat vlak hier, volledig zonder deze gehoord te hebben besteld via één van de weinige toko's op internet die überhaupt naar hier verstuurd.

Bedoeling is om via spotify premium beetje goede kwaliteit muziek te kunnen luisteren. Bron wordt dus een pc. En tsja...als het je dan toch een beetje goed wil doen dan ook maar gelijk een beetje redelijke USB dac erbij. Mijn oog is gevallen op de Stoner UD120. Ik moet geregeld reizen voor werk dus prettig dat het een USB dac is ter grootte van een USB stick. Die wel in staat is tot 32bit/384khz weer te geven. Beetje een soort Audioquest Dragonfly maar dan zonder de gebruikelijke Audioquest bull-shit. De maker van deze dingen komt over maand of 2 met een geupdate versie dus daar moet ik nog even geduld hebben.

http://stoneracoustics.blogspot.com/201 ... erent.html

En als je dan toch een beetje redelijke dac hebt en een goede koptelefoon dan wil je als je thuis bent natuurlijk wel een zo goed mogelijke weergave. Uitgangspower van die Stoner UD120 houdt volgens mij ook weer niet echt over. Had ik al gezegd dat ik het niet al te gek wilde maken? :lol: Aangezien ik ook steeds meer jeuk aan mijn soldeerbout begin te krijgen (nee....echt alleen aan dat ding. Het is geen codewoord voor iets anders...) gelijk een goed excuus om weer iets zelf te gaan bouwen de komende maanden.

Het gaat een Sjostrom QRV08 headphone-amp worden. Redelijke extreme specs, dc gekoppeld, discreet opgebouwd. Alleen die flimsy onboard trafo's ga ik denk ik nog vervangen door een paar dikkere ringkerntrafo's. Kan ik het gelijk zo maken dat ik het nu op 110v kan gebruiken en later met niet al te veel handelingen naar 220v kan ombouwen. Heerlijk over the top dus. Volledig SMD. Was ik altijd huiverig voor maar na bouwen van de Relaixed2 en de softstartprint van SSassen geen probleem meer. Goede soldeerbout met goede punt en gaan.

Dit wordt hem dus:

http://sjostromaudio.com/pages/index.ph ... dphone-amp

PCB is al besteld. Die komt over een tijdje met familiebezoek deze kant op. Onderdelen moet ik ook daar laten bezorgen en komen dan ook deze kant op komt. Voor degenen die verwachten hier volgende week een volledig gebouwde QRV08 te zien; helaas. Als ik verkeerd onderdeel heb besteld en iets anders nodig heb kost dat weken per post. Dit gaat maaaaaaaaanden duren.

Zijn er leden op dit forum die deze headphone-amp al gebouwd hebben?

Scanspeakman
Bijlagen
qrv08r0_overview.jpg
Muug
Contacteer:

Re: Sjostrom QRV08 bouwen

Bericht door Muug »

scanspeakman schreef:
niet extreem dure koptelefoon kopen. Keuze is al gemaakt; het wordt een Sony MDR 7506.
Gekozen op basis van deze site ? http://thewirecutter.com/reviews/the-be ... eadphones/
scanspeakman

Muug schreef:
scanspeakman schreef:
niet extreem dure koptelefoon kopen. Keuze is al gemaakt; het wordt een Sony MDR 7506.
Gekozen op basis van deze site ? http://thewirecutter.com/reviews/the-be ... eadphones/
Onder andere. Kon over dit model eigenlijk maar weinig negatiefs vinden. Heb hem net binnengekregen en zit er nu naar te luisteren. Eerste indruk is top! Neutraal, niet die irritante nadruk op bassen of hoog zoals met die Beats koptelefoons. Veel details die ik eerst niet hoorde met mijn cheapo Philips over-the-ears en budget on-ear Sennheisers. Zit ook erg comfortabel. Prima!

Scanspeakman
scanspeakman

Spulletjes voor de QRV08 zijn er nog niet dus daar moet ik nog even geduld hebben. UD120 USB-dac heb ik inmiddels wel ontvangen. Klinkt prima en zeker een verbetering ten opzichte van de standaard onboard geluidskaart van mijn PC (Asus mobo met AL1150C geluidskaart). Kortom; voor een paar tientjes een nette verbetering.

De Sony smaakte naar meer. Met lang luisteren was deze niet heel comfortabel en stiekem was ik wel benieuwd wat er nog meer mogelijk is. Met name een open-back koptelefoon maakte mij wel erg nieuwsgierig. Gaan zoeken en uiteraard is het weer eens volledig uit de hand gelopen. Inmiddels een MrSpeakers Ether koptelefoon besteld (en ontvangen).

Wauw! Zit fantastisch en klinkt nog beter! Enorm veel detail. Laag is even beetje wennen. Beetje als je van een basreflex luidspreker naar een luidspreker met gesloten laag gaat. Eerst het gevoel dat je iets mist en dat is ook zo....het toch altijd een beetje rommelige laag van bas reflex. Maar als je even een tijdje luistert hoor je dat het laag er wel degelijk is en retestrak is. En eigenlijk veel prettiger is. Dat is bij de Ether ook het geval. Heerlijk en totaal niet vermoeiend. Nadeel is wel (zoals bij alle echt goede spullen) shit-opnames ook echt shit klinken. Maar goede opnames klinken dan ook echt fantastisch! Jazz, klassiek, filmmuziek, dance. Echt een alles-et(h)er.

Kortom; kan niet wachten tot ik de spullen voor de QRV08 binnenkrijg om te kijken wat er nog meer uit de Ether te persen is met een goede amp.

Scanspeakman
Bijlagen
MrSpeakers_ETHER.jpg
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Da's geen lullig koptelefoontje!
Kaplaars

Bericht door Kaplaars »

Lijkt me een fantastisch project zeg! Ik heb helaas nog geen ervaring met de QRV08, maar heb toevallig wel de QRV02 afgelopen week gecomplementeerd. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik er ontzettend tevreden mee ben. De man (Per-Anders) ontwerpt z'n printen als een tank. Op zijn site staan veel bouwtips en reageert snel wanneer je om advies vraagt. Daarnaast heeft hij, in elk geval bij de QRV02, veel vrijheid opengelaten in de keuze van componenten.

Dit is wat ik ervan gebrouwen heb:
QRV02 (0).JPG
QRV02 (1).JPG
QRV02 (2).JPG
QRV02 (3).JPG
Succes met de bouw!
scanspeakman

Tijd voor een update. Inmiddels druk aan het solderen geweest. Viel niet mee. Probleem is dat de ontwerper het net iets te dicht op elkaar heeft gepropt. Nog vervelender is dat hij de soldeereilandjes van de smd elco net een fractie van een milimeter te kort heeft gemaakt. Daardoor kan je het net niet lekker solderen; je moet eigenlijk onder het onderdeel gaan zitten solderen. Met enige ge-piel toch gelukt. Zie foto van de opgebouwde print. Trafo's zitten er niet op; daarvoor heb ik twee losse ingegoten ringkerns genomen zodat ik het zo kan maken dat het makkelijk kan ombouwen van 110 naar 220 en vice versa. Waar ik nu woon is bijna alles 110v.

Vol verwachting een kanaal opgestart en......ruk. Positieve kant komt wel op maar de negatieve niet. Bagger. Alles nog eens nagelopen. Paar punten opnieuw gesoldeerd en....wederom ruk. Andere kanaal geprobeerd en daar precies andersom. Negatief komt op maar positief niet. Grrrrrr..... En als ik dat kanaal uitzet en na paar seconden weer aan is het weer omgedraaid.....bagger. Kortom aan de bak met foutzoeken. Moet dat ding aan de praat krijgen. To be continued.

Scanspeakman
Bijlagen
IMG_5621.JPG
scanspeakman

Bovenstaande is al paar weken geleden gebeurd maar nog geen tijd gehad het te posten. Nog niet veel opgeschoten. De QRV08 moet en zal ik aan de praat krijgen maar het is hier zo moeilijk om vervangende onderdelen e.d. te krijgen dat het even moet wachten. En misschien stiekum ook wel omdat mijn broer die veel handiger is nu niet even een helpende hand kan toesteken.

In mijn boosheid iets zo ontzettend vunzigs/smerigs gedaan dat ik het hier bijna niet durf te zeggen :oops: .....ik heb een kant-en-klaar product gekocht voor de time being. Niet helemaal kunnen beheersen dus toch weer niet voor iets heel simpels gegaan. Wel link met zelfbouw aangezien het een Cavalli Audio is geworden. Ontwerper is begonnen met zelfbouw koptelefoonversterkers en heeft er nu een toko van gemaakt waar hij zijn ontwerpen kant-en-klaar in kleine productie-runs verkoopt voor......."aanzienlijke bedragen". Hij heeft nu ook een "betaalbaar" model dat ergns aankomende maand uit moet komen in een serie van 500 stuks; de Liquid Carbon. Sloot goed aan bij wat ik zocht; discreet opgebouwd, bij voorkeur te gebruiken op zowel 110 en 220 volt, eventueel mee te nemen op reis in een koffer en bij voorkeur gebalanceerd in en uit. Deze heeft het allemaal. Ook netjes dat de ongebalanceerde ingangen met een fasesplitter naar gebalanceerd worden geconverteerd.

Heb hem dus nog niet dus kan nog niets zeggen over of het wat is. Wel begon het gelijk te jeuken omdat ik mijn Ether koptelefoon met een kabel met een standaard (niet gebalanceerde) 6,3mm jack had besteld. Kortom; modificeren die hap. Ondanks dat ik toch wel een beetje weet wat ik doe was het toch een raar gevoel om de combinatietang in de DUM-kabel van (los) $250,- te zetten. Het is een nette kabel maar de knutselaar zet het zelf voor een paar tientjes in elkaar. Alleen de Hirose HR10 connectoren aan de zijde van de koptelefoon zijn erg priegelig. Daarnaast zijn de originele wat lastiger te vinden dan een goedkope chinese kopieën op ebay. Toch gevonden en maar een setje van die connectoren besteld en tevens twee setjes male-female 4-pins XLR van Neutrik. Kan ik later nog een keer een compleet andere kabel maken voor de koptelefoon. Wat korter dan ik nog heb en ook wat flexibeler vanwege reizen.

Maar goed. Ik had een extra lange kabel besteld dus daar kon zonder problemen een stukje vanaf om gelijk twee nette verloopjes van 4-pins XLR naar 6.3mm en 3.5mm jack te maken. Zie foto's en pin-out voor als anderen het ook willen doen. Let wel op dat je het niet zomaar met elke koptelefoon kan doen.

Scanspeakman
Bijlagen
pin out voor een 6.3mm of 3.5mm jack
pin out voor een 6.3mm of 3.5mm jack
pin out voor een 4pins XLR male. female uiteraard gespiegeld.
pin out voor een 4pins XLR male. female uiteraard gespiegeld.
hoppa...de tang er in.
hoppa...de tang er in.
en klaar! op bijna alle smaken aan te sluiten....
en klaar! op bijna alle smaken aan te sluiten....
liquid carbon voorkant. 6.3mm jack (ongebalanceerd) en 4pins XLR en ALO (beiden gebalanceerd)
liquid carbon voorkant. 6.3mm jack (ongebalanceerd) en 4pins XLR en ALO (beiden gebalanceerd)
achterkant. handig dat er xlr, rca en 3.5mm qua ingangen op zit.
achterkant. handig dat er xlr, rca en 3.5mm qua ingangen op zit.
en uiteraard de binnenkant
en uiteraard de binnenkant
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

In wel land ben je eigenlijk beland?
Plaats reactie