Ik trap af. Een klokje dat ooit in Elektuur heeft gestaan als ik me dat goed herinner, waarschijnlijk 25 jaar of ouder schat ik
Het oude zelfbouw elektronica topic
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Het oude zelfbouw elektronica topic
Heb m'n hobbykamer opgeruimd en uitgemest, en kwam wat oude bouwsels tegen. Misschien wel aardig, de net als ik bejaarde bouwers hier hebben vast nog wel het eea op de plank liggen ...
Ik trap af. Een klokje dat ooit in Elektuur heeft gestaan als ik me dat goed herinner, waarschijnlijk 25 jaar of ouder schat ik
Groene led voor de hele uren die wat feller brandt als het ook een heel uur is, en een rode led voor de 5 minuten. Was geloof ik gek op smeltlijm 
Ik trap af. Een klokje dat ooit in Elektuur heeft gestaan als ik me dat goed herinner, waarschijnlijk 25 jaar of ouder schat ik
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Het oude zelfbouw elektronica topic
Kom mensen, niemand meer 'ancient' projectjes op de plank liggen 
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Het oude zelfbouw elektronica topic
Ik zal binnenkort eens een foto maken van mijn labvoeding uit 1986 die ik nog altijd gebruik.
Triplex kastje met slooponderdelen. Overwoestbaar.
Triplex kastje met slooponderdelen. Overwoestbaar.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Het oude zelfbouw elektronica topic
Leuk Robert, ben benieuwd. Vond m'n klaverjas-troef-draaier nog terug, wat een mens niet bedenkt 
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Het oude zelfbouw elektronica topic
Het kan nog gekker. Elektuur heeft ooit een Eier(k)wekker gepubliceerd. Ik heb daarvan alleen het kwekgedeelte gemaakt op een zelfgebakken printje. 9v batterijtje er in en een pulsdrukker om hem in werking te zetten.Barry2001 schreef:Vond m'n klaverjas-troef-draaier nog terug, wat een mens niet bedenkt
Wij hadden op kantoor (1976 of daaromtrent
Het zag er niet uit natuurlijk, ik zal eens kijken of ik hem nog terug kan vinden.
Re: Het oude zelfbouw elektronica topic
Leuk topic.
Zelf heb ik eerlijk gezegd niet zo heel veel "oud" spul anders dan datgene gedemonteerd word, of al is...
Onlangs heb ik nog een Akai Timer weggedaan, die had ik 25 jaar geleden in de uitverkoop kelder van Radio Correct gekocht als zijnde defect.
Toen het binnenwerk eruitgehaald. er zat een PCB in met een joekel van een DIP40 chip en een FL display. de hele zaak had ik vervangen door het binnenwerk uit een wekkertje van de Hema.
Heeft daarna toch nog een jaar of 20 gefunctioneerd.
Zelf heb ik eerlijk gezegd niet zo heel veel "oud" spul anders dan datgene gedemonteerd word, of al is...
Onlangs heb ik nog een Akai Timer weggedaan, die had ik 25 jaar geleden in de uitverkoop kelder van Radio Correct gekocht als zijnde defect.
Toen het binnenwerk eruitgehaald. er zat een PCB in met een joekel van een DIP40 chip en een FL display. de hele zaak had ik vervangen door het binnenwerk uit een wekkertje van de Hema.
Heeft daarna toch nog een jaar of 20 gefunctioneerd.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Het oude zelfbouw elektronica topic
Even een plaatje van mijn voeding, gebouwd in 1986 en nog altijd in gebruik. Het linker regelbare gedeelte is gebouwd volgens een ontwerp uit Elex. Daarnaast een wat simpeler deel met alleen een 2N3055. De verschillende aftakkingen van de trafo heb ik als AC naar buiten gebracht. De kast is van triplex en de meeste onderdelen kwamen uit een oude Grundig versterker die kapot was gegaan.
Re: Het oude zelfbouw elektronica topic
Na zoveel jaren nog heel en in gebruikRobertD schreef:Het linker regelbare gedeelte is gebouwd volgens een ontwerp uit Elex. Daarnaast een wat simpeler deel met alleen een 2N3055.
Vind die opmerking wel grappig, kon dus nog simpeler
Anne
Re: Het oude zelfbouw elektronica topic
Heb jij geen oude foto's Anne? Ben wel benieuwd wat jij zoal geklust hebt.
Re: Het oude zelfbouw elektronica topic
Eigenlijk nooit aan foto's gedaan.Daarbij, in de huiskamer op de grond zitten met een kussen (veel meer vrijheid dan een rolstoel) met een minimum aan gereedschap, bleef het meestal een plankjes konstruktie.Behalve dan een paar bouwdozen en wat ombouwwerk,daar zit tenminste een kast bij (meestal toch).Pjotr schreef:Heb jij geen oude foto's Anne? Ben wel benieuwd wat jij zoal geklust hebt.
Hoe dan ook alles is nu weg na nu ruim 4 jaar rusthuis en een neef (die er nu woont) met enkel belangstelling voor moto's.
Anne
Re: Het oude zelfbouw elektronica topic
Klagen is niet mijn ding, liever iets doen, veel leuker.Voornamelijk herstellen, wat bouwen er tussendoor.Pjotr schreef:Maar het was wel leuk
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Het oude zelfbouw elektronica topic
Inventief! M'n zwager heeft er ook 1 gehad voor vele jaren, gebruikte 'm als wekker. Geen idee of hij 'm nog steeds heeft eigenlijk. Was best een geinig ding, je zag toen weinig vergelijkbare apparaten.ray5150 schreef:Leuk topic.![]()
Zelf heb ik eerlijk gezegd niet zo heel veel "oud" spul anders dan datgene gedemonteerd word, of al is...
Onlangs heb ik nog een Akai Timer weggedaan, die had ik 25 jaar geleden in de uitverkoop kelder van Radio Correct gekocht als zijnde defect.
Toen het binnenwerk eruitgehaald. er zat een PCB in met een joekel van een DIP40 chip en een FL display. de hele zaak had ik vervangen door het binnenwerk uit een wekkertje van de Hema.
Heeft daarna toch nog een jaar of 20 gefunctioneerd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Het oude zelfbouw elektronica topic
Geen stroombegrenzing? Toch zijn dit van die bouwsels waar je een leven lang plezier van kunt hebben. Gebruik zelf nog steeds een L200 regulator met een reeks 2N3055's erachter. Kastje gevouwen van alu, zware trafo erin, in die tijd moesten HF eindtrappen gevoed worden, daar moesten de Ampères wel lopen natuurlijk. Zal nog wel even een picje maken.RobertD schreef:Even een plaatje van mijn voeding, gebouwd in 1986 en nog altijd in gebruik. Het linker regelbare gedeelte is gebouwd volgens een ontwerp uit Elex. Daarnaast een wat simpeler deel met alleen een 2N3055. De verschillende aftakkingen van de trafo heb ik als AC naar buiten gebracht. De kast is van triplex en de meeste onderdelen kwamen uit een oude Grundig versterker die kapot was gegaan.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Het oude zelfbouw elektronica topic
Het Elex ontwerp heeft wel een stroombegrenzing, die grijpt al in bij 1A, haha, met een 2N3055 is veel meer mogelijk.
In al die jaren is de zekering hooguit één keer vervangen, Ik ben erg voorzichtig.
In al die jaren is de zekering hooguit één keer vervangen, Ik ben erg voorzichtig.
Re: Het oude zelfbouw elektronica topic
Hier een oud ding wat eigenlijk onmisbaar is en ik tijdens mijn studietijd even in elkaar geknutseld heb. Maar hij wordt nog dagelijks gebruikt!
Het is een z.g.n. "Buzzbox", een watte?
Het produceert een 1 kHz toon bij een weerstand van kleiner dan 1 ohm en de toon zakt naar 100 Hz bij 10 ohm. Ideaal om printen en van alles en nog wat door te piepen. Zit natuurlijk tegenwoordig ook in een DVM maar dit is vele malen handiger en duidelijker. Voordeel: Batterijtje gaat jaren mee (als het niet vanzelf leegloopt) en doet het dus altijd als je het nodig hebt. Was geïnspireerd op een commercieel ding wat "Testofon" heet. Is nog steeds te koop voor, wel ja, rond de €100 - €150 
Re: Het oude zelfbouw elektronica topic
Ik heb vroeger(1994) een licht orgel gemaakt.
Dit is wat er van over is nu....
Dit weekend zal ik een oude voeding van dezelfde periode opzoeken...
Foto en info komt later nog wel....
Dit is wat er van over is nu....
Dit weekend zal ik een oude voeding van dezelfde periode opzoeken...
Foto en info komt later nog wel....
Re: Het oude zelfbouw elektronica topic
En nu de oude voeding...
Hier zit een schakeling in rond de 2n5301.
Verder een 8v beltrafo en een veel te zware gelijkrichter.
Deze gaat in mijn nieuwe voeding.
Hier zit een schakeling in rond de 2n5301.
Verder een 8v beltrafo en een veel te zware gelijkrichter.
Deze gaat in mijn nieuwe voeding.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Het oude zelfbouw elektronica topic
Heb er nog eentje voor dit topic. Was bij m'n ouders vd week, m'n vader gaf me dit kastje terug. Ooit eens aan hem geleend, was het bestaan ervan eigenlijk vergeten.
Het is een voorversterker met toonregeling, en een platenspeler voorversterker. Hij wilde LP's digitaliseren, daarvoor had íe 'm ooit geleend van mij. Nadenkend over hoe oud dit moet zijn kom ik op zeker 30 jaar. Zitten NE5534 opamps in (werden rond die tijd geintroduceerd dacht ik?) en is denk ik een Elektuur ontwerpje.. Ik weet het niet meer. Druk geweest met wrijflettertjes enzo
In die tijd etste ik nog zelf printen, het ziet er niet uit allemaal, maar werkt nog steeds.
Het is een voorversterker met toonregeling, en een platenspeler voorversterker. Hij wilde LP's digitaliseren, daarvoor had íe 'm ooit geleend van mij. Nadenkend over hoe oud dit moet zijn kom ik op zeker 30 jaar. Zitten NE5534 opamps in (werden rond die tijd geintroduceerd dacht ik?) en is denk ik een Elektuur ontwerpje.. Ik weet het niet meer. Druk geweest met wrijflettertjes enzo
In die tijd etste ik nog zelf printen, het ziet er niet uit allemaal, maar werkt nog steeds.
