(Nog) een Blanda speaker fullrange
Moderator: Beheerdersteam
(Nog) een Blanda speaker fullrange
Beste allemaal,
Aangezien ik met het toekomstige Scan-speak 'BonBon' http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=21874 project nog geen start heb gemaakt en nog even verder wil sparen, heb ik de behoefte om iets anders te maken.
Momenteel moet het geluid in woonkamer altijd behoorlijk hard om iets in de keuken te kunnen horen, als we lekker staan te kokkerellen. Niet dat we zo extreem groot wonen, in tegendeel eigenlijk. Nu heb ik al een mooie Raspberry Pi die voorzien is van een Hifiberry Amp+ versterker en hiermee kan ik draadloos muziek streamen. Deze heb ik al uitgebreid kunnen testen op mijn verjaardag eerder dit jaar waarbij is 2 KEF HTS3001SE 'eitjes' voor de nodige muziek zorgde in de keuken.... Echter dienen de KEF's als rear speakers in mijn vaste opstelling dus wil er nu 2 speakers bij hebben. Ze kunnen dan in de keuken staan als we aan het koken zijn, naar buiten als we in de tuin zitten etc....
Nu is t plan om 2 speakers te maken volgens het bekende ontwerpje met 2 Ikea Blanda schalen. Geweldig veel voorbeelden voorbij zowel op dit forum als het www. Deze komt behoorlijk in de buurt van wat ik ook wil maken: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=13769
Meteen vorige week naar de ikea geweest in Haarlem en 4x 20 cm Blanda schalen gekocht. Ze zijn tegenwoordig gemaakt van bamboe hout, maar dat maakt denk ik niet zoveel uit.
Nu ben ik me flink aan het verdiepen welke fullrange driver ik kan/wil gaan gebruiken voor de Blanda bol. Net als Thomox zal het een gesloten bol worden van rond de 3 liter inhoud. Echter gebruikte hij voor zijn ontwerp de Mark audio CHR-70 gen2 driver. Nu is er inmiddels een gen3 die andere specificaties heeft. Ik heb nog wat andere driver vergeleken maar weet nu eigenlijk niet zo goed wat ik het beste kan kiezen....
Heb de volgende drivers even naast elkaar gezet: Kan iemand mij verder op weg helpen met een keuze? Wellicht zie ik nog andere betere drivers over het hoofd, die ook gebruikt kunnen worden?? Alvast bedankt voor je moeite!
Aangezien ik met het toekomstige Scan-speak 'BonBon' http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=21874 project nog geen start heb gemaakt en nog even verder wil sparen, heb ik de behoefte om iets anders te maken.
Momenteel moet het geluid in woonkamer altijd behoorlijk hard om iets in de keuken te kunnen horen, als we lekker staan te kokkerellen. Niet dat we zo extreem groot wonen, in tegendeel eigenlijk. Nu heb ik al een mooie Raspberry Pi die voorzien is van een Hifiberry Amp+ versterker en hiermee kan ik draadloos muziek streamen. Deze heb ik al uitgebreid kunnen testen op mijn verjaardag eerder dit jaar waarbij is 2 KEF HTS3001SE 'eitjes' voor de nodige muziek zorgde in de keuken.... Echter dienen de KEF's als rear speakers in mijn vaste opstelling dus wil er nu 2 speakers bij hebben. Ze kunnen dan in de keuken staan als we aan het koken zijn, naar buiten als we in de tuin zitten etc....
Nu is t plan om 2 speakers te maken volgens het bekende ontwerpje met 2 Ikea Blanda schalen. Geweldig veel voorbeelden voorbij zowel op dit forum als het www. Deze komt behoorlijk in de buurt van wat ik ook wil maken: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=13769
Meteen vorige week naar de ikea geweest in Haarlem en 4x 20 cm Blanda schalen gekocht. Ze zijn tegenwoordig gemaakt van bamboe hout, maar dat maakt denk ik niet zoveel uit.
Nu ben ik me flink aan het verdiepen welke fullrange driver ik kan/wil gaan gebruiken voor de Blanda bol. Net als Thomox zal het een gesloten bol worden van rond de 3 liter inhoud. Echter gebruikte hij voor zijn ontwerp de Mark audio CHR-70 gen2 driver. Nu is er inmiddels een gen3 die andere specificaties heeft. Ik heb nog wat andere driver vergeleken maar weet nu eigenlijk niet zo goed wat ik het beste kan kiezen....
Heb de volgende drivers even naast elkaar gezet: Kan iemand mij verder op weg helpen met een keuze? Wellicht zie ik nog andere betere drivers over het hoofd, die ook gebruikt kunnen worden?? Alvast bedankt voor je moeite!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: (Nog) een Blanda speaker fullrange
de W4-657SC zou ik vast doorstrepen, die is meer een breed inzetbare midwoofer dan een full range, breekt vrij lelijk op
Re: (Nog) een Blanda speaker fullrange
Als het een maatje kleiner mag, de Vifa TG9FD en TC9FD zijn hele fijne breedbanders.
Visaton B80 lijkt mij ook een mooie optie of een Scanspeak 10F
De RS100 zou ik i.i.g. ook doorstrepen uit het lijstje, zelfde reden als HJ voor de W4-657 geeft.
Waar ik vooral op zou letten is het nazingen van de resonanties, elke breedbander heeft daar min of meer last van.
Maar de metalen breedbanders een stuk meer dan de anderen, die breken doorgaans keihard op.
N.b. 1ms op 15kHz is lang! Dat zijn 15 perioden.
Visaton B80 lijkt mij ook een mooie optie of een Scanspeak 10F
De RS100 zou ik i.i.g. ook doorstrepen uit het lijstje, zelfde reden als HJ voor de W4-657 geeft.
Waar ik vooral op zou letten is het nazingen van de resonanties, elke breedbander heeft daar min of meer last van.
Maar de metalen breedbanders een stuk meer dan de anderen, die breken doorgaans keihard op.
N.b. 1ms op 15kHz is lang! Dat zijn 15 perioden.
Re: (Nog) een Blanda speaker fullrange
Ok, dank je, dan ga ik die 2 eruit halen. Dat heeft dan toch geen zin.
De Visaton B80 ziet er ook goed uit en smoelt denk ik ook wel aardig... Dat nazingen van de resonanties, waar kan ik dat uit aflezen? Of kan dat alleen door fysiek te meten?
Verder vraag ik me af in welke mate het toepassen van een serie condensator nuttig is en hoe ik nu de verschillende waarden moet interpeteren.
Ik zie uiteenlopende waarden bij het -3 dB punt. Hoe lager, hoe beter ?? of is dat te kort door de bocht?
De Visaton B80 ziet er ook goed uit en smoelt denk ik ook wel aardig... Dat nazingen van de resonanties, waar kan ik dat uit aflezen? Of kan dat alleen door fysiek te meten?
Verder vraag ik me af in welke mate het toepassen van een serie condensator nuttig is en hoe ik nu de verschillende waarden moet interpeteren.
Ik zie uiteenlopende waarden bij het -3 dB punt. Hoe lager, hoe beter ?? of is dat te kort door de bocht?
Re: (Nog) een Blanda speaker fullrange
Dat is vooral goed te zien met een waterval meting, het liefst met een 'burst decay'.Bart1826 schreef:Dat nazingen van de resonanties, waar kan ik dat uit aflezen? Of kan dat alleen door fysiek te meten?
Maar het is ook wel te zien aan het frequentieverloop, scherpe hoge pieken wijzen meestal op resonanties die langzaam uitsterven.
Let wel op dat fabrikanten redelijk wat smoothing gebruiken op de grafieken.
Het beste is om de metingen te bekijken uit HH of KuT.
Schrik alleen niet, alle breedbanders hebben min of meer last van breakup in het tophoog
Is 't aard van het beestje.
Tja wat is beterBart1826 schreef:Verder vraag ik me af in welke mate het toepassen van een serie condensator nuttig is en hoe ik nu de verschillende waarden moet interpeteren.
Ik zie uiteenlopende waarden bij het -3 dB punt. Hoe lager, hoe beter ?? of is dat te kort door de bocht?
Een lager -3 punt is fijner voor een volwassen geluidsbeeld, maar of een seriecondensator goed werkt hang sterk van de driver af.
Drivers met een hoge Qts en/of hoge Vas, die anders in een grote kast moeten, zijn vaak wel geschikt.
De Vifa's die ik aangehaald heb doen het bijv. goed in een G.H.P. (gesloten high pass).
Re: (Nog) een Blanda speaker fullrange
Als je wil mag je mijn kleine monitors met de Tangband W4-1320's beluisteren, ik woon nagenoeg om de hoek(Oudorp)
Re: (Nog) een Blanda speaker fullrange
Ok, duidelijk dank je. De Vifa's vind eigenlijk niet zo mooi, zoek liever echt een mooie ronde driver. Maar wel goed op te weten welke specs het goed doen...Chris_T schreef:Tja wat is beter![]()
Een lager -3 punt is fijner voor een volwassen geluidsbeeld, maar of een seriecondensator goed werkt hang sterk van de driver af.
Drivers met een hoge Qts en/of hoge Vas, die anders in een grote kast moeten, zijn vaak wel geschikt.
De Vifa's die ik aangehaald heb doen het bijv. goed in een G.H.P. (gesloten high pass).
Dank je voor het aanbod! Is inderdaad fietsafstandarjank schreef:Als je wil mag je mijn kleine monitors met de Tangband W4-1320's beluisteren, ik woon nagenoeg om de hoek(Oudorp)
Hmmm vind het toch wel lastig hoor, wat ik nu moet kiezen. Ik neig dan toch te gaan richting de Markaudio CHR-70 (gen3) of W4-1052SDF. En ja eenmaal gekocht, dan zit je er ook wel aan 'vast'. Liever wat lanfer over denken en info inwinnen dat overhaast even kopen...
Re: (Nog) een Blanda speaker fullrange
Onder Produkte - Breitbandlautsprecher een redelijk overzicht:Bart1826 schreef:Wellicht zie ik nog andere betere drivers over het hoofd, die ook gebruikt kunnen worden?? Alvast bedankt voor je moeite!
http://www.spectrumaudio.de/
De Markaudio klinkt ook niet slecht, al heb ik persoonlijk iets meer met de papieren uitvoering.
