aktief filter
Moderator: Beheerdersteam
- buizesmurf
- Berichten: 46
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 18:38
- Locatie: Belgie
- Contacteer:
aktief filter
Denk eraan om het laag van mijn TL luidsprekers aan te sturen met een klasse D versterker.Kan men zo'n aktief instelbaar scheidinsfilter apart kopen of bouwen zoals in een aktieve sub?De versterkers heb ik trouwens al.

-
Jan Deckers
- Berichten: 57
- Lid geworden op: wo 27 okt 2004, 18:59
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Hi Buizensmurf,
waarom een klasse D-versterker? Ik weet dat er inderdaad actieve scheidingsfilters te koop zijn, maar je kunt deze natuurlijk ook direkt in een voorversterker bouwen. Ik weet bv dat Triode Dick een extra laag buffer heeft gemaakt, die direkt zijn laagste unit aanstuurt van zijn SOTA's. Naar ik meen zit daar een hele mooie Sony-versterker tussen.
GRTN,
Jan
waarom een klasse D-versterker? Ik weet dat er inderdaad actieve scheidingsfilters te koop zijn, maar je kunt deze natuurlijk ook direkt in een voorversterker bouwen. Ik weet bv dat Triode Dick een extra laag buffer heeft gemaakt, die direkt zijn laagste unit aanstuurt van zijn SOTA's. Naar ik meen zit daar een hele mooie Sony-versterker tussen.
GRTN,
Jan
- buizesmurf
- Berichten: 46
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 18:38
- Locatie: Belgie
- Contacteer:
Op dit ogenblik doen we aan bi-ampen.Zou de "gewone" transistor versterker die de laag unit aanstuurt tot pakweg 80hz willen wisselen met een klasse D -versterker gebaseerd op de zap module.Met een aktief filter kan men wat experimenteren met wisselfrequenties en of fase.Kan men een beetje akoustisch de luidspreker aanpassen bij wijze van spreken.Zo tussen de 40 a 150 hz.De rest van het frequentie gebied is voor buizeversterkers.

- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: aktief filter
ja hoor, bijvoorbeeld van Thelbuizesmurf schreef:Kan men zo'n aktief instelbaar scheidinsfilter apart kopen of bouwen zoals in een aktieve sub?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Of van http://www.bmm-electronics.nl/intro.asp
en ikzelf heb de XM/9 van www.marchandelec.com
Voordeel van de XM/9 is dat Marchand een programmaatje heeft waarmee je de waardes kan bereken die je aan componenten nodig hebt bij een bepaalde wisselfrequentie.
en ikzelf heb de XM/9 van www.marchandelec.com
Voordeel van de XM/9 is dat Marchand een programmaatje heeft waarmee je de waardes kan bereken die je aan componenten nodig hebt bij een bepaalde wisselfrequentie.
Voor kant en klaar spul dat redelijk betaalbaar is zou je ook eens bij Behringer kunnen kijken:
http://www.behringer.com/02_products/so ... CROSSOVERS
Is eigenlijk bedoeld voor PA. Ze hebben zowel analoge als digitale x-overs. Het is bij de meeste winkels voor muziekinstrumenten en muziekapparatuur te krijgen
http://www.behringer.com/02_products/so ... CROSSOVERS
Is eigenlijk bedoeld voor PA. Ze hebben zowel analoge als digitale x-overs. Het is bij de meeste winkels voor muziekinstrumenten en muziekapparatuur te krijgen
- buizesmurf
- Berichten: 46
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 18:38
- Locatie: Belgie
- Contacteer:
Allen al bedankt voor de informatie.Ben een tydje zoet geweest om alles eens een beetje te bekijken en vergelijken.Maar omdat ik helemaal al geen technisch knobbel heb zou ik nog een paar vraagjes willen stellen.Zou dus een aktief filter moeten zijn alleen voor de laagunit (ong.150hz)Zou via 2 outs aan de pre-amp met 1 interlink rechtstreeks willen gaan naar de buizeversterker voor midlaag-mid en hoog.De andere via een aktief filter naar de versterker voor het laag al dan niet in stereo uitvoering of tot aan de versterkers(monoblokken die bij de luidsprekers staan)Dus alleen de laagste frequenties via het aktief filter.Mvgr Rudi
- buizesmurf
- Berichten: 46
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 18:38
- Locatie: Belgie
- Contacteer:
- buizesmurf
- Berichten: 46
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 18:38
- Locatie: Belgie
- Contacteer:
lijkt me handiger om het gehele signaal via het aktief crossover te laten lopen. Vanaf het crossover het laag naar de "laagversterkers", en vandaar verder direct naar de woofers.buizesmurf schreef:.Zou dus een aktief filter moeten zijn alleen voor de laagunit (ong.150hz)Zou via 2 outs aan de pre-amp met 1 interlink rechtstreeks willen gaan naar de buizeversterker voor midlaag-mid en hoog.De andere via een aktief filter naar de versterker voor het laag al dan niet in stereo uitvoering of tot aan de versterkers(monoblokken die bij de luidsprekers staan)Dus alleen de laagste frequenties via het aktief filter.Mvgr Rudi
Vanaf het crossover het midden en hoog naar de buizenversterkers, en van daar naar naar het passieve filter in de speaker. Uit dit filter kun je dan de hi-pass (eerste gedeelte van het filter) verwijderen. Op die manier filter je niet dubbel.
Je kunt pin 1 en 3 gewoon samenvoegen. Dat zijn de aarde en koud (min). Dan is het een niet meer gebalanceerd, en kun je RCA's gebruiken. Er zijn bij sommige electronicazaken en muziek(instrument)winkels ook wel standaard XLR naar RCA pluggen verkrijgbaar.
Verschil tussen gebalanceerd en ongebalanceerd is de aanwezigheid van de aarde. Maak je van de aarde (XLR) ook een signaaldraad, dan heb je een ongebalanceerde verbinding (RCA).
In theorie is ongebalanceerd gevoeliger beinvloeding van buitenaf (RFI, of Radio Frequencie Interference, en EMR, of Electro Magnetic Radiation) maar in de woonkamer heb je daar niet veel mee te maken. De kabels zijn dan namelijk meestal redelijk kort.
Verschil tussen gebalanceerd en ongebalanceerd is de aanwezigheid van de aarde. Maak je van de aarde (XLR) ook een signaaldraad, dan heb je een ongebalanceerde verbinding (RCA).
In theorie is ongebalanceerd gevoeliger beinvloeding van buitenaf (RFI, of Radio Frequencie Interference, en EMR, of Electro Magnetic Radiation) maar in de woonkamer heb je daar niet veel mee te maken. De kabels zijn dan namelijk meestal redelijk kort.
