FS = full scale. En de spanning die er op moet zetten is die spanning waarbij hij 100% uitslaat. Hebbie geen voeding met een draaikoppie eran?ray5150 schreef:Dat moet je even wat beter uitleggen, vrees ik. wat betekend FS ?
Wat voor spanning moet ik erop zetten ?
Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Ja, wel 5...
3 x Elektuur 723, 1 x Delta 723, en een 7812/7912.
Dank je, Peter. ga het vanavond even testen. moet nu eerst naar de stad en huiswerk doen.
Dank je, Peter. ga het vanavond even testen. moet nu eerst naar de stad en huiswerk doen.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Gewoon net als een volume meter neem ik aan dan kan je hem instellen op volle uitslag meter dan weet je de nominale spanning van je meter voeding 5 volt is wel genoeg
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Pas maar op dat je de meter niet opblaast
Met 4k7 in serie zit een meter van 200µA al ongeveer in de hoek bij een goeie 1V !
Anne
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Ach, een kromme naald is ook wel schattig 
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Als je de meter netjes wilt aansturen, zie http://www.tronola.com/Audio_Level_Meter_Article.pdf, maar het vermogen klopt alleen in een 4Ω weerstand!
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Het word een eindversterker met wappers, geen calibratie instrument...
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 07 jun 2015, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Ik las toch echt celibatair.ray5150 schreef:Het word een eindversterker met wappers, geen calibratir instrument...
Condoom
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Dan bouw je toch dat simpele ding, gaat ookray5150 schreef:Het word een eindversterker met wappers, geen calibratir instrument...
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
En anders heeft MTB nog wel wat APLetjes liggen..... 
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Ja, smartfoon...dan verloopt de spelling niet altijd zoals ik wil...cve schreef:Ik las toch echt celibatair.ray5150 schreef:Het word een eindversterker met wappers, geen calibratir instrument...![]()
Condoom
Communicator
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Jawel, maar ik ben ook nieuwsgierig naar dat voorstel van Peter.Ah!buis schreef:Dan bouw je toch dat simpele ding, gaat ookray5150 schreef:Het word een eindversterker met wappers, geen calibratir instrument...![]()
Anne
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Niet lullen maar poetsen dan. Weet je al hoeveel stroom die meter nodig heeft?ray5150 schreef:Jawel, maar ik ben ook nieuwsgierig naar dat voorstel van Peter.Ah!buis schreef:Dan bouw je toch dat simpele ding, gaat ookray5150 schreef:Het word een eindversterker met wappers, geen calibratir instrument...![]()
Anne
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Ga je gewoon van 1mA uit, ze Ray er later wel een weerstandje overPjotr schreef:Niet lullen maar poetsen dan. Weet je al hoeveel stroom die meter nodig heeft?ray5150 schreef:Jawel, maar ik ben ook nieuwsgierig naar dat voorstel van Peter.
Anne
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Met een voorschakel weerstand van 22K haalt de meter een volledige uislag bij 12,9 Volt.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Dat is dan 570µA ,niet erg gevoelig.Als je toch bezig bent, bij hoeveel komt ie op 0dB ?ray5150 schreef:Met een voorschakel weerstand van 22K haalt de meter een volledige uislag bij 12,9 Volt.
Anne
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Da's bijna 0,5mA. Nog iets, op de foto's zitten de wijzers niet in de onderhoek.De ene -42dB en de ander nog iets meer.ray5150 schreef:0 dB haalt hij bij 11.2 Volt.
Is wel de bedoeling dat je de wijzer in rust op 't meest linkse streepje zet.Heeft ook invloed op het max.
Anne
Even waarom.Uit de waarde volle uitslag en 0dB volgt dat de max.uitslag dan maar +1,2dB zou zijn.Is meestal meer.
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 07 jun 2015, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Mwha, 0% is 0% en dat klopt ook niet helemaal met de dB schaalAh!buis schreef:Da's bijna 0,5mA. Nog iets, op de foto's zitten de wijzers niet in de onderhoek.De ene -42dB en de ander nog iets meer.ray5150 schreef:0 dB haalt hij bij 11.2 Volt.
Is wel de bedoeling dat je de wijzer in rust op 't meest linkse streepje zet.Heeft ook invloed op het max.
Anne
Uitgaand van 0,5 mA wordt dit het schema dan: R4 afregelen op 0 dB tegen clippen van de versterker aan met een 1 kHz sinus. -3dB punt ligt op ong. 15 Hz en dit werkt vrij nauwkeurig tot ca 10 kHz. Met dit schakelingetje komt de meter uit de hoek bij minder dan -40 dB.
Als je het printje niet op de meter schroeft maar apart maakt kun je voor de TLC071 de dubbele versie TLC072 nemen voor 2 meters.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Met een gemiddelde stroom van 0,5mA krijg je dan 0dB.Daarvoor is iets meer dan 1V aan de ingang nodig.
Komt aan een versterker van 100W en meer. Daarmee kan opa overstuurd worden (meer dan 25V in),niet zo goed voor z'n ingang.Paar diodes tussen + en -in ?Of een serieweerstand tussen ingang en potmeter. De stroom door de meter kan hoogsten zo'n 5mA worden,dat kan denk ik geen kwaad.
Anne
Komt aan een versterker van 100W en meer. Daarmee kan opa overstuurd worden (meer dan 25V in),niet zo goed voor z'n ingang.Paar diodes tussen + en -in ?Of een serieweerstand tussen ingang en potmeter. De stroom door de meter kan hoogsten zo'n 5mA worden,dat kan denk ik geen kwaad.
Anne
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Dat zijn de details Anne
Bij de gegeven dimensionering staat de meter op 0db bij ongeveer 2V piek. Bij een versterker die 30V piek levert is dan een 10K potmeter in serie met 47K - 100K een betere optie. En ter bescherming van de meter zou je daarover nog 4 - 5 1N4148 dioden in serie kunnen zetten.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Dank je, Peter.
Ik heb wel twee kleine vraagjes :
- Wat voor werkspanning moet C1 hebben ?
- Mag ik voor R4 ook een blauwe multiturn instel pot nemen, of moet dat een echte potmeter zijn ?
Ik heb wel twee kleine vraagjes :
- Wat voor werkspanning moet C1 hebben ?
- Mag ik voor R4 ook een blauwe multiturn instel pot nemen, of moet dat een echte potmeter zijn ?
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Iets van 16V maar ik denk dat je niet eens minder dan 50V kunt vinden 
Overigens kun je denk ik ipv de TLC07x ook wel gewoon de TL07x er in stoppen. De TLC is moderner en sneller maar ook duurder. En idd is de potmeter uiteraard een trimpotmeter naar smaak. Maar neem daarvoor dan een 2K in serie met 10K. Dat regelt wat beter. De dioden moeten wel de aangegeven BAT83 zijn. Heb even gekeken en ome Dick heeft ze voor je
Overigens kun je denk ik ipv de TLC07x ook wel gewoon de TL07x er in stoppen. De TLC is moderner en sneller maar ook duurder. En idd is de potmeter uiteraard een trimpotmeter naar smaak. Maar neem daarvoor dan een 2K in serie met 10K. Dat regelt wat beter. De dioden moeten wel de aangegeven BAT83 zijn. Heb even gekeken en ome Dick heeft ze voor je
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 08 jun 2015, 0:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Ik heb ook gekeken, dat was het eerste wat ik opzocht nadat ik het schema had gezien. 
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Hier het bijgewerkte schema:
Over de meter heb ik nog een extra diode gezet ter beveiliging bij zwaar oversturen. Maar echt nodig is het niet. Hou de draden naar de meter wel kort. Voeding is niet zo kritisch, iets van 12V - 15V. Schakelingetje trekt niet meer dan 3 mA. Een multiturn trimmer voor de potmeter is overdreven. Kan een gewoon instelpotmetertje zijn.
Over de meter heb ik nog een extra diode gezet ter beveiliging bij zwaar oversturen. Maar echt nodig is het niet. Hou de draden naar de meter wel kort. Voeding is niet zo kritisch, iets van 12V - 15V. Schakelingetje trekt niet meer dan 3 mA. Een multiturn trimmer voor de potmeter is overdreven. Kan een gewoon instelpotmetertje zijn.
