[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
20Kg, dan zou het ook met een goede multiplex moeten lukken zonder dat het gelijk een cm doorbuigt.
- pvanlingen
https://www.youtube.com/watch?v=WqavVUMmqSw
Ik wil de potten er ook wel voor je afhalen hoor.
Loop je zelf geen enkel risico.
Ik ook niet trouwens.
Paul.
Ik wil de potten er ook wel voor je afhalen hoor.
Loop je zelf geen enkel risico.
Ik ook niet trouwens.
Paul.
Weer een stukje verder. gaten voor de drivers opengefreesd op de kasten, zijkanten afgeschaafd.
De kasten zijn nu bijna klaar.
En een begin gemaakt met de kruizen.
Ik heb een plaatje 4 mm MDF genomen, en daar een kast op gezet en de omtrek afgetekend.
Vervolgens het middenpunt bepaald en van daaruit naar de hoeken getekend.
Voor de cirkels heb ik gatenzagen, een soepblik, en een emmer gebruikt.
Het MDF grof uitgezaagd en met schuurpapier netjes afgewerkt.
Deze gebruik ik als mal om mee op het betonplex af te tekenen.
Dat ga ik grof uitzagen en vervolgens strak maken met de mal en de bovenfrees.
De kleine rondjes op de mal zijn de plaats van de afstandsbussen tussen kast en kruis.
Die bussen maak ik van koperen waterleiding buis van 22 mm.
Hier komen houtdraad bouten in te zitten.
Zit me alleen af te vragen hoeveel centimeter tussenruimte ik het beste kan aanhouden ?
En zo oogt het met de luidspreker erop.
Ik denk dat ik als spikes deze ga gebruiken :
http://www.rumoh.eu/nl/spikes/2169-sps- ... rguld.html
De kasten zijn nu bijna klaar.
En een begin gemaakt met de kruizen.
Ik heb een plaatje 4 mm MDF genomen, en daar een kast op gezet en de omtrek afgetekend.
Vervolgens het middenpunt bepaald en van daaruit naar de hoeken getekend.
Voor de cirkels heb ik gatenzagen, een soepblik, en een emmer gebruikt.
Het MDF grof uitgezaagd en met schuurpapier netjes afgewerkt.
Deze gebruik ik als mal om mee op het betonplex af te tekenen.
Dat ga ik grof uitzagen en vervolgens strak maken met de mal en de bovenfrees.
De kleine rondjes op de mal zijn de plaats van de afstandsbussen tussen kast en kruis.
Die bussen maak ik van koperen waterleiding buis van 22 mm.
Hier komen houtdraad bouten in te zitten.
Zit me alleen af te vragen hoeveel centimeter tussenruimte ik het beste kan aanhouden ?
En zo oogt het met de luidspreker erop.
Ik denk dat ik als spikes deze ga gebruiken :
http://www.rumoh.eu/nl/spikes/2169-sps- ... rguld.html
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 06 jun 2015, 22:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Toen ik daar mee bezig was kwam de volgende opmerking:ga je er teenslippers onder zetten? 
Dat zal ik wel niet geweest zijn, kan me niet herinneren hier dat woord ooit gebruikt te hebben.
Zelf deed mij het smalle gedeelte meer denken aan de oren van Nijntje...
Zelf deed mij het smalle gedeelte meer denken aan de oren van Nijntje...
Nee,het was S.S.
Ik heb laatst van die steuntjes voor aan de zijkanten overgenomen,daar ga ik achteraf niets mee doen.
Wil je die overnemen?
Ik heb laatst van die steuntjes voor aan de zijkanten overgenomen,daar ga ik achteraf niets mee doen.
Wil je die overnemen?
Voor deze kasten lijken die steuntjes voor aan de buitenkant me inderdaad een stuk fraaier dan die teenslippers.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Ik zou een speaker ook altijd op 3 spikes zetten ipv 4, heb je altijd druk op alle spikes...
De meeste spikes zijn in hoogte verstelbaar. Uit ervaring kan ik zeggen dat je hiermee echt op alle 4 de drukpunten een goed contact kan krijgen. Het grote voordeel met 4 spikes t.o.v. 3 stuks is dat het geheel veel stabieler is tegen omvallen bij een gegeven afmeting van de voetplaat.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Die dingen die je toen voor mijn neus wegkaapte ?dre schreef:Nee,het was S.S.![]()
Wil je die overnemen?
Nee, dan maar teenslippers...
+1Walt schreef:De meeste spikes zijn in hoogte verstelbaar. Uit ervaring kan ik zeggen dat je hiermee echt op alle 4 de drukpunten een goed contact kan krijgen.
Het grote voordeel met 4 spikes t.o.v. 3 stuks is dat het geheel veel stabieler is tegen omvallen bij een gegeven afmeting van de voetplaat.
Hallo Ray,
De Monacor spikes die jij wilt gebruiken hebben ze ook in de laatste Hobbyhifi toegepast. Mooie slanke spikes, zien er echt fraai uit en mooie prijs bij Rumoh. Goede keuze lijkt me.
Ik zou jouw voetplaat ontwerp eigenlijk in 3D moeten zien. Van de bovenkant gezien lijken het inderdaad slippers maar van voren zie je natuurlijk een stuk meer van de voetplaat. Ik zou hem wel lekker dik maken iets van 2x18mm voor een robuuste look.
Tevens de verbindingen (koperen buis) misschien iets meer naar het midden van de kast, deze lijkt dan meer te zweven. Met een 36mm dikke voet zal de extra buigarm geen issue zijn.
Je zou de voet ook nog volledig symmetrisch kunnen maken, aan de achterkant van je kast heb je dan een bredere basis waardoor het geheel steviger zal staan.
Groetjes Walter
De Monacor spikes die jij wilt gebruiken hebben ze ook in de laatste Hobbyhifi toegepast. Mooie slanke spikes, zien er echt fraai uit en mooie prijs bij Rumoh. Goede keuze lijkt me.
Ik zou jouw voetplaat ontwerp eigenlijk in 3D moeten zien. Van de bovenkant gezien lijken het inderdaad slippers maar van voren zie je natuurlijk een stuk meer van de voetplaat. Ik zou hem wel lekker dik maken iets van 2x18mm voor een robuuste look.
Tevens de verbindingen (koperen buis) misschien iets meer naar het midden van de kast, deze lijkt dan meer te zweven. Met een 36mm dikke voet zal de extra buigarm geen issue zijn.
Je zou de voet ook nog volledig symmetrisch kunnen maken, aan de achterkant van je kast heb je dan een bredere basis waardoor het geheel steviger zal staan.
Groetjes Walter
De bussen meer naar binnen zal aan de achterkant niet goed gaan in verband met de BR pijp.
Daarbij komt dat hoe groter je de afstand maakt tussen bus en spike, hoe eerder de plaat zal doorbuigen.
(maar ik neem aan dat ik jou dat niet hoef uit te leggen...)
Ik heb trouwens 15 mm betonplex, geen 18 mm.
Dubbel op elkaar doe ik alleen als het niet anders kan. echt mooi vind ik het niet, zo dik.
Daarbij komt dat hoe groter je de afstand maakt tussen bus en spike, hoe eerder de plaat zal doorbuigen.
(maar ik neem aan dat ik jou dat niet hoef uit te leggen...)
Ik heb trouwens 15 mm betonplex, geen 18 mm.
Dubbel op elkaar doe ik alleen als het niet anders kan. echt mooi vind ik het niet, zo dik.
Even opnieuw de vraag hoeveel centimeter tussenruimte verstandig is om aan te houden tussen de onderkant van de kast en het kruis dat eronder komt ?
Dit in verband met de BR pijp waarvan de uitlaat aan de onderzijde van de kast zit.
Dit in verband met de BR pijp waarvan de uitlaat aan de onderzijde van de kast zit.
Prima afstand lijkt mij.
Houd er wel rekening mee dat op deze afstand de afstemming & Q van de poort beïnvloed wordt.
Gelukkig makkelijk te compenseren door de poort iets korter te maken.
Met een impedantiemeting weet je zeker of het gaat (testen op hoog volume)
.
Houd er wel rekening mee dat op deze afstand de afstemming & Q van de poort beïnvloed wordt.
Gelukkig makkelijk te compenseren door de poort iets korter te maken.
Met een impedantiemeting weet je zeker of het gaat (testen op hoog volume)
De poort korter maken is geen optie meer, ik wees Ray er al eerder op dat dit niet heel erg handig is...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Volgens mij is Walter dominee geweest in een vorig leven.
Dat vermanende vingertje staat permanent omhoog...
Dat vermanende vingertje staat permanent omhoog...
Maar hij heeft wel gelijk.
De plaat onder de speaker maakt het tot een mltl toch?
De plaat onder de speaker maakt het tot een mltl toch?
Beste Ray, gij zult niet zondigen en gij had de poort beter variabel kunnen laten!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Okee, dat is jammer.Walt schreef:De poort korter maken is geen optie meer, ik wees Ray er al eerder op dat dit niet heel erg handig is...![]()
Groetjes Walter
Op de foto zag ik de schroeven er nog in zitten en was daardoor in de veronderstelling dat de poort er nog uitgehaald kon worden.
Maar wie weet pakt het allemaal goed uit.