3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Lees voorboren is niet nodig als de schroef niet afbreekt........ 
Het probleem lijkt zich vooral voor te doen bij de mid baffles, deze zitten bovenin en trillen relatief het meeste ten gevolge van de hefboom werking. Waarschijnlijk met een goede combinatie van schroef type, schroef lengte, schroef diameter en de juiste mate van voorboren zou het niet moeten loslopen...
Ik heb echter net maar besloten om Bison 2 componenten lijm te gebruiken om de mid baffle aan de aluminium staanders te lijmen. De schroeven drukken het geheel goed aan totdat de lijm is uitgehard. De schroeven kunnen er straks uit maar ik laat ze denk ik zitten, er is ook lijm tussen de schroeven gekomen waardoor deze nu ook niet meer zullen loslopen vermoed ik.
Groetjes Walter
Ik heb echter net maar besloten om Bison 2 componenten lijm te gebruiken om de mid baffle aan de aluminium staanders te lijmen. De schroeven drukken het geheel goed aan totdat de lijm is uitgehard. De schroeven kunnen er straks uit maar ik laat ze denk ik zitten, er is ook lijm tussen de schroeven gekomen waardoor deze nu ook niet meer zullen loslopen vermoed ik.
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 07 jun 2015, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat klinkt/ziet er uit, alsof je er ervaring mee hebt, ik in ieder geval wel.ds23man schreef:Lees voorboren is niet nodig als de schroef niet afbreekt........
Het risico al nemen.......ds23man schreef:Lees voorboren is niet nodig als de schroef niet afbreekt........
Het is geen vuren.
Staanders zijn te dun.Walt schreef:Het probleem lijkt zich vooral voor te doen bij de mid baffles, deze zitten bovenin en trillen relatief het meeste ten gevolge van de hefboom werking. Waarschijnlijk met een goede combinatie van schroef type, schroef lengte, schroef diameter en de juiste mate van voorboren zou het niet moeten loslopen...
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Als je mids zo erg trillen moet je last hebben van IMD vervorming.

En LaKrall een vibrato in haar stem heeft

En LaKrall een vibrato in haar stem heeft
In 1 baffle had ik als test dikkere schroeven gedaan, deze kon je echt moeilijk aandraaien, dus die zaten echt wel strak erin. Toch na een paar dagen muziek spelen (gewoon normaal niveau)kon ik deze schroeven toch weer strakker aandraaien, zo blijf je bezig...
Lijmen is denk ik toch het beste, het hoeft ook niet meer perse los te kunnen bedacht ik me later. Wel dure lijm (Bison Komi rapide) zeker als ik de laagbaffles ook wil verlijmen mag ik er nog wat lijmverpakkingen bij gaan kopen!
Groetjes Walter
Lijmen is denk ik toch het beste, het hoeft ook niet meer perse los te kunnen bedacht ik me later. Wel dure lijm (Bison Komi rapide) zeker als ik de laagbaffles ook wil verlijmen mag ik er nog wat lijmverpakkingen bij gaan kopen!
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Maar wel bouwmarktmeuk.......dre schreef:Het risico al nemen.......ds23man schreef:Lees voorboren is niet nodig als de schroef niet afbreekt........![]()
Het is geen vuren.
Schroef/lijm er een mooie hardhouten balk tegenaan. 
Gekleurd vuren?ds23man schreef:Maar wel bouwmarktmeuk.......dre schreef:Het risico al nemen.......ds23man schreef:Lees voorboren is niet nodig als de schroef niet afbreekt........![]()
Het is geen vuren.
@Dre: 30mm hoog T-profiel 3mm dik aluminium is toch best stijf. Als test was ik met mijn 80 kg op een overspanning van 40cm van dit profiel gaan staan, dit boog nauwelijks door.
Uit mijn 'kranen' tijd weet ik dat loslopen van bouten altijd een issue is als er trillingen in het spel zijn. Wat zeer goed helpt is lange bouten gebruiken en deze zwaar voorspannen tot circa 70% van de vloeigrens. En anders loctite toepassen werkt ook goed.
Groetjes Walter
Uit mijn 'kranen' tijd weet ik dat loslopen van bouten altijd een issue is als er trillingen in het spel zijn. Wat zeer goed helpt is lange bouten gebruiken en deze zwaar voorspannen tot circa 70% van de vloeigrens. En anders loctite toepassen werkt ook goed.
Groetjes Walter
Jongens, niet te snel, rustig aan, we zitten al op blz. 133 , en 200 bladzijdes halen voor de Kerstdagen is geen optie.
Walter moet maar aangeven als het uit de hand loopt. 
Die heeft het alleen over bouten, die hij niet met Locktite en een kraagring vastzet.dre schreef:Walter moet maar aangeven als het uit de hand loopt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Een schroef is wat anders dan een bout.....
O,is dat zo? 
Schroefbouten dan?ds23man schreef:Een schroef is wat anders dan een bout.....
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 07 jun 2015, 17:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Vastijmen gaat ook prima met een ms-polymeerkit trouwens
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Houtschroeven krijgen hun sterkte door het verdringen van hout, boor je voor is dat effect minder......
ray5150 schreef:Wat voor schroeven zitten er nu in ?
Zucht. lengte, diameter, met of zonder borst.Walt schreef:@Ray: spaanplaat schroeven. Voor het grootste deel van de dikte zijn de baffle's van MDF dus ik was ervanuit gegaan dat spaanplaat schroeven dan goed zouden zijn.
Dat bedoelde ik dus...
Net zoiets als vragen wat voor auto iemand heeft, en dan als antwoord krijgen "eentje met 4 wielen."
Mijn vrouw heeft het dan over een groene omgeving of een rode. 
Mijn vrouw heeft het dan over een groene of een rode. 
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 07 jun 2015, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
En een thuiskomertje.......
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Smartpheune?hannesie schreef:Mijn vrouw heeft het dan over een groene omgeving of een rode.