Verticaal...?pappaleo schreef:Zelf een kruis maken van betonmultiplex met de lagen verticaal. Dan kun je dikker nemen. Als je de randen afrondt....
[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
- pappaleo
- Contacteer:
Ja, horizontaal veert het, verticaal niet. Je kan dan 40mm dikte nemen zonder dat het lomp wordt. Het is uiteraard niet makkelijker om het te construeren. Vergelijk de poot van een bureaustoel.ray5150 schreef:Verticaal...?pappaleo schreef:Zelf een kruis maken van betonmultiplex met de lagen verticaal. Dan kun je dikker nemen. Als je de randen afrondt....
Bedoel een constructie zoals die in de laatste HH staat?
Maar dat is gewoon een plankje met rondingen op de hoeken...
Weet niet. lijkt me erg moeilijk om netjes te construeren zonder vlakbank.
Je hebt op zich wel gelijk dat staande lagen veel sterker zijn dan liggende.
Ik denk dat ik dan liever 2 x 15 mm op elkaar lijm, vervolgens grof uitzagen, en met een mal strakfrezen.
Dat lijkt me nog de meeste kans hebben op een net resultaat.
Het is niet iets waar ik nu gelijk een beslissing over moet nemen. ik denk er eens rustig over na.
Ah, ik snap je al. ik zou dan stroken moeten zagen, die aan elkaar lijmen, en daar een kruis van maken.pappaleo schreef:Ja, horizontaal veert het, verticaal niet. Je kan dan 40mm dikte nemen zonder dat het lomp wordt. Het is uiteraard niet makkelijker om het te construeren. Vergelijk de poot van een bureaustoel.ray5150 schreef:Verticaal...?pappaleo schreef:Zelf een kruis maken van betonmultiplex met de lagen verticaal. Dan kun je dikker nemen. Als je de randen afrondt....
Weet niet. lijkt me erg moeilijk om netjes te construeren zonder vlakbank.
Je hebt op zich wel gelijk dat staande lagen veel sterker zijn dan liggende.
Ik denk dat ik dan liever 2 x 15 mm op elkaar lijm, vervolgens grof uitzagen, en met een mal strakfrezen.
Dat lijkt me nog de meeste kans hebben op een net resultaat.
Het is niet iets waar ik nu gelijk een beslissing over moet nemen. ik denk er eens rustig over na.
Ondertussen bezig om de kasten te voorzien van een 4 mm MDF jasje.
De achterzijdes en de bovenkanten zijn al klaar, nu zijn de voorkanten aan de beurt.
Ik hou aan de kanten een overstek van zo'n 5 mm aan, het afwerken van de randen doe ik eerst met een grote Stanley schaaf, de laatste millimeter met het kleine David-schaafje.
schuurpapiertje 180 er nog langs, en ik heb een mooie strakke rand.
De Stanley schaaf is nog van mijn vader geweest. hij moet onderhand een jaar of 40 oud zijn minstens.
Ik had hem al een jaar of 15 ongebruikt liggen nadat mijn ouders verhuist waren.
was het al helemaal vergeten dat ik hem nog had.
Ik bedacht het me ineens toen ik het david-schaafje oppakte dat een grotere wel handig zou zijn.
Hij was een tikje roestig en stroef, maar na een avondje prutsen met staalwol en een drupje olie hier en daar werkt hij weer als vanouds.
Het schaafblad heb ik zorgvuldig met een handsteentje gewet. nu doet het weer perfekt.
De achterzijdes en de bovenkanten zijn al klaar, nu zijn de voorkanten aan de beurt.
Ik hou aan de kanten een overstek van zo'n 5 mm aan, het afwerken van de randen doe ik eerst met een grote Stanley schaaf, de laatste millimeter met het kleine David-schaafje.
schuurpapiertje 180 er nog langs, en ik heb een mooie strakke rand.
De Stanley schaaf is nog van mijn vader geweest. hij moet onderhand een jaar of 40 oud zijn minstens.
Ik had hem al een jaar of 15 ongebruikt liggen nadat mijn ouders verhuist waren.
was het al helemaal vergeten dat ik hem nog had.
Ik bedacht het me ineens toen ik het david-schaafje oppakte dat een grotere wel handig zou zijn.
Hij was een tikje roestig en stroef, maar na een avondje prutsen met staalwol en een drupje olie hier en daar werkt hij weer als vanouds.
Het schaafblad heb ik zorgvuldig met een handsteentje gewet. nu doet het weer perfekt.
Die Stanley Bailey schaaf maken ze sinds net na de oorlog al dus hij kan nog wel ouder zijn 
Ik heb die van mijn vader ook nog ergens...
Wil je per sé kruizen van hout eronder Ray? Staal gespoten/gecoat ook een optie?
Ik heb die van mijn vader ook nog ergens...
Wil je per sé kruizen van hout eronder Ray? Staal gespoten/gecoat ook een optie?
Ik denk dat dat een dure grap gaat worden.
het betonmultiplex had ik voor nop, dus eerst zo proberen.
lukt het niet, is er geen man overboord, en kan ik altijd nog achter iets anders aan.
lukt het niet, is er geen man overboord, en kan ik altijd nog achter iets anders aan.
Precies, betonplex, evt met een laagje plakplastic naar keuze, moet toch wel lukken?
Plakplastic ?
ga jij gauw je mond eens spoelen met tomatensoep !
Fineer zal het zijn...
ga jij gauw je mond eens spoelen met tomatensoep !
Fineer zal het zijn...
Wees maar niet bang, daar ben ikzelf uitstekend toe in staat...ds23man schreef:En dan komt Leo zeker langs om het erop te plakken?
STRIPray5150 schreef:Ik denk dat dat een dure grap gaat worden.
Ik weet niet wat jij duur noemt maar 8 euro per 2 meter valt daar niet onder bij mij
Als je een tekening maakt en de draaddikte van je spikes op geeft maak ik ze tegen materiaal kosten voor je, heb een mig/mag kar thuis...
Heel aardig aangeboden van je, en ik ga het ook zeker in mijn achterhoofd houden.
Maar wat ik eerlijk gezegd niet helemaal begrijp is hoe je van een strip van ongeveer 50 x 4 mm iets als dit wilt fabrieken :
(komt uit dit topic : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 5#p1643515 )
Dit is laser gesneden plaatstaal, ik schat de dikte op ongeveer 10 mm.
Maar wat ik eerlijk gezegd niet helemaal begrijp is hoe je van een strip van ongeveer 50 x 4 mm iets als dit wilt fabrieken :
(komt uit dit topic : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 5#p1643515 )
Dit is laser gesneden plaatstaal, ik schat de dikte op ongeveer 10 mm.
Da's mooi Ray, denk dat dat tegenwoordig ook wel bereikbaar is, ik had de gedacht als ik zelf zo'n kruis moest bouwen om iedere strip 2x45 graden af te zagen, zodat je ze bij elkaar legt en netjes een x krijgt...
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid, alhoewel ik vermoed dat je dan enkele stroken naast elkaar moet gebruiken om te voorkomen dat het doorzakt.
Anyway, de planning is om van het weekend eens wat proberen te tekenen en uit te zagen.
Waarschijnlijk eerst een mal maken uit dun MDF.
Nu eerst gaten frezen...
Anyway, de planning is om van het weekend eens wat proberen te tekenen en uit te zagen.
Waarschijnlijk eerst een mal maken uit dun MDF.
Nu eerst gaten frezen...
Ray,
Hoe zwaar is de kast die op de voet komt te rusten?
Huib
Huib
Ik schat rond de 20 kilo.hsmeets schreef:Ray,
Huib
Hé Walter, heeft Andre je eindelijk zijn inlog gegeven ?dre schreef:Heb je trouwens de bakjes er al afgezaagd?
Misschien wil Andre jou anders wel even zijn zaag uitlenen, anders gaan die kapjes er volgens mij nooit af...
GAAP GAAP GAAP
Groetjes Walter
GAAP GAAP GAAP
Groetjes Walter
Ik heb best wat zagen eigenlijk......
Welke wil je lenen Ray?
Welke wil je lenen Ray?
Ik denk dat een grote beugelzaag met fijn zaagblad prima zal werken. Of de keramische membraan de trillingen aankan en of de luchtspeelt vrij blijft van stofdeeltjes is echter maar de vraag (de C77 heeft geen spider die de luchtspleet beschermd).
Groetjes Walter
Groetjes Walter