Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ReneN

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Trouwens, tussen de middag op het werk ook even zitten sparren met Marcel, ook audio/muziekliefhebber, en dan komen de plussen en minnen en de mogelijkheden en onmogelijkheden die hier langs komen ook aan de orde. Die AE speakers, die er in 15" en ja, óók in 18" zijn :-s :lol: , die lopen door tot in de 2 kHz. Dus het door Gijs benoemde gat zou daarmee opgevuld kunnen worden? Dan zou er misschien véél minder gefilterd hoeven te worden? Of klopt deze aanname niet? Of gaat er op andere gebieden dan teveel verloren (stemmen of zo)?
richard

Bericht door richard »

Nee dat moet je niet willen, dan komen de middentonen uit twee bronnen en daar help je het hele breedbandconcept mee om zeep. Dan kun je beter een traditionele drieweg bouwen.

Gijs heeft gelijk, stoei eerst eens met een correctienetwerk. Dit is filtering die je misschien wil vermijden, maar de invloed op de kwaliteit is minimaal en je krijgt er een veel evenwichtiger weergave voor terug. Het gebied vanaf zo'n 200 Hz kun je het best uit deze ene breedbander halen, dat moet hij makkelijk kunnen.

Heb je dit voor elkaar kun je kijken of het nodig is om het laag aan te vullen met een extra woofer.
seraph1nia

Bericht door seraph1nia »

Dat filter dat je kan lenen, welke is dit precies?
Je kan altijd een minidsp kopen natuurlijk. Die hoeft niet veel te kosten en in het ergste geval kan je eerst een filter testen voor je analoge versie bouwt.
Ik denk dat als je dat schreeuwerige gedrag een beetje weg filtert het al een stukje lekkerder en ook minder iel klinkt.

Je geeft aan dat je meer 'druk' wilt voelen. De totale druk in de kamer wordt logischerwijs niet echt veranderd door een open baffle speaker. Geen trillende glazen etc.
Hiervoor is bijvoorbeeld een gesloten subwoofer een stuk beter. Deze hoeven niet groot te zijn, zeker niet als je digitaal kan filteren (een dikke versterker is dan wel noodzakelijk).

Als je wel een open baffle subwoofer wilt, en je wilt het onder je huidige full range hebben op je plank. Dan moet je kijken naar een speaker met veel xmax.
Deze woofers hebben als nadeel dat ze niet hoog kunnen spelen, ~100 hertz schijnt een beetje de grens te zijn. Dit is echter geen probleem want een 15 inch full range zou dat wel aan moeten kunnen.
Shadow

Bericht door Shadow »

Ik ga zelf de mogelijkheid bekijken om met de 2x15" AE en een Tangband W5-1611SA plus een B&G NEO3 een opzet te maken, lijkt me een mooie combi.
ReneN

Bericht door ReneN »

seraph1nia schreef:
Dat filter dat je kan lenen, welke is dit precies?
Je kan altijd een minidsp kopen natuurlijk. Die hoeft niet veel te kosten en in het ergste geval kan je eerst een filter testen voor je analoge versie bouwt.
Ik denk dat als je dat schreeuwerige gedrag een beetje weg filtert het al een stukje lekkerder en ook minder iel klinkt.

Je geeft aan dat je meer 'druk' wilt voelen. De totale druk in de kamer wordt logischerwijs niet echt veranderd door een open baffle speaker. Geen trillende glazen etc.
Hiervoor is bijvoorbeeld een gesloten subwoofer een stuk beter. Deze hoeven niet groot te zijn, zeker niet als je digitaal kan filteren (een dikke versterker is dan wel noodzakelijk).

Als je wel een open baffle subwoofer wilt, en je wilt het onder je huidige full range hebben op je plank. Dan moet je kijken naar een speaker met veel xmax.
Deze woofers hebben als nadeel dat ze niet hoog kunnen spelen, ~100 hertz schijnt een beetje de grens te zijn. Dit is echter geen probleem want een 15 inch full range zou dat wel aan moeten kunnen.
Het is een Witec filter. In het weekend even kijken wat ik hiermee kan doen. En misschien is zo'n miniDSP inderdaad handig om mee te experimenteren, ik zal er eens naar kijken.

En in eerste instantie wil ik geen subwoofer, dus wel iets erbij "op de plank" :lol: . De audio Nirvana's waar ik nu mee speel hebben slechts een Xmax van 1 mm, als ik je post lees zou dat absoluut te weinig zijn voor een lekker "live"-laag met druk..... De AE Dipole's basunits hebben daarentegen een Xmax van 12 mm., dat dan weer "lekker veel" is :yeah:
Laatst gewijzigd door ReneN op do 04 jun 2015, 22:25, 2 keer totaal gewijzigd.
m_cruiser

Bericht door m_cruiser »

Mijn systeempje heeft 2x 15' en dat voldoet wel qua bas.
Ik durf er wel niet echt hard mee te gaan, want samen hebben ze maar 3.5 Ohm en mijn versterker vindt dat mogelijks niet erg leuk. Probleem als je actief filtert.
Het mist vooralsnog sprankelend hoog, de backfire tweeter doet wel zijn werk, maar ik denk dat een OB tweeter zoals Mundorf AMT17D2.1 een stuk beter zou aanvullen.

Wanneer je zo'n behringer DCX2496 hebt kan je alles afzonderlijk muten, is wel leuk om eens te horen hoe je onderdelen afzonderlijk klinken.
Ik zou zeggen, van geen meter, maar samen geven ze een ongelooflijk aantrekkelijke en onvermoeiende klank :D

Ik denk dat als gevestigde waarden zoals als Jeroen_d en Gerrit zelfbouw bandje evolueren naar dit soort van opzet we daar niet mogen aan twijfelen... dat het goed klinkt.
Shadow schreef:
Dat linken naar je eigen site is prachtig maar in het kort komt het hier op neer; wat jij wilt neer zetten is een zeer specifiek geluid en daar moet je van houden, het is leuk om naar een stuk hardhout hout te kijken maar het mag ook mooi klinken neem ik aan?
Als je echt druk in het laag wilt zou ik een gesloten sub overwegen, of anders een totale omschakeling naar een OB alá MOBW3 of één met W-frame alá Daudio W1 (die dan ontworpen zijn door dezelfde heer toevallig (of niet eigenlijk) :relax:
Shadow

Bericht door Shadow »

m_cruiser schreef:
Ik denk dat als gevestigde waarden zoals als Jeroen_d en Gerrit zelfbouw bandje evolueren naar dit soort van opzet we daar niet mogen aan twijfelen... dat het goed klinkt.
Mee eens, ik denk echter ook dat als je zelf kan onderbouwen waarom je met iets anders ook blij bent, je daar ook blij mee mág zijn.
MickRS

Bericht door MickRS »

Weliswaar geen open baffle, maar wellicht ook de moeite waard?
klik!
ReneN

Bericht door ReneN »

MickRS schreef:
klik!
:? . Ik heb net mijn Zingali's te koop gezet op MP, want ik wil eigenlijk wel voor een OB gaan. Nu ik dit gehoord heb lijkt er geen weg terug.... :( :D
Shadow

Bericht door Shadow »

MickRS schreef:
klik!
Wat een kisten #-o
ReneN

Bericht door ReneN »

Terwijl iedereen lekker in het zonnetje (of de schaduw) zit, ga ik mijn OB's eens ver naar voren schuiven. Kijken wat daarmee gebeurt.

Trouwens Mick, ik zie ook bij die Audio Nirvana's (en even op hun site gekeken, bij alle 3 de 15" is dat het geval) dat de gevoeligheid fors oploopt bij hogere frequenties. Dus zullen die allemaal dat "harde" hebben neem ik aan? Of ze vragen allemaal om een behoorlijke filtering?
ReneN

Bericht door ReneN »

De OB's een stuk van de achtermuur gehaald: van 55 cm. naar 95 cm.. Ik denk niet dat ik ze zóver naar voren heb gehad, maar ben vanaf het eerste uitgangspunt eigenlijk alleen maar richting muur gaan schuiven. Nu dus stapje voor stapje weer verder van de muur af. Het is wel wat beter in balans zo. Ik had "natuurlijk" wel overal gelezen dat ze ver van de muur af moeten, maar in het begin had het naar de muur verschuiven juist een positiever effect.....

Ik heb het Witec filter even bekeken, maar dat is echt een scheidingsfilter waar het (volgens mij) niet mogelijk is om die te hoge dB's in de hogere frequenties wat af te vlakken. Dus ik ga denk ik wel zo'n MiniDSP kopen waar Seraph1nia het over had. Geen mega investering maar wel goed om inzicht te krijgen. En wellicht geeft dat wel een oplossingsrichting..... Boxsim waar Mick het over had gaat mij denk ik in dit stadium nog even te ver..... :think:

Nu draait Fink, waarvan de LP's prachtig zijn opgenomen, en daar zit nu best wel laag in. Nog steeds niet de hoeveelheid die ik zoek, maar al een stuk beter dan het was :)
MickRS

Bericht door MickRS »

Je draait vnl lp's. Volgens mij moet je geen dsp willen. Boxsim is echt niet zo moeilijk. Er zijn voldoende tutorials te vinden.

Dat brengt mij ook op je vraag mbt de spl's. Daar kun je eigenlijk weinig over zeggen behalve wat algemeenheden. Een oplopende spl bij FR drivers kan resulteren in een vrij 'nette' spl off axis. Maar ook de baffle of kast hebben natuurlijk invloed op hoe de uiteindelijke spl van de speaker uitpakt. En als je enig inzicht in wil hebben in de invloed van de baffle op de spl, on en off axis, ontkom je mi niet aan een simulatie...

Download Boxsim, kost je niets. Lees vervolgens de sticky op dit forum over Boxsim. Daar kom je ook nog wat links tegen. Eerst stoeien met wat standaard visaton speakers in de database van boxsim. Daarna de stap maken met invoeren van TS parameters van andere drivers. En tot slot in de weer met de OB hack voor boxisim.

Het is een steile leercurve, maar met een paar avondjes had ik het redelijk onder de knie. En natuurlijk wil ik je best met raad en daad bijstaan. Bijkomend voordeel vind ik dat als je eenmaal wat aan het stoeien bent gegaan met Boxsim, je ook veel leert over het hoe en wat bij speakerontwerp.

Gewoon doen! Is leuk!!!
ReneN

Bericht door ReneN »

Nou Mick, ik zal eens kijken.... :wink:
richard

Bericht door richard »

Shadow schreef:
MickRS schreef:
klik!
Wat een kisten #-o
En wat een versterkers.
Afbeelding

Mijnheer Chan heeft trouwens ook wat problemen met de afstemming van het laag ten opzichte van het middenhoog.
rdv300b833

Bericht door rdv300b833 »

Goedenavond René,

een aantal foto's/ideeën/plannen van bovenstaande schrijvers heb ik ook meegemaakt - gedaan - uitgevoerd.

Ik ga helemaal mee in het ontwijken van een DSP. Als je belangrijkste bron analoog is...lekker zo houden; iedere omzetting (hoe goed ook) is verlies.
Ook ik had een toffe fullranger die wat mistte onderin. Tuurlijk leverde deze breedbander theoretisch alles MAAR dan heb je een bizarro hoornondersteuning met haar eigen uitdagingen. En net zoals jij ben ik sinds de overstap naar open baffles nooit meer op zoek naar een andere "kastvorm": het is me gewoon zo heerlijk gemakkelijk / dynamisch / ongekleurd.

Mijn OB heeft een 9" breedbander met een 15" woofer ondersteuning onderin. 2e orde filter net boven de 200 Hz (dat haalt het energiegeweld van de breedbanders af zodat deze zich kan concentreren op kleinere conus-uitslagen). En opeens begon de breedbander echt te zingen.
Bas....meeeeeeeer dan genoeg. Je kan Trentemoller op lomp niveau draaien zodat ramen lekker meedreunen (maar wil je dat ?). Als er laag wordt gevraagd gromt het in ieder geval echt lekker.
Daar helpt de versterker natuurlijk ook aan mee (TB3/1000 monoblokken met losse voedingen; een slordige 300+ kilo). Die TB3/1000 is een beetje vergelijkbaar als de 833-buizen die in bovenstaande foto staan.

Feit is dat je gewoon echt conus-oppervlak nodig hebt om met een open baffle aan serieuze gortdroge bas te komen (en niet zo'n sompige flobberdreun). 15" dus. Kies je die maat ook voor je andere unit helpt dat juist niet want de massa van de conus zorgt voor verminderde weergave in het hogere segment.
En graag een gezonde basspoel meenemen in het filter. Als je daar een te hoge ohmse waarde ingooit (beknibbelen dus) knijp je
direct in dynamiek.

Plaatjes van set - achterzijde open baffle - wisselfilter gevoegd (de spoel is een E150 maat !).

Met muzikale groet,
Reinout
Bijlagen
set
set
achterzijde open baffle
achterzijde open baffle
filter
filter
Shadow

Bericht door Shadow »

Mooi spul, maar heb je nou de hoogspanning gewoon open en bloot?
rdv300b833

Bericht door rdv300b833 »

Goedenavond Shadow,

ja hoor......als er echt onwetenden komen plaats ik wel de (wel beschikbare) veiligheidskooien.
Ben trouwens veel huiveriger voor m'n Colibri-elementje.......

Met muzikale groet,
Reinout
Bijlagen
Audio gedeelte (mono)
Audio gedeelte (mono)
Voeding gedeelte (mono)
Voeding gedeelte (mono)
Draaitafel met standaard LP (leuk voor de maat)
Draaitafel met standaard LP (leuk voor de maat)
ReneN

Bericht door ReneN »

rdv300b833 schreef:
Goedenavond René,

een aantal foto's/ideeën/plannen van bovenstaande schrijvers heb ik ook meegemaakt - gedaan - uitgevoerd.

Ik ga helemaal mee in het ontwijken van een DSP. Als je belangrijkste bron analoog is...lekker zo houden; iedere omzetting (hoe goed ook) is verlies.
Ook ik had een toffe fullranger die wat mistte onderin. Tuurlijk leverde deze breedbander theoretisch alles MAAR dan heb je een bizarro hoornondersteuning met haar eigen uitdagingen. En net zoals jij ben ik sinds de overstap naar open baffles nooit meer op zoek naar een andere "kastvorm": het is me gewoon zo heerlijk gemakkelijk / dynamisch / ongekleurd.

Mijn OB heeft een 9" breedbander met een 15" woofer ondersteuning onderin. 2e orde filter net boven de 200 Hz (dat haalt het energiegeweld van de breedbanders af zodat deze zich kan concentreren op kleinere conus-uitslagen). En opeens begon de breedbander echt te zingen.
Bas....meeeeeeeer dan genoeg. Je kan Trentemoller op lomp niveau draaien zodat ramen lekker meedreunen (maar wil je dat ?). Als er laag wordt gevraagd gromt het in ieder geval echt lekker.
Daar helpt de versterker natuurlijk ook aan mee (TB3/1000 monoblokken met losse voedingen; een slordige 300+ kilo). Die TB3/1000 is een beetje vergelijkbaar als de 833-buizen die in bovenstaande foto staan.

Feit is dat je gewoon echt conus-oppervlak nodig hebt om met een open baffle aan serieuze gortdroge bas te komen (en niet zo'n sompige flobberdreun). 15" dus. Kies je die maat ook voor je andere unit helpt dat juist niet want de massa van de conus zorgt voor verminderde weergave in het hogere segment.
En graag een gezonde basspoel meenemen in het filter. Als je daar een te hoge ohmse waarde ingooit (beknibbelen dus) knijp je
direct in dynamiek.

Plaatjes van set - achterzijde open baffle - wisselfilter gevoegd (de spoel is een E150 maat !).

Met muzikale groet,
Reinout
Dag Reinout,

Ik was er al bang voor :( , dat als ik een 2e 15" erbij zou maken, de eerste (fullrange) eigenlijk niet zou (kunnen) voldoen aan het weergeven van de hogere regionen. De Audio Nirvana is best wel oké, maar laat volgens mij in de detailweergave wel wat liggen. Daarnaast zou ik wel met wat laag op nivo willen spelen, ik zou best willen schrikken van een plotselinge klap op een base drum (zit die onder de 200 Hz trouwens) of zo, maar dat hoeft geen constante factor te zijn. In die zin, dat het overdone zou worden.

Ik ben al een paar maand met dit project bezig, eerst inlezen en in de winter buiten frezen :? , maar nu begint het wat te vorm te krijgen, er staat wat te spelen zeg maar. Alleen de richting is eigenlijk nog steeds wat onduidelijk, vandaar ook een paar luisterbezoeken die ik heb afgelegd, om een idee van de verschillen te krijgen. Maar één ding is mij inderdaad wel duidelijk: geen kast meer. Én dus een breedbander met laagondersteuning.

Ik zie dat jij met field coils speelt, bij DHTRob was ik daar ook erg van onder de indruk, maar het is best wel een investering. Of is daar ook nog wel wat in te doen, met bijvoorbeeld een goede laag unit en een field coil voor de breedbander? Ik heb voor het laag bijvoorbeeld de AE speaker Dipole 15 (of 18?) op het oog. Suggesties?
ReneN

Bericht door ReneN »

Reinout, je gaf aan dat je met de field coil 15" de afstemming heel goed kunt regelen met de mid/hoog unit. Mijn voorgaande conclusie was daarom misschien niet de juiste. Ik zit nu te denken om een field coil mid/hoog unit te kopen (is niet zo kostbaar), deze in de OB te plaatsen, het geheel om te draaien zodat het laag wat meer fundatie krijgt en daar tijdelijk met wat filters mee te gaan spelen. Dus de Audio Nirvana 15" nu alleen voor het laag tot zo'n 200 hz. of zo te gaan gebruiken.

En dan budget op te bouwen voor mooie field coil laag units, waarmee de afstemming dan weer goed geregeld kan worden. En kijken of die units dan één op één uit te wisselen zijn op de plek waar nu de AN's zitten.....
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Meten is weten, een oud gezegde.

Maar ik krijg hier constant het gevoel dat er dingen gesuggereerd worden die er misschien helemaal niet zijn.
Het constant maar twijfelen helpt niet, en maakt dat je op deze manier jaren door kunt gaan/tobben, maar ja, het is een hobby. :mrgreen:
Gijs

Bericht door Gijs »

Rene,

Een paar berichtjes geleden begon je nog over de geringe Xmax van de Audio Nirvana unit wat gebruik als fullrange luidspreker in de weg zou staan, nu wil je de unit als bas unit gaan gebruiken :think: :think: :think:
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

hannesie schreef:
Meten is weten, een oud gezegde.

Maar ik krijg hier constant het gevoel dat er dingen gesuggereerd worden die er misschien helemaal niet zijn.
Het constant maar twijfelen helpt niet, en maakt dat je op deze manier jaren door kunt gaan/tobben, maar ja, het is een hobby. :mrgreen:
Tobben mag hier best als sub-titel gebruikt worden. :mrgreen:

Gewoon minder lullen en een 15" onder dat ding zetten. Liefst net boven de vloer. En heb je dan nog te weinig laag naar je zin dan zet je die woofer in een h-baffle en de breedbander in een losse baffle er boven.
ReneN

Bericht door ReneN »

Jullie zijn wel van het doorpakken hè…. :-s :D :

Ik zit er vaak en veel over na te denken, tobben is dan niet helemaal het goede woord :wink: , maar áls ik het doel voor ogen heb gaat het ook wel weer snel. Alleen, voor het zover is……

Er is nog een aantal – en + puntjes:
1. Ik heb er last van het altijd “meteen goed” te willen doen
2. Eigenlijk wilde ik dit als test OB gaan bouwen, maar de “plank” ziet er wel zo oké uit, dat het wellicht de definitieve OB blijft (dus laat ik het hardhouten voorbeeld misschien voor wat het is….)
3. En áls ik deze als definitieve plank hou, dan moet het vervolg daar ook op aansluiten (m.a.w.: op de plek waar nu de AN zit zal dan een definitieve 15” moeten passen en bovenin ergens een full range unit)
4. Als het “3” wordt, dan kan ik daar nu geen 15” in bouwen, want daarmee is er een te groot gat voor een eventuele kleinere full range :D :D :D
5. En de euries die een “gewone” 15” zou kosten, investeer ik dan toch liever (eventueel op een later tijdstip) in betere units die ik misschien wel wil gaan gebruiken

Toch wel een beetje een tobber :-k , als ik het zo teruglees. Genoeg te overdenken dus. En ja, ik ben blij met alle opmerkingen hier. Hoewel het wel lijkt op een zwabberend “beleid” spelen die wel mee in een uiteindelijke richting….. :?

Trouwens, als Aad nóg een zetje geeft, ga ik zo met 2 extra 15”-ers aan de gang, want dat lijkt mij wel leuk om een flinke basis onderin te hebben. En Gijs heeft óók gelijk, met die Xmax. Alleen zie ik dat dan als een tijdelijke oplossing . En Hannesie, een week twijfelen is toch niet zo lang? En het wordt geen jaar hoor, ik wil er wel veel eerder van genieten….

Goed, vanavond wéér een avond om onder het genot van een paar elpeetjes verder te gaan met denken. En reacties te lezen..... :dank:
richard

Bericht door richard »

Ik zou eerst een correctienetwerkje installeren om het oplopend hoog in overeenstemming te brengen met het midden-laag. Dat kost het minst en heb je uiteindelijk toch nodig.

Daarna blijft er nog genoeg te tobben over.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”