Composite LM4780 versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Composite LM4780 versterker
Yep, aan de uitgang komt dan nog een Zobel en een LR.
Verder een DC-servo, en als we gebalanceerd willen nog een THAT1200. Voeding van de opamps kan met een LM317/337. Maar deze onderdelen kan ik zelf wel toevoegen.
Verder een DC-servo, en als we gebalanceerd willen nog een THAT1200. Voeding van de opamps kan met een LM317/337. Maar deze onderdelen kan ik zelf wel toevoegen.
Als Mac-gebruiker kan ik niets met die Tina Turnerbestanden. Maar als ik de commentaren mag geloven mis ik daar niets aan.
Plaatjes dan misschien om op de hoogte te blijven en te leren?
Co
Plaatjes dan misschien om op de hoogte te blijven en te leren?
Co
Wordt aan gewerkt Co
Peter, een DC servo lijkt mij nergens voor nodig. De offset van de LME49710 is al erg klein en die bepaalt de DC aan de uitgang: 50 uV x 20 = 1 mV.
Peter, een DC servo lijkt mij nergens voor nodig. De offset van de LME49710 is al erg klein en die bepaalt de DC aan de uitgang: 50 uV x 20 = 1 mV.
Je hebt nog de max.input offset van de LM4780 van 10mV geeft, met 10x, 0,1V aan de uitgang.Zou ik ook niet van wakker liggenPjotr schreef:Wordt aan gewerkt Co![]()
Wacht even, max.0,7mV ingang 49710 en 30x versterkt geeft 20mV, daarin zit al de 4780 fout verwerkt
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op do 28 mei 2015, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar zit de LME49710 in dit verhaal Pjotr?De offset van de LME49710 is al erg klein en die bepaalt de DC aan de uitgang: 50 uV x 20 = 1 mV.
@ FR_Aad. Bootcamp; brrrrrrrrr. Nog erger dan terminal servers zoals Citrix.
Co
Neuh, Windows draait het best op een Mac.
Alleen wel via Bootcamp. Niet via Parallels en gelijken.
cve schreef:Waar zit de LME49710 in dit verhaal Pjotr?De offset van de LME49710 is al erg klein en die bepaalt de DC aan de uitgang: 50 uV x 20 = 1 mV.
@ FR_Aad. Bootcamp; brrrrrrrrr. Nog erger dan terminal servers zoals Citrix.
Co
Bovenste plaatjeknuisje schreef:
Ja, zo gaan we de oorlog niet winnen hècve schreef:Dat is toch een LM3886?
Co
Vermoed dat knuis de 3886 ipv 4780 gebruikt omdat ie daar het model voor de simulatie van heeft.cve schreef:Dat is toch bij een LM3886? Bij het schema van de LM4780 vind ik die LME niet terug.
Co
De 4780 is ong. een dubbele 3886. Ook de LME 49710 is er in 't dubbel als LME49720.
Anne
PS vermoedelijk kijkt Co naar het schema wat ik getekend heb.Was maar om 't idee te verduidelijken, de eerste IC is zomaar "een opa", heb er 072 in gezet.
Als jullie zeggen dat een DC servo niet nodig is geloof ik dat natuurlijk.
Maar je kunt natuurlijk ook een beetje DC hebben vanuit de bron dat wordt versterkt. Je voorkomt dan dat je een koppel condensator nodig hebt.
Maar je kunt natuurlijk ook een beetje DC hebben vanuit de bron dat wordt versterkt. Je voorkomt dan dat je een koppel condensator nodig hebt.
Het plaatje van Anne is inderdaad waar ik naar kijk. Dacht dat dit het vertrekpunt was.
Co
Co
Liever een DC servo dan een koppelcondensator.knuisje schreef:Als jullie zeggen dat een DC servo niet nodig is geloof ik dat natuurlijk.
Co
Dat is niet de bedoeling dat er DC op de ingang staat. In dat geval zet je er een koppel C in. In een DC servo zit uiteindelijk de condensator ook in de signaalweg. Op het eerste gezicht niet direct maar in de tegenkoppeling en daar speelt hij even hard een deuntje mee.knuisje schreef:Als jullie zeggen dat een DC servo niet nodig is geloof ik dat natuurlijk.
Maar een koppel-c zit toch altijd in de signaalweg? Blijft dan toch de mindere optie.
Co, zit nooit in de weg.
Co, zit nooit in de weg.
Als je (ongebalanseerd) gelijkspanning op de ingang verwacht komt de servo wel van pas.knuisje schreef:Als jullie zeggen dat een DC servo niet nodig is geloof ik dat natuurlijk.
Die moet dan wel op de ingang van de LME werken, wat tegenstrijdig met gebalanseerd.
En Co is anti Co(ndensator)
Anne
Bruno zei bij de introductie van de ncore dat hij geen koppel condensator toepast omdat het aan de bron is om het signaal dc-vrij aan te bieden.
Zie mijn vorige post.cve schreef:Maar een koppel-c zit toch altijd in de signaalweg? Blijft dan toch de mindere optie.
Co, zit nooit in de weg.
Mijn eigen ervaring is dat DC servo's nodeloos de boel complexer maken EN de bas + lage midden niet ten goede komt. Een koppel C aan de ingang vervormt gewoon niet op die plaats waar maar heel weinig stroom door de condensator loopt, zelfs een elco doet dat daar niet! Is echt een puristische mythe.
Vind ik ook.Maar de gebruiker van de versterker koopt een toestel en weet niet of de ontwerper ervan dat ook vindtknuisje schreef:Bruno zei bij de introductie van de ncore dat hij geen koppel condensator toepast omdat het aan de bron is om het signaal dc-vrij aan te bieden.
Beter voorkomen dan genezen.Dan toch maar een C (of twee) bij de ingang.Er zitten toch ook al condensatoren in de signaalweg aan de uitgang
Anne
Even een plaatje van "plan knuisje". Tenminste als ik het goed heb begrepen.
Waarbij dus de dc- servo komt te vervallen.
Co
Co
En ook die THAT. Er is al een gebalanseerde ingang bij de LME, twee 1x buffers bij de in met evt. filter tegen HF en bescherming spanningspieken moet genoeg zijn.cve schreef:Even een plaatje van "plan knuisje". Tenminste als ik het goed heb begrepen.
Co
Anne
Ik dacht dat Pjotr een lm3886 gaat toepassen. Dat scheelt tov. een parallelle config met een lm4780 gedoe om de beide helften gelijk te laten versterken.
Verder is natuurlijk gebalanceerd of single ended werken de vraag.
Verder is natuurlijk gebalanceerd of single ended werken de vraag.
Waarbij nog aangetekend dat gebalanceerd eigenlijk ook flauwekul is voor snoertjes van 1m. Is alleen handig als je 2 versterkers wilt gaan bridgen dan. Maar laten we het voorlopig even eenvoudig houden 
Zal nog wel een klus worden om de in- en uitschakelplop weg te werken in deze configuratie. De mute van de LM3886 gaat zo zondermeer niet werken dan.
Zal nog wel een klus worden om de in- en uitschakelplop weg te werken in deze configuratie. De mute van de LM3886 gaat zo zondermeer niet werken dan.