Verschillen in volumes compartimenten
Moderator: Beheerdersteam
Verschillen in volumes compartimenten
Hallo allemaal,
Ik ben bezig een stel luidsprekers te bouwen die hun basis kennen in de ScanSpeak Vertigo. Wel heb ik een aantal zaken aan het design aangepast, de kern eigenschappen blijven echter overeind.
Nu heb ik een vraag: wat is het effect van een klein verschil in de inhoud van het midden en laag compartiment tussen beide speakers?
Ik zag namelijk dat een van de 'scheidings-braces" in een van de speakers iets lager is gemonteerd dan in de andere speaker (foutje), ik kom ongeveer op de volgende volumes:
Speaker 1:
hoog: 0,74 Liter
mid: 9,57 Liter
laag: 47,76 Liter
Speaker 2:
hoog: 0,74 Liter
mid: 9,82 Liter
laag: 47,51 Liter
Het is dus een verschil van ongeveer een kwart liter.
Is dit iets waar ik me druk over moet maken? De kasten zijn nu nog niet afgewerkt en kan nu dus nog besluiten e.e.a. te veranderen.
Ik ben bezig een stel luidsprekers te bouwen die hun basis kennen in de ScanSpeak Vertigo. Wel heb ik een aantal zaken aan het design aangepast, de kern eigenschappen blijven echter overeind.
Nu heb ik een vraag: wat is het effect van een klein verschil in de inhoud van het midden en laag compartiment tussen beide speakers?
Ik zag namelijk dat een van de 'scheidings-braces" in een van de speakers iets lager is gemonteerd dan in de andere speaker (foutje), ik kom ongeveer op de volgende volumes:
Speaker 1:
hoog: 0,74 Liter
mid: 9,57 Liter
laag: 47,76 Liter
Speaker 2:
hoog: 0,74 Liter
mid: 9,82 Liter
laag: 47,51 Liter
Het is dus een verschil van ongeveer een kwart liter.
Is dit iets waar ik me druk over moet maken? De kasten zijn nu nog niet afgewerkt en kan nu dus nog besluiten e.e.a. te veranderen.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Verschillen in volumes compartimenten
Ik zou me daar in ieder geval niet druk over maken.
Re: Verschillen in volumes compartimenten
Ik ben wel benieuwd wat jouw aanpassingen zijn. Zoals misschien wel bij je bekend ben ik ook begonnen vanuit het vertigopakket, maar ben uiteindelijk een andere weg in geslagen.
Heb je foto's?
Over het verschil zou ik me inderdaad geen zorgen maken!
Heb je foto's?
Over het verschil zou ik me inderdaad geen zorgen maken!
Re: Verschillen in volumes compartimenten
in essentie ga ik het top-paneel ook onder 7 graden laten aflopen, ik vind dat mooier. De voet maak ik weer wat dunner en laat ik achter de speaker ook onder 7 graden aflopen.
Op de bovenkant komen geen facetten te zitten, wel aan de voorzijde. Ik twijfel nog of het impact heeft of ik de facetten zoals op het origineel schuin naar een punt to zaag of dat ik ze verticaal evenwijdig over de baffle laat verlopen.
Het laatste (dus eigenlijk een 45 gaden schuin facet over de gehele zijkant) vind ik misschien wel het mooiste.
Ik vraag me echter wel af wat de impact is van een dergelijke wijziging aan de baffle.
Op de bovenkant komen geen facetten te zitten, wel aan de voorzijde. Ik twijfel nog of het impact heeft of ik de facetten zoals op het origineel schuin naar een punt to zaag of dat ik ze verticaal evenwijdig over de baffle laat verlopen.
Het laatste (dus eigenlijk een 45 gaden schuin facet over de gehele zijkant) vind ik misschien wel het mooiste.
Ik vraag me echter wel af wat de impact is van een dergelijke wijziging aan de baffle.
- Bijlagen
-
- final drawings 2 - aanzichten.pdf
- MIjn tekening
- (91.96 KiB) 66 keer gedownload
Re: Verschillen in volumes compartimenten
Ik ook niet. De variatie in de eigenschappen van de te gebruiken luidsprekerunits zal waarschijnlijk al groter zijn.pappaleo schreef:Ik zou me daar in ieder geval niet druk over maken.
Maar als je een neurotisch pietje precies bent moet je het natuurlijk wel doen, anders blijft het zeuren.
Re: Verschillen in volumes compartimenten
Ik laat het lekker zo, het verschil is nog iets kleiner dan ik dacht 
Morgen eens een cirkelgeleider voor de bovenfrees maken en de gaten voor de basreflexpoorten er in maken!
Morgen eens een cirkelgeleider voor de bovenfrees maken en de gaten voor de basreflexpoorten er in maken!
Re: Verschillen in volumes compartimenten
Zo de gaten voor de basreflex poort zittn er in , cirkrlgeleider werkt perfect 
Wat raden jullie trouwens aan? De kast laten spuiten voordat ik het lood bitumen, pritex e.d. aanbreng? Of er na?
Mijn baffle maak ik uit massief noten en ik denk dat het verstandig is deze er pas op te lijmen nadat de kast gespoten is... Dus afplakken moet ik toch...
Ook moet ik overal nog spor rampamoeren in zetten, in de kast voor de bevestiging van mijn jet set basreflex poort en aluminium plaat voor de terminals.
Wat raden jullie trouwens aan? De kast laten spuiten voordat ik het lood bitumen, pritex e.d. aanbreng? Of er na?
Mijn baffle maak ik uit massief noten en ik denk dat het verstandig is deze er pas op te lijmen nadat de kast gespoten is... Dus afplakken moet ik toch...
Ook moet ik overal nog spor rampamoeren in zetten, in de kast voor de bevestiging van mijn jet set basreflex poort en aluminium plaat voor de terminals.
Re: Verschillen in volumes compartimenten
Zoveel mogelijk er op/in monteren,dan heb je later minder kans op schade.
Re: Verschillen in volumes compartimenten
Wat voor lijm zouden jullie aanraden om de baffle op de kast te lijmen.
Ondanks dat alles behoorlijk goed past maak ik me wat zorgen dat witte houtlijm wat te weinig vullend vermogen heeft.
Dit met het oog op eventuele luchtlekken..
Ondanks dat alles behoorlijk goed past maak ik me wat zorgen dat witte houtlijm wat te weinig vullend vermogen heeft.
Dit met het oog op eventuele luchtlekken..
Re: Verschillen in volumes compartimenten
Sowieso goed om even te verkennen wat de gevolgen van eventuele krimp in dat notenhout zijn op de aansluiting van kast en baffle. Maar doorgaans is witte houtlijm ofwel PVA-lijm prima geschikt, het heeft ook wel wat vullend vermogen. Je zult geen kieren van een millimeter of meer hebben toch?
Re: Verschillen in volumes compartimenten
Ik zal de baffles er eens op leggen en een foto maken.
Speling is zeker niet meer als een milimeter denk ik.
Foto volgt!
Speling is zeker niet meer als een milimeter denk ik.
Foto volgt!
Re: Verschillen in volumes compartimenten
Een millimeter is heel wat naar mijn mening, kun je dat niet verminderen?daansan schreef:Ik zal de baffles er eens op leggen en een foto maken.
Speling is zeker niet meer als een milimeter denk ik.
PVA is een beetje spleetvullend maar verliest dan wel veel van zijn sterkte. Dat geldt ook voor pu-lijm.
Epoxy is volgens mij de enige lijm die spleetvullend en dan ook nog sterk is.
Maar als je massief hout gaat verlijmen is een wat elastisch blijvende lijm misschien ook wel aan te bevelen, bijvoorbeeld MS-polymeer. Dit is trouwens ook spleetvullend.
