drummonitor

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

drummonitor

Bericht door architect »

het plan is om een mooi stel monitoren te bouwen voor bij het electronisch drumstel van mijn oudste zoon van 11
daarvoor hebben we vandaag een tweetal mooie coax speakers weten te bemachtigen, de 18Sound 15CX1000
een beest van een speaker, 14,4kg
de 15 inch woofer met een 4 inch spoel kan 1000W continu verwerken
het hoog heeft een spoel van 3 inch en een 1,4 inch exit

gelijk maar even een filtertje samengesteld van beschikbare onderdelen, waarmee het XO op 2khz komt te liggen; dat moet uiteindelijk ergens uitkomen tussen 800hz en 1,5khz



overwegingen

1. de kast maak ik passief met in eerste instantie ook een passief filter; later kan ik dan nog een de versterking actief maken met dsp
dat laatste wordt met bijvoorbeeld 2 stuks hypex PSC2.700 eerst wat al te kostbaar

2. ik wil de kasten zo maken dat ze gemonteerd op luidsprekerstandaards ook een zaaltje zouden kunnen versterken

3. ik vraag me nog af of ik beter voor bassreflex kan gaan wat heel gebruikelijk is voor monitoren of toch gesloten waar ik zelf een beter gevoel bij heb
Bijlagen
eighteensound 15cx1000
eighteensound 15cx1000
motor
motor
aansluiting
aansluiting
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: drummonitor

Bericht door Walt »

Dat zijn beren van 15" coaxiale units zeg! :rock:

Zelf zegt 18Sound dat een reflex kast vanaf rond de 50 liter wordt aanbevolen. De Qts waarde van 0.31 is eigenlijk ook optimaal voor reflex.

Zeker als je kleine zaaltjes wilt uitversterken dan is de extra output van een reflexkast boven gesloten een voordeel. Achter deze dikke 15" met zijn 4" coil kun je gerust 1000W RMS zetten dat zal lekker kunnen doordrukken.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

zo dit is het eerste filtertje
daar wil snel eens een kastje bij bouwen zodat het wat voller gaat klinken
Bijlagen
boxsim 01
boxsim 01
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: drummonitor

Bericht door Martijn M »

Zeker voor BR gaan, om de redenen die Walt al aangeeft. En ik zou een flinke versterker nemen. Percussie heeft ontzettend veel dynamiek. Dat vraagt om een versterker die flinke piekvermogens kan leveren. Als het goedkoop moet, zou ik eens kijken naar versterkers van Behringer, al dan niet met DSP.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: drummonitor

Bericht door Walt »

Als het gewicht geen bezwaar is kan je eens kijken naar oudere QSC versterkers bijv. de PL4.0 of zelfs de PL6.0

:rock: :rock: :rock:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: drummonitor

Bericht door richard »

architect schreef:
zo dit is het eerste filtertje
daar wil snel eens een kastje bij bouwen zodat het wat voller gaat klinken
Moet de tweeter niet worden omgepoolt?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

richard schreef:
architect schreef:
zo dit is het eerste filtertje
daar wil snel eens een kastje bij bouwen zodat het wat voller gaat klinken
Moet de tweeter niet worden omgepoolt?
denk je? ,... het zag er zo prima uit in boxsim
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: drummonitor

Bericht door John P »

Weet je wel zeker dat je dit wil? Misschien is een mooie hoofdtelefoon voor je zoon wel leuk, desnoods een Dr. Dre Beat's diadeem.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: drummonitor

Bericht door Walt »

Hoe kan je dit simuleren in boxsim zonder een correcte meting van de frequentie versus amplitude + fase?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

Walt schreef:
Hoe kan je dit simuleren in boxsim zonder een correcte meting van de frequentie versus amplitude + fase?

Groetjes Walter
eerst even makkelijk globaal, gewoon op thiele small parameters
zou het het beste zijn om eerst een behuizing te bouwen en dan daarin te meten?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

John P schreef:
Weet je wel zeker dat je dit wil? Misschien is een mooie hoofdtelefoon voor je zoon wel leuk, desnoods een Dr. Dre Beat's diadeem.
waarom niet dan? hij speelt nu op hifispeakers, mijn obx en vindt dat fijner dan met beyer dt990 pro hoofdtelefoon
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: drummonitor

Bericht door Walt »

De T/S parameters zeggen alleen iets over het laag. Het mid en hoog van een luidspreker laat zich hiermee totaal niet beschrijven. Zonder metingen aan de echte units in de uiteindelijke kast kun je nooit een goed filter simuleren. Het filter zoals je nu hebt gemaakt noemen we ook wel een 'sprookjes filter'...

EDIT: twee van deze units maken enorm veel geluid, de buren (en jij zelf?) zullen zeer snel overlast hebben van deze speakers.

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Volgens mij woont ie in de weilanden tussen de koeien!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: drummonitor

Bericht door pappaleo »

Alleen zure melk, dus :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Karnemelk..... :lol:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

http://www.novacoustic.com/NM1_Test_Soundcheck_2006.pdf

hier noemen ze een monitor met deze speaker the beast
maar goed, volume is in te stellen naar eigen smaak

bijgaand vast een eerst vormstudie
liggend omhoog
liggend naar voren
staand voor op stand

de baspoort komt als sleuf aan boven of onderzijde in het front
Bijlagen
coax monitor front.jpg
coax monitor back.jpg
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: drummonitor

Bericht door arjank »

Leuk spul die coaxen van 18sound :rock:

Ter info: zo'n coax is niet makkelijk te filteren en eigenlijk zonder te meten niet te doen.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

arjank schreef:
Leuk spul die coaxen van 18sound :rock:

Ter info: zo'n coax is niet makkelijk te filteren en eigenlijk zonder te meten niet te doen.
ik heb een meetmicrofoon met voorversterker waarmee ik kan meten
maar qua volgorde moet ik toch eerst maar eens een kast bouwen?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: drummonitor

Bericht door Martijn M »

Lijkt me een goed idee om maar gewoon te gaan bouwen :) . Om een filter te ontwerpen moet je straks wel goede metingen doen. Dat betekent impedantie en akoestisch.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: drummonitor

Bericht door Pjotr »

Zoiets zit al aardig in de PA hoek en vraagt eigenlijk om bi-ampen met een elektronisch X-over.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

Martijn M schreef:
Lijkt me een goed idee om maar gewoon te gaan bouwen :) . Om een filter te ontwerpen moet je straks wel goede metingen doen. Dat betekent impedantie en akoestisch.
impedantie meten is nieuw voor mij, dat zal ik moeten uitzoeken


de vorige eigenaar heeft alvast een meting voor mij gedaan zonder kast
wat ik daarin vreemd vind zijn de hoge fs van de compressie driver en voor de woofer de lage Le en hoge Vas
Bijlagen
woofer
woofer
compressie driver
compressie driver
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

kunnen jullie mij helpen met info over doe ik een impedantie-meting kan doen? hoe doen jullie dat?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

in SketchUp heb ik het ontwerp verder uitgewerkt
- kan staand op statief, 60 graden liggend voor zang en 30 graden schuin naar voren als drummonitor
- de baspoort is afgestemd op 72 hz bij een kastvolume van 70 liter
- de 3 poorten met een lengte van 20cm en een oppervlakte van van 8x13,9cm
- een actief hoogdoorlaatfilter 4e orde LR op 50Hz, zorgt ervoor dat de maximale uitwijking beperkt blijft tot 6,5mm bij 1000W op 50 en 100hz
- 1000W levert bijna 130db en een luchtsnelheid van 19m/s
- om de stijfheid te vergroten worden plankjes rondom gelijmd tegen de binnenwanden van de kast, deze worden voorzien van gaten om gewicht te besparen
- berkenmultiplex 12mm om gewicht te beperken
- lijmen met bruislijm

ik vraag me nog even af waar ik het mooist 2 speakon connectoren kan plaatsen
doe ik dit zo goed? tips? aanbevelingen?
Bijlagen
frontaal.jpg
02.jpg
inside.jpg
Laatst gewijzigd door architect op wo 03 jun 2015, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

en nog een aangepaste verbeterde bracing
Bijlagen
inside front.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: drummonitor

Bericht door richard »

Ik zou de speakon plaatsen op die plaats waar hij in ieder geval niet bovenop komt te staan. Of je maakt er twee zodat er altijd één vrij is.
Plaats reactie