Specs gezocht van Foster speaker
Moderator: Beheerdersteam
Specs gezocht van Foster speaker
Hallo,
Ik heb voor een appel en een ei een foster speaker gekocht, waar ik een klein subwoofertje van wil gaan maken, echter ik kan geen specs vinden.
Kan iemand mij helpen aan de specs van deze speaker?
Op de speaker staat:
029-20004-440
4Ohm 100 Watt
3H92K
foster
Op de rubber rand staat nog: DS-194
Ik heb voor een appel en een ei een foster speaker gekocht, waar ik een klein subwoofertje van wil gaan maken, echter ik kan geen specs vinden.
Kan iemand mij helpen aan de specs van deze speaker?
Op de speaker staat:
029-20004-440
4Ohm 100 Watt
3H92K
foster
Op de rubber rand staat nog: DS-194
Re: Specs gezocht van Foster speaker
Meten is weten.
met een toongenerator een versterker en een weerstand de impedantie curve meten en de 3dB punten rond de resonantie frequentie bepalen, daarna eens meten met een gewicht op de conus wat de resonantie frequentie verandert (lager)
De gevonden waardes invullen in de volgende calculator
http://kvdijke.radiocollection.net/nl/tsp_calc_10.html
met een toongenerator een versterker en een weerstand de impedantie curve meten en de 3dB punten rond de resonantie frequentie bepalen, daarna eens meten met een gewicht op de conus wat de resonantie frequentie verandert (lager)
De gevonden waardes invullen in de volgende calculator
http://kvdijke.radiocollection.net/nl/tsp_calc_10.html
Whauw, dat is handig! hoewel ik nog niet alles geheel snap.
Toongenerator is wel als app te vinden denk ik, versterker lukt(maakt het volume tijdens de meeting uit?), weerstand? Waarom? En hoeveel ohm/watt? En hoe bepaal/meet ik de resonantie freq? Zijn F1 en F2 bij Rx de -3dB punten? Of moet ik ook dB's meten? En wat is voicecoil? Moet in inductie meten?
Ik heb alleen een eenvoudig multimeter, volt, ampere, ohm, ac en dc.
Toongenerator is wel als app te vinden denk ik, versterker lukt(maakt het volume tijdens de meeting uit?), weerstand? Waarom? En hoeveel ohm/watt? En hoe bepaal/meet ik de resonantie freq? Zijn F1 en F2 bij Rx de -3dB punten? Of moet ik ook dB's meten? En wat is voicecoil? Moet in inductie meten?
Ik heb alleen een eenvoudig multimeter, volt, ampere, ohm, ac en dc.
De meting is als volgt:
meet de diameter met de conus en noteer deze
meet de weerstand Re van de luidspreker en noteer deze ook
je stuurt met een toongenerator een signaal naar de versterker via de AUX ingang
Aan de uitgang hang je de te testen speaker met in serie een weerstand van 1 a 2 KOhm.
sluit een multimeter aan op de luidsprekerklemmen met AC volt bereik
meet en noteer de waarde Unom bij pakweg 500Hz
als je de frequentie naar beneden draait dan zul je op een gegeven moment de resonantie tegen komen als de spanning flink stijgt, noteer de frequentie Fs en de spanning op het hoogste punt. Je kan meteen de weerstand bij resonatie berekenen, deze verhoudt zich recht evenredig met de gemeten spanning
Rmax = Umax/Unom
Nu kun je het eerste gedeelte invullen in de calculator en Rx bepalen
Gebruik de waarde Rx om F1 en F2 te bepalen net voor en na de resonantie frequentie
de gemeten spanning op F1 en F2 is Unom*Rx/Re
noteer de frequenties en vul deze in
Nu is alles gereed om de Qfactor en resonantie frequentie te bepalen met de calculator
volgende stap is het deel om de VAS te bepalen en rendement enzo, dat is heel simpel!
verzwaar de conus met iets waarvan je het gewicht weet (gebruik een keukenweegschaal), denk richting 100gr of zo.
Ik gebruikte daar simpelweg een opgerold kabeltje voor die ik op de conus legde.
zoek nu de nieuwe lagere resonantiefreuentie op en noteer deze en het gewicht in de calculator, zorg bij het meten dat de zaak niet rammelt dus niet teveel signaal.
het signaal nivo zet ik bij metingen zo hoog mogelijk, liefst net onder de clipgrens (dat kun je horen).
hopelijk is het duidelijk zo
meet de diameter met de conus en noteer deze
meet de weerstand Re van de luidspreker en noteer deze ook
je stuurt met een toongenerator een signaal naar de versterker via de AUX ingang
Aan de uitgang hang je de te testen speaker met in serie een weerstand van 1 a 2 KOhm.
sluit een multimeter aan op de luidsprekerklemmen met AC volt bereik
meet en noteer de waarde Unom bij pakweg 500Hz
als je de frequentie naar beneden draait dan zul je op een gegeven moment de resonantie tegen komen als de spanning flink stijgt, noteer de frequentie Fs en de spanning op het hoogste punt. Je kan meteen de weerstand bij resonatie berekenen, deze verhoudt zich recht evenredig met de gemeten spanning
Rmax = Umax/Unom
Nu kun je het eerste gedeelte invullen in de calculator en Rx bepalen
Gebruik de waarde Rx om F1 en F2 te bepalen net voor en na de resonantie frequentie
de gemeten spanning op F1 en F2 is Unom*Rx/Re
noteer de frequenties en vul deze in
Nu is alles gereed om de Qfactor en resonantie frequentie te bepalen met de calculator
volgende stap is het deel om de VAS te bepalen en rendement enzo, dat is heel simpel!
verzwaar de conus met iets waarvan je het gewicht weet (gebruik een keukenweegschaal), denk richting 100gr of zo.
Ik gebruikte daar simpelweg een opgerold kabeltje voor die ik op de conus legde.
zoek nu de nieuwe lagere resonantiefreuentie op en noteer deze en het gewicht in de calculator, zorg bij het meten dat de zaak niet rammelt dus niet teveel signaal.
het signaal nivo zet ik bij metingen zo hoog mogelijk, liefst net onder de clipgrens (dat kun je horen).
hopelijk is het duidelijk zo
Top! Hartstikke bedankt voor je uitleg. Volgens mij duidelijk genoeg zo. Ik had er ook niet bij nagedacht dat je de weerstand natuurlijk niet kunt meten(met ohm meter) tijdens een belasting. Nog even een weerstand kopen en dan ga ik dit proberen.
Thanks!
Thanks!
Zo, metingen gedaan. Resonatie frequentie zit op 42Hz, met verzwaring op 20Hz. Weerstand bij resonatie is 30-35 Ohm(Rnom varieert een beetje over de freq.band) en zo kom ik bij een Rx van 11,8 Ohm. De waardes verkregen door de Thiele Small berekening ingevoerd in WinISD, waarmee ik op een ideaal volume van 140 liter kom, om richting de 20hz te komen.
Dit is toch wat groter dan verwacht(basis idee 40-45liter) en kost mij eerst wat taktische gesprekken, om dit inclusief goedkeuring van de vrouw des huizes, in mijn zoon's kamer te mogen plaatsen...
Ik neem aan dat ik de kast ook gewoon kleiner kan maken, met inlevering van de laagste frequenties?
Ik had ook nog het idee om de bass reflex als een soort hoorntje te bouwen, echter met dit volume weet ik het nog niet, eerst maar eens een geschikte plek verzinnen (misschien een plat exemplaar ondér het bed... )
Dit is toch wat groter dan verwacht(basis idee 40-45liter) en kost mij eerst wat taktische gesprekken, om dit inclusief goedkeuring van de vrouw des huizes, in mijn zoon's kamer te mogen plaatsen...
Ik neem aan dat ik de kast ook gewoon kleiner kan maken, met inlevering van de laagste frequenties?
Ik had ook nog het idee om de bass reflex als een soort hoorntje te bouwen, echter met dit volume weet ik het nog niet, eerst maar eens een geschikte plek verzinnen (misschien een plat exemplaar ondér het bed... )
Lijkt me een mooie kandidaat voor een transmission line, die kun je dan op 40Hz afstemmen dan wordt het ook niet zo'n hele grote kast.
zie hier voor een calculator
http://www.mh-audio.nl/tml.asp
dat krijg je wel door de commissie
zie hier voor een calculator
http://www.mh-audio.nl/tml.asp
dat krijg je wel door de commissie
Past wel goed in mijn lijn/ontwikkeling van mijn boxen bouwen ervaring, na 2 setjes mini hoornreflex monitortjes met FRS8(zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=15342 , ben ik zeer tevreder over) en 1 setje TQWTL met CHR-70(nog niet geheel tevreden over, nog wat experimenteren met demping denk ik, zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=22134 , moet nog aangevuld worden, wacht nog op aanschaf van 3mm vilt)
En de kast krijgt inderdaad een acceptabel volume, hoewel mij een opening aan de bovenkant niet erg practisch lijkt qua stof, spullen en speelgoed wat daarin verdwijnt, kan ik deze ook straffeloos bovenlangs doorbuigen naar de voorkant?(wellicht een schuine hoek achterin en lengte iets verkorten ivm toename lengte TL)
Ik zat ook te denken om er een grote poef van te maken(wellicht kun je de bassen dan zelfs voelen), kan je een ontwerp van bv een TL ook gewoon plat(90graden draaien) leggen??
Verder ben ik wel benieuw op basis van welke gegevens dit een kanidaat voor een TL is?
Het aantal watts en de weerstand zeggen mij nog iets, maar daarna zijn bijna alle getallen van Thiele abacadabra voor mijn...
En de kast krijgt inderdaad een acceptabel volume, hoewel mij een opening aan de bovenkant niet erg practisch lijkt qua stof, spullen en speelgoed wat daarin verdwijnt, kan ik deze ook straffeloos bovenlangs doorbuigen naar de voorkant?(wellicht een schuine hoek achterin en lengte iets verkorten ivm toename lengte TL)
Ik zat ook te denken om er een grote poef van te maken(wellicht kun je de bassen dan zelfs voelen), kan je een ontwerp van bv een TL ook gewoon plat(90graden draaien) leggen??
Verder ben ik wel benieuw op basis van welke gegevens dit een kanidaat voor een TL is?
Het aantal watts en de weerstand zeggen mij nog iets, maar daarna zijn bijna alle getallen van Thiele abacadabra voor mijn...
Je kan ook de opening aan de achterkant maken, aan de voorkant kan ook maar dan heb je een complexere constructie.
Waarom een TL, uit de berekeningen blijkt dat een BR vrij groot uitvalt, dat komt oa door de vrij hoge QTs en resonantiefreq.
Daarom vraagt deze luidspreker om een open baffle of een TL of een hele grote BR.
Waarom een TL, uit de berekeningen blijkt dat een BR vrij groot uitvalt, dat komt oa door de vrij hoge QTs en resonantiefreq.
Daarom vraagt deze luidspreker om een open baffle of een TL of een hele grote BR.