Componenten tester
Moderator: Beheerdersteam
Re: Componenten tester
Ik heb er IRF mee getest geeft netjes aan welke de Source Gate of Drain is
IGBT,s zelfs ook inclusief die met een ingebouwde Diode over de source en Drain
de meter geeft zelfs de gate capaciteit aan
NPN PNP hij zoekt het allemaal uit voor me en je belazert hem echt niet
alleen wel de gate in de goede contactstrip plaatsen anders maakt hij van die Fet een ding met 2 diode,s
Meet ook kleine Condensatoren ESR Loss en Spoelen
Wel allemaal fragiel Je moet hem echt inbouwen anders is er zo een batterij draadje los
in die draadjes zit meer plastic in dan koper
Ik vind het een SUPER ding voor 15 euro !! echt een aanrader
IGBT,s zelfs ook inclusief die met een ingebouwde Diode over de source en Drain
de meter geeft zelfs de gate capaciteit aan
NPN PNP hij zoekt het allemaal uit voor me en je belazert hem echt niet
alleen wel de gate in de goede contactstrip plaatsen anders maakt hij van die Fet een ding met 2 diode,s
Meet ook kleine Condensatoren ESR Loss en Spoelen
Wel allemaal fragiel Je moet hem echt inbouwen anders is er zo een batterij draadje los
in die draadjes zit meer plastic in dan koper
Ik vind het een SUPER ding voor 15 euro !! echt een aanrader
Re: Componenten tester
Bijvoorbeeld, er zijn verschillende modellen maar het verschil zit in het display.
Re: Componenten tester
Enkele foto's van dat ding; snel gemaakt met telefooncamera zonder macro stand, dus wat vaag.
Heb 100 elco's getest en 50 transistors. Werkt prima. Alleen bij de grote elco's 10.000 µF -50 V heb ik twijfels, de ESR ligt dan 20 maal te hoog. Waarschijnlijk is de meetspanning van 5V ontoereikend om de grote waarden goed te meten.
Heb gezocht naar overzichtstabellen met acceptabele ESR-waarden, bij een gegeven capaciteit en werkspanning. Tabellen komen niet volledig overeen. Ik heb begrepen dat de meetfrequentie een rol speelt. Voor zover ik me herinner meet dit toestel met 100 Khz, maar kan me vergissen.
Bij de hoogste en de laagste waarden zijn er in die tabellen blanco velden. Weet niet hoe dat bedoeld is.
Heb ook een filtertje gemeten van de kabelmaatschappij, die men op straat tussen tussen de kabel hangt: 25pF. Weet iemand waarvoor dat dient? (Van HF heb ik geen verstand.)
Heb 100 elco's getest en 50 transistors. Werkt prima. Alleen bij de grote elco's 10.000 µF -50 V heb ik twijfels, de ESR ligt dan 20 maal te hoog. Waarschijnlijk is de meetspanning van 5V ontoereikend om de grote waarden goed te meten.
Heb gezocht naar overzichtstabellen met acceptabele ESR-waarden, bij een gegeven capaciteit en werkspanning. Tabellen komen niet volledig overeen. Ik heb begrepen dat de meetfrequentie een rol speelt. Voor zover ik me herinner meet dit toestel met 100 Khz, maar kan me vergissen.
Bij de hoogste en de laagste waarden zijn er in die tabellen blanco velden. Weet niet hoe dat bedoeld is.
Heb ook een filtertje gemeten van de kabelmaatschappij, die men op straat tussen tussen de kabel hangt: 25pF. Weet iemand waarvoor dat dient? (Van HF heb ik geen verstand.)
Re: Componenten tester
Ingebouwd in het deksel van een blik Illy koffiepads. Template gemaakt in stevig papier en venstertjes uitgeslepen met het Dremel schijfje. Printje op HDF-bordje geschroefd dat spannend in het blik past. De batterij moet er onderaan nog in worden gezet. De onderkant van het koffieblik slijp ik op de juiste hoogte af zodat het er overheen past. Foto's volgen. De tekst op het dekstel "Fraicheur sous pression" (versheid onder druk) past wonderwel bij de functie van het toestel 
Re: Componenten tester
Zijn nu ook bij de Baco te koop, erg leuk en bruikbaar ding.
wat ik wel heb gemerkt dat is dat het verschil is tussen de aansluitingen
Ik heb een Elco eens getest met tussen 1 en 2 en 1 en 3 en 2 en 3, dat levert best wel verschillen op in de ESR waarde
Een elco van 10000uF gaf tussen 1 en 3 0,04 Ohm en tussen 1 en 2 0,14 Ohm, tussen 2 en 3 0,11 ohm en omgepoold 0,07
ik zal maandag eens deze condensator op een echte component tester bekijken welke er het dichtst bij zit.
Ik denk dat we dit apparaat niet moeten vergelijken met een dure (pakweg 2000 euro) component tester maar voor het controleren van componenten voldoet het prima.
wat ik wel heb gemerkt dat is dat het verschil is tussen de aansluitingen
Ik heb een Elco eens getest met tussen 1 en 2 en 1 en 3 en 2 en 3, dat levert best wel verschillen op in de ESR waarde
Een elco van 10000uF gaf tussen 1 en 3 0,04 Ohm en tussen 1 en 2 0,14 Ohm, tussen 2 en 3 0,11 ohm en omgepoold 0,07
ik zal maandag eens deze condensator op een echte component tester bekijken welke er het dichtst bij zit.
Ik denk dat we dit apparaat niet moeten vergelijken met een dure (pakweg 2000 euro) component tester maar voor het controleren van componenten voldoet het prima.
Re: Componenten tester
Volgens mij staat er ergens dat een elco tussen 1 en drie gemeten moet worden, i.i.g. bij de laatste software update van de duitse site, krijg dit bij mij op het 16x2 display te zien, wel oppassen dat de elco helemaal ontladen is, anders blaas je een poort van de microcontroller op.
Hardy
Hardy
Re: Componenten tester
De waardes tussen 1 en 3 gemeten zitten inderdaad het dichtst bij de waarheid.
Re: Componenten tester
Hallo, ik heb de peak atlas40 lcr, welke handig is en nog een dcr55pro, dacht ik.
Die laatste meet met welke halfgeleider je bent bent en geeft de Vbe e.d weer en kan op je pc aangesloten worden. Groot probleem: erg beperkte stroomlevering+bouwkwaliteit van een pinda.
Daarom denk ik dat je uit china, betere kunt halen, want de drukknoppen en draden en algehele plastic bouw, vind ik achteraf gezien te duur geweest.
Op de foto zag de chinese er prima uit en er zit werkelijk niets in die dingen van peak.
Maar bjt's van enig vermogen matchen, lukt niet vanwege stroom tekort. Bij diode's zijn ze erg makkelijk, net als bi transistoren matchen .
Maar. china maakt die voor 15 euro net zogoed.
Gr richard
Die laatste meet met welke halfgeleider je bent bent en geeft de Vbe e.d weer en kan op je pc aangesloten worden. Groot probleem: erg beperkte stroomlevering+bouwkwaliteit van een pinda.
Daarom denk ik dat je uit china, betere kunt halen, want de drukknoppen en draden en algehele plastic bouw, vind ik achteraf gezien te duur geweest.
Op de foto zag de chinese er prima uit en er zit werkelijk niets in die dingen van peak.
Maar bjt's van enig vermogen matchen, lukt niet vanwege stroom tekort. Bij diode's zijn ze erg makkelijk, net als bi transistoren matchen .
Maar. china maakt die voor 15 euro net zogoed.
Gr richard
Re: Componenten tester
Ik denk dat die chinese dingen ook niet genoeg stroom leveren voor dikke torren maar daar heb ik hem ook niet voor.
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Componenten tester
Gelukkig! Want die van mij is gisteren binnengekomen..en ik was er van uit gegaan dat ie dat kon omdat andere modellen dat ook konden.Ja
Re: Componenten tester
Lijkt me best handig, zo'n ding. ga er ook maar eens eentje bestellen.
Re: Componenten tester
Dat blikken doosje Waar komt dat vandaan ??
dat is ook wel handig bij mij ligt het nogsteeds zonder kastje
dat is ook wel handig bij mij ligt het nogsteeds zonder kastje
Re: Componenten tester
Bert61 schreef:Dat blikken doosje Waar komt dat vandaan ??
dat is ook wel handig bij mij ligt het nogsteeds zonder kastje
Berre schreef:Ingebouwd in het deksel van een blik Illy koffiepads.
Re: Componenten tester
En hier nog steeds met koffiebonen, heb niks met pads, cups, oploskoffie of wat dan ook.Bert61 schreef:wij hebben nogsteeds een ouderwets koffiezet apparaat
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:

