Componenten tester

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Componenten tester

Bericht door Berre »

Vandaag ontvangen, tiende dag na bestelling. Sterk :yeah: En hij doet het.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Componenten tester

Bericht door Barry2001 »

En verder, is het wat? Al even mee gespeeld?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Componenten tester

Bericht door OpaBert »

Ik heb er IRF mee getest geeft netjes aan welke de Source Gate of Drain is
IGBT,s zelfs ook inclusief die met een ingebouwde Diode over de source en Drain
de meter geeft zelfs de gate capaciteit aan
NPN PNP hij zoekt het allemaal uit voor me en je belazert hem echt niet :P
alleen wel de gate in de goede contactstrip plaatsen anders maakt hij van die Fet een ding met 2 diode,s
Meet ook kleine Condensatoren ESR Loss en Spoelen
Wel allemaal fragiel Je moet hem echt inbouwen anders is er zo een batterij draadje los
in die draadjes zit meer plastic in dan koper
Ik vind het een SUPER ding voor 15 euro !! echt een aanrader
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Componenten tester

Bericht door Zweitse »

Gaat het om deze tester ?
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Componenten tester

Bericht door rjmulder »

Bijvoorbeeld, er zijn verschillende modellen maar het verschil zit in het display.
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Componenten tester

Bericht door Berre »

Enkele foto's van dat ding; snel gemaakt met telefooncamera zonder macro stand, dus wat vaag.

Heb 100 elco's getest en 50 transistors. Werkt prima. Alleen bij de grote elco's 10.000 µF -50 V heb ik twijfels, de ESR ligt dan 20 maal te hoog. Waarschijnlijk is de meetspanning van 5V ontoereikend om de grote waarden goed te meten.

Heb gezocht naar overzichtstabellen met acceptabele ESR-waarden, bij een gegeven capaciteit en werkspanning. Tabellen komen niet volledig overeen. Ik heb begrepen dat de meetfrequentie een rol speelt. Voor zover ik me herinner meet dit toestel met 100 Khz, maar kan me vergissen.

Bij de hoogste en de laagste waarden zijn er in die tabellen blanco velden. Weet niet hoe dat bedoeld is.

Heb ook een filtertje gemeten van de kabelmaatschappij, die men op straat tussen tussen de kabel hangt: 25pF. Weet iemand waarvoor dat dient? (Van HF heb ik geen verstand.)
Bijlagen
Foto0082.jpg
Foto0087.jpg
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Componenten tester

Bericht door Berre »

Ingebouwd in het deksel van een blik Illy koffiepads. Template gemaakt in stevig papier en venstertjes uitgeslepen met het Dremel schijfje. Printje op HDF-bordje geschroefd dat spannend in het blik past. De batterij moet er onderaan nog in worden gezet. De onderkant van het koffieblik slijp ik op de juiste hoogte af zodat het er overheen past. Foto's volgen. De tekst op het dekstel "Fraicheur sous pression" (versheid onder druk) past wonderwel bij de functie van het toestel :mrgreen:
Bijlagen
Foto0090.jpg
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Componenten tester

Bericht door Mr Tube »

Zijn nu ook bij de Baco te koop, erg leuk en bruikbaar ding.
wat ik wel heb gemerkt dat is dat het verschil is tussen de aansluitingen

Ik heb een Elco eens getest met tussen 1 en 2 en 1 en 3 en 2 en 3, dat levert best wel verschillen op in de ESR waarde

Een elco van 10000uF gaf tussen 1 en 3 0,04 Ohm en tussen 1 en 2 0,14 Ohm, tussen 2 en 3 0,11 ohm en omgepoold 0,07


ik zal maandag eens deze condensator op een echte component tester bekijken welke er het dichtst bij zit.
Ik denk dat we dit apparaat niet moeten vergelijken met een dure (pakweg 2000 euro) component tester maar voor het controleren van componenten voldoet het prima.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: Componenten tester

Bericht door hardy »

Volgens mij staat er ergens dat een elco tussen 1 en drie gemeten moet worden, i.i.g. bij de laatste software update van de duitse site, krijg dit bij mij op het 16x2 display te zien, wel oppassen dat de elco helemaal ontladen is, anders blaas je een poort van de microcontroller op.

Hardy
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Componenten tester

Bericht door Mr Tube »

De waardes tussen 1 en 3 gemeten zitten inderdaad het dichtst bij de waarheid.
richard38
Berichten: 25
Lid geworden op: za 04 apr 2015, 15:30
Locatie: delft

Re: Componenten tester

Bericht door richard38 »

Hallo, ik heb de peak atlas40 lcr, welke handig is en nog een dcr55pro, dacht ik.
Die laatste meet met welke halfgeleider je bent bent en geeft de Vbe e.d weer en kan op je pc aangesloten worden. Groot probleem: erg beperkte stroomlevering+bouwkwaliteit van een pinda.

Daarom denk ik dat je uit china, betere kunt halen, want de drukknoppen en draden en algehele plastic bouw, vind ik achteraf gezien te duur geweest.

Op de foto zag de chinese er prima uit en er zit werkelijk niets in die dingen van peak.

Maar bjt's van enig vermogen matchen, lukt niet vanwege stroom tekort. Bij diode's zijn ze erg makkelijk, net als bi transistoren matchen .

Maar. china maakt die voor 15 euro net zogoed.
Gr richard
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Componenten tester

Bericht door Mr Tube »

Ik denk dat die chinese dingen ook niet genoeg stroom leveren voor dikke torren maar daar heb ik hem ook niet voor.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Componenten tester

Bericht door Bas Horneman »

Kunnen die dingen ook inductie meten?
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: Componenten tester

Bericht door hardy »

ja
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Componenten tester

Bericht door Bas Horneman »

Ja
Gelukkig! Want die van mij is gisteren binnengekomen..en ik was er van uit gegaan dat ie dat kon omdat andere modellen dat ook konden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Componenten tester

Bericht door ray5150 »

Lijkt me best handig, zo'n ding. ga er ook maar eens eentje bestellen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Componenten tester

Bericht door OpaBert »

Dat blikken doosje Waar komt dat vandaan ??
dat is ook wel handig bij mij ligt het nogsteeds zonder kastje
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Componenten tester

Bericht door SARK »

Bert61 schreef:
Dat blikken doosje Waar komt dat vandaan ??
dat is ook wel handig bij mij ligt het nogsteeds zonder kastje
Berre schreef:
Ingebouwd in het deksel van een blik Illy koffiepads.
:-s
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Componenten tester

Bericht door OpaBert »

:hide: wij hebben nogsteeds een ouderwets koffiezet apparaat
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Componenten tester

Bericht door Mr Tube »

Bert61 schreef:
:hide: wij hebben nogsteeds een ouderwets koffiezet apparaat
En hier nog steeds met koffiebonen, heb niks met pads, cups, oploskoffie of wat dan ook.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Componenten tester

Bericht door Bas Horneman »

Binnengekregen en hij doet het!
Bijlagen
IMG_20150517_151746.jpg
Plaats reactie