Schakelende voeding of ringkern?
Moderator: Beheerdersteam
Schakelende voeding of ringkern?
Kan ik zoiets gebruiken in plaats van een ringkerntrafo die 2 x 12-15V levert:
http://www.ebay.de/itm/Schaltnetzteil-2 ... 43db81b715
Groeten, Jan.
http://www.ebay.de/itm/Schaltnetzteil-2 ... 43db81b715
Groeten, Jan.
Re: Schakelende voeding of ringkern?
Aan een ringkerntrafo die enkel spanning levert heb je niet veelpompebled schreef:Kan ik zoiets gebruiken in plaats van een ringkerntrafo die 2 x 12-15V levert:
http://www.ebay.de/itm/Schaltnetzteil-2 ... 43db81b715
Groeten, Jan.
Daarbij komt er wisselspanning uit en uit dat ib ding gelijkspanning (hopelijk)
Anne
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Schakelende voeding of ringkern?
Een ringkerntrafo zal na gelijkrichting ongeveer 1,4 x zoveel spanning leveren dus iets van 17-21V
Als je gaat stabiliseren naar bijv. 12V is dat een prima ingangsspanning.
Het ligt ook een beetje aan de toepassing: conventionele voedingen kunnen beter met wisselende belastingen overweg en er zitten ook geen HF-componenten in het uitgangssignaal (hooguit wat spikes van de gelijkrichterdiodes, maar daar zet je dan een snel condensatortje overheen..
De geschakelde voeding zal et best doen, maar een conventionele voeding is voor sommige toepassingen nu eenmaal beter..
Sommige geschakelde voedingen zijn juist weer bedoeld voor het voeden van versterkers, zoals een paar hypex-voedingen maar de meeste geschakelde voedingen zijn bedoeld voor grote clusters LED-lampen en soortgelijke toepassingen.
Kees
Als je gaat stabiliseren naar bijv. 12V is dat een prima ingangsspanning.
Het ligt ook een beetje aan de toepassing: conventionele voedingen kunnen beter met wisselende belastingen overweg en er zitten ook geen HF-componenten in het uitgangssignaal (hooguit wat spikes van de gelijkrichterdiodes, maar daar zet je dan een snel condensatortje overheen..
De geschakelde voeding zal et best doen, maar een conventionele voeding is voor sommige toepassingen nu eenmaal beter..
Sommige geschakelde voedingen zijn juist weer bedoeld voor het voeden van versterkers, zoals een paar hypex-voedingen maar de meeste geschakelde voedingen zijn bedoeld voor grote clusters LED-lampen en soortgelijke toepassingen.
Kees
Re: Schakelende voeding of ringkern?
Een trafo gaat een mensenleven mee, zo'n SMPS meestal maar een paar jaar.
Er hoeft maar één weerstandje te overlijden...
Er hoeft maar één weerstandje te overlijden...
Re: Schakelende voeding of ringkern?
Hallo Anne,Ah!buis schreef:Aan een ringkerntrafo die enkel spanning levert heb je niet veel![]()
Daarbij komt er wisselspanning uit en uit dat ib ding gelijkspanning (hopelijk)![]()
Anne
Ik had de link naar de te voeden print er even bij moeten zetten, daar zit namelijk een gelijkrichter op en hoef ik alleen maar twee keer 12V te leveren:
http://www.ebay.com/itm/2-1CH-LM1875-25 ... 1695098727
Ik heb de OP op m'n werk getypt, teveel afleiding...
De print kan overweg met 2 x 12V wisselspanning en de schakelende voeding levert + 12V en - 12V, dit zal gelijkspanning zijn, neem ik aan?
Ik heb hier dus niet goed over nagedacht, een RKT is waarschijnlijk de eenvoudigste manier, alleen wel een gewichtige, qua gewicht en afmetingen.
Waar haal ik voordelig een ringkern van 60VA met 2 x 12V?
Groeten, Jan.
Re: Schakelende voeding of ringkern?
Bedankt Ray,ray5150 schreef:
Is die 2A voldoende?
Hebben ze daar ook bevestigingsmateriaal voor de trafo?
Ik kan 't niet vinden...
Groeten, Jan.
Re: Schakelende voeding of ringkern?
laat ik het eens omdraaien, waarom denk je dat het niet voldoende is ?pompebled schreef:Is die 2A voldoende?
Bouwmarkt, M6 x 50, borgmoer, paar ringen, fietsband doorknippen, stukje alu afval...pompebled schreef:Hebben ze daar ook bevestigingsmateriaal voor de trafo?
Ik kan 't niet vinden...
Re: Schakelende voeding of ringkern?
Hallo Ray,ray5150 schreef:laat ik het eens omdraaien, waarom denk je dat het niet voldoende is ?
In de specs is sprake van een 60W voeding, de trafo uit jouw link is 'maar' 50W.
De vraag is inderdaad of je die 10W nodig zult hebben...
Groeten, Jan.
Re: Schakelende voeding of ringkern?
50W of 60W is niet zo erg verschillend.Zo'n versterker verbruikt meer als er veel uitkomt, dus gewoon niet steeds op max. herrie zetten
De schakelende voeding is sterk genoeg maar levert +12...15V en -12...15V ,daar is geen aansluiting voor voorzien.
Je zou dan zelf aansluitingen moeten solderen op de print, bij de elco's.Of de print aanpassen, gelijkrichter eruit en draadbruggen erin bijv.
Anne
De schakelende voeding is sterk genoeg maar levert +12...15V en -12...15V ,daar is geen aansluiting voor voorzien.
Je zou dan zelf aansluitingen moeten solderen op de print, bij de elco's.Of de print aanpassen, gelijkrichter eruit en draadbruggen erin bijv.
Anne
Re: Schakelende voeding of ringkern?
Bedankt voor de uitleg Anne.
Ik denk dat een trafo de eenvoudigste oplossing is.
Hoewel ik wel nieuwsgierig ben of dit type versterker ook last zou hebben van een schakelende voeding, met betrekking tot het hoogfrequente gemiespel dat de klasse-D 2.1 print heeft.
Groeten, Jan.
Ik denk dat een trafo de eenvoudigste oplossing is.
Hoewel ik wel nieuwsgierig ben of dit type versterker ook last zou hebben van een schakelende voeding, met betrekking tot het hoogfrequente gemiespel dat de klasse-D 2.1 print heeft.
Groeten, Jan.
Re: Schakelende voeding of ringkern?
Even een reactie dat een geschakelde voeding maar een paar jaar meegaat.
Ik heb er naast emi rfi, ook vraagtekens over, maar het is niets nieuws en die goedkope china dingen gaan al jaren mee. Zouden ze in velodyne subs die dingen gebruiken als ze echt zo slecht zijn.
Ik ben ook pro trafo, enkel de dure studiomonitoren van geromeerde merken, gebruiken ze ook met een dsp samen.
Ik vind alleen het gewicht al een domper. Eindversterker van 5 kg en hypex is qua voeding best duur. Het zijn nog geen prijzen dat je denkt, ik koop er een paar op voorraad.
Maar dat idee had ik ook bij die toyota met een brommerblok en electrometer--> 10 jaar op de markt en echte electro kun je mega opvoeren voor weinig.
Maar wat dan met zoonepanelen, daar veel chingchongzooi tussen en die trekken geen 25 jaar. gr richard
Ik heb er naast emi rfi, ook vraagtekens over, maar het is niets nieuws en die goedkope china dingen gaan al jaren mee. Zouden ze in velodyne subs die dingen gebruiken als ze echt zo slecht zijn.
Ik ben ook pro trafo, enkel de dure studiomonitoren van geromeerde merken, gebruiken ze ook met een dsp samen.
Ik vind alleen het gewicht al een domper. Eindversterker van 5 kg en hypex is qua voeding best duur. Het zijn nog geen prijzen dat je denkt, ik koop er een paar op voorraad.
Maar dat idee had ik ook bij die toyota met een brommerblok en electrometer--> 10 jaar op de markt en echte electro kun je mega opvoeren voor weinig.
Maar wat dan met zoonepanelen, daar veel chingchongzooi tussen en die trekken geen 25 jaar. gr richard
Re: Schakelende voeding of ringkern?
Effe een praktijkvoobeeld.
In mijn meterkast zitten een hele rits van die zwarte adapters voor allerhande apparatuur.
CAI-versterker, modem, router, switch, dat werk.
Sommige van die adapters zijn met een trafo en draaien al tien jaar of meer.
van de week overleed de (SMPS) adapter van het modem, die hang net een jaar of 3 op zijn hoogst...
en er is er wel eens vaker een kapot gegaan.
En de trafomodellen zwoegen maar door zonder een krimp te geven.
Ik ben dus nu ook al ouderwetse adapters met trafo aan het verzamelen om de SMPS modellen te vervangen.
Misschien moet ik maar eens iets bouwen met een grote trafo en een rits regelaars erachter. veel degelijker
In mijn meterkast zitten een hele rits van die zwarte adapters voor allerhande apparatuur.
CAI-versterker, modem, router, switch, dat werk.
Sommige van die adapters zijn met een trafo en draaien al tien jaar of meer.
van de week overleed de (SMPS) adapter van het modem, die hang net een jaar of 3 op zijn hoogst...
en er is er wel eens vaker een kapot gegaan.
En de trafomodellen zwoegen maar door zonder een krimp te geven.
Ik ben dus nu ook al ouderwetse adapters met trafo aan het verzamelen om de SMPS modellen te vervangen.
Misschien moet ik maar eens iets bouwen met een grote trafo en een rits regelaars erachter. veel degelijker
Re: Schakelende voeding of ringkern?
Doet u maar. Ik snap er weer de ballen van.ds23man schreef:Soepje der bij?
