3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ja,er is weinig over te vinden.....
Wel meningen maar geen metingen.
Misschien dat Jeroen of Martijn wat getest hebben?
Wel meningen maar geen metingen.
Misschien dat Jeroen of Martijn wat getest hebben?
Volgens mij bij een woofer of middentoner ook niet te meten, laat staan te horen. De golflengte is veel te groot om hinder te hebben, en dan is de rolrand nog een veel groter obstakel. Bovendien gaat bij de frequenties waar het een rol gaat spelen al zodanig bundelen dat de geluidsgolf de rand nauwelijks meer ziet.dre schreef:Daar heb ik het wel eens over gehad met een bekende bouwer:wel te meten,niet te horen.
Tenminste dat was zijn mening.
Gewoon een frontje er voor.
Bij tweeters heb ik in de tijdschriften wel eens metingen gezien dat het wat invloed kan hebben, herkenbaar als een kleine rimpeling in de karakteristiek. Maar daar trek je met deze opstelling met de tweeter 'in de touwen' ook weinig van aan, daar is de overgang keihard.
Ik kan maar twee redenen bedenken waarom je middentoners en woofers zou infrezen. Esthetisch, het lijkt veel professioneler en om de akoestische centra van de units op één lijn te krijgen.
Dat laatste is eigenlijk alleen van belang bij 6 dB filtering, dan komt de woofer meestal nog verder naar voren. Als je het goed doet krijgt de weergave een mooie stapresponsie.

Laatst gewijzigd door richard op zo 10 mei 2015, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Misschien heeft het nog een voordeel mbt wat er aan de achterzijde gebeurd, toch weer 6 mm meer 'ademruimte'.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dat is een mogelijkheid maar een hoop gekut om het middenpunt mooi te bepalen.SARK schreef:
Niet echt, de bevestigingsgaten kunnen mooi gebruikt worden om kruislings een touwtje door te voeren en voila ... het middelpunt is geborends23man schreef:een hoop gekut om het middenpunt mooi te bepalen.
Niemand nog bewijs gevonden? 
Bij "Het Grote Voorbeeld" is de mid ingefreesd. 
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 10 mei 2015, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen haast Dre, het duurt nog wel even voor baffle nummer 2 klaar zal zijn.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
@Ray 5150: als Jeroen zegt dat ik de mid moet infrezen dan doe ik het zeker, zelfs zonder links met bewijzen.

Nu is er dus een kans voor Jeroen om mij lekker te stangen door dit te bevestigen!
Nu is er dus een kans voor Jeroen om mij lekker te stangen door dit te bevestigen!
Even ter ondersteuning van Walt.
In het orgineel van mijn Verity Parsifal kloons, zit de midunit ook koud op de baffle gemonteerd. Dit is volgens mij gedaan om de tweeter en midunit met hun aandrijvingen op gelijke diepte te brengen. Dit in combinatie de schuine stand van de baffle. Die speakers klinken ook als een klok, dus een groot probleem zal het niet zijn. Er zit dan wel een doekje voor. Nu hoeft Walt de uitlijning niet te doen door de midunit te positioneren, maar kan dat beter door het positioneren van de tweeter. Estetisch vind ik dat ook mooier. Voor het geluid hoeft een niet ingefreesde unit blijkbaar geen probleem te zijn.
Groet,
Leobus
In het orgineel van mijn Verity Parsifal kloons, zit de midunit ook koud op de baffle gemonteerd. Dit is volgens mij gedaan om de tweeter en midunit met hun aandrijvingen op gelijke diepte te brengen. Dit in combinatie de schuine stand van de baffle. Die speakers klinken ook als een klok, dus een groot probleem zal het niet zijn. Er zit dan wel een doekje voor. Nu hoeft Walt de uitlijning niet te doen door de midunit te positioneren, maar kan dat beter door het positioneren van de tweeter. Estetisch vind ik dat ook mooier. Voor het geluid hoeft een niet ingefreesde unit blijkbaar geen probleem te zijn.
Groet,
Leobus
Hallo Leobus,
Bedankt voor je post. Ik heb met Jeroen contact gehad over de uitlijning. Dit was ook de reden om de AMT tweeter een stuk verder naar voren te zetten. Door de ophangdraden aan de achterkant van de tweeter te laten lopen kan deze eventueel nog 3mm extra naar voren maar ik denk dat het nu al goed is.
Een aantal heren op dit forum lijkt stellig overtuigd dat een niet ingefreesde unit wel een groot probleem is. Wellicht is er dus informatie beschikbaar die voordelen van het infrezen van een middentoner laat zien. Ik ben dus zeer benieuwd, en wacht rustig af wat de reacties gaan brengen.
Groetjes Walter
Bedankt voor je post. Ik heb met Jeroen contact gehad over de uitlijning. Dit was ook de reden om de AMT tweeter een stuk verder naar voren te zetten. Door de ophangdraden aan de achterkant van de tweeter te laten lopen kan deze eventueel nog 3mm extra naar voren maar ik denk dat het nu al goed is.
Een aantal heren op dit forum lijkt stellig overtuigd dat een niet ingefreesde unit wel een groot probleem is. Wellicht is er dus informatie beschikbaar die voordelen van het infrezen van een middentoner laat zien. Ik ben dus zeer benieuwd, en wacht rustig af wat de reacties gaan brengen.
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Het ziet er gewoon niet uit! 
Als dat het enige steekhoudende argument is...

-
ds23man
- Ook commercieel actief
Wel de meest belangrijke.......
Ik mag hopen dat de andere heren met betere argumentaties aankomen waarom infrezen zo belangrijk zou zijn. Anders hebben we echt 4 pagina's voor niks lopen typen, nou ja, Rikpost wel weer happy natuurlijk!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
De enige reden die ik kan bedenken is 6 mm meer ademruimte aan de achterzijde, zoals ief al suggereerde, verder is het niet van belang voor de geluidskwaliteit.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Nou Walt, je hebt nu twee steekhoudende argumenten.
Ademruimte is zeker het probleem niet, de 10mm 45 graden afschuining aan de achterkant geeft voldoende lucht, daar was de bovenfrees dus wel voor nodig.
Vandaag ben ik trouwens begonnen met de 2e midbaffle. Deze bestaat dus uit een plaat 320x200mm MDF 18mm waarop 9 stuks 12mm dikke hardhouten latten worden gelijmd:
Groetjes Walter
Vandaag ben ik trouwens begonnen met de 2e midbaffle. Deze bestaat dus uit een plaat 320x200mm MDF 18mm waarop 9 stuks 12mm dikke hardhouten latten worden gelijmd:
Groetjes Walter
Even een paar uur weggeweest, nu dan die links gaan bekijken over de noodzaak van infrezen dacht ik... valt vies tegen, nog helemaal niks...?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Die links zul je ook niet gaat vinden (of krijgen), gewoon omdat er niks spannends gebeurt bij het niet-infrezen van een mid
.
En dan valt er ook niet zoveel spannends te vertellen.
Glooiende, milde, beheersbare verstorinkjes, die met een beetje mazzel zelfs dát zetje kunnen zijn, wat je nodig hebt
. En met jouw smalle baffle inderdaad helemaal niet relevant.
Vooruit, hier (derde plaatje) zie je een voorbeeldje : http://www.zaphaudio.com/mtg-surface.html
Ben het stiekem wel een beetje met de anderen eens : mooi project, zorgvuldige keuzes, maar échte schoonheid zit 'm toch meestal in de details....Jammer dat je dat kleine stapje niet neemt om het ook voor het oog af te maken
En dan valt er ook niet zoveel spannends te vertellen.
Glooiende, milde, beheersbare verstorinkjes, die met een beetje mazzel zelfs dát zetje kunnen zijn, wat je nodig hebt
Vooruit, hier (derde plaatje) zie je een voorbeeldje : http://www.zaphaudio.com/mtg-surface.html
Ben het stiekem wel een beetje met de anderen eens : mooi project, zorgvuldige keuzes, maar échte schoonheid zit 'm toch meestal in de details....Jammer dat je dat kleine stapje niet neemt om het ook voor het oog af te maken
@Walter,
Er is - zoals te verwachten was - weinig of niets te vinden op het www.
Heb, omdat je er klaarblijkelijk belang aan hecht, een link gevonden wat lijkt te wijzen op een kleine invloed van het flush mount monteren van een luidspreker, ook van 1 kHz. tot 2 kHz.
Het blijven natuurlijk enigszins amateuristische metingen en de reproduceerbaarheid is misschien twijfelachtig. Ik wil hier ook geen al te groot belang aan toekennen, maar misschien toch interessant voor je.
Hier de link. (Het een na laatste plaatje)
groet,
Aat
Er is - zoals te verwachten was - weinig of niets te vinden op het www.
Heb, omdat je er klaarblijkelijk belang aan hecht, een link gevonden wat lijkt te wijzen op een kleine invloed van het flush mount monteren van een luidspreker, ook van 1 kHz. tot 2 kHz.
Het blijven natuurlijk enigszins amateuristische metingen en de reproduceerbaarheid is misschien twijfelachtig. Ik wil hier ook geen al te groot belang aan toekennen, maar misschien toch interessant voor je.
Hier de link. (Het een na laatste plaatje)
groet,
Aat
van origine zijn de midwoofers van de Dynaudio Gemini's ook niet ingefreest .
Dit voor de acoustishe uitlijning naar ik vermoed.
Ik heb toen de proef op de som genomen ,de ene wel ingefreest de andere nog origineel.
ik kon het verschil echt niet horen ,jammer dat ik toen nog niet kon meten dat had nu leuk materiaal geweest
Ik heb toen de proef op de som genomen ,de ene wel ingefreest de andere nog origineel.
ik kon het verschil echt niet horen ,jammer dat ik toen nog niet kon meten dat had nu leuk materiaal geweest
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
heeft de Hobby Hifi hier ooit niet eens aan gemeten?
- pappaleo
- Contacteer:
Ik heb ooit de Dynaudio Twynn gebouwd met 2 * 17W75. Die waren ook niet ingefreesd. Dat had er ook niet uitgezien, want de korfrand is speciaal voor oppervlakte montage. De korfrand is aan de buitenkant afgerond en loopt schuin naar achteren weg. Ik weet niet of dat met de 15W75 ook zo is?rikpost schreef:van origine zijn de midwoofers van de Dynaudio Gemini's ook niet ingefreest .
de 15 cm's hebben dat niet .pappaleo schreef:Ik heb ooit de Dynaudio Twynn gebouwd met 2 * 17W75. Die waren ook niet ingefreesd. Dat had er ook niet uitgezien, want de korfrand is speciaal voor oppervlakte montage. De korfrand is aan de buitenkant afgerond en loopt schuin naar achteren weg. Ik weet niet of dat met de 15W75 ook zo is?rikpost schreef:van origine zijn de midwoofers van de Dynaudio Gemini's ook niet ingefreest .
de esotar mid en tweeter die ik nu gebruik wel maar dat heb ik opgelost door ze net zo diep in te frezen dat de schuine kant gelijk met het front komt .