Project 02: Mission Impossible

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door ds23man »

Welke houtlijm gebruik je?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Standaard houtlijm van Bison, D2.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Kappa7 »

Dit is wel balen :(
Ik hoop dat je het nog wel weer netjes krijgt maar het is zonde dat herstel nodig is.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door rodi »

+1
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Dan »

Zonde zeg. Ik denk dat een uur drogen toch veel te kort is. De hout vochtigheid moet echt omlaag voor het strijken. Heb je een verfstripper om het fineer voor het strijken een lekker warm te maken? Het moet toch mogelijk zijn om dit kunstje onder de knie te krijgen?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Ik ga er wel eens mee experimenteren. Fineer aan de andere zijde ook nat maken, zodat het niet de neiging heeft om te krullen (hoop ik dan). Volledige dag laten drogen, zo vlak mogelijk, zodat de krimp al ingetreden is. Desmoods bewerken met de verfstripper, zoals je zegt.

Lijm op ander oppervlak hoeft niet perse een dag, dat is veel minder aan werking onderhevig. Daarna strijken.

Maar voor nu ben ik er even klaar mee. Ik ga zo 2 blikken bisontix halen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door ds23man »

Pas je wel op dat die blikken niet openspringen? Dre schijnt daar ervaring mee te hebben. :lol:
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door DKM »

Ik had laatst een koper die ging lamineren met vacuumtechniek met behulp van een stofzuiger.
En ik moet zeggen dat is hem nog goed gelukt ook.

Misschien ook een idee..
Bijlagen
2015-05-01 00.49.02.jpg
IMG-20150504-WA0005.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door dre »

Da's gaaf gedaan zeg! 8)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Met gewone houtlijm? Of is er nog iets bijzonders gebruikt?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Walt »

Wat een terror dat fineren zeg! :twisted: :twisted: :twisted:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Ik heb nu een bovenkant en een zijkant met BisonTix gedaan. Gaat goed moet ik zeggen. Geen scheurtje te zien.
Waarom wil ik dat dan persé met houtlijm doen? :think:

De nerf loopt mooi van de zijkant door naar de bovenkant :yeah:
MI_261.jpg
MI_262.jpg
Zometeen de andere zijkant. Morgen ga ik kijken of het front te repareren is, of dat ik dat gewoon opnieuw doe.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Walt »

Bizar dat houtlijm versus bisontix zo'n verschil maakt. Gaat wel mooi worden zo!!!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door dre »

Ach,vroeger gebruikten ze beenderlijm en daarna houtlijm.....
En nu ook contactlijm. :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Wat een terror dat fineren zeg! :twisted: :twisted: :twisted:
Nou, het heeft ook nog nooit eerder zo tegengezeten. Ik moet wel zeggen dat wat ik ooit met de strijkboutmethode gedaan heb veel kleiner was dan dit. Ik heb wel eerder iets van dit formaat gefineerd, maar inderdaad met tix.

Met houtlijm trekt het fineer krom door het vocht dat in de lijm zit en dat doet het niet regelmatig. Het trekt krom in beide richtingen, zowel met de nerf mee als dwars op de nerf. Je krijgt dan een soort badkuip, heel ondiep weliswaar, maar als je het vaststrijkt, dan scheurt het aan de uiteinden.

Daarna krimpt het nog gedurende de dagen na het lijmen, omdat het vocht er weer uittrekt. Het (te) strak opgestreken middenstuk gaat dan ook scheuren vertonen.

Hoe kleiner het stukje fineer is, hoe minder last je ervan hebt. Zo'n lap van ruim een meter kan je niet in een keer opstrijken. Misschien in reepjes, maar niet als een lap van 35cm breed.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door SARK »

Het zit je wel even tegen zeg :shock: Gelukkig dat de tix-methode wel werkt.

Hoe heb je dit eigenlijk gedaan :?: Beide zijden van tix voorzien en hierna heel goed mikken en plakken :?:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door dre »

De kast in de lengterichting en het fineer in de breedterichting inkammen met lijmkan 1,daarna laten drogen tot het niet meer kleeft.
Op elkaar plaatsen en aanrollen/kloppen.
Frees er langs en klaar is kees.

Schuiven is er niet meer bij trouwens. :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

dre schreef:
De kast in de lengterichting en het fineer in de breedterichting inkammen met lijmkan 1,daarna laten drogen tot het niet meer kleeft.
Op elkaar plaatsen en aanrollen/kloppen.
Frees er langs en klaar is kees Leo.

Schuiven is er niet meer bij trouwens. :mrgreen:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
SARK schreef:
Hoe heb je dit eigenlijk gedaan :?: Beide zijden van tix voorzien en hierna heel goed mikken en plakken :?:
Om tix vlekken te voorkomen plak ik schilderstape op de fineerlagen die er al op zitten haaks op het te plakken gedeelte. Ik heb de zijkanten en de bovenkant uit een stuk gesneden zodat de nerf doorloopt. De bovenkant lijmen is een kwestie van goed mikken, want het stuk is maar 5mm breder dan de kast.

Voordat ik de zijkant met tix insmeer pas ik even hoe het vel komen moet en zet markeerstreepjes met potlood op zowel de bovenkant als het losse vel. Als ik het vast ga plakken moeten die precies boven elkaar zitten.

Om te voorkomen dat ik de boel scheef plak en er niet meer te corrigeren valt, leg ik een aantal dunne latjes achter elkaar op de opgedroogde lijmlaag. Het vel fineer gaat daarop en dan kan ik het heel precies positioneren.
MI_263.jpg
MI_264.jpg
Dan schuif ik het bovenste latje weg en druk het fineer aan aan de bovenkant. Daarna latje voor latje weghalen en weer een stukje aandrukken en vastkloppen.
MI_265.jpg
Dan krijg je het er glad op zonder bobbels. Dat er op de hoek dan een paar mm uit de nerf mist, daar zie je niks van:
MI_266.jpg
Edit: Even foto's toegevoegd.
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 11 mei 2015, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door DKM »

pappaleo schreef:
Met gewone houtlijm? Of is er nog iets bijzonders gebruikt?
Geen idee ik heb de vraag meteen doorgegeven..

Ziet er goed uit :goedzo: , ben benieuwd hoe of je na het aflakken ook de visgraad er goed doorheen ziet..
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door DKM »

Beetje duur..
Bison 2K Expert hout konstruktie lijm. 2 componenten op polyurethaan basis
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door dre »

Daar gebruik ik wel wat emmers van.
Mooi spul:weinig krimp en lange verwerk tijd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

De oorspronkelijk met houtlijm vastgeplakte esdoorn laag heb ik overgedaan met beuken. De oorspronkelijke laag laat hier en daar aan de kanten ook weer los. Ik heb het geprobeerd weer vast te strijken maar het blijft niet zitten:
MI_267.jpg
Ik heb nu heel geduldig met een speld wat houtlijm in de opening aangebracht en gewoon geklemd.
Ik heb het nu wel gehad met fineer en houtlijm. :relax:

De resterende oppervlakken heb ik met Bisontix gedaan. Geen problemen. Alles zit er strak op en er is geen bobbeltje te zien. Ook wijkt het fineer aan de zijkanten nergens. Dit is een detailopname van de gefineerde bovenzijde:
MI_268.jpg
Ik moet nu wat scheurtjes repareren. De kleintjes worden volgestopt met schuurstof en dan wat matte polyurethaanlak eroverheen. De grotere scheuren worden eerst opgevuld met een splinter fineer.
Als dat niet netjes lukt, zal ik ook nog de fronten opnieuw moeten fineren. :(

Ik zit nog te twijfelen of ik de binnenzijde van de poort ook nog fineer, of dat ik die gewoon zwart schilder.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door SARK »

Merci voor de foto-update :!:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Inmiddels is de poort aan de binnenzijde gefineerd enheb ik daarbij ongenadig in mijn vinger gesneden. ](*,)

Enfin, ik heb ook wat reparaties uitgevoerd aan het gescheurde fineer:
Voor:

Afbeelding

Na:
MI_269.jpg
De donkere aftekening naast de reparatie is al een dun laagje vernis dar weer bijna helemaal weggeschuurd is. Ik denk dat als er een laag vernis overheen zit, je er weinig meer van ziet. Mocht het toch echt dramatisch worden, dan gaat er toch een nieuwe laag fineer overheen. Daar heb ik eigenlijk weinig zin in, want het uitfrezen en schuren van de luidsprekeropeningen is een pokkewerk. Bovendien haal ik dan Breda niet.

Ze staan er nu zo bij, geschuurd en klaar voor de eerste vernislaag:
MI_270.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door dre »

U bent geslaagd! 8)

Pleister? :lagge:
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”