Project 02: Mission Impossible
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project 02: Mission Impossible
Dit is wel balen
Ik hoop dat je het nog wel weer netjes krijgt maar het is zonde dat herstel nodig is.
Ik hoop dat je het nog wel weer netjes krijgt maar het is zonde dat herstel nodig is.
Re: Project 02: Mission Impossible
Zonde zeg. Ik denk dat een uur drogen toch veel te kort is. De hout vochtigheid moet echt omlaag voor het strijken. Heb je een verfstripper om het fineer voor het strijken een lekker warm te maken? Het moet toch mogelijk zijn om dit kunstje onder de knie te krijgen?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Ik ga er wel eens mee experimenteren. Fineer aan de andere zijde ook nat maken, zodat het niet de neiging heeft om te krullen (hoop ik dan). Volledige dag laten drogen, zo vlak mogelijk, zodat de krimp al ingetreden is. Desmoods bewerken met de verfstripper, zoals je zegt.
Lijm op ander oppervlak hoeft niet perse een dag, dat is veel minder aan werking onderhevig. Daarna strijken.
Maar voor nu ben ik er even klaar mee. Ik ga zo 2 blikken bisontix halen.
Lijm op ander oppervlak hoeft niet perse een dag, dat is veel minder aan werking onderhevig. Daarna strijken.
Maar voor nu ben ik er even klaar mee. Ik ga zo 2 blikken bisontix halen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Project 02: Mission Impossible
Pas je wel op dat die blikken niet openspringen? Dre schijnt daar ervaring mee te hebben. 
Re: Project 02: Mission Impossible
Ik had laatst een koper die ging lamineren met vacuumtechniek met behulp van een stofzuiger.
En ik moet zeggen dat is hem nog goed gelukt ook.
Misschien ook een idee..
En ik moet zeggen dat is hem nog goed gelukt ook.
Misschien ook een idee..
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Met gewone houtlijm? Of is er nog iets bijzonders gebruikt?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Ik heb nu een bovenkant en een zijkant met BisonTix gedaan. Gaat goed moet ik zeggen. Geen scheurtje te zien.
Waarom wil ik dat dan persé met houtlijm doen?
De nerf loopt mooi van de zijkant door naar de bovenkant
Zometeen de andere zijkant. Morgen ga ik kijken of het front te repareren is, of dat ik dat gewoon opnieuw doe.
Waarom wil ik dat dan persé met houtlijm doen?
De nerf loopt mooi van de zijkant door naar de bovenkant
Re: Project 02: Mission Impossible
Bizar dat houtlijm versus bisontix zo'n verschil maakt. Gaat wel mooi worden zo!!!
Re: Project 02: Mission Impossible
Ach,vroeger gebruikten ze beenderlijm en daarna houtlijm.....
En nu ook contactlijm.
En nu ook contactlijm.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Nou, het heeft ook nog nooit eerder zo tegengezeten. Ik moet wel zeggen dat wat ik ooit met de strijkboutmethode gedaan heb veel kleiner was dan dit. Ik heb wel eerder iets van dit formaat gefineerd, maar inderdaad met tix.Walt schreef:Wat een terror dat fineren zeg!![]()
![]()
Met houtlijm trekt het fineer krom door het vocht dat in de lijm zit en dat doet het niet regelmatig. Het trekt krom in beide richtingen, zowel met de nerf mee als dwars op de nerf. Je krijgt dan een soort badkuip, heel ondiep weliswaar, maar als je het vaststrijkt, dan scheurt het aan de uiteinden.
Daarna krimpt het nog gedurende de dagen na het lijmen, omdat het vocht er weer uittrekt. Het (te) strak opgestreken middenstuk gaat dan ook scheuren vertonen.
Hoe kleiner het stukje fineer is, hoe minder last je ervan hebt. Zo'n lap van ruim een meter kan je niet in een keer opstrijken. Misschien in reepjes, maar niet als een lap van 35cm breed.
Re: Project 02: Mission Impossible
Het zit je wel even tegen zeg
Gelukkig dat de tix-methode wel werkt.
Hoe heb je dit eigenlijk gedaan
Beide zijden van tix voorzien en hierna heel goed mikken en plakken 
Hoe heb je dit eigenlijk gedaan
Re: Project 02: Mission Impossible
De kast in de lengterichting en het fineer in de breedterichting inkammen met lijmkan 1,daarna laten drogen tot het niet meer kleeft.
Op elkaar plaatsen en aanrollen/kloppen.
Frees er langs en klaar is kees.
Schuiven is er niet meer bij trouwens.
Op elkaar plaatsen en aanrollen/kloppen.
Frees er langs en klaar is kees.
Schuiven is er niet meer bij trouwens.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
dre schreef:De kast in de lengterichting en het fineer in de breedterichting inkammen met lijmkan 1,daarna laten drogen tot het niet meer kleeft.
Op elkaar plaatsen en aanrollen/kloppen.
Frees er langs en klaar iskeesLeo.
Schuiven is er niet meer bij trouwens.
Om tix vlekken te voorkomen plak ik schilderstape op de fineerlagen die er al op zitten haaks op het te plakken gedeelte. Ik heb de zijkanten en de bovenkant uit een stuk gesneden zodat de nerf doorloopt. De bovenkant lijmen is een kwestie van goed mikken, want het stuk is maar 5mm breder dan de kast.SARK schreef:Hoe heb je dit eigenlijk gedaanBeide zijden van tix voorzien en hierna heel goed mikken en plakken
Voordat ik de zijkant met tix insmeer pas ik even hoe het vel komen moet en zet markeerstreepjes met potlood op zowel de bovenkant als het losse vel. Als ik het vast ga plakken moeten die precies boven elkaar zitten.
Om te voorkomen dat ik de boel scheef plak en er niet meer te corrigeren valt, leg ik een aantal dunne latjes achter elkaar op de opgedroogde lijmlaag. Het vel fineer gaat daarop en dan kan ik het heel precies positioneren. Dan schuif ik het bovenste latje weg en druk het fineer aan aan de bovenkant. Daarna latje voor latje weghalen en weer een stukje aandrukken en vastkloppen. Dan krijg je het er glad op zonder bobbels. Dat er op de hoek dan een paar mm uit de nerf mist, daar zie je niks van: Edit: Even foto's toegevoegd.
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 11 mei 2015, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Project 02: Mission Impossible
Geen idee ik heb de vraag meteen doorgegeven..pappaleo schreef:Met gewone houtlijm? Of is er nog iets bijzonders gebruikt?
Ziet er goed uit
Re: Project 02: Mission Impossible
Beetje duur..
Bison 2K Expert hout konstruktie lijm. 2 componenten op polyurethaan basis
Bison 2K Expert hout konstruktie lijm. 2 componenten op polyurethaan basis
Re: Project 02: Mission Impossible
Daar gebruik ik wel wat emmers van.
Mooi spul:weinig krimp en lange verwerk tijd.
Mooi spul:weinig krimp en lange verwerk tijd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
De oorspronkelijk met houtlijm vastgeplakte esdoorn laag heb ik overgedaan met beuken. De oorspronkelijke laag laat hier en daar aan de kanten ook weer los. Ik heb het geprobeerd weer vast te strijken maar het blijft niet zitten:
Ik heb nu heel geduldig met een speld wat houtlijm in de opening aangebracht en gewoon geklemd.
Ik heb het nu wel gehad met fineer en houtlijm.
De resterende oppervlakken heb ik met Bisontix gedaan. Geen problemen. Alles zit er strak op en er is geen bobbeltje te zien. Ook wijkt het fineer aan de zijkanten nergens. Dit is een detailopname van de gefineerde bovenzijde: Ik moet nu wat scheurtjes repareren. De kleintjes worden volgestopt met schuurstof en dan wat matte polyurethaanlak eroverheen. De grotere scheuren worden eerst opgevuld met een splinter fineer.
Als dat niet netjes lukt, zal ik ook nog de fronten opnieuw moeten fineren.
Ik zit nog te twijfelen of ik de binnenzijde van de poort ook nog fineer, of dat ik die gewoon zwart schilder.
Ik heb het nu wel gehad met fineer en houtlijm.
De resterende oppervlakken heb ik met Bisontix gedaan. Geen problemen. Alles zit er strak op en er is geen bobbeltje te zien. Ook wijkt het fineer aan de zijkanten nergens. Dit is een detailopname van de gefineerde bovenzijde: Ik moet nu wat scheurtjes repareren. De kleintjes worden volgestopt met schuurstof en dan wat matte polyurethaanlak eroverheen. De grotere scheuren worden eerst opgevuld met een splinter fineer.
Als dat niet netjes lukt, zal ik ook nog de fronten opnieuw moeten fineren.
Ik zit nog te twijfelen of ik de binnenzijde van de poort ook nog fineer, of dat ik die gewoon zwart schilder.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Inmiddels is de poort aan de binnenzijde gefineerd enheb ik daarbij ongenadig in mijn vinger gesneden.
Enfin, ik heb ook wat reparaties uitgevoerd aan het gescheurde fineer:
Voor:

Na: De donkere aftekening naast de reparatie is al een dun laagje vernis dar weer bijna helemaal weggeschuurd is. Ik denk dat als er een laag vernis overheen zit, je er weinig meer van ziet. Mocht het toch echt dramatisch worden, dan gaat er toch een nieuwe laag fineer overheen. Daar heb ik eigenlijk weinig zin in, want het uitfrezen en schuren van de luidsprekeropeningen is een pokkewerk. Bovendien haal ik dan Breda niet.
Ze staan er nu zo bij, geschuurd en klaar voor de eerste vernislaag:
Enfin, ik heb ook wat reparaties uitgevoerd aan het gescheurde fineer:
Voor:
Na: De donkere aftekening naast de reparatie is al een dun laagje vernis dar weer bijna helemaal weggeschuurd is. Ik denk dat als er een laag vernis overheen zit, je er weinig meer van ziet. Mocht het toch echt dramatisch worden, dan gaat er toch een nieuwe laag fineer overheen. Daar heb ik eigenlijk weinig zin in, want het uitfrezen en schuren van de luidsprekeropeningen is een pokkewerk. Bovendien haal ik dan Breda niet.
Ze staan er nu zo bij, geschuurd en klaar voor de eerste vernislaag:
