Project 02: Mission Impossible
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Project 02: Mission Impossible
Je had het dempingsmateriaal en bekabeling er wel even uit mogen halen.....
Re: Project 02: Mission Impossible
dan hoop ik dat het je proefkasten zijn
En anders mag je mij wel even bellen , dan doe ik een dr. philletje met opbeurende woorden..
En dan komt ook alles wel goed
dennis
En anders mag je mij wel even bellen , dan doe ik een dr. philletje met opbeurende woorden..
En dan komt ook alles wel goed
dennis
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Dat hoefde niet. Units mochten er niet inblijven. Maar de akotherm zat vastgelijmd.ds23man schreef:Je had het dempingsmateriaal en bekabeling er wel even uit mogen halen.....
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 02: Mission Impossible
Oeps, en dan te bedenken dat dit ontwerp de meest nagebouwde luidsprekers van 2015 t/m 2020 worden... menig beginner komt niet eens tot het resultaat van deze proefkasten
Gaaf hoe je het tot dit resultaat hebt gebracht!!!
Gaaf hoe je het tot dit resultaat hebt gebracht!!!
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Vertel.....wouter schreef:Oeps, en dan te bedenken dat dit ontwerp de meest nagebouwde luidsprekers van 2015 t/m 2020 worden...
Je hebt ze nog niet eens gehoordwouter schreef:Gaaf hoe je het tot dit resultaathebt gebracht!!!
Re: Project 02: Mission Impossible
Zo beter dan ?wouter schreef:Gaaf hoe je het tot dit ♫ ongehoord ♪ resultaat hebt gebracht!!!
Anne
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 02: Mission Impossible
Time will tellpappaleo schreef:Vertel.....wouter schreef:Oeps, en dan te bedenken dat dit ontwerp de meest nagebouwde luidsprekers van 2015 t/m 2020 worden...
Je hebt ze nog niet eens gehoordwouter schreef:Gaaf hoe je het tot dit resultaathebt gebracht!!!
&
Ik heb over ze gehoord, dus laat mij nou in de waan dat het bijzonder geslaagd is
Re: Project 02: Mission Impossible
Dat zijn ze ook.wouter schreef:dus laat mij nou in de waan dat het bijzonder geslaagd is
Re: Project 02: Mission Impossible
Leo, ik heb net je topic doorgelezen en wordt alleen maar nieuwsgieriger naar de klank van de MI's!
Volgens mij heb je ook veel geleerd: meten, enz.
Tof!
Volgens mij heb je ook veel geleerd: meten, enz.
Tof!
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Gisteren zat het weer even niet mee in de ruimste zin van het woord.
Het lijmen van het beukenfineer over het gescheurde esdoorn verliep vlekkeloos. Ik verwacht niet dat de scheur door het beuken heenkomt, omdat het esdoorn te dun is om nog enige werking van betekenis te hebben.
Ik had een aantal naast elkaar geschilde vellen en heb ze zo uitgesneden dat de tekening van linker en rechterbox (bijna) aan elkaar gelijk zijn. Verder heb ik ze zo gesneden dat de nerf van de linkerzijkant over de bovenkant doorloopt naar de rechterzijkant.
Ik ben aan de eerste baffle begonnen. Lijmen en strijken ging goed; onder de woofer een barstje dat heel goed te repareren en onzichtbaar weg te werken is. Na een hele tijd schuren en dremelen was dit het resultaat. Met de openingen van die 3 units ben je zo 2 uur bezig.
Toen werd de garagedeur opengedaan, sloeg de wind naar binnen en waaide het tweede op maat gesneden vel fineer, bestemd voor het front van de andere kast, weg en knalde tegen de muur aan. Een grote barst in lengterichting van boven tot aan het midden.
Na wat onwelvoeglijke opmerkingen heb ik er voor gisteren even de brui aan gegeven. Gelukkig heb ik nog een vel uit hetzelfde boek liggen, omdat ik er altijd rekening mee houd dat ik wat verkloot, dus ik kan nog een front uitsnijden met bijna dezelfde tekening als op de foto.
Het kapotgewaaide vel durf ik niet meer te gebruiken. Theoretisch kan je het gebarsten deel sluitend lijmen, maar ik ben bang dat het op den duur door de krimp toch open gaat staan. Omdat het de voorkant van de box is valt dat natuurlijk extra op.
Jammer dat ik het reserve vel moet gaan gebruiken. Murphy heeft bepaald dat het stuk wat ik nodig heb precies in het midden zit, dus ik versnijd het vel helemaal. Jammer, want in mijn hoofd had ik er wel plannen mee. De tekening is echt mooi.
Danny, als je nog een vel uit hetzelfde boek hebt, houd dat dan nog even apart voor mij. Als ik nog een tegenslag heb, dan wil ik daar graag gebruik van kunnen maken.
Het lijmen van het beukenfineer over het gescheurde esdoorn verliep vlekkeloos. Ik verwacht niet dat de scheur door het beuken heenkomt, omdat het esdoorn te dun is om nog enige werking van betekenis te hebben.
Ik had een aantal naast elkaar geschilde vellen en heb ze zo uitgesneden dat de tekening van linker en rechterbox (bijna) aan elkaar gelijk zijn. Verder heb ik ze zo gesneden dat de nerf van de linkerzijkant over de bovenkant doorloopt naar de rechterzijkant.
Ik ben aan de eerste baffle begonnen. Lijmen en strijken ging goed; onder de woofer een barstje dat heel goed te repareren en onzichtbaar weg te werken is. Na een hele tijd schuren en dremelen was dit het resultaat. Met de openingen van die 3 units ben je zo 2 uur bezig.
Toen werd de garagedeur opengedaan, sloeg de wind naar binnen en waaide het tweede op maat gesneden vel fineer, bestemd voor het front van de andere kast, weg en knalde tegen de muur aan. Een grote barst in lengterichting van boven tot aan het midden.
Na wat onwelvoeglijke opmerkingen heb ik er voor gisteren even de brui aan gegeven. Gelukkig heb ik nog een vel uit hetzelfde boek liggen, omdat ik er altijd rekening mee houd dat ik wat verkloot, dus ik kan nog een front uitsnijden met bijna dezelfde tekening als op de foto.
Het kapotgewaaide vel durf ik niet meer te gebruiken. Theoretisch kan je het gebarsten deel sluitend lijmen, maar ik ben bang dat het op den duur door de krimp toch open gaat staan. Omdat het de voorkant van de box is valt dat natuurlijk extra op.
Jammer dat ik het reserve vel moet gaan gebruiken. Murphy heeft bepaald dat het stuk wat ik nodig heb precies in het midden zit, dus ik versnijd het vel helemaal. Jammer, want in mijn hoofd had ik er wel plannen mee. De tekening is echt mooi.
Danny, als je nog een vel uit hetzelfde boek hebt, houd dat dan nog even apart voor mij. Als ik nog een tegenslag heb, dan wil ik daar graag gebruik van kunnen maken.
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 09 mei 2015, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Project 02: Mission Impossible
Als Murphy maar niet voor grotere uitdagingen zorgt..
No worries, de strook staat hier op je te wachten.
Ziet er wel goed uit hoor, ga je het lakken?
No worries, de strook staat hier op je te wachten.
Ziet er wel goed uit hoor, ga je het lakken?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
DankDKM schreef:Als Murphy maar niet voor grotere uitdagingen zorgt..
No worries, de strook staat hier op je te wachten.
Ja, dat is wel de bedoeling. Ik heb een paar kleine speakertjes gelakt met polyurethaan lak en dat heeft een behoorlijke beschermende laag als het eenmaal uitgehard is. Vooral op de hoeken neemt het splintergevaar gigantisch af.DKM schreef:Ziet er wel goed uit hoor, ga je het lakken?
En de tekening in het hout komt mooi naar voren. Er zijn waarschijnlijk wel producten die dat nog beter doen, maar ik twijfel daarvan aan de beschermende kwaliteiten.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
pappaleo schreef:Toen werd de garagedeur opengedaan, sloeg de wind naar binnen en waaide het tweede op maat gesneden vel fineer, bestemd voor het front van de andere kast, weg en knalde tegen de muur aan. Een grote barst in lengterichting van boven tot aan het midden.![]()
![]()
.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Ik ben nu wel klaar met die strijkboutmethode. De rest gaat met tix.
Dit is wel over de speakergaten, maar daartussen heb ik nu natuurlijk ook barsten. Misschien nog te repareren.
Het blijft trekken, dat fineer. Het is nu 2 dagen geleden gelijmd en nog hoor je soms een felle tik en dan zit er weer een barst bij.
Het blijft trekken, dat fineer. Het is nu 2 dagen geleden gelijmd en nog hoor je soms een felle tik en dan zit er weer een barst bij.
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 09 mei 2015, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Terwijl ik ermee bezig ben, barst het gewoon verder. Ik heb nu een speakergat uitgesneden en geschuurd:
Maar in het dichte stuk onder de woofer was zojuist nog niks te zien:

Laatst gewijzigd door pappaleo op za 09 mei 2015, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Project 02: Mission Impossible
Tjonge zit ook niet mee..
Komt het door een te groot verschil in vochtigheid tussen fineer en behuizing?
Komt het door een te groot verschil in vochtigheid tussen fineer en behuizing?
Re: Project 02: Mission Impossible
..of toch snel verlijmd waarbij het fineer nog nat/uitgezet is en met het 'drogen' nog probeert te krimpen.
Laatst gewijzigd door DKM op vr 08 mei 2015, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Dat verschil in vochtigheid is nihil en valt al helemaal in het niet bij de vochtigheid van de lijmlaag.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Hoelang moet het drogen dan? Een dag? Ik dacht dat ruim een uur wel voldoende was. De lijm is dan oppervlakkig droog en 'pikt' niet meer.DKM schreef:..of toch snel verlijmd waarbij het fineer nog nat/uitgezet is en met het 'drogen' nog probeert te krimpen.
Zweitse zei hier laatst nog dat hij helemaal niet zolang wacht en van krimpscheuren helemaal geen last had.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Ik snap ook niet zo goed dat het later pas gaat werken. Het is woensdagavond gelijmd. Waarschijnlijk omdat er nu beweging in zit. Maar dan kan dat fineer echt niks hebben.
Ik heb wel vakee met beuken gefineerd, maar dan met tix lijm. Nergens last van (uitgezonderd bij een naad op een plat vlak).
Ik heb wel vakee met beuken gefineerd, maar dan met tix lijm. Nergens last van (uitgezonderd bij een naad op een plat vlak).
Re: Project 02: Mission Impossible
Het fineer is groot zat, geen naden deze keer.
Dus tix moet dan deze keer geen probleem zijn.
Dus tix moet dan deze keer geen probleem zijn.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Schade tussen de units valt mee. Dat is weg te werken met schuurstof en matte vernis. Boven de midrange moet ik er eerst splinters inlijmen.
Toch blijft dit vreemd. Als of er een nachtcrêmetje nodig is.
Bij de andere speaker geen last.
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 09 mei 2015, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Project 02: Mission Impossible
Andere speaker geen last? Je maakt er wel een raadseltje van 
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Nou, geen....DKM schreef:Andere speaker geen last? Je maakt er wel een raadseltje van
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 09 mei 2015, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Project 02: Mission Impossible
Ik ben bijna in staat om het ook te gaan proberen, maar ik heb geen behuizingen.. Beetje zonde ook zo.
Bovendien staat het hier een beetje vol met fineer. Vrouwlief staat nog geen nieuwe projecten toe.
Ik zou eigenlijk Rob en Bas nog moeten uitnodigen. Dat is het eerste wat op mijn lijstje staat.Al roep ik dat al tijden. Er komt bij mij echt van alles tussen...
Bovendien staat het hier een beetje vol met fineer. Vrouwlief staat nog geen nieuwe projecten toe.
Ik zou eigenlijk Rob en Bas nog moeten uitnodigen. Dat is het eerste wat op mijn lijstje staat.Al roep ik dat al tijden. Er komt bij mij echt van alles tussen...
