Volume subkist berekenen ??

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mitchellauwers
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 22:01

Volume subkist berekenen ??

Bericht door mitchellauwers »

Beste,

Ik heb ooit van het merk Hertz een kant en klaar (gesloten) subkistje gekocht namelijk de DBX25.3
25" subwoofer van 4 Ohm
Verder vindt ik hier weinig info over terug, maar nu wil ik enkel de sub gebruiken om een mooiere kist te maken en een basreflexpoort toevoegen.
Kan iemand mij vertellen wat het volume voor de kist moet zijn.
Ik zou 2 mdf's van 18 op elkaar plakken en basreflexpoort is 70cm binnendiameten en +- 16cm lang

Als iemand hiermee kan helpen zou dit super zijn want zelf ken ik hier zeer weinig van
Thanks bij voorbaat
Lutkeveld
Ook commercieel actief
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 08 mei 2013, 0:14

Re: Volume subkist berekenen ??

Bericht door Lutkeveld »

Die sub is niet geschikt voor een gepoorte behuizing.
Hij presteert prima in de kist waar hij nu in zit, al hoewel het wel aan de kleine kant is.
Hoezo wil je hem overzetten?
mitchellauwers
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 22:01

Re: Volume subkist berekenen ??

Bericht door mitchellauwers »

De kist is qua omvang te klein voor men kofferinbouw, vandaar wil ik een grotere kist aan de buitenkant met binnenin dezelfde grote als de kist nu. Gewoon voor de looks.
Als idd niet gaat met poort dan kan ik gewoon de maten van de huidige kist nemen nu
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: Volume subkist berekenen ??

Bericht door vincneus1 »

Elke subwoofer is uniek en heeft daarom unieke parameters. Je kunt niet zomaar een paar cm aan je kist toevoegen en er een buis in gooien, zo werkt het niet. Ik, en vast meer mensen hier, wil je best helpen. Als je de sub even uit de huidige kist schroeft dan zul je op de magneet van de subwoofer het type van de subwoofer zelf vinden. als je die even post dan kan ik daar hopelijk op internet de parameters van vinden en dan een behuizing voor je bereken.
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: Volume subkist berekenen ??

Bericht door vincneus1 »

Ik zal even met winisd klooien,maar hoeveel ruimte heb je/wil je er voor gebruiken? Dan weet ik met hoeveel liter ik ongeveer moet rekenen
Lutkeveld
Ook commercieel actief
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 08 mei 2013, 0:14

Re: Volume subkist berekenen ??

Bericht door Lutkeveld »

Heb ik al gedaan. Kwam niks nuttigs uit.
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: Volume subkist berekenen ??

Bericht door vincneus1 »

Lutkeveld schreef:
Heb ik al gedaan. Kwam niks nuttigs uit.
He? Wat bedoel je met niks nuttigs?
Lutkeveld
Ook commercieel actief
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 08 mei 2013, 0:14

Re: Volume subkist berekenen ??

Bericht door Lutkeveld »

De driver in een gepoorte behuizing geeft een erg piekend laag door de hoge Qts.
De driver in een gesloten behuizing groter dan waar hij nu in zit levert amper een verschil op, de moeite niet waard.
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: Volume subkist berekenen ??

Bericht door vincneus1 »

Lutkeveld schreef:
De driver in een gepoorte behuizing geeft een erg piekend laag door de hoge Qts.
De driver in een gesloten behuizing groter dan waar hij nu in zit levert amper een verschil op, de moeite niet waard.
Wat is het probleem aan het piekend laag? het is geen vlakke lijn nee, maar hoe lager de frequentie hoe hoger de decibels moeten zijn om te horen. Dus die piek compenseert gewoon het menselijk gehoor gewoon dus geen problemen toch?
Lutkeveld
Ook commercieel actief
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 08 mei 2013, 0:14

Re: Volume subkist berekenen ??

Bericht door Lutkeveld »

Het is echt een piek, geen bult. Kenmerkend van drivers met een hoge Q in een gepoorte behuizing.
Simuleer het anders zelf maar eens, dan zie je wel wat ik bedoel.
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: Volume subkist berekenen ??

Bericht door vincneus1 »

Zal ik even doen ja, wel balen dat hij een zo goed als waardeloze driver heeft gekocht...
Lutkeveld
Ook commercieel actief
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 08 mei 2013, 0:14

Re: Volume subkist berekenen ??

Bericht door Lutkeveld »

Dat zeg ik niet. Ik zeg dat er weinig winst behaald kan worden met een andere behuizing.
Hij heeft een kant-en-klare sub van Hertz, geen losse driver.
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: Volume subkist berekenen ??

Bericht door vincneus1 »

Dat weet ik, maar ik vind zelf bass reflex veel beter klinken dan gesloten. Maar dat is aangezien mijn leeftijd en smaak niet zo raar ;P
Lutkeveld
Ook commercieel actief
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 08 mei 2013, 0:14

Re: Volume subkist berekenen ??

Bericht door Lutkeveld »

Hangt erg van de parameters af. Kan je bijna verzekeren dat jij in dit geval gesloten ook beter vind klinken.
Gepoort levert hier een one-note bass kist op.

Een driver met een erg lage resonantiefrequentie en een hoge Q in een gesloten kist, eventueel met een GHP of LWT er achter kan zeer goed klinken. Ik gok dan even dat je muziekstijl hardstyle, dubstep of iets in die richting is. Denk dat je meer bedoelt dat je de diepgang en de bult in het laag van een BR lekker vind klinken, niet specifiek dat het gepoort is. Dit kan je ook bereiken met een gesloten systeem, maar dan wel op andere manieren, zoals hierboven genoemd.
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: Volume subkist berekenen ??

Bericht door vincneus1 »

Oh wauw! Uw voorspellingen kloppen wel ja, ik luister wel dat soort muziek ja, maar vaak ook trap en hiphop dus dat gaat flink laag (-30hz) en dat valt ben ik bang niet te halen met gesloten ontwerp. Maar blijkbaar wel dus :)
Plaats reactie