Wie heeft de hobbyhifi 01/2015 met de 10-12cm driver test?
Ben op zoek naar de metingen van de monacor drivers.
driver test 10-12cm, Hobbyhifi 01/2015
Moderator: Beheerdersteam
- pvanlingen
Re: driver test 10-12cm, Hobbyhifi 01/2015
Te gek!
Het ging mij vooral om de SPH102-KEP, deze hen ik zelf en ook gemeten.
De resonantie rond de 1.5khz heb ik ook gemeten, maar op een smal front is deze minder nadrukkelijk aanwezig.
Ondanks die resonantie is het een mooi klinkende mid(veel detail) voor het gebied tussen 300hz - 4khz, ook erg makkelijk te filteren (gewoon 12db/oct lowpass) richting een kleine tweeter.
De resonantie rond de 1.5khz heb ik ook gemeten, maar op een smal front is deze minder nadrukkelijk aanwezig.
Ondanks die resonantie is het een mooi klinkende mid(veel detail) voor het gebied tussen 300hz - 4khz, ook erg makkelijk te filteren (gewoon 12db/oct lowpass) richting een kleine tweeter.
- bas focal m180
- Contacteer:
De SPH102-KEP zit nu in een speaker die ik heb staan ik hoor die membraam resonantie niet.arjank schreef:Te gek!
Ik bij de kevlar's van focal zit er rond de 1,5 khz ook een resonantie die ik ieder geval niet hoor.
Gezien het geen piek is maar een dip is er inderdaad zeer weinig van te horen. Zo zie je maar weer dat een kleine resonantie geen issue hoeft te zijn als de overige specs wel erg goed zij. De zeer lage Rms (zoals HH al schrijft) zorgt er voor dat deze mid zeer lichtvoetig klinkt, elk detail is duidelijk hoorbaar (ook op laag volume). De SPH102-KEP doet me een beetje denken aan oude Philips drivers, naar mijn mening geen slecht vergelijk.bas focal m180 schreef:De SPH102-KEP zit nu in een speaker die ik heb staan ik hoor die membraam resonantie niet.
Voor zo'n klein woofertje is de onderste grensfrequentie erg laag, maar de prijs die wordt betaalt is het rendement; dat is ook erg laag. De belasting kan ik er zo niet uit halen, maar een maximum SPL zal niet indrukwekkend zijn.
Misschien bruikbaar als stereoset op de wc, of als nearfield monitors, al zou ik in het laatste geval eerder wat anders kiezen.
Misschien bruikbaar als stereoset op de wc, of als nearfield monitors, al zou ik in het laatste geval eerder wat anders kiezen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Wat ook een factor is, is de 1 mm Xmax van de KEP. Maar de Tangband W3-871 heeft me bewezen dat zelfs een Xmax van 0,5mm bij een 3,3" driver niet dramatisch hoeft te zijn.
Met de Monacor SPH100C die hierboven ook staat afgebeeld, heb ik in m'n studententijd een mooie Audio Physics Step kloon gebouwd, alleen dan in 6 liter TL. Lage gevoeligheid? Zeker, maar een zeer volwassen geluid voor de afmetingen. Ik merk wel dat het niet meer mee komt t.o.v. een Wavocor 4" die ik er naast beluisterd heb
Met de Monacor SPH100C die hierboven ook staat afgebeeld, heb ik in m'n studententijd een mooie Audio Physics Step kloon gebouwd, alleen dan in 6 liter TL. Lage gevoeligheid? Zeker, maar een zeer volwassen geluid voor de afmetingen. Ik merk wel dat het niet meer mee komt t.o.v. een Wavocor 4" die ik er naast beluisterd heb