Leer project - Kleine budget monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

pulsie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Re: Leer project - Kleine budget monitor

Bericht door pulsie »

richard schreef:
Een beetje zelfbouwer knutselt ook zijn eigen progje in elkaar om de boel te simuleren. Een paar basisformules in Excel en klaar. Dan weet je in ieder geval wat het ding doet.
De echte diehards doen het op de achterkant van een bierviltje :lol: Ik hou het voorlopig maar bij een programma dat zich al bewezen heeft in de theorie praktijk en de hulp van leden van dit forum.

Als de kastjes straks klaar zijn kan er altijd op het gehoor nog wat worden bijgesteld. Heb helaas (nog) geen meetsetje.

De spulletjes van Rumoh (tweeters en onderdelen van het filter)zijn inmiddels binnen, zal er van de week nog wel even wat plaatjes van posten.
pulsie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door pulsie »

Hier alvast wat foto's van de luidsprekers en filteronderdelen:
Nova mid/bas
Nova mid/bas
Nova bas/mid.
DSCN0078.JPG
Dayton Tweeters en filteronderdelen
Dayton Tweeters en filteronderdelen
Dayton tweeter, BR buis en filter onderdelen.

Voor de condensatoren is gekozen voor een Audyn MKT en voor de kleinere waarde voor een Clarity Cap PWA, Het valt me wel op dat de spoelen redelijk dik wikkeldraad hebben, misschien had dit ook met een versie met wat dunner draad afgekund. Hetzelde wellicht voor de weerstanden.

Voor het hout van de testkastjes ga ik kijken wat ik nog heb liggen zal wel iets van spaanplaat worden.

Uitgaven tot nu toe:

Nova mid/bas 2x = 22 euro
Dayton tweeters, filter onderdelen en br buizen 68,60
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Geinig tweetertje :mrgreen:
pulsie

Bericht door pulsie »

Het heeft even geduurd maar de testkastjes zijn klaar. Ik heb er de afgelopen 2 weken na geluisterd en het valt me niet tegen. De kastjes klinken lekker open en ruimtelijk, de Dayton tweeter is niet de meest subtielste maar laat aardig wat details horen. Als het laag wat wordt geboost valt het best mee voor een 10 cm woofertje.
Wat ik er nog aan wil doen is het afstemmen van de BR poort en nog wat spelen met het filter om te kijken of het nivo van de tweeter nog iets geknepen kan worden.

Hieronder nog wat foto's van de kastjes en het geworstel met het hout en een zaagtafel met een zwabberende geleider :shock:

De zijkanten zijn beplakt met bitumen plaat.

Het filter is nu nog een aan elkaar geknoopt rommeltje met kroonsteentjes.
Bijlagen
Voor het hout is een combinatie gebruikt van spaanplaat en multiplex en triplex aan elkaar gelijmd
Voor het hout is een combinatie gebruikt van spaanplaat en multiplex en triplex aan elkaar gelijmd
De gaten voor de baffles zijn gemaakt met een hole cutter, handig ding om uitsparingen met verschillende diameters te kunnen maken
De gaten voor de baffles zijn gemaakt met een hole cutter, handig ding om uitsparingen met verschillende diameters te kunnen maken
Even passen..
Even passen..
DSCN0186.JPG
Door de smalle baffle zijn de kastjes vrij diep geworden
Door de smalle baffle zijn de kastjes vrij diep geworden
DSCN0192.JPG
De achterzijde is zo gemaakt dat deze makkelijk geopend kan worden
De achterzijde is zo gemaakt dat deze makkelijk geopend kan worden
Het filter zoals gesimuleerd in Boxsim
Het filter zoals gesimuleerd in Boxsim
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”