ja dat is t verschil. met de strijkbout heb ik zelf ook zoiets gehad maar kan me de details niet meer herrinnerenSARK schreef:Maar is het grote verschil dan niet dat Leo het met de strijboutmethode (verhittenHenkjan schreef:zijn met witte houtlijm en dan klemmen gedaan
Leo heeft flinke pech, maar uniek is t niet, ik heb dit ook wel eens meegemaakt) heeft gedaan en jij het echte lijmwerk
Project 02: Mission Impossible
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Ik heb mijn LBVS'en toen ook gefineerd, met Mahonie, witte lijm en de strijkbout. en daar is niks gescheurd.
Kan het niet dat je de strijkbout te heet had staan, Leo ?
- pappaleo
- Contacteer:
ray5150 schreef:Ik heb mijn LBVS'en toen ook gefineerd, met Mahonie, witte lijm en de strijkbout. en daar is niks gescheurd.
In de handleiding wordt niet gesproken over de temperatuur. Ik ga het beuken fineer straks op de laagste stand doen. En ik laat de lijm niet te lang drogen.pappaleo schreef:Het vel wordt gepositioneerd en (met een velletje bakpapier ertussen) vastgestreken met een warme strijkbout, regelaar tussen zijde ● en wol ●● in.
Hmmm, ik denk dat het vocht in de houtlijm het fineer heeft doen uitzetten. (het ging ook al bol staan had je vermeld)
Vervolgens heb je het vocht weer verdreven met de strijkbout waardoor het weer ging krimpen.
Ik denk dat het ene fineersoortje flexibeler is dan het andere. Kennelijk is dit een hardere soort die dan scheurt.
Als ik dat verhaal lees over berken multiplex wat 0,4% per procent vochtgehalte krimpt/ uitzet dan denk ik dat je die 1,5 mm op 20cm breedte al snel te pakken hebt.
Waarschijnlijk moet je de houtlijm op het fineer toch eerst goed laten drogen. Het MDF zal minder werken in de breedterichting omdat de houtvezels niet uniform in de lengterichting liggen)
Maak eerst eens een proefplankje zou ik zeggen.
Vervolgens heb je het vocht weer verdreven met de strijkbout waardoor het weer ging krimpen.
Ik denk dat het ene fineersoortje flexibeler is dan het andere. Kennelijk is dit een hardere soort die dan scheurt.
Als ik dat verhaal lees over berken multiplex wat 0,4% per procent vochtgehalte krimpt/ uitzet dan denk ik dat je die 1,5 mm op 20cm breedte al snel te pakken hebt.
Waarschijnlijk moet je de houtlijm op het fineer toch eerst goed laten drogen. Het MDF zal minder werken in de breedterichting omdat de houtvezels niet uniform in de lengterichting liggen)
Maak eerst eens een proefplankje zou ik zeggen.
- pappaleo
- Contacteer:
Daar heb je een punt. Het beuken fineer heb ik nu ingesmeerd met houtlijm. Het krult ook niet zo extreem op als het esdoornfineer. Dat rolde gewoon op tot een koker van een paar cm diameter. Ik laat het minimaal een uur drogen.Dan schreef:Hmmm, ik denk dat het vocht in de houtlijm het fineer heeft doen uitzetten. (het ging ook al bol staan had je vermeld)
- pappaleo
- Contacteer:
En ja hoor!
Wat hebben we er nu van opgestoken:
En de tekening in het hout vind ik mooi.
Ik ga nu de kantjes van deze laag nalopen en waar de rand een beetje los zit nog wat lijm aanbrengen.
- Strijkbout niet te koud. Mijn eerste instelling tussen zijde ● en wol ●● was goed. Zet je hem kouder dan smelt de lijm niet voldoende en plakt het fineer niet vast.
- Lijmlaag niet te dun. Vooral de kopse kanten van MDF zuigen verschrikkelijk. Het fineer laat aan de kanten gewoon weer los.
- Niet te lang laten drogen. Losgelaten puntjes wat lijm tussen gedaan en de strijkbout er op. Het zat direct vast.
- Beuken splintert nogal. Het afwerken van de kantjes moet net de grootste voorzichtigheid gebeuren.
En de tekening in het hout vind ik mooi.
Ik ga nu de kantjes van deze laag nalopen en waar de rand een beetje los zit nog wat lijm aanbrengen.
- pappaleo
- Contacteer:
Ik denk dat het esdoorn fineer gewoon minder geschikt is voor de strijkbout methode.
Ik sla het netjes op en kan het in een later project nog wel gebruiken. Gaan we gewoon koud persen. Of toch Tix

Ik sla het netjes op en kan het in een later project nog wel gebruiken. Gaan we gewoon koud persen. Of toch Tix
Sinds wanneer heb je autosleutels nodig om fineer te kunnen verwerken ? 
- pappaleo
- Contacteer:
Jij let ook overal op.ray5150 schreef:Sinds wanneer heb je autosleutels nodig om fineer te kunnen verwerken ?
Aan die bos zit ook mijn garagedeuropener. Zoals je weet loop ik continu heen en weer. En die sleutelbos in mijn broekzak zit ook niet lekker als ik aan het werk ben. Dussss.....
1+pappaleo schreef:En de tekening in het hout vind ik mooi.
- pappaleo
- Contacteer:
Wat een K*T klus is dat fineren toch zeg
Ik ben er helemaal klaar mee.
Op de vuilstort met al dat speaker spul. Wat nu te doen met de tijd?
Ik koop wel een puzzelboekje

Ik ben er helemaal klaar mee.
Op de vuilstort met al dat speaker spul. Wat nu te doen met de tijd?
Ik koop wel een puzzelboekje
- pappaleo
- Contacteer:
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 04 mei 2015, 15:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Toch wel netjes dat je wel de units er uit hebt gehaald, die mogen niet bij het hout afval.

Geezz ik dacht het al zoiets, maar zocht toch naar een gefineerde achterzijde...ds23man schreef:Dat zijn de proefkasten en afvalhout.......