Project 02: Mission Impossible
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Daar is het hoofdtopic voor......DKM schreef:Om de hoofdtopic maar niet te vervuilen...
pappaleo schreef:Daar is het hoofdtopic voor......DKM schreef:Om de hoofdtopic maar niet te vervuilen...
Ik heb er dit maar van gemaakt Ontwerp Wedstrijd 2
zodat ook meer mensen kans maken op teruggaven van hun fineeraankoop.
zodat ook meer mensen kans maken op teruggaven van hun fineeraankoop.
- pappaleo
- Contacteer:
Gisteren enthousiast begonnen begonnen met het fineren.
Eerst de stukken op maat gesneden. Ik gebruik de strijkboutmethode die beschreven is in de handleiding van de Arnhemse Fijnhouthandel. Die heb ik eerder met succes toegepast, al was het wel op kleinere oppervlaktes. Ik heb gewoon niet goed de mogelijkheid om een oppervlakte van 100 bij 30 te persen.
Dus smeren we het fineer en de achterkant van box 1 (geen belasting, zie daarvoor het mekkerdraadje) dun met houtlijm in en laten dat een half uurtje drogen. Na een half uur is de lijm droog. Het vel wordt gepositioneerd en (met een velletje bakpapier ertussen) vastgestreken met een warme strijkbout, regelaar tussen zijde ● en wol ●● in. Door de lijm is het fineer behoorlijk kromgetrokken en bij het gladstrijken ontstaan er barsten aan een kant.
Ik baalde daar wel van, maar dacht dat het aan de opening lag waar ik omheen moest strijken. Ik heb de barsten opgevuld met smalle reepjes fineer en heb toen de opening grofweg uitgesneden. Naarmate de tijd verstreek kromp het fineer steeds meer en na een uur of 3 was dit het resultaat. Ook heeft de krimp doorgezet bij de ingezette stukjes fineer. Die pasten eerst naadloos.
Iemand een tip?
Eerst de stukken op maat gesneden. Ik gebruik de strijkboutmethode die beschreven is in de handleiding van de Arnhemse Fijnhouthandel. Die heb ik eerder met succes toegepast, al was het wel op kleinere oppervlaktes. Ik heb gewoon niet goed de mogelijkheid om een oppervlakte van 100 bij 30 te persen.
Dus smeren we het fineer en de achterkant van box 1 (geen belasting, zie daarvoor het mekkerdraadje) dun met houtlijm in en laten dat een half uurtje drogen. Na een half uur is de lijm droog. Het vel wordt gepositioneerd en (met een velletje bakpapier ertussen) vastgestreken met een warme strijkbout, regelaar tussen zijde ● en wol ●● in. Door de lijm is het fineer behoorlijk kromgetrokken en bij het gladstrijken ontstaan er barsten aan een kant.
Ik baalde daar wel van, maar dacht dat het aan de opening lag waar ik omheen moest strijken. Ik heb de barsten opgevuld met smalle reepjes fineer en heb toen de opening grofweg uitgesneden. Naarmate de tijd verstreek kromp het fineer steeds meer en na een uur of 3 was dit het resultaat. Ook heeft de krimp doorgezet bij de ingezette stukjes fineer. Die pasten eerst naadloos.
Iemand een tip?
- pappaleo
- Contacteer:
Komt het krimpen nou door de hitte, of door het vocht van de lijm?
Als het door de hitte komt, is het dan een idee om het vel fineer "voor te strijken"
Eventueel na bevochtiging met een plantenspuit.
Mijn gedachtengang is: Het krimpt dan wel, maar omdat het nog niet vastgeplakt zit is de kans op scheuren kleiner.
Als het door de hitte komt, is het dan een idee om het vel fineer "voor te strijken"
Eventueel na bevochtiging met een plantenspuit.
Mijn gedachtengang is: Het krimpt dan wel, maar omdat het nog niet vastgeplakt zit is de kans op scheuren kleiner.
Bummer
Had Edo niet de tip om dit soort scheuren op te vullen met schuursel van het fineer en lak
Had Edo niet de tip om dit soort scheuren op te vullen met schuursel van het fineer en lak
- pappaleo
- Contacteer:
Ja, dat heb ik bij mijn vorige klus gedaan, maar dat was maar één scheurtje. We hebben het hier over totaal 2 meter scheurlengte met een breedte tot ca 1,5 mm.SARK schreef:Bummer![]()
En ik heb nog maar één achterkant gedaan. Er is dus nog plaats voor preventieve maatregelen of koerswijziging (ander fineer, warnex)
- pappaleo
- Contacteer:
Verkoop jij krimpvrij fineer?DKM schreef:Bummer dat zijn redelijke scheuren.
Misschien iets te lang laten drogen? Ik wacht meestal een minuut of vijf en strijk het er dan op, nog nooit problemen gehad.
Nee joh alle materiaal krimpt of zet uit. (zie enkele topics in dit forum hierover icm vochtigheidsgraad)pappaleo schreef:Verkoop jij krimpvrij fineer?DKM schreef:Bummer dat zijn redelijke scheuren.
- pappaleo
- Contacteer:
Ik heb de tijd in de handleiding aangehouden. Misschien helpt het wel als ik het korter laat drogen, wie weet?Zweitse schreef:Misschien iets te lang laten drogen? Ik wacht meestal een minuut of vijf en strijk het er dan op, nog nooit problemen gehad.
Welke houtsoort fineerde jij mee?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Lijkt erop dat het fineer helemaal opgezwollen is door het vocht van de houtlijm.
Mocht je het toch met beuken visgraat willen proberen dan wil ik je wel matsen na zo'n tegenslag...pappaleo schreef:Verkoop jij krimpvrij fineer?DKM schreef:Bummer dat zijn redelijke scheuren.
- pappaleo
- Contacteer:
De combinatie van vocht, hitte en de extra krokantheid van het fineer leidt hiertoe.ds23man schreef:Lijkt erop dat het fineer helemaal opgezwollen is door het vocht van de houtlijm.
Ik overweeg na hier en daar wat inlichten te hebben ingewonnen om een strategiewijziging door te voeren: We gaan over op de contactlijm.
Voordat het fineer gestreken of bevochtigd is, is het vrij glad. Dus dat lijkt mij tot nu toe de beste oplossing.
Amerikaans noten.pappaleo schreef:Ik heb de tijd in de handleiding aangehouden. Misschien helpt het wel als ik het korter laat drogen, wie weet?Zweitse schreef:Misschien iets te lang laten drogen? Ik wacht meestal een minuut of vijf en strijk het er dan op, nog nooit problemen gehad.
Welke houtsoort fineerde jij mee?
Mien Gommes,
ik heb al best wel wat gefineerd en ook wel eens een beetje last gehad van kleine krimscheurtjes of kleine naadjes bij het voegen maar dit is wel heel extreem....
Misschien ligt het aan het feit dat ik tot nu toe eigenlijk alleen maar Hardhoutachtigen heb gebruikt bij fineren en dat die wat minder onderhevig zijn aan krimp.
ik heb al best wel wat gefineerd en ook wel eens een beetje last gehad van kleine krimscheurtjes of kleine naadjes bij het voegen maar dit is wel heel extreem....
Misschien ligt het aan het feit dat ik tot nu toe eigenlijk alleen maar Hardhoutachtigen heb gebruikt bij fineren en dat die wat minder onderhevig zijn aan krimp.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
het kan ook goed gaan hoor:

dit is met contactlijm gedaan.
en deze:

zijn met witte houtlijm en dan klemmen gedaan
Leo heeft flinke pech, maar uniek is t niet, ik heb dit ook wel eens meegemaakt
dit is met contactlijm gedaan.
en deze:
zijn met witte houtlijm en dan klemmen gedaan
Maar is het grote verschil dan niet dat Leo het met de strijboutmethode (verhittenHenkjan schreef:zijn met witte houtlijm en dan klemmen gedaan
- pappaleo
- Contacteer:
Ik heb nog even nagedacht. Het moet dus met tix lijm. Ik heb daar een ontzettende hekel aan. Het stinkt als de hel en het komt altijd aan je vingers en is er zowat niet af te krijgen. Als je vlekt op het fineer ben je nog verder van huis.
Danny (DKM) bood mij 5 vellen beuken fineer aan voor een prijs waarvoor ik het niet kon laten liggen. Ik had mijn oog daar al eens op laten vallen omdat ik vind dat het een mooie tekening heeft. Ik ben vanmiddag daar dus even langs geweest en heb die vellen opgehaald. Dit is niet mijn laatste project, dus het komt altijd nog wel van pas. Ik heb er een stukje afgesneden en flink mishandeld. Proefplank en fineer ingesmeerd met lijm. Dus niet eerst laten acclimatiseren en de strijkbout heter gezet (●●). Iets te lang laten drogen (40 min) en hop, de strijkbout erop.
Ook dit fineer barst. Het is wel de kopse kant (het uiteinde van de rol), maar toch. Het stukje op de foto is ca 25 bij 15cm. Ik denk dat de strijkboutmethode behoorlijk risicovol is, zeker voor wat grotere oppervlakken. Ik heb bij mijn vorige project ook de strijkboutmethode toegepast en met essen fineer. Dat schijnt erg lastig fineer te zijn (heb ik horen zeggen) en ben geen onoverkomelijke problemen tegengekomen. Een barst per box en op exact dezelfde plek. Ik gebruikte twee naast elkaar geschilde vellen fineer, dus ik weet dat aan een zwakheid in het hout op dat punt.
Ik heb van beide fineersoorten een vel teveel, om tegenslagen (zoals dit) op te vangen. Ik ga straks (een stuk zorgvuldiger) de achterkant van de andere box met het beukenfineer doen en kijken hoe dat uitpakt.
Daarna neem ik de beslissing of ik verder ga strijken of dat ik ga tixen. Met welk fineer, daar ga ik dan ook nog even over nadenken.
Danny (DKM) bood mij 5 vellen beuken fineer aan voor een prijs waarvoor ik het niet kon laten liggen. Ik had mijn oog daar al eens op laten vallen omdat ik vind dat het een mooie tekening heeft. Ik ben vanmiddag daar dus even langs geweest en heb die vellen opgehaald. Dit is niet mijn laatste project, dus het komt altijd nog wel van pas. Ik heb er een stukje afgesneden en flink mishandeld. Proefplank en fineer ingesmeerd met lijm. Dus niet eerst laten acclimatiseren en de strijkbout heter gezet (●●). Iets te lang laten drogen (40 min) en hop, de strijkbout erop.
Ook dit fineer barst. Het is wel de kopse kant (het uiteinde van de rol), maar toch. Het stukje op de foto is ca 25 bij 15cm. Ik denk dat de strijkboutmethode behoorlijk risicovol is, zeker voor wat grotere oppervlakken. Ik heb bij mijn vorige project ook de strijkboutmethode toegepast en met essen fineer. Dat schijnt erg lastig fineer te zijn (heb ik horen zeggen) en ben geen onoverkomelijke problemen tegengekomen. Een barst per box en op exact dezelfde plek. Ik gebruikte twee naast elkaar geschilde vellen fineer, dus ik weet dat aan een zwakheid in het hout op dat punt.
Ik heb van beide fineersoorten een vel teveel, om tegenslagen (zoals dit) op te vangen. Ik ga straks (een stuk zorgvuldiger) de achterkant van de andere box met het beukenfineer doen en kijken hoe dat uitpakt.
Daarna neem ik de beslissing of ik verder ga strijken of dat ik ga tixen. Met welk fineer, daar ga ik dan ook nog even over nadenken.