Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Rudolf »

Ik vraag het maar even aan de houtwormen hier, ik zoek een mooi stukje echt hout, mag eiken zijn of zo, liefst geen waaibomen hout.
Op maat zagen kan ik wel zelf. (hoop ik :-# )
Maar alle houthandels zijn groothandels en de parketboeren leveren alleen per pak of vierkant meter. En het is meestal te dun en niet massief uit een stuk.
Voor de zijkanten van een tapedeck. Graag tips. Heb al op Marktplaats gekeken, maar zit ook niks bij eigenlijk.
Een leuk mannetje die ook wel even voor je zaagt ergens? Tegen betaling natuurlijk.
In dit geval zoek ik iets van 42,5 cm bij 17,2 cm maal 2. Maar ik heb wel meer plannen. Origineel is 15mm dik, maar tot 25mm mag ook van mij. En 20cm breed is ook een optie, dan kan het dek op zijn rug liggen met de cinch pluggen er in; hoef ik geen pootjes te maken.
Ik zal ook maar eens goed in alle Vliko (Kliko) bakken kijken die ik onderweg tegenkom. :shock:
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Dan »

Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Rudolf »

Da's wel een fijne om om de hoek te hebben :lol:
Als ik in de buurt ben ga ik daar zeker kijken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door ray5150 »

En een stuk mdf of multiplex fineren ?
Kan ook heel mooi uitpakken.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Rudolf »

Ik heb meer met echt hout; en dan moet ik weer een cursus fineren volgen :think: 20cm breed vuren heeft de Gamma niet eens; de Praxis dus wel zag ik net. Met drie keer beitsen ben ik er ook. Keuzes....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Henkjan »

heeft onze Zweedse hofleverancier niets leuks?
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Dan »

Vuren is erg zacht.
Wat je ook kunt doen is een plaatselijk timmerbedrijf vragen of ze meranti hebben.
Maar ik weet dat ze bij de fijnhouthandel mooie kleine plankjes hebben staan van bijvoorbeeld zebrano, Je kunt daar uren rondsnuffelen.
Het is echt de moeite waard om daar eens rond te kijken.
Ik heb er zelf een stuk pallissander, een stuk zebrano en een stuk padoek gehaald. Hele aardige behulpzame mensen met liefde voor hout.
Maar als je echt goedkoop en makkelijk wilt kun je een stukje multiplex op maat (laten) zagen en de kopse kanten fineren met een randfineer en daarna schuren en aflakken. Dat is heel goed te doen met de strijkbout.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door ray5150 »

Vurenhout zou ik ook niet doen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Pjotr »

Bel Broekhof in de Zilk eens op: http://www.broekhofhout.nl/home/ Die heeft soms wel wat stukken "edel"hout liggen. Heb ik ooit eens een mooi stukje Ebben vandaan gehaald. Kunnen ook mooi op maat zagen.

Anders i.d.d. de Fijnhouthandel die al genoemd is. Is wel duur vind ik.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Muug »

Hier hebben ze nog een stukkie
Bijlagen
media_xl_774565[1].jpg
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Fredvandam »

Bij de Gamma, Karwei en Praxis hebben ze Cando meubelpanelen. Zijn stroken verlijmd, wel massief.
Dikte 18 mm. Ik dacht 2 m lang in breedtes 20, 25, 30, 40, 50 en 60 cm. 20 cm breed is niet zo duur.

Ze hebben grenen, hardhout, beuken en eiken.

Zie: http://www.jeweret.eu/domino/jeweret/we ... AutoFramed

Assortiment is per bouwmarkt verschillend: ff shoppen.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Rudolf »

Group Buy ? :lagge:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Pjotr »

Heb hier nog wel massief beuken. Die is 155mm x 23mm, of is dat te smal?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door ray5150 »

In het Haagsche is er trouwens ook een fijnhout handel :
http://www.haagse-fijnhouthandel.nl/hh.htm
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Rudolf »

Voor de zijplankjes moet minstens 172mm zijn. Maar ik wil waarschijnlijk 200 mm doen om de rugligging betr mogelijk te maken.
Jullie weten de weg , stelletje houtwurmen. Ik zoek me gek op internet .
Top forum dit =D>
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door ray5150 »

Rudolf schreef:
Ik zoek me gek op internet
Niet doen, gewoon effe naar de kringloopwinkel, daar staan zat eiken kastjes voor een paar tientjes.
Paar stukken op maat eruit zagen, lakken, klaar is Rudolf. :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door dre »

In Warmond zit ook een houthandel.

http://www.fibex.nl/index.html
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door audiomanics »

Moet het licht hout zijn?
Ik heb hier namelijk nog een hele mooie plank Jatoba staan, bastens vol vlammen en tekening.. Zonde om dat voor een naambord voor op een bootje te gaan gebruiken.
Knoepert hard en loodzwaar hout ook al is het maar 16mm dik..
't is niet gratis maar duur is het ook niet..

Kees
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door ray5150 »

En Kees kan het ook direct in de juiste afmetingen frezen, Rudolf... :kwijl:
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Rudolf »

Nou ja Kees, als dat kan, ik heb twee plankjes nodig van 425mm x 200 mm. Als je dat kunt maken en opsturen ben ik heel blij. Daar wil ik ook graag voor betalen hoor.
Reageer maar even per PB dan? :rock: :goedzo:
Heeft ook nog helemaal geen haast.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door SARK »

:foto:
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Rudolf »

Heb geen houtjes nog dus geen pics :yeah:
Maar hier moet het op. Geen gezicht zo'n bloot deck toch?
Andere kleur hout dan origineel vind ik dan weer niet erg.
IMG_0026.JPG
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door audiomanics »

PB gestuurd.

Kees
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door SARK »

Rudolf schreef:
Heb geen houtjes nog dus geen pics
FreesKees toch wel :-k
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Rudolf »

Ja, dit is leuk, en we zullen fotoos tonen hoor. Effe geduld haast-apen. :relax:
Plaats reactie