SubwooferFilter voor bij "actief 2 weg project"
Moderator: Beheerdersteam
SubwooferFilter voor bij "actief 2 weg project"
Ik ben al vast een beetje van te voren aan het denken over het filter dat ik ga gebruiken voor mijn subwoofer.
Zeer waarschijnlijk ga ik deze speaker hiervoor gebruiken:
/830845.htm
Mij lijkt het wel handig als ik hem zowel met mijn 5.1/7.1 geluidskaart kan gebruiken (dus een subout) als met een gewone cd speler die alleen een links en rechts kanaal heeft.
Dit is wat ik tot nu toe heb bedacht:
/SubFilter.ms7
Ik had nog enkele vraagtekens erbij staan, zoals heb ik een highpass filter nodig? Waar komt de volumeregelaar? Wat is beter een BSC filter voor de bassboost of een linkwitz transform filter, een combinatie, of is dit gewoonweg hetzelfde?
En wat vinden jullie ervan? Vergeet ik iets, doe ik iets fout?
Btw, hoe maak jij er een pdfje van Rudy? Ik kan het nergens vinden.
Zeer waarschijnlijk ga ik deze speaker hiervoor gebruiken:
/830845.htm
Mij lijkt het wel handig als ik hem zowel met mijn 5.1/7.1 geluidskaart kan gebruiken (dus een subout) als met een gewone cd speler die alleen een links en rechts kanaal heeft.
Dit is wat ik tot nu toe heb bedacht:
/SubFilter.ms7
Ik had nog enkele vraagtekens erbij staan, zoals heb ik een highpass filter nodig? Waar komt de volumeregelaar? Wat is beter een BSC filter voor de bassboost of een linkwitz transform filter, een combinatie, of is dit gewoonweg hetzelfde?
En wat vinden jullie ervan? Vergeet ik iets, doe ik iets fout?
Btw, hoe maak jij er een pdfje van Rudy? Ik kan het nergens vinden.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Juul,
@pdf -> http://www.primopdf.com/
@onderwerp -> effe andere dingen te doen @ hier, ik zou zeggen zie eens rond wat commercieele produkten hebben en wat je daarvan niet wenst of er eventueel bij wil, dan zal ik straks wel eens nazien.
Wat je al zeker moet doen, die linkwitz correctie ( is ~ een bastboost ), een subsonische filter en een faseregeling maken.
en check site linkwitz
Groetjes
Rudy
@pdf -> http://www.primopdf.com/
@onderwerp -> effe andere dingen te doen @ hier, ik zou zeggen zie eens rond wat commercieele produkten hebben en wat je daarvan niet wenst of er eventueel bij wil, dan zal ik straks wel eens nazien.
Wat je al zeker moet doen, die linkwitz correctie ( is ~ een bastboost ), een subsonische filter en een faseregeling maken.
en check site linkwitz
Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op za 20 aug 2005, 16:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Doe rustig aan, ik heb de tijd 
http://ldsg.snippets.org/FILTERS/Pomann/shivaeq.htm
Hier is een voorbeeltje, ik zal er nog wat zoeken en kijken of ik wat leuks tegenkom.
Een optie, shelving low pass
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#1
http://ldsg.snippets.org/FILTERS/Pomann/shivaeq.htm
Hier is een voorbeeltje, ik zal er nog wat zoeken en kijken of ik wat leuks tegenkom.
Een optie, shelving low pass
Ook een optie, Linkwitz transformThe shelving lowpass filter cannot correct for a peak.
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#1
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Juul, de Linkwitz transform is qua vervorming en ruis iets minder dan de shelving low pass. Als je geen piek hoeft weg te werken kun je net zo goed shelving low pass doen. Je moet ook niet teveel willen corrigeren.
In jouw geval ligt het centrum van de piek bij een box van 60 liter ongeveer bij 70 Hz. Wanneer je je laagdoorlaatfilter meeneemt gaat dat ook weer meetellen. Het beste is dus eerst het complete verhaal te simuleren, dus de verwachte karakteristiek van de box + laagdoorlaatfilter + basboost. Het is gesloten box dus hoogdoorlaatfilter is niet perse noodzakelijk maar kan nooit kwaad natuurlijk.
Het REL schema is een hoogdoorlaat met bewuste opslingering van 6 dB rond 14 Hz als middel tot basboost.
In jouw geval ligt het centrum van de piek bij een box van 60 liter ongeveer bij 70 Hz. Wanneer je je laagdoorlaatfilter meeneemt gaat dat ook weer meetellen. Het beste is dus eerst het complete verhaal te simuleren, dus de verwachte karakteristiek van de box + laagdoorlaatfilter + basboost. Het is gesloten box dus hoogdoorlaatfilter is niet perse noodzakelijk maar kan nooit kwaad natuurlijk.
Het REL schema is een hoogdoorlaat met bewuste opslingering van 6 dB rond 14 Hz als middel tot basboost.
Over Low pass filter:
Het -3dB punt van mijn satelieten ligt op 84Hz, dus mij lijkt het wel net zo handig om mijn subwoofer hier door te laten gaan.
Aangezien het natuurlijke afval van een gesloten box 2de orde is kan ik het best een 2de orde laagdoorlaat filter gebruiken voor mijn sub.
De vraag is alleen welk type filter ik hier het beste voor kan gebruiken.
Mijn sats gaan tot 84Hz -3dB, het zijn eigenlijk BR speakers die Peerless HDS182PP.
Een subwoofer kun je het best zo laag mogelijk laten spelen, ivm staande golven.
Dus of ik ga hem tot 84Hz laten doorlopen of mijn sats BR maken, want dan gaan ze wel tot zo'n 50Hz! De group delay valt hier best mee, 8ms @50Hz.
Wat zal ik doen, mijn sats BR maken? Of niet
/edit
Ik laat ze voorlopig wel zo, want het is een hoop geklooi om een goed pijpje te krijgen met WinISD, of hij past niet of Air velocitiy is te hoog of...
Het -3dB punt van mijn satelieten ligt op 84Hz, dus mij lijkt het wel net zo handig om mijn subwoofer hier door te laten gaan.
Aangezien het natuurlijke afval van een gesloten box 2de orde is kan ik het best een 2de orde laagdoorlaat filter gebruiken voor mijn sub.
De vraag is alleen welk type filter ik hier het beste voor kan gebruiken.
Mijn sats gaan tot 84Hz -3dB, het zijn eigenlijk BR speakers die Peerless HDS182PP.
Een subwoofer kun je het best zo laag mogelijk laten spelen, ivm staande golven.
Dus of ik ga hem tot 84Hz laten doorlopen of mijn sats BR maken, want dan gaan ze wel tot zo'n 50Hz! De group delay valt hier best mee, 8ms @50Hz.
Wat zal ik doen, mijn sats BR maken? Of niet
/edit
Ik laat ze voorlopig wel zo, want het is een hoop geklooi om een goed pijpje te krijgen met WinISD, of hij past niet of Air velocitiy is te hoog of...
Hoi Juul,
Als je de monitor ongefilterd laat, dan kun je het best laten aansluiten op het -6 dB punt. Dat ligt een stukje lager dan die 84 Hz, zal wel iets van 65 Hz zijn of zo. En daar laat je dan de sub op aansluiten met naar keuze 2de orde Linkwitz op 65 Hz of 4de orde Linkwitz op 65 Hz. De eerste in tegenfase aansluiten en de laatste in fase. Gewoon proberen en kijken wat het beste klinkt. Bij de 4de orde Linkwitz op 65 Hz ben je in ieder geval zeker dat je echt geen dempingsmateriaal in de kast nodig hebt. En das mooier, dempingsmateriaal kost toch altijd een stukje dynamiek gehoormatig.
Als je de monitor ongefilterd laat, dan kun je het best laten aansluiten op het -6 dB punt. Dat ligt een stukje lager dan die 84 Hz, zal wel iets van 65 Hz zijn of zo. En daar laat je dan de sub op aansluiten met naar keuze 2de orde Linkwitz op 65 Hz of 4de orde Linkwitz op 65 Hz. De eerste in tegenfase aansluiten en de laatste in fase. Gewoon proberen en kijken wat het beste klinkt. Bij de 4de orde Linkwitz op 65 Hz ben je in ieder geval zeker dat je echt geen dempingsmateriaal in de kast nodig hebt. En das mooier, dempingsmateriaal kost toch altijd een stukje dynamiek gehoormatig.
Hoi Jeroen 
Waarom -6dB, anders krijg je een dip?
En jij raadt mij dus een Linkwitz Riley filter aan, waarom juist die?
Is dat wel een goed id om een 4de orde met een 2de orde te combineren? Krijg je niet een mooiere overgang tussen subwoofer-woofer bij een 2de orde filter? Of wordt dit acoustisch toch wel allemaal door elkaar gemixed zodat je er niet zoveel van merkt
Waarom -6dB, anders krijg je een dip?
En jij raadt mij dus een Linkwitz Riley filter aan, waarom juist die?
Is dat wel een goed id om een 4de orde met een 2de orde te combineren? Krijg je niet een mooiere overgang tussen subwoofer-woofer bij een 2de orde filter? Of wordt dit acoustisch toch wel allemaal door elkaar gemixed zodat je er niet zoveel van merkt
Als je 2de orde op -3 dB laat overnemen krijg je een bult van 3 dB op het overnamepunt. Vandaar die -6 dB dan telt het mooier op. Basic filtertheorie Juul
In theorie krijg je de mooiste overgang bij 2de orde voor de sub. Bij vierde orde gaan ze elkaar beneden het overnamepunt een beetje tegenwerken. De monitor valt dan af, maar is wel 180 graden uit fase dan met de subwoofer en vermindert de totale output dan wat. Dat kun je gemakkelijk compenseren door leveling met de sub en bovendien heb je daar room gain.
In de praktijk, door de roommodes, is het niet heel voorspelbaar wat het mooiste is. Het kan soms heel mooi uitpakken, staande golven wat verminderen, als de monitor en sub elkaar wat tegenwerken beneden het overnamepunt. Uitproberen in de praktijk dus, maar dat heb ik geloof ik al vaker tegen je gezegd.....
Je kan ook met 3de orde filters aan de slag, maar dan zul je ook iets met een hoogdoorlaat voor de monitor moeten doen. Omdat je daar niet vanuit ging in je voorstel, kwam ik met de 2de en 4de orde mogelijkheid voor de sub.
In theorie krijg je de mooiste overgang bij 2de orde voor de sub. Bij vierde orde gaan ze elkaar beneden het overnamepunt een beetje tegenwerken. De monitor valt dan af, maar is wel 180 graden uit fase dan met de subwoofer en vermindert de totale output dan wat. Dat kun je gemakkelijk compenseren door leveling met de sub en bovendien heb je daar room gain.
In de praktijk, door de roommodes, is het niet heel voorspelbaar wat het mooiste is. Het kan soms heel mooi uitpakken, staande golven wat verminderen, als de monitor en sub elkaar wat tegenwerken beneden het overnamepunt. Uitproberen in de praktijk dus, maar dat heb ik geloof ik al vaker tegen je gezegd.....
Je kan ook met 3de orde filters aan de slag, maar dan zul je ook iets met een hoogdoorlaat voor de monitor moeten doen. Omdat je daar niet vanuit ging in je voorstel, kwam ik met de 2de en 4de orde mogelijkheid voor de sub.
Als het zo kan, zonder een hoogdoorlaat bij mijn sats dan laat ik het liever zo, want die kast zit me een portie vol 
Idd, je hebt me dat vaker aangeraden watbetreft uitproberen
Hoe doen jullie dat dan? Eerst op een breadbordje? Of een gaatjesprint ofzo?
-6dB punt is trouwens 60Hz
(uhm, heb ik het bij mijn sats wel goed gedaan bij -6dB?
)
En jij hebt geen multisim 2001 he?
Idd, je hebt me dat vaker aangeraden watbetreft uitproberen
Hoe doen jullie dat dan? Eerst op een breadbordje? Of een gaatjesprint ofzo?
-6dB punt is trouwens 60Hz
(uhm, heb ik het bij mijn sats wel goed gedaan bij -6dB?
En jij hebt geen multisim 2001 he?
pdf Juul 
en ja, breadbordje, is wel prossen, maar is fun prossen, en je weet dat het werkt, en je kan deel per deel testen.
Maar om effe ontopic te gaan, hoewel ik akkoord ga met de suggestie van Jeroen, is het initieele probleem dat de handel niet zo hard en diep ging zoals ie wou, daarom ook de sub erbij, maar dan kom je toch bij het feit dat het enkel net iets harder kan enkel en alleen als ie zen sat's gaat filteren, en niet ongefilterd door laat spelen. ( toch ? )
Want ik had imo de indruk dat je van de natuurlijke afwal van de unit ging. Correct me if i am wrong pls.
Groetjes
Rudy
en ja, breadbordje, is wel prossen, maar is fun prossen, en je weet dat het werkt, en je kan deel per deel testen.
Maar om effe ontopic te gaan, hoewel ik akkoord ga met de suggestie van Jeroen, is het initieele probleem dat de handel niet zo hard en diep ging zoals ie wou, daarom ook de sub erbij, maar dan kom je toch bij het feit dat het enkel net iets harder kan enkel en alleen als ie zen sat's gaat filteren, en niet ongefilterd door laat spelen. ( toch ? )
Want ik had imo de indruk dat je van de natuurlijke afwal van de unit ging. Correct me if i am wrong pls.
Groetjes
Rudy
Vooral niet zo laag als ik wil.
Ik kan mijn sats nu zo hard zetten totdat de amp net niet gaat clippen (68watt).
Dus de amp is nu bij mijn instelling de "zwakste schakel", niet de xmax.
En om te laten zien hoe hard ik normaal speel, ik heb hem nu ongeveer bij maximaal gebruik op de 40% staan.
Laten we zeggen 30 watt:
1W: 88dB 2W: 91dB 4W: 94dB 8W: 97dB 16W: 100dB 32W: 103dB (Gaat hier nog 3dB bij voor 2 speakers?)
Nou, das best hard, het hoeft niet harder hoor, wel lager
Wat mij ook opvalt is dat als het goed klinkt (weinig vervorming) je automatisch de amp wat harder zet, het klinkt gewoon minder hard omdat je al die elende van ruis etc mist
Btw, voor muziek heb ik genoeg bas hoor. Je moet niet gaan denken dat ik het niet een geslaagt project vind hoor, ben ZEEER tevreden ermee!
Btw2, als ik mijn geluidskaart op 5.1 zet dan wordt het grootste gedeelte van het laag al weggefilterd en naar de sub gestuurd, dus hier krijg ik geen problemen mee.
En waarvoor ik eigenlijk post:
/SubFilter.pdf
Let nog niet op de waardes.
En Juul lijkt het wel leuk om een uber sub te maken
Ik kan mijn sats nu zo hard zetten totdat de amp net niet gaat clippen (68watt).
Dus de amp is nu bij mijn instelling de "zwakste schakel", niet de xmax.
En om te laten zien hoe hard ik normaal speel, ik heb hem nu ongeveer bij maximaal gebruik op de 40% staan.
Laten we zeggen 30 watt:
1W: 88dB 2W: 91dB 4W: 94dB 8W: 97dB 16W: 100dB 32W: 103dB (Gaat hier nog 3dB bij voor 2 speakers?)
Nou, das best hard, het hoeft niet harder hoor, wel lager
Wat mij ook opvalt is dat als het goed klinkt (weinig vervorming) je automatisch de amp wat harder zet, het klinkt gewoon minder hard omdat je al die elende van ruis etc mist
Btw, voor muziek heb ik genoeg bas hoor. Je moet niet gaan denken dat ik het niet een geslaagt project vind hoor, ben ZEEER tevreden ermee!
Btw2, als ik mijn geluidskaart op 5.1 zet dan wordt het grootste gedeelte van het laag al weggefilterd en naar de sub gestuurd, dus hier krijg ik geen problemen mee.
En waarvoor ik eigenlijk post:
/SubFilter.pdf
Let nog niet op de waardes.
En Juul lijkt het wel leuk om een uber sub te maken
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Over je ingangen, bij het gebruik van inverterende versterkers is het punt op de -ingang van de opamp U3a steeds 0V ( nou eenmaal het princype ) , en kan er ook geen mogelijkheid zijn tot beinvloeden van de kanalen, dit wil kortweg zeggen dan U2a en U2b er enkel voor bufferdoeleinden staan en eigenlijk gewoon overbodig.
Trouwens er zegt niemand dat als je je monitors niet gaat filteren dat je dezelfde ingang die voor je muziek dienty ook niet kan gebruiken voor je ingang van je sub bij je 5.1, bespaard je weeral een opamp.
Waar je wel moet op loetten is dat je ingang nou niet in fase is, maar dit kan je zonder problemen oplossen in de rest van je schakeling of zelfs in je versterker, of gewoon je pinnen van je woofer omdraaien, gewoon dit feit niet vergeten.
Zal eventueel als je wat verder bent wel de amplitude response simuleren.
( moet je wel je multisim file online zetten als het kan )
sorry voor de opdringerigheid, maar het scheeld je 3 opamps
Groetjes
Rudy / die naar zen amp2 aan het luisteren is
Trouwens er zegt niemand dat als je je monitors niet gaat filteren dat je dezelfde ingang die voor je muziek dienty ook niet kan gebruiken voor je ingang van je sub bij je 5.1, bespaard je weeral een opamp.
Waar je wel moet op loetten is dat je ingang nou niet in fase is, maar dit kan je zonder problemen oplossen in de rest van je schakeling of zelfs in je versterker, of gewoon je pinnen van je woofer omdraaien, gewoon dit feit niet vergeten.
Zal eventueel als je wat verder bent wel de amplitude response simuleren.
( moet je wel je multisim file online zetten als het kan )
sorry voor de opdringerigheid, maar het scheeld je 3 opamps
Groetjes
Rudy / die naar zen amp2 aan het luisteren is
Is geen opdringerigheid, je helpt me! 
2 Aparte ingangen van Links en Rechts heb ik er liever wel bij, anders kan ik ze alleen achter de PC zetten.
Dat van die andere 2 extra opamps: Bedankt voor je uitleg, ik haal ze meteen weg
(virtueel nulpunt
)
wat?
Hoe klinkt ie?!
;)
2 Aparte ingangen van Links en Rechts heb ik er liever wel bij, anders kan ik ze alleen achter de PC zetten.
Dat van die andere 2 extra opamps: Bedankt voor je uitleg, ik haal ze meteen weg
wat?
Volgens mij ga ik jou ff niet storenRudy / die naar zen amp2 aan het luisteren is![]()
Hoe klinkt ie?!
Nou, ik bedoel niet dat die links en rechts weg moeten, maar gewoon dat je 1 van de twee gebruikt als je subwooferingang van je soundcard. Het betekent dan wel dat je effe de stekker moet wisselen van soundcard naar stereo, maar ik weet nou niet of het de bedoeling is om deze gewoon zo te kunnen omschakelen of het gewoon de mogelijkheid tot moet bieden.
Ik luister achter me computer momenteel, dus maak er alvast maar gebruik van nu je kunt
Omschrijving volgt later wel, is nog wat vroeg. Kortweg, not my kind off cake
( grotendeels gaan mensen van dit soort van geluid toch wel houden peins ik, zal eens wat volk moeten uitnodigen peins ik )
Groetjes
Rudy
Ik luister achter me computer momenteel, dus maak er alvast maar gebruik van nu je kunt
Omschrijving volgt later wel, is nog wat vroeg. Kortweg, not my kind off cake
( grotendeels gaan mensen van dit soort van geluid toch wel houden peins ik, zal eens wat volk moeten uitnodigen peins ik )
Groetjes
Rudy
/SubFilter.pdfRudy schreef:Ik luister achter me computer momenteel, dus maak er alvast maar gebruik van nu je kunt![]()
Ik ga ook maar eens wat boxen eraan hangen, als ik ooit een amp2 kit aan het draaien krijg. Ben benieuwt hoe zoiets -anders- klinkt.
Maar neemt niet weg dat zo'n type versterker uitstekent is voor een sub
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier gaan we
Enkele noemenswaardige dingen, heeft mister buffer en hoogdoorlaat wel zoweel nut, en is het niet beter dat we die dan plaatsen in combinatie met de summing versterker, daar we dat daar ook perfekt kunnen integreren, daar ie ook al een ~buffer is.
Het probleem met het feit van die extra ingang voor je sub is geen probleem, je zal enkel je schakelaar ergens bij je opamp van je L/R moeten zien te plaatsen ( hints genoeg imo )
Volumecontrol kan perkfekt tussen enkele stages, of zelfs net voor de basboost, daar ie een hoge ingangsimpedantie heeft. Dus die blok attenuatie valt ~weg.
Daar kan je al effe mee.
Anders = vééééééééééééééééééééééél ( te veel ) bas for me
En incorrecte en distortievolle midrange ( maar daar heb jij geen last van )
Groetjes
Rudy
Enkele noemenswaardige dingen, heeft mister buffer en hoogdoorlaat wel zoweel nut, en is het niet beter dat we die dan plaatsen in combinatie met de summing versterker, daar we dat daar ook perfekt kunnen integreren, daar ie ook al een ~buffer is.
Het probleem met het feit van die extra ingang voor je sub is geen probleem, je zal enkel je schakelaar ergens bij je opamp van je L/R moeten zien te plaatsen ( hints genoeg imo )
Volumecontrol kan perkfekt tussen enkele stages, of zelfs net voor de basboost, daar ie een hoge ingangsimpedantie heeft. Dus die blok attenuatie valt ~weg.
Daar kan je al effe mee.
Anders = vééééééééééééééééééééééél ( te veel ) bas for me
En incorrecte en distortievolle midrange ( maar daar heb jij geen last van )
Groetjes
Rudy
Mja, maar probleem dat je nu creerd is dat C1/R1 je lowpass beinvloed, iets wat niet de bedoeling is, dus C1 moet je telke malen voor de ingangsweerstanden zetten, is idd 3 capaciteiten maar is een zeer goed compromis.
Voor je volumepot, die zou ik zetten waar R4 staat, en je keuzeschakelaar daar net achter of je de keuze wil met boost of zonder.
Bij dit laatste creeren we wel een probleem, namelijk dat als je dan geen bascorrectie gebruikt dat je dus je schakelaar kiest dat je rechstreeks vanuit je potmeter naar de ingang van je versterker gaat, en dit mag dan ook weer niet, daar dan de freq respense afhankelijk word van je stand van je potmeter, maar als je er vanuit gaat dat je R6 regelbaar maakt ( met een maximum dmv een weerstand er parrallel over ) zodat je van 0dB tot ? dB kan regelen, dan hoefd die schakelaar niet meer en zijn we van het probleem van de volumepotmeter vanaf ( niet van de potmeter zelf he
).
Trouwens die 470ohm achter de laatste opamp is wat groot en staat ook wel wat verkeerd, deze hoord namelijk zo dicht mogelijk bij de opamp zen uitgang te staan, nog voor ie naar de schakelaar gaat.
Veel tekst, weinig veranderd
Is trouwens geen lelijke bas, maar deze word als meer ervaren door de niet symmetrische opbouw van de modulator. ( meeste AB's hebben een niet symmetrische opbouw en hebben dit, meeste mensen zijn dat trouwens gewoon )
Groetjes
Rudy
Voor je volumepot, die zou ik zetten waar R4 staat, en je keuzeschakelaar daar net achter of je de keuze wil met boost of zonder.
Bij dit laatste creeren we wel een probleem, namelijk dat als je dan geen bascorrectie gebruikt dat je dus je schakelaar kiest dat je rechstreeks vanuit je potmeter naar de ingang van je versterker gaat, en dit mag dan ook weer niet, daar dan de freq respense afhankelijk word van je stand van je potmeter, maar als je er vanuit gaat dat je R6 regelbaar maakt ( met een maximum dmv een weerstand er parrallel over ) zodat je van 0dB tot ? dB kan regelen, dan hoefd die schakelaar niet meer en zijn we van het probleem van de volumepotmeter vanaf ( niet van de potmeter zelf he
Trouwens die 470ohm achter de laatste opamp is wat groot en staat ook wel wat verkeerd, deze hoord namelijk zo dicht mogelijk bij de opamp zen uitgang te staan, nog voor ie naar de schakelaar gaat.
Veel tekst, weinig veranderd
Is trouwens geen lelijke bas, maar deze word als meer ervaren door de niet symmetrische opbouw van de modulator. ( meeste AB's hebben een niet symmetrische opbouw en hebben dit, meeste mensen zijn dat trouwens gewoon )
Groetjes
Rudy
Oke, wat wijzigingen aangebracht. /SubFilter.pdf
Je bedoelt R9 ipv R6 neem ik aan? Zo niet, dan denk ik dat je beter R9 regelbaar kan maken. Toch?
Je hebt trouwens belachelijke waardes nodig voor bijv een 10Hz HoogdoorlaatFilter.
Is het niet makkelijker om 1 opamp extra te pakken en 1C en 1R hiervoor te gebruiken?
Je bedoelt R9 ipv R6 neem ik aan? Zo niet, dan denk ik dat je beter R9 regelbaar kan maken. Toch?
Je hebt trouwens belachelijke waardes nodig voor bijv een 10Hz HoogdoorlaatFilter.
Is het niet makkelijker om 1 opamp extra te pakken en 1C en 1R hiervoor te gebruiken?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
~
R1 = R7 , R11 = R8 en R13 = R10, maw je mag gebruik maken van de R7 R8 en R10 voor je filter, spanning op die pin is toch 0V. Eventueel deze weerstanden ( die naar de massa gaan, niet de -pin opamp ) wel behouden maar ~1M nemen om de dc stabilitiet te behouden, maar dit lijkt me in deze situatie niet noodzakelijk, maar kan wel ( houd een beetje de dc plop tegen bij het kiezen van het andere kanaal )
Verder bedoelde ik wel effektief R6, maar daar zoek ik zelf nog effe verder hoe ie het beste kan, wat dat gaat niet zomaar ( denk ik toch niet ).
Trouwens als je dat circuit regelbaar krijgt ( en dat lijkt me leuk ) dan vervalt die schakelaar en R14, en kan R4 als potmeter voor het volume dienen.
Gewoon van die 10k -> 47k maken of gewoon elco's nemen, op <100Hz doen die prima hun werk, eventueel als je het maar niets vind een cap erover van enkele 100nF, maar imo onnuttig.
Groetjes
Rudy
R1 = R7 , R11 = R8 en R13 = R10, maw je mag gebruik maken van de R7 R8 en R10 voor je filter, spanning op die pin is toch 0V. Eventueel deze weerstanden ( die naar de massa gaan, niet de -pin opamp ) wel behouden maar ~1M nemen om de dc stabilitiet te behouden, maar dit lijkt me in deze situatie niet noodzakelijk, maar kan wel ( houd een beetje de dc plop tegen bij het kiezen van het andere kanaal )
Verder bedoelde ik wel effektief R6, maar daar zoek ik zelf nog effe verder hoe ie het beste kan, wat dat gaat niet zomaar ( denk ik toch niet ).
Trouwens als je dat circuit regelbaar krijgt ( en dat lijkt me leuk ) dan vervalt die schakelaar en R14, en kan R4 als potmeter voor het volume dienen.
Gewoon van die 10k -> 47k maken of gewoon elco's nemen, op <100Hz doen die prima hun werk, eventueel als je het maar niets vind een cap erover van enkele 100nF, maar imo onnuttig.
Groetjes
Rudy
Ah kijk, wat slim! Jij gebruikt het virtuele nulpunt als gnd zeg maar 
Maar waarom zou je niet perfect het volume met R9 kunnen veranderen?
Want: bijv Vout=-R9/R10 * Vin
Slim nr2 van Rudy
: Jah, als je de bassboost op 0 kan zetten dan heb je ook geen schakelaar nodig 
En jij vindt het een beter id om bijv elcos te nemen (als caps niet kunnen) ipv een opamp extra? Waarom geen opamp? Veel printbanen, of een andere reden?
En om ff iets recht te zetten, niet dat het uitmaakt, het is niet de bedoeling om te switchen van kanalen tijdens gebruik. Maar om ofwel de sub op een 5.1 geluidskaart aan te sluiten ofwel op een cd speler bijvoorbeeld.
Als we de formule van het shelving low pass netwerk vinden kunnen we zo kijken hoe we een potmeter kunnen aansluiten. (Jaja op school keer formule uitgerekent van notch filter, 4 kantjes vol met berekeningen
)
Maar waarom zou je niet perfect het volume met R9 kunnen veranderen?
Slim nr2 van Rudy
En jij vindt het een beter id om bijv elcos te nemen (als caps niet kunnen) ipv een opamp extra? Waarom geen opamp? Veel printbanen, of een andere reden?
En om ff iets recht te zetten, niet dat het uitmaakt, het is niet de bedoeling om te switchen van kanalen tijdens gebruik. Maar om ofwel de sub op een 5.1 geluidskaart aan te sluiten ofwel op een cd speler bijvoorbeeld.
Als we de formule van het shelving low pass netwerk vinden kunnen we zo kijken hoe we een potmeter kunnen aansluiten. (Jaja op school keer formule uitgerekent van notch filter, 4 kantjes vol met berekeningen
Jij ook want anders werkt je sommeerder nietAh kijk, wat slim! Jij gebruikt het virtuele nulpunt als gnd zeg maar
Wel dat kan perfekt op 1 praktische reden na, een potmeter is een mechanisch onderdeel en heeft de neiging om af en toe geen contakt te geven tussen de loper en de weerstands"strook". Als dit gebeurd zit je plots met het maximum van je versterking die je vooropsteld, en des te ouder je potmeter word des de vaker het voorkomt.Maar waarom zou je niet perfect het volume met R9 kunnen veranderen?
Ook heb je geen deftige regeling, maar dit hoefd ook niet en dus staat enkel het vorig genoemd euvel in de weg, ik zou zeggen als de basboost niet regelbaar kan dan zal je uiteindelijk voor deze optie "moeten" kiezen. Is de basboost regelbaar te krijgen kan ie perfekt in de plaats van R4.
U3a zen ingang in namelijk hoogimpedant en zal de freq response daarom ook niet beinvloeden.
Ik vind het nooit een "goed" idee om naar elco's te grijpen, maar als de waardes nou zo hoog liggen als je laat uitblijken dan zou ik deze optie kiezen boven een extra opamp in de kring. Maar imo als je de ingangsimpedantie verhoogd ( die 10k's -> 22k of zelfs nog iets groter, maar niet overdrijven ) en je kan dan nog steeds geen gebruik maken van praktisch haalbare mkt's dan zou ik idd voor elco's gaan. Velen zijn er vies van en voor de 1Khz range ik ook, maar voor een sub is het mogelijk zonder verlies van signaal.En jij vindt het een beter id om bijv elcos te nemen (als caps niet kunnen) ipv een opamp extra? Waarom geen opamp? Veel printbanen, of een andere reden?
Twee ingangen zonder schakelaar ?En om ff iets recht te zetten, niet dat het uitmaakt, het is niet de bedoeling om te switchen van kanalen tijdens gebruik. Maar om ofwel de sub op een 5.1 geluidskaart aan te sluiten ofwel op een cd speler bijvoorbeeld.
kseg maar iets.
Groetjes
Rudy

Kijk eens aan, dit is wat om de amplitude te regelen.

http://www6.head-fi.org/forums/showthread.php?t=104392
Eigenlijk wou ik iets om de laagste frequentie in te stellen waarbij hij ingrijpt, of allebei dat is miss helemaal mooi
Maar miss is dit helemaal overbodig en kan dat ook met mijn software...
Maar alleen amplitude is ook wel "sweet"
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Bij zon weerstand moet het wel lukken denk ikRudy schreef:Ik vind het nooit een "goed" idee om naar elco's te grijpen, maar als de waardes nou zo hoog liggen als je laat uitblijken dan zou ik deze optie kiezen boven een extra opamp in de kring. Maar imo als je de ingangsimpedantie verhoogd ( die 10k's -> 22k of zelfs nog iets groter, maar niet overdrijven ) en je kan dan nog steeds geen gebruik maken van praktisch haalbare mkt's dan zou ik idd voor elco's gaan.
8Hz met een cap van 1uF
Haha, ik bedoelde die dc ploppenTwee ingangen zonder schakelaar ?![]()
kseg maar iets.
/edit
Nuttige info:
http://www.linkwitzlab.com/x-thor-eq.htm
Laatst gewijzigd door JuuL op di 23 aug 2005, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaan we weer voor die luxe versie jaals we nou een extra niet inverterende/inverterende versterker
Ksou voor zo weinig mogelijk opamps gaan, niet alleen veel tekenwerk maar ook veel plaatsen waar het mis kan gaan, en meer betekent niet altijd beter ( naja, soms wel hoor, maar hier niet ).
Mja, zoals ik het zie zijn er plekken genoeg waar we de volumepotmeter weg kunnen moffelen zonder dat ie iets mis doet. Ik zou zeggen gebruik dat schematje dat je gevonden hebt voor de basboost, is simpel en verlegd ook iets of wat de frequentie. ( R1 en R2 van foto mag je eventueel weglaten, daar kan je trouwens je volumepotmeter kwijt als je wil ) ( eventueel plaats maken voor een een schakelaar voor een andere cap te schakelen, Cbb van schema bedoel ik dan )
Vervolledig het schema zoals je denkt dat je alles hebt en dan praten we morgen verder, ik moet nu dodokes gaan doen.
Groetjes en goeienacht
Rudy