Een geschikte kast gezocht.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

EnjoyProg

Re: Een geschikte kast gezocht.

Bericht door EnjoyProg »

richard schreef:
De Q geeft de mate van demping op de resonantiefrequentie. Bij Q = 0,5 wordt de helft van de energie gedempt, bij 0,25 driekwart en bij 1 niets. Boven de 1 krijg je opslingering.
Bedankt!
Birdy

Bericht door Birdy »

Een kast met inhoud van bv. 10L en 25cm diep kaatst het mid-laag via de achterwand toch gewoon weer terug tegen de conus. En dat zal toch invloed hebben op de weergave.
Ik heb het nooit gemeten maar geluidsgolven hebben de neiging om te weerkaatsen op harde materialen. Hoeveel energie geabsorbeerd wordt door het kastmateriaal en de demping hangt van de frequentie af. Hoe de energie in de kast verdeelt wordt hangt van de vorm af. Op dat gebied is m.i. een semi ronde vorm in het voordeel. De energie wordt niet via een golffront die reflecteert van een plat oppervlakte tegenover een ander plat oppervlak weerkaatst maar wordt via smalbandige reflecties intern verdeelt in verband met de ronde afgeronde vorm.
Dat heeft zeker invloed op de weergave. De vraag is alleen hoeveel? Mijn ervaring is dat alle kleine beetjes helpen en dat er zo veel variabelen zijn waardoor luitspreker bouw zeker geen wetenschap is. Door de complexheid van een groot aantal variabelen, o.a. membraan materiaal, ophanging, luidspreker unit, kastvorm, kastmateriaal, filter, luchtvochtigheid, kast constructie is dit niet in een model te vangen en we weten vaak niet exact hoe het een op het ander inwerkt, nog los van de gebruikte versterker. Daarom zijn er meer wegen naar een goed resultaat. Sommigen proberen fase problemen in het filter op te lossen, anderen plaatsen de luidsprekers verschoven t.o.v. elkaar en gebruiken simpele 6 dB filters.
markbakk

Bericht door markbakk »

Die ene reflectie doet weinig kwaad. Veel vervelender zijn de resonanties in de kast, die zijn te vergelijken met hoe een orgelpijp werkt.
EnjoyProg

Bericht door EnjoyProg »

Die resonanties gaan toch weg door de bochten en de pijp steeds smaller te maken.
EnjoyProg

Bericht door EnjoyProg »

En uiteraard het dempingsmateriaal.
richard

Bericht door richard »

Een beetje zoals de Nautilus van B&W werkt. Een steeds tapser toelopend labyrint waarin de golf dood loopt.
EnjoyProg

Bericht door EnjoyProg »

Inderdaad! Ik had het al genoemd in m'n openingspost.
De pvc buizen kan ik dan steeds kleiner maken en uiteindelijk in de gesloten kast laten uit komen.
Dit heb ik uiteraard afgekeken......
NautilusTLs.jpg
markbakk

Bericht door markbakk »

Dat ding zal een stevige resonantie vertonen hoor! Dwars op de 'transmissie'lijn tussen de twee zijwanden ontstaat een mooie staande golf.
EnjoyProg

Bericht door EnjoyProg »

Ach het was ook maar een voorbeeld, ik ga het niet zo uitvoeren. Het idee om de back-wave te minderen of zelf te elimineren spreekt me wel aan. Maar dat is puur gevoelsmatig. Ik weet helemaal niet wat die back-wave in werkelijkheid laat horen.

Ik denk dat ik er maar op 1 manier achter kom en dat is gewoon uitproberen. Een gewone kast en een lange, gebogen en taps toelopende behuizing vergelijken. En verschillende volumes uitproberen. Dit alles beluisteren en meten.

En nu maar hopen dat ik genoeg geduld heb om dit alles uit te voeren als de units eenmaal binnen zijn :lol:
Birdy

Bericht door Birdy »

Goed plan om het uit te proberen. Er is erg weinig hard bewijs voor hoe een systeem uitpakt in de praktijk doordat er veel variabelen zijn. Ik was en ben nog steeds erg tevreden met mijn dikwandige PVC buis bas behuizing, erg neutraal en de kast is zo dood als een pier en dat met relatief dunne wanden maar met beton of erg dik hout kom je er waarschijnlijk ook, alleen veel zwaarder, dikker en duurder.
EnjoyProg

Bericht door EnjoyProg »

Ik zit erover te denken om de Audio Technology 18H52 underhung aan te schaffen voor mijn volgende project. Zijn er meerder mensen die mee willen doen? Bij de groepsaankopen heb ik een topic aan gemaakt.
Walt

Bericht door Walt »

Mooie units, misschien wil ik er ook nog wel 2 bijkopen.

Groetjes Walter
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”