Z.C.A 2SK1058 klasse A

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door sander1238 »

Heb zojuist beide kanten aan het voedings ontwerp van anne gehad. Ik meet dan tussen de emitter en de colector 265MV. Veel te weinig dus. Volgens anne zou dit 1 a 1, 5 V moeten zijn
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door Ah!buis »

sander1238 schreef:
Heb zojuist beide kanten aan het voedings ontwerp van anne gehad. Ik meet dan tussen de emitter en de colector 265mV. Veel te weinig dus. Volgens anne zou dit 1 a 1, 5 V moeten zijn
Zoiets simpels stelt zichzelf niet in (bij) :( .Die transistor heeft blijkbaar een redelijk grote stroomversterking.Kwestie van de basisweerstand voldoende groot te nemen.Pluspunt, hoe hoogohmiger hoe minder watt nodig :D
Kan ook nog dat de versterkers geen stroom trekken, moet toch wel iets van 12V over de dikke 15 Ω staan.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
sander1238 schreef:
Heb zojuist beide kanten aan het voedings ontwerp van anne gehad. Ik meet dan tussen de emitter en de colector 265mV. Veel te weinig dus. Volgens anne zou dit 1 a 1, 5 V moeten zijn
Zoiets simpels stelt zichzelf niet in (bij) :( .Die transistor heeft blijkbaar een redelijk grote stroomversterking.Kwestie van de basisweerstand voldoende groot te nemen.Pluspunt, hoe hoogohmiger hoe minder watt nodig :D
Kan ook nog dat de versterkers geen stroom trekken, moet toch wel iets van 12V over de dikke 15 Ω staan.
Anne
Sorry Anne maar dit is gepruts!
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door sander1238 »

Dus experimenteren met de weerstand steeds hoger totdat ik tussen E en C op de 1 a 1.5 volt uitkom??
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door sander1238 »

In Breda heb ik van Pjotr (peter) 2 smoorspoelen overgenomen, inmiddels speelt de versterker weer.
Er zit een lichte brom nog in, deze is alleen merkbaar als het volkomen stil is en je met je oor bij de speaker zit. tijdens muziek hoor je er niks van.

De voeding zoals die er nu in zit is gelijkrichter, elco 10000uf, smoorspoel, 4 elco's van 10000uf en een cap van 100nf. that's it.
Ik moet zeggen dat ik met het resultaat zeer content ben, het dingetje klinkt echt heel erg goed. binnenkort maar eens even aan de scoop hangen met een toonfiets.

DSCF5915.JPG
het Pre-ampje werkt ook al, er moet nog iets in van een kanaal keuze en een speaker-beveiliging, dus werk genoeg.
Laatst gewijzigd door sander1238 op za 06 jun 2015, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door hannesie »

Voor mij is dit echt , "ZOEK DE VERSCHILLEN", ik word geloof ik kippig. :rofl:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door Barry2001 »

De foto's hebben wel een andere naam. Maar wat er anders is, Sander enlighten us :D
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door sander1238 »

Voutje van mij. Ik maak altijd een aantal foto's om debeste te pakken. Heb ze nu allemaal ingeplakt. Inmiddels verwijderd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door Ah!buis »

Dit is wel de duidelijkste, de ander wat verder af en schever, zag je nog minder :lol:
Smoorspoel tegen de brom is wel de betere manier :D .Zie daar iets wat meer op een spoel voor een LS scheidingsfilter lijkt.Is dat de smoorspoel ?Heeft wel een flink strooiveld met die open kern. En waar is dan de tweede ? :?
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door sander1238 »

In de kast in het bakje spoelen.
Heb nog wel zitten denken om de 2e spoel tussen de 2e en de 3e elco te zetten. Weet niet of dit nut heeft? ??
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door Ah!buis »

sander1238 schreef:
In de kast in het bakje spoelen.
Heb nog wel zitten denken om de 2e spoel tussen de 2e en de 3e elco te zetten. Weet niet of dit nut heeft? ??
Dan zit er over de versterker zelf weer minder capaciteit, als de restbrom niet hindert zou ik 't zo laten :sure:
Hou je wat over voor een volgend projekt :D
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door Pjotr »

sander1238 schreef:
In de kast in het bakje spoelen.
Heb nog wel zitten denken om de 2e spoel tussen de 2e en de 3e elco te zetten. Weet niet of dit nut heeft? ??
Je kun nog een CLCLCCC proberen :D Zal beslist de brom verder onderdrukken. En het verschil tussen 30.000uF en 40.000 uF is niet zo groot. Kijk maar of je dat de moeite waard vindt. Krijg je wel wat meer spanningsval over de spoel, die is 0,9 ohm.

@Anne

Zijn i.d.d. LS spoelen en dat strooiveld? So what? Het is klein en hoofdzakelijk DC wat er door loopt. Bovendien is dit tamelijk experimenteel met een hoog leergehalte :D Eigenlijk zou iedereen met pretenties tot het zelf ontwerpen (en dan bedoel ik niet nabouwen) dit zelf eens gemaakt moeten hebben.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door Pjotr »

Hoe staat het hier nu verder mee? Tevreden luisteraar?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door sander1238 »

Ja eigenlijk wel, de ingangs-selectie met relais is ingebouwd, daardoor is de bedrading wat ingekort en dit heeft ook wel wat brom weggehaald.
er zit nu nog maar 1 spoel in en een brommetje die met het oor aan de speaker nauwelijks hoorbaar is, voor in het knutselhok laat ik het erbij, hij komt wel mee naar de volgende audio dag.

snel verder met de aleph 5
Plaats reactie