3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
De testbaffle is af, is best netjes geworden.
Nu ga ik een laagbaffle proberen, die wordt circa 320 x 610mm en dan 2x18mm MDF op elkaar met daarop 9mm dikke hardhout latten en rondom 45mm brede hardhout afdek lijsten.
Groetjes Walter
Nu ga ik een laagbaffle proberen, die wordt circa 320 x 610mm en dan 2x18mm MDF op elkaar met daarop 9mm dikke hardhout latten en rondom 45mm brede hardhout afdek lijsten.
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Doet me een beetje denken aan de oude wc hier achter in de schuur, een plank met een gat erin.

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Inmiddels ben ik begonnen aan een laag baffle, hier worden twee platen 18mm MDF op elkaar gelijmd. Hier komen twee grotere gaten in: een 2-persoons WC plank dus!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ziet er netjes uit!Walt schreef:De testbaffle is af, is best netjes geworden.
Nu ga ik een laagbaffle proberen, die wordt circa 320 x 610mm en dan 2x18mm MDF op elkaar met daarop 9mm dikke hardhout latten en rondom 45mm brede hardhout afdek lijsten.
Groetjes Walter
Hoe ga je zorgen dat de AT voldoende ademruimte krijgt aan de achterzijde?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hallo Jeroen,
Deze baffle is 30mm dik en daarmee 12mm dikker dan de huidige 18mm baffle. Ik verwacht dat er nog genoeg ruimte rondom de magneet/korf vrij is voor voldoende ademruimte. De membraan maakt ook nauwelijks uitslag dus veel lucht wordt er niet verplaatst. In de magneet zit ook nog een groot gat.
Groetjes Walter
Deze baffle is 30mm dik en daarmee 12mm dikker dan de huidige 18mm baffle. Ik verwacht dat er nog genoeg ruimte rondom de magneet/korf vrij is voor voldoende ademruimte. De membraan maakt ook nauwelijks uitslag dus veel lucht wordt er niet verplaatst. In de magneet zit ook nog een groot gat.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Inmiddels heb ik twee gaten rond 200mm uit de 36mm dikke MDF laag baffle gezaagd. Dit is nog niet de uiteindelijk maat, die is ongeveer 240mm voor de AT 10C77 woofers. De 200mm gaten zijn nodig om makkelijker de hardhouten latten te kunnen klemmen met de aanwezige lijmklemmen.
De eerste twee latten 9mm x 28mm zijn inmiddels erop gelijmd:
Groetjes Walter
De eerste twee latten 9mm x 28mm zijn inmiddels erop gelijmd:
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Vandaag heb ik een nieuwe Bosch bovenfrees gehaald. De mid baffle is nu aan de achterkant voorzien van een 10mm brede 45 graden afschuining, dit om de ademruimte verder te vergroten en de kans op mogelijke resonanties te verkleinen:
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12413
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Walt wordt een echte houtexpert 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Goed werk!
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Heeft je vrouw geholpen? 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Nou nou, zo geweldig is dat freeswerk nou ook weer niet. Zitten wat onregelmatigheden in, volgens mij heeft de cavia geholpen. 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
De laag baffle is voorzien van de hardhouten bekleding. De speaker gaten moeten er nu nog in en daarna flink schuren.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
En naar de bouwmarkt voor een schuurtol! 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Kan die beneden ook halen... 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Zojuist heb ik de 240mm diameter uitsparingen voor de AT 10C77 woofers gezaagd. De totale baffle dikte is 18 + 18 + 9 = 45mm dus het was best een pittige opgave voor de decoupeerzaag. Per gat heb ik 1 nieuwe Piranha zaagje 'versleten'.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Nu moet ik nog gaan bedenken hoe ik de mid baffle en laag baffle delen ga verbinden en hoe ik de voetplaat ga uitvoeren.
Hier bij ijzerhandel Romeijn hebben ze aluminium T-profielen 30x30x3mm in lengte 1m. Deze voelen extreem robuust aan. Deze zou ik dan met de brede kant van de T aan de baffle's kunnen lijmen/schroeven.
Het 'gat' tussen de beide baffle's waar de AMT tweeter in komt te hangen heeft dan aan beide buitenkanten wel een 30mm breed profiel zitten, wellicht hindert dit de afstraling van de AMT teveel...?
Groetjes Walter
Hier bij ijzerhandel Romeijn hebben ze aluminium T-profielen 30x30x3mm in lengte 1m. Deze voelen extreem robuust aan. Deze zou ik dan met de brede kant van de T aan de baffle's kunnen lijmen/schroeven.
Het 'gat' tussen de beide baffle's waar de AMT tweeter in komt te hangen heeft dan aan beide buitenkanten wel een 30mm breed profiel zitten, wellicht hindert dit de afstraling van de AMT teveel...?
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12413
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Haha, net te laat
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Zie post boven!
Nog niet helemaal duidelijk dus, het liefst gebruik ik gewoon 'standaard' materialen van de ijzerhandel. Aluminium profielen spreken mij wel aan, eventueel zwart gespoten.
Voor de voetplaat zit ik te denken aan dezelfde opbouw als de baffle's dus MDF met hardhouten latten bekleed. Het 'frame' om beide baffle aan elkaar en aan de voetplaat te maken dan verschillende standaard aluminium profielen verbonden met stevige bouten en moeren.
Op de voetplaat zou ik bijvoorbeeld aluminum L-profielen kunnen lijmen/schroeven waaraan ik de baffle 'standaarders' en de 'schoren' zou kunnen vastbouten.
Groetjes Walter
Nog niet helemaal duidelijk dus, het liefst gebruik ik gewoon 'standaard' materialen van de ijzerhandel. Aluminium profielen spreken mij wel aan, eventueel zwart gespoten.
Voor de voetplaat zit ik te denken aan dezelfde opbouw als de baffle's dus MDF met hardhouten latten bekleed. Het 'frame' om beide baffle aan elkaar en aan de voetplaat te maken dan verschillende standaard aluminium profielen verbonden met stevige bouten en moeren.
Op de voetplaat zou ik bijvoorbeeld aluminum L-profielen kunnen lijmen/schroeven waaraan ik de baffle 'standaarders' en de 'schoren' zou kunnen vastbouten.
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op ma 27 apr 2015, 9:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12413
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Als je de verbinding aan de achterzijde van de baffles maakt, heb je daar geen last van.
Edit: Het reflectieprobleem van 3 posts terug, bedoel ik dus
Edit: Het reflectieprobleem van 3 posts terug, bedoel ik dus
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 27 apr 2015, 9:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hallo Pappaleo,
Weet ik zo net nog niet, Jeroen en Hans gebruiken slanke RVS profielen die hebben een kopse kant van slechts circa 5mm breedte.
De aluminium T-profielen zijn wel in kleinere maat te krijgen maar juist de sterkte van het 30x30x3 profiel spreekt mij wel aan.
Groetjes Walter
Weet ik zo net nog niet, Jeroen en Hans gebruiken slanke RVS profielen die hebben een kopse kant van slechts circa 5mm breedte.
De aluminium T-profielen zijn wel in kleinere maat te krijgen maar juist de sterkte van het 30x30x3 profiel spreekt mij wel aan.
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12413
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Wacht even, je bedoelt met de platte bovenkant van de T tegen de baffles aan en de 'poot' van de T naar buiten wijzend?Walt schreef:Hier bij ijzerhandel Romeijn hebben ze aluminium T-profielen 30x30x3mm in lengte 1m. Deze voelen extreem robuust aan. Deze zou ik dan met de brede kant van de T aan de baffle's kunnen lijmen/schroeven.
Da's toch lelijk man !
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
De platte kant van de T (de flens) tegen de achterkant van de baffle's lijmen/schroeven en het been (lijf) naar achteren wijzend.
- pappaleo
- Berichten: 12413
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Als je nou een sleuf freest in de zijkant van je baffles en je plaatst het T profiel aan de zijkant, met het lijf in de sleuf. Dat staat veel netter.
De hoek die dan tussen laag en mid baffle zichtbaar wordt, vul je op met een lat afgeschuind hardhout. Ben je gelijk van je reflectie af; althans, die buig je veel geleidelijker af.
De hoek die dan tussen laag en mid baffle zichtbaar wordt, vul je op met een lat afgeschuind hardhout. Ben je gelijk van je reflectie af; althans, die buig je veel geleidelijker af.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Beetje mosterd na de maaltijd, maar had je de houten zijlatjes niet kunnen gebruiken om beide panelen te verbinden?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Dat zou denk ik niet sterk genoeg zijn geweest...
Bovendien zijn de beide baffle's verschillend qua dikte en formaat van de toegepaste hoeklatjes.
@Pappaleo: ik wil juist niet de 'mooie' hardhouten zijkanten gaan verstoppen onder een aluminium profiel, vandaar dat ik het profiel aan de achterkant wil bevestigen.
Wellicht van het wel mee met het afstraal probleem, hopelijk kan Jeroen hier nog even op reageren.
Groetjes Walter
Bovendien zijn de beide baffle's verschillend qua dikte en formaat van de toegepaste hoeklatjes.
@Pappaleo: ik wil juist niet de 'mooie' hardhouten zijkanten gaan verstoppen onder een aluminium profiel, vandaar dat ik het profiel aan de achterkant wil bevestigen.
Wellicht van het wel mee met het afstraal probleem, hopelijk kan Jeroen hier nog even op reageren.
Groetjes Walter
