Z.C.A 2SK1058 klasse A

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door sander1238 »

nee van deze fets heb ik er geen meer.

dit is overigens het orginele schema van de voeding zoals de ontwerper hem heeft gebouwd, ziehier een link naar het ontwerp.
ZCAps.png
ZCAps.png (2.26 KiB) 498 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door Ah!buis »

Zo met een smoorspoel en twee dikke C's zou veel brom kunnen tegenhouden.Misschien iets mis met de massa-verbindingen ? De + en - voor de versterker direkt van de laatste elco (rechts in schema) halen.Geen andere vebindingen verder aan de voeding.
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door sander1238 »

Oke, ik ga op zoek naar zo'n dikke smoorspoel. Die elco's heb ik nog wel.
Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door Ah!buis »

sander1238 schreef:
Oke, ik ga op zoek naar zo'n dikke smoorspoel. Die elco's heb ik nog wel.
Wordt vervolgd.
Er staat 5A bij, de versterker trekt ong.1A .Voor twee dus 2A zodat een smoorspoel voor 2,5...3A volstaat.
Maar vergis je niet, dat is een dik zwaar duur ding :shock:
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door sander1238 »

Daar ben ik inmiddels ook achter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door ray5150 »

Ik mis ook een centraal aardpunt in de kast ? :-k
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door sander1238 »

Zit er toch wel.
Bijlagen
20150412_234148.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door ray5150 »

Maar daar zitten maar twee draden op aangesloten ?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door sander1238 »

De ingang ligt nog los. Heb wel geprobeerd deze hier bij te frotten maar dat baate niet.

Zat even te lezen over het zelf wikkelen van smoorspoelen. Is dus mogelijk. Mmm
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door democles »

http://www.tube-town.net/ttstore/Transf ... ::810.html

Deze smoorspoel gebruik ik ook in mijn GM70 gloeivoedingen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
http://www.tube-town.net/ttstore/Transf ... ::810.html

Deze smoorspoel gebruik ik ook in mijn GM70 gloeivoedingen.
Is voor deze toepassing een veel te kleine zelfinduktie.
Als je nog wat onderdelen heb liggen, probeer dit 's.
Anne
Bijlagen
ZCAvd.jpg
ZCAvd.jpg (23.26 KiB) 447 keer bekeken
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door sander1238 »

Meen dat ik die nog heb liggen. Is in ieder geval meer low budget dan een spoorspoel.
Ga ik mee aan de slag
audiotube
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 12:50
Locatie: Eelde

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door audiotube »

Hallo Sander i.h.k.v. genoemde brom heb je al eens geprobeerd om de nul van beide eindversterkers appart aan het centrale aardpunt te leggen plus de beide ingangen en dan afgeschermde kabel hanteren waarvan de nul alleen bij de ingang aan de nul ligt. De afscherming fungeert dan puur als afscherming en dus niet als de signaal nul zeg maar. :mrgreen:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door sander1238 »

audiotube schreef:
Hallo Sander i.h.k.v. genoemde brom heb je al eens geprobeerd om de nul van beide eindversterkers appart aan het centrale aardpunt te leggen plus de beide ingangen en dan afgeschermde kabel hanteren waarvan de nul alleen bij de ingang aan de nul ligt. De afscherming fungeert dan puur als afscherming en dus niet als de signaal nul zeg maar. :mrgreen:
Ja dit heb ik ook al eens geprobeerd, moet even wachten tot de 2n3055 binnen is dan kan ik verder met de voeding zoals anne hem heeft voorgesteld.

Heb vandaag wel de preampjes eens aan de toongenerator gehangen en dat zag er heel netjes uit.
plaatjes volgen nog.

De voeding zoals ik hem nu heb voor de preamp is dmv een 7815 en een 7915. nu ben ik wel op zoek naar iets sjiekers, gewoon omdat het kan. is de pjotr dac voeding hiervoor geschikt?, buiten dat ik hem om moet bouwen naar symmetrisch 15V.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door ray5150 »

Zoiets heb ik pas nog gemaakt, afgezien van de SMD Schottkey's, vrijwel hetzelfde. :mrgreen:
Naamloos4.png
Naamloos3.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door Ah!buis »

sander1238 schreef:
, moet even wachten tot de 2n3055 binnen is dan kan ik verder met de voeding zoals anne hem heeft voorgesteld.
Oeps, je heb dus geen 2N3055 nog ergens liggen :( .Was maar om iets heel gangbaars en heel simpel voor te stellen, elke dikke transistor zou kunnen dienen.
De bedoeling is dat de basisweerstand (hier 330 Ω voorgesteld voor een matige transistor) zoveel stroom geeft dat de transistor bijna volledig in geleiding gaat (bij verbruik 2A van de twee versterkers).Zou iets van 1...1,5V tussen emitter en collector moeten komen.Kan best dat een transistor die wat meer versterkt eerder 470 Ω (3W, gaat minder stroom) moet hebben,of nog wat meer.
Dan komt er een min of meer konstante stroom uit (mag, met klasseA= geen wisselend verbruik)en geen brom.
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door sander1238 »

Ik heb het schema van Anne met de 2n3055 geprobeerd, kan niet zeggen dat de brom meer of minder is geworden. is hier nog iets aan te verbeteren of zoiets?
20150421_195233.jpg
20150421_195225.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door Ah!buis »

Hoeveel spanning heb je tussen emitter en collector van de 2n3055 ? Als die transistor helemaal in geleiding is helpt 't niet, moet de basisweerstand groter.
De bedoeling is wel dat het als een soort stroombron werkt zodat de tweede dikke C niet meer met stoten (brom) wordt bijgeladen.
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door AatV »

Als we het toch over stroombronnen hebben; je kan altijd nog de weerstand van 15R vervangen door een stroombron van 0,8A. Wordt de PSRR een stuk beter... :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
Als we het toch over stroombronnen hebben; je kan altijd nog de weerstand van 15R vervangen door een stroombron van 0,8A. Wordt de PSRR een stuk beter... :mrgreen:

groet,
Aat
Zoiets dacht ik ook al.Dus vroeg ik, heb je nog zo'n MosFet over.Had Sander niet .
Nog even over de stroombron in de voeding, is wel afhankelijk van wat er aan hangt.Als die basisweerstand van de 2N3055 bedoeld is om er twee versterkers (2x 1A) aan te hangen en er is er maar één (1x 1A) dan gaat ie helemaal in geleiding.Helpt 't niks.
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door sander1238 »

Schaam modus aan: Heb dit inderdaad maar met 1 kanaal geprobeerd :: schaam modus uit
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door Pjotr »

Anne in zo'n schakeling ga je geen tor in de voeding hangen! Dat wil rechtstreeks aan flinke capaciteit!

Als je wilt heb ik nog wel een paar 10mH I-core spoelen liggen voor je Sander.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Anne in zo'n schakeling ga je geen tor in de voeding hangen! Dat wil rechtstreeks aan flinke capaciteit!

Als je wilt heb ik nog wel een paar 10mH I-core spoelen liggen voor je Sander.
Hij had er al 2x 10mF aanhangen dacht ik.Met brom als gevolg.Dikke smoorspoel is duur, stabilisatie kost spanning (heeft ie nauwelijks over).Iedereen heeft nog wel ergens een 2N3055 liggen, nee dus :o
Niet verwacht, anders had ik wel "om't even welke dikke" transistor voorgesteld om als stroombron tussen de twee 10mF te zetten.Verlies je niet zoveel spanning en simpele versterker, simpele oplossing, wel niet ideaal zou toch moeten schelen.
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door sander1238 »

In de eerste instantie heb ik er een hele andere voeding aan gehad. Deze geeft brom. De opzet van anne heb ik geprobeerd met 1 kanaal. Mijn fout want ik moet ze beide aansluiten. Ik ga hier zo mee verder. Heb hier wel degelijk meerdere 2n3055 liggen alleen zitten die mooi ingebouwd in mijn labvoeding. Beetje zonde om ze daar uit te halen om te testen.
Heb ook nog een zware 18v trafo liggen van 750va. Kan daar altijd mee testen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door Ah!buis »

sander1238 schreef:
In de eerste instantie heb ik er een hele andere voeding aan gehad. Deze geeft brom. De opzet van anne heb ik geprobeerd met 1 kanaal. Mijn fout want ik moet ze beide aansluiten. Ik ga hier zo mee verder. Heb hier wel degelijk meerdere 2n3055 liggen alleen zitten die mooi ingebouwd in mijn labvoeding. Beetje zonde om ze daar uit te halen om te testen.
Heb ook nog een zware 18v trafo liggen van 750va. Kan daar altijd mee testen.
Met een ruimere voedingsspanning is wel mooier er een stabilistie tussen te zetten.Geeft wel weer extra warmte (af te voeren)
Anne
Plaats reactie