nou... ik vrees dat in het noorden er gewoon een soort permanente angst is dat alle behuizingen open scheuren tot een open baffle, of Baflo, zoals ze daar zeggenhannesie schreef:Ach Bas, zo gouw het over OB gaat, krijgt hij een allergische reactie, waarschijnlijk een genetische afwijking.
3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Vandaag ben ik begonnen met het maken van een baffle voor de AT mid met de maten 320mm x 200mm.
Dit betreft voor alsnog een test om te zien of de volgende methode werkbaar is en een mooi resultaat oplevert:
stap 1) 9 stuks hardhouten latten 35mm x 12mm lengte 200mm afzagen
stap 2) deze latten onderling verlijmen (12mm x 200mm zijdes aan elkaar)
stap 3) uit de ontstane 'plank' een gat van 18cm zagen voor de AT mid
stap 4) een 18mm dikke MDF plaat 320mm x 200mm zagen
stap 5) hierin een gat van circa 150mm zagen voor de AT mid
stap 6) de hardhouten 'plank' op de MDF plaat verlijmen, totaal dan 30mm dik
stap 7) rondom 30mm hardhouten sierstrippen rondom de baffle lijmen
stap 8 ) alles opschuren
stap 9) AT18H52 mid plaatsen
Ik zit nu bij stap 2. Mocht het toonbaar worden dan ga ik de laag baffle op dezelfde manier maken, wellicht wel dikker. De AMT tweeter komt dan tussen beide baffles in te zitten.
De grote vraag is natuurlijk of de verschillende uitzetting van MDF versus het hardhout problemen kan opleveren. Ik hoop dat beide materialen niet teveel gaan werken.
Groetjes Walter
Dit betreft voor alsnog een test om te zien of de volgende methode werkbaar is en een mooi resultaat oplevert:
stap 1) 9 stuks hardhouten latten 35mm x 12mm lengte 200mm afzagen
stap 2) deze latten onderling verlijmen (12mm x 200mm zijdes aan elkaar)
stap 3) uit de ontstane 'plank' een gat van 18cm zagen voor de AT mid
stap 4) een 18mm dikke MDF plaat 320mm x 200mm zagen
stap 5) hierin een gat van circa 150mm zagen voor de AT mid
stap 6) de hardhouten 'plank' op de MDF plaat verlijmen, totaal dan 30mm dik
stap 7) rondom 30mm hardhouten sierstrippen rondom de baffle lijmen
stap 8 ) alles opschuren
stap 9) AT18H52 mid plaatsen
Ik zit nu bij stap 2. Mocht het toonbaar worden dan ga ik de laag baffle op dezelfde manier maken, wellicht wel dikker. De AMT tweeter komt dan tussen beide baffles in te zitten.
De grote vraag is natuurlijk of de verschillende uitzetting van MDF versus het hardhout problemen kan opleveren. Ik hoop dat beide materialen niet teveel gaan werken.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Het lijkt me dat, zolang je het geheel niet in een Finse sauna zet, je je daarover niet al te druk hoeft te maken.Walt schreef:De grote vraag is natuurlijk of de verschillende uitzetting van MDF versus het hardhout problemen kan opleveren. Ik hoop dat beide materialen niet teveel gaan werken.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik weet het niet, ik heb wel eerder met hardhout gewerkt en dat materiaal trok best krom. Nu moet ik wel zeggen dat deze hardhouten latten veel dichter van structuur zijn en in ieder geval mooi recht uit de winkel zijn gekomen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Dat weet ik nog zo net niet. MDF heeft heel andere eigenschappen dan hout. Bovendien wordt het hout breder, niet langer terwijl MDF in beide richtingen evenveel beweegt.ray5150 schreef:Het lijkt me dat, zolang je het geheel niet in een Finse sauna zet, je je daarover niet al te druk hoeft te maken.Walt schreef:De grote vraag is natuurlijk of de verschillende uitzetting van MDF versus het hardhout problemen kan opleveren. Ik hoop dat beide materialen niet teveel gaan werken.
Eigenlijk moet je een sandwich maken van drie lagen. Triplex en multiplex hebben niet voor niets een oneven aantal lagen.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Was er niet een mooi timmerpaneel te krijgen wat binnen je smaak valt 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hallo Rik,
Met deze oplossing elimineer ik ook het frezen van gaten, alles kan met handzaag en decoupeerzaag. Het afkorten van de 35x12mm latten is prima te doen op mijn kleine balkon met een vestek bakje. Het plaatje MDF 320mm x 200mm laat ik op maat zagen bij Gamma/houthandel. Er is dus niet teveel grofbouw bij deze bouw methode wat mij wel aanspreekt. Eigenlijk is het gewoon een mdf plaat 'fineren' met 12mm dik massief hardhout. De afdek latjes die rondom komen hebben reeds van zichzelf een kleine afronding dus er zijn geen scherpe kanten aan het eind paneel.
Ik ging gisteren wat rondneuzen in de Gamma en kwam eigenlijk spontaan op dit idee toen ik zag wat er verkrijgbaar was aan hardhouten profielen. Vandaar dat ik nu eerst een kleine mid baffle ga maken als test.
Groetjes Walter
Met deze oplossing elimineer ik ook het frezen van gaten, alles kan met handzaag en decoupeerzaag. Het afkorten van de 35x12mm latten is prima te doen op mijn kleine balkon met een vestek bakje. Het plaatje MDF 320mm x 200mm laat ik op maat zagen bij Gamma/houthandel. Er is dus niet teveel grofbouw bij deze bouw methode wat mij wel aanspreekt. Eigenlijk is het gewoon een mdf plaat 'fineren' met 12mm dik massief hardhout. De afdek latjes die rondom komen hebben reeds van zichzelf een kleine afronding dus er zijn geen scherpe kanten aan het eind paneel.
Ik ging gisteren wat rondneuzen in de Gamma en kwam eigenlijk spontaan op dit idee toen ik zag wat er verkrijgbaar was aan hardhouten profielen. Vandaar dat ik nu eerst een kleine mid baffle ga maken als test.
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Je zou eens een mede forummer kunnen vragen of ze wat voor je kunnen betekenen. Komt in de beste families voor.Walt schreef:Met deze oplossing elimineer ik ook het frezen van gaten, alles kan met handzaag en decoupeerzaag. Het afkorten van de 35x12mm latten is prima te doen op mijn kleine balkon met een verstek bakje.
Gamma heeft bij mij bewezen dat ze in staat zijn om op een zaagsnede van nog geen meter lang anderhalve centimeter af te wijken.Walt schreef:Het plaatje MDF 320mm x 200mm laat ik op maat zagen bij Gamma/houthandel.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Na het uitvoeren van stap 2 resulteert zoals gezegd een plaatje hardhout. Helaas staat het geheel aardig bol circa 6mm over de 320mm breedte... Op zich is het nog wel te buigen dus ik ga toch proberen dit op een stuk MDF te lijmen.
Bij nader inzien ga ik de AT mid maar niet verzinken, er zou dan te weinig vlees overblijven denk ik (10mm boven en onder). Dus het hardhout op het MDF lijmen en dan een gat erin zagen van circa 150mm.
Groetjes Walter
Bij nader inzien ga ik de AT mid maar niet verzinken, er zou dan te weinig vlees overblijven denk ik (10mm boven en onder). Dus het hardhout op het MDF lijmen en dan een gat erin zagen van circa 150mm.
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28475
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Waarom hout? Maak een mal en haal een paar zakken betonmix. Is weer eens wat anders. 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
.....carbon....Dre....termino....

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Een betonnen open baffle heb ik nog nooit gezien, er moet dan wel stalen wapening in om het sterk genoeg te krijgen lijkt me.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hebben ze op je werk niet nog wat IPE binten in een hoek liggen ? 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28475
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Bewapening heb ik nog wel voor je liggen. Breda? 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Kalashnikov ? 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik vind berkentriplex helemaal geweldig. Maar een betonnen baffle kan ook natuurlijk.
Alleen in de huiskamer bouwen is wat minder. Tenzij je alleen woont natuurlijk
Alleen in de huiskamer bouwen is wat minder. Tenzij je alleen woont natuurlijk
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Iets met ferrocement?Walt schreef:Een betonnen open baffle heb ik nog nooit gezien, er moet dan wel stalen wapening in om het sterk genoeg te krijgen lijkt me.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Van aluminiumcement kun je ook mooie dingen maken en het is heel sterk.
Als je de kleur mooi vindt. Na het gieten afwerken met een messing borstel en het is net brons.
Als je de kleur mooi vindt. Na het gieten afwerken met een messing borstel en het is net brons.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
He 2 verschillende 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Het hardhout zit op het 320x200mm MDF plaatje. Ik ben nu de sierlijsten rondom aan het lijmen. Ik heb veel lijm gebruikt dus er mag straks aardig wat geschuurd worden:
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik was serieus hoor. Als jij een tekeningetje maakt / stukje hout levert, wil ik best mijn frees er op los laten.pappaleo schreef:Je zou eens een mede forummer kunnen vragen of ze wat voor je kunnen betekenen. Komt in de beste families voor.![]()
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 23 apr 2015, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hallo Pappaleo,
Bedankt voor het aanbod maar ik vind het ook wel leuk om zelf weer wat te hobbyen!
Groetjes Walter
Bedankt voor het aanbod maar ik vind het ook wel leuk om zelf weer wat te hobbyen!
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Heeft ie straks weer een goede reden om het filter 20 keer om te gooien.... 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Het afstraal gedrag zal iets anders zijn met deze middentoon baffle, dus wie weet!

