Het maakt zeker uit, de monitor is bedoeld voor de 4ohm versie en de laagweergave zal dus minder zijn met de 8ohm versie. Echter, ook met de 8ohm is het frequentieverloop verder goed en praktijk heeft uitgewezen dat ook de 8ohm prima klinkt in dit luidsprekertje.Lutkeveld schreef:Ze hebben wel redelijk verschillende parameters, met name Qts (0,69 vs 1,04). Dat maakt niks uit?meiborg schreef:Dit monitortje kan met beide exemplaren gebouwd worden, doordat er geen filter in zit vormt de versie (4 ohm of 8 ohm) geen beperking. In de regel zijn luidsprekers met een hogere impedantie wat makkelijker aan te sturen doordat de impedantie meestal niet zo laag dipt als bij een 4 ohm versie. De 4 ohm zal iets luider spelen.
Laten we wel wezen, het is een leuk en compact ontwerpje maar verder erg basis. Het is een instapper met verbazend geluid voor de prijs en middelen die nodig zijn om het te maken, bedoeld om kennis te maken met zelfbouw. Hierdoor is het ontwerp dan ook neit erg verfijnd, echte hifi is het niet en het ontwerp is daardoor redelijk vergevingsgezind voor variaties op het thema, er kan dus naar hartelust geëxperimenteerd met verschillende componenten etc.
Mvg Reinder
