Project 02: Mission Impossible
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Project 02: Mission Impossible
Leo, ik zit even te denken. Zit er verschil in de afmetingen van de baffle tussen de eerste meting en die van nu?
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Ja, 2mm in de breedte.ds23man schreef:Leo, ik zit even te denken. Zit er verschil in de afmetingen van de baffle tussen de eerste meting en die van nu?
Verder kwamen vroegere metingen ook best wel overeen met de eerdere simulaties. Niet 100%, maar het verschil was niet zo groot als nu.
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 18 apr 2015, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Project 02: Mission Impossible
Dat gaat het gemeten verschil niet verklaren. Heb je niet ergens een EQ aanstaan op je computer?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Project 02: Mission Impossible
Positie van de tweet op de baffle? In eerste instantie had je toch eerst een testkastje met de tweet en mid en daarna de woof eronder?
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Nee, dat is het niet. De metingen zijn gedaan toen ik de units net had. Niet ingespeeld dus. Verder zijn ze in verschillende kasten geweest, is er geprutst aan de filters. Tussen filters en units zaten kabels van ruim een meter met nog een extra banaansteker ertussen. Dat kan zomaar 1 ohm impedantie schelen. De wijziging in klankbeeld is dus geleidelijk gegaan. Het is niet zo dat ik van het een op het andere moment teveel energie in dat frequentiegebied had. Het zal dus speculeren blijven wat er in die tussentijd de oorzaak van kan zijn geweest dat er wat verandering opgetreden is.
De units zijn nu wel in de huidige kast opgemeten, en destijds in de testkastjes.
De units zijn nu wel in de huidige kast opgemeten, en destijds in de testkastjes.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Project 02: Mission Impossible
"De units zijn nu wel in de huidige kast opgemeten, en destijds in de testkastjes."
Per ongeluk wat meetfiletjes verwisselt? Ik weet uit ervaring dat dat nogal makkelijk kan.....
Per ongeluk wat meetfiletjes verwisselt? Ik weet uit ervaring dat dat nogal makkelijk kan.....
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
De hoogte van de testkast was natuurlijk geen meter. Alleen gedaan om bij de ontwikkeling van hoog-midden (destijds nog met de coax) niet met een zware kast te hoeven sjouwen. De uiteindelijke kast is 2mm breder geworden, de mid unit zit horizontaal in het midden en op dezelfde afstand van de bovenzijde als bij de testkastjes. De tweeter is wel 3mm naar boven opgeschoven tov de testkastjes, maar dat kan het volgens mij niet zijn. De grote testkasten hadden ook al dat klankbeeld en daar was de unitafstand hetzelfde als bij de kleine testkastjes.
Het enige verschil is dus dat de grote kasten 1 meter hoge vloerstaanders zijn en de kleine kastjes 30cm hoog waren en op 70cm hoge stands stonden.
Dat heeft natuurlijk wel wat gevolg voor de bafflestep, maar dat speelt zich niet af in het betreffende frequentiegebied.
Files zijn niet verwisseld. Ik zal in het begin best wel wat verkeerd hebben gedaan, maar de meetresultaten waren destijds wel redelijk conform de simulatie. Ik kon destijds ook metingen van linker en rechterkast op elkaar leggen en die waren exact gelijk. Nu niet meer.
Het enige verschil is dus dat de grote kasten 1 meter hoge vloerstaanders zijn en de kleine kastjes 30cm hoog waren en op 70cm hoge stands stonden.
Dat heeft natuurlijk wel wat gevolg voor de bafflestep, maar dat speelt zich niet af in het betreffende frequentiegebied.
Files zijn niet verwisseld. Ik zal in het begin best wel wat verkeerd hebben gedaan, maar de meetresultaten waren destijds wel redelijk conform de simulatie. Ik kon destijds ook metingen van linker en rechterkast op elkaar leggen en die waren exact gelijk. Nu niet meer.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 02: Mission Impossible
Wellicht heeft ferrofluid zich beter verdeeld in de unit.
Ik heb o.a. impedantiemetingen gedaan aan tweeters met verouderd en/of opgehoopt ff en dat zag er heel anders uit dan volgens de specs
Ik heb o.a. impedantiemetingen gedaan aan tweeters met verouderd en/of opgehoopt ff en dat zag er heel anders uit dan volgens de specs
Re: Project 02: Mission Impossible
De basis van je probleem lijkt me te zitten, in die amplitude-piek rond 1900Hz van je ongefilterde tweet.
Die 'hoort' daar niet, maar lager, gezien Fs=1350Hz. En de baffle kan die ook niet verklaren lijkt me.
Terugbladerend zat die ook een stuk lager in freq.
Maar waarom ? De enige relevante variabele, lijkt me temperatuur te zijn. Volgens mij waren de eerste metingen hoog-zomer ?
Dat zou kunnen, maar dit ziet er een paar tandjes te overdreven uit...
Je zou Fs van je tweet eens kunnen meten onder je 'huidige' temperatuur, en vergelijken met 'destijds'...anders weet ik het ook niet meer...
Die 'hoort' daar niet, maar lager, gezien Fs=1350Hz. En de baffle kan die ook niet verklaren lijkt me.
Terugbladerend zat die ook een stuk lager in freq.
Maar waarom ? De enige relevante variabele, lijkt me temperatuur te zijn. Volgens mij waren de eerste metingen hoog-zomer ?
Dat zou kunnen, maar dit ziet er een paar tandjes te overdreven uit...
Je zou Fs van je tweet eens kunnen meten onder je 'huidige' temperatuur, en vergelijken met 'destijds'...anders weet ik het ook niet meer...
Re: Project 02: Mission Impossible
Nieuw in dit theater, wintertweeters, i.p.v. winterbanden
Een tijdje in de buurt vaan de radiator, kijken wat het doet?
Viscositeit van de thermofluid?
Een tijdje in de buurt vaan de radiator, kijken wat het doet?
Viscositeit van de thermofluid?
Laatst gewijzigd door hannesie op za 18 apr 2015, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Het vriest niet in mijn woonkamer, Hanshannesie schreef:Nieuw in dit theater, wintertweeters, i.p.v. winterbanden![]()
![]()
Een tijdje in de buurt vaan de radiator, kijken wat het doet?
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
De FS van de tweet is af te lezen aan de geïmporteerde grafieken:MarcoSQ schreef:De basis van je probleem lijkt me te zitten, in die amplitude-piek rond 1900Hz van je ongefilterde tweet.
Die 'hoort' daar niet, maar lager, gezien Fs=1350Hz. En de baffle kan die ook niet verklaren lijkt me.
Terugbladerend zat die ook een stuk lager in freq.
Maar waarom ? De enige relevante variabele, lijkt me temperatuur te zijn. Volgens mij waren de eerste metingen hoog-zomer ?
Dat zou kunnen, maar dit ziet er een paar tandjes te overdreven uit...
Je zou Fs van je tweet eens kunnen meten onder je 'huidige' temperatuur, en vergelijken met 'destijds'...anders weet ik het ook niet meer...
September 2014:
April 2015:
Aan het bobbeltje in de impedantie onderin kun je zien dat die zowel toen als nu op ongeveer 1350Hz ligt.
Ik vergeet op een of andere manier altijd om de .lim op te slaan. Ik exporteer dat ding als .zma. Maar daar was niks spannends aan te zien, behalve aan degene met 'Radio Istanbul' op
Re: Project 02: Mission Impossible
Maf zeg
. Dat ziet er idd (zoals Wouter aangeeft) uit als een wijziging in demping. Waarom is nu nog een raadsel.
Los jij het ff op
?
Los jij het ff op
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Na de wedstrijd gaan er een paar wavecor tweeters in. Nu heb ik het filter wat aangepastMarcoSQ schreef:Los jij het ff op?
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Nadat ik er alweer wat platen doorheen gejaagd heb is de conclusie dat de natuurlijkheid van stemmen wel is toegenomen. Ik heb wel de 3R3 weerstand er weer uitgehaald en de 2R7 teruggezet. Dat verschil is heel subtiel, maar het klinkt nèt ietsje frisser en dat komt mijns inziens het klankbeeld wel ten goede.pappaleo schreef:De eerste indruk: beetje teveel laidback, weinig spankelend.
Maar dat kan een combinatie zijn van gewenning, alcoholpercentage en tijdstip.![]()
![]()
De laatste tijd klonken ze inderdaad nogal 'in-your-face', wat ik persoonlijk niet zo heel erg vind. Ik heb er wel opmerkingen over gehad. Het is in ieder geval wel een verschijnsel dat te verklaren valt uit het 2-3kHz frequentiegebied. Misschien moet er een middenweg gevonden worden, misschien is het wennen.
Vandaag heb ik nog haast niet geluisterd, mede omdat Ray vandaag onze ondermaatse antennekabels kwam doormeten en modificeren![]()
![]()
Ik laat het de komende dagen even rusten en ga luisteren.
Wordt vervolgd.
Als de tweeter nu uitgemuteerd is kan het er zo mee door. Scheelt weer een hoop hak- en breekwerk om er een Peerless DX20 in te krijgen (of ik moet nòg een keer nieuwe kasten bouwen
Ik moet het nog even doorrekenen, maar ik geloof dat ik nu €0,15 per kast duurder uit ben. Volgens mij kon mijn budget deze modificatie nèt aan.
Re: Project 02: Mission Impossible
Houd nog wel even rekening de inflatie tot aan de zomer van ik schat een 0,08 procent.pappaleo schreef:Ik moet het nog even doorrekenen, maar ik geloof dat ik nu €0,15 per kast duurder uit ben. Volgens mij kon mijn budget deze modificatie nèt aan.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Ja, 't is wel pielen in de margeJohn P schreef:Houd nog wel even rekening de inflatie tot aan de zomer van ik schat een 0,08 procent.pappaleo schreef:Ik moet het nog even doorrekenen, maar ik geloof dat ik nu €0,15 per kast duurder uit ben. Volgens mij kon mijn budget deze modificatie nèt aan.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Hoe duur is die tritec spoel?dre schreef:Budget is budget.
Re: Project 02: Mission Impossible
daar komt een keurige kernspoel voor in de plaats.
Nu nog de tijd......
Nu nog de tijd......
Re: Project 02: Mission Impossible
Om de hoofdtopic maar niet te vervuilen...
?? Wat zijn de maten dan. 35cm is niet zo'n probleem.
Als je perse de voorzijde over wilt laten lopen in de bovenzijde gevolgde door de achterzijde, dan beperk je je wel met de keuze bij 300cm
Je kan natuurlijk ook een vel laten van voorzijde over laten lopen in de bovenzijde en dan eenzelfde vel weer terug laten lopen op de achterzijde.
Of je kan twee stroken van ongeveer 15cm spiegelen. Dan heb je weer wat meer keuze.
Weet niet wat je mooi vind. Zoek je iets exotisch? Eenvoudig? Donker of licht?
Hier even wat voorbeelden
pappaleo schreef:Geen idee, gewoon esdoorn. Wil ik het netjes doen (nerf door laten lopen), dan heb ik 2 identieke (naast elkaar geschilde) vellen van 35*300 nodig en voor de voor- en achterkant 2 identieke vellen van 25*250. Dan wordt de keus al wat beperkter.
?? Wat zijn de maten dan. 35cm is niet zo'n probleem.
Als je perse de voorzijde over wilt laten lopen in de bovenzijde gevolgde door de achterzijde, dan beperk je je wel met de keuze bij 300cm
Je kan natuurlijk ook een vel laten van voorzijde over laten lopen in de bovenzijde en dan eenzelfde vel weer terug laten lopen op de achterzijde.
Of je kan twee stroken van ongeveer 15cm spiegelen. Dan heb je weer wat meer keuze.
Weet niet wat je mooi vind. Zoek je iets exotisch? Eenvoudig? Donker of licht?
Hier even wat voorbeelden
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
De voorzijde laten doorlopen in de bovenzijde?DKM schreef:?? Wat zijn de maten dan. 35cm is niet zo'n probleem.
Als je perse de voorzijde over wilt laten lopen in de bovenzijde gevolgde door de achterzijde, dan beperk je je wel met de keuze bij 300cm
Ajakkes.
De maten zijn 102 * 22 * 33 (HBD)
Ik wil de zijkant laten doorlopen over de bovenkant naar de andere zijkant. De voorzijde staat er los van en de achterzijde ook.
Als er iets van tekening in zit (bij het huidige esdoorn is dat bijna niets), dan wil ik die tekening op linker- en rechterbox hetzelfde hebben.
Ik vind dat wortelnoten best aardig voor een losstaand kunstobject (een antieke kast of zo) maar twee flinke luidsprekerboxen in een gematigd modern interieur (vnl beuken) is teveel van het goede.
Maar..... Ik begrijp dat je de aankoopprijs terugbetaalt aan de winnaar?
Ik ga eens goed op je site neuzen of ik toch niet een leuk fineertje vind.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Project 02: Mission Impossible
Krijg de indruk dat de klad er een beetje in zit in fineerland..... 
Re: Project 02: Mission Impossible
Maar wat als de winnaar geen fineer van mij heeft gebruikt?pappaleo schreef:Maar..... Ik begrijp dat je de aankoopprijs terugbetaalt aan de winnaar?
Ik ga eens goed op je site neuzen of ik toch niet een leuk fineertje vind.![]()
Daarom dacht ik aan mooiste ontwerp van het gehele jaar.
Dan maken meer mensen kans..
