Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
Binnenkanten zijn vrij netjes afgerond. Ik kan waar de schroeven niet zitten, nog iets meer ruimte maken...
Er zou heel misschien inderdaad ook van voor naar achter een steel kunnen...kan het proberen. Hoe maak ik de 3 stelen aan elkaar?
Het idee van de meerdere lagen, maakt het dat allemaal niet weer extra moeilijk en kostbaar? Of is het verschil dermate hoorbaar?
PS: is mn eerste serieuze project, wil het ook niet al te moeilijk worden:p
Er zou heel misschien inderdaad ook van voor naar achter een steel kunnen...kan het proberen. Hoe maak ik de 3 stelen aan elkaar?
Het idee van de meerdere lagen, maakt het dat allemaal niet weer extra moeilijk en kostbaar? Of is het verschil dermate hoorbaar?
PS: is mn eerste serieuze project, wil het ook niet al te moeilijk worden:p
Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
Volgens mij wordt de buitenkant bedoeld en wel de voor/zijkanten.hanss schreef:Binnenkanten zijn vrij netjes afgerond. Ik kan waar de schroeven niet zitten, nog iets meer ruimte maken...
Niethanss schreef:Hoe maak ik de 3 stelen aan elkaar?
Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
Ah dan interpreteerde ik jou zin verkeerd, maak ik ze niet vast:p
Wederom verkeerd, dacht dat je de 'ademruimte' voor de speakers binnenin bedoelde...
Ik ga ze van buiten nog bekleden en dan of met de frees er langs voor mooie afgeronde hoeken, of ik maak een soort facetten. Laatste lijkt me overigens wel weer erg lastig...
Wederom verkeerd, dacht dat je de 'ademruimte' voor de speakers binnenin bedoelde...
Ik ga ze van buiten nog bekleden en dan of met de frees er langs voor mooie afgeronde hoeken, of ik maak een soort facetten. Laatste lijkt me overigens wel weer erg lastig...
Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
Dat de stelen in het midden aan elkaar komen te zitten is niet zo belangrijk, belangrijker is dat ze de tegenoverliggende wanden stijf met elkaar verbinden.
Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
Facetten lijkt me ook lastig idd, maar met een afrondfrees de hoeken afronden is makkelijk en vermindert diffractie enorm. Scherpe randen aan de voorzijde (de baffle) fungeren als 2e geluidsbron en dit geeft flinke hoekafankelijke repons afwijkingen. De baffle afronden is dus niet alleen esthetisch verantwoord, het is ook functioneel
.
Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
Ja, dank jullie.
Wat ik me nu en al eerder trouwens afvraag: op de oude Kef speakers waren alle randen scherp, en zat er zelfs een rand aan 1 kant van de speakers. Is dat bewust, of ging het uiterlijk hier voor het geluid?
Wat ik me nu en al eerder trouwens afvraag: op de oude Kef speakers waren alle randen scherp, en zat er zelfs een rand aan 1 kant van de speakers. Is dat bewust, of ging het uiterlijk hier voor het geluid?
Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
Je moet alleen wel een redelijke afronding maken van 15mm of meer. Dat soort freesjes is vrij prijzig en je hebt doorgaans een 12mm spantang nodig (plus ruim meer dan 1000W aan freesmotor).Jag schreef:Facetten lijkt me ook lastig idd, maar met een afrondfrees de hoeken afronden is makkelijk en vermindert diffractie enorm.
Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
En zelfs dat is nog weinig. 15 mm is niet zo veel ten opzichte van de golflengte.markbakk schreef:Je moet alleen wel een redelijke afronding maken van 15mm of meer.Jag schreef:Facetten lijkt me ook lastig idd, maar met een afrondfrees de hoeken afronden is makkelijk en vermindert diffractie enorm.
Als je serieus de diffractie van de randen wil aanpakken zal je ook een grote radius moeten gebruiken. Dat ga je met een bovenfrees niet doen.
Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
Ik heb inmiddels 2 bezemstelen on stukken gezaagd en in de kast geplaatst. Denk dat het goed gaat; als je op de wand klopt is het geluid al een stuk hoger dan zonder.
Over de randen: ik heb een bovenfrees, zaag, schuurmachine en decoupeerzaag. Wat kan ik daarmee bereiken? Ook ervan uitgaande dat er totaal 22 mm hout aanwezig is..
Zie bijgevoegde foto2, ik hou het even vast, maar dit is straks wat er qua hout is...
Over de randen: ik heb een bovenfrees, zaag, schuurmachine en decoupeerzaag. Wat kan ik daarmee bereiken? Ook ervan uitgaande dat er totaal 22 mm hout aanwezig is..
Zie bijgevoegde foto2, ik hou het even vast, maar dit is straks wat er qua hout is...
Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
Een facet van 22 mm is dan een optie.
De inslagmoeren zou ik met een klein schroefje vastzetten zodat je ze niet terug kan drukken door het boutje. Dat gebeurt soms en geeft veel ellende.
De inslagmoeren zou ik met een klein schroefje vastzetten zodat je ze niet terug kan drukken door het boutje. Dat gebeurt soms en geeft veel ellende.
Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
Maar dan blijft er toch maar 2mm hout over? En hoe pak ik dat aan met mijn gereedschap?
Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
Een facet ter dikte van het MDF, dat gaat niet ten koste van de sterkte. Je zou het kunnen zagen, twee latjes klemmen en daar langs zagen. Het laatste kan je schaven om vlak af te werken, of als je veel geduld hebt vlak schuren.
Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
Ik heb even een schets gemaakt van wat je zei, zou je willen aangeven of dit is wat je bedoelde?
Jij noemde overigens zagen langs 2 latjes..Had je dan een facet in gedachten die over de hele hoogte van de kast loopt? Want ik ben bang dat dat niet gaat passen.
Overigens, het vastzetten van de inslagmoeren, noemde je dat ivm het zagen van facet of gewoon in het algemeen? Ik heb de schroeven er overigens gewoon in laten zitten en 'losjes vastgezet'...Veel kans dat ze er zo uitschieten is er geloof ik niet...
Jij noemde overigens zagen langs 2 latjes..Had je dan een facet in gedachten die over de hele hoogte van de kast loopt? Want ik ben bang dat dat niet gaat passen.
Overigens, het vastzetten van de inslagmoeren, noemde je dat ivm het zagen van facet of gewoon in het algemeen? Ik heb de schroeven er overigens gewoon in laten zitten en 'losjes vastgezet'...Veel kans dat ze er zo uitschieten is er geloof ik niet...
Laatst gewijzigd door hanss op zo 05 apr 2015, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12411
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
Je kan, als je twijfelt aan de stevigheid, eerst nog een 15*15 latje aan de binnenkant in de hoek lijmen, eventueel een driehoeksprofieltje, maar die zijn duurder.
Facetten maken heb ik als volgt gedaan: Eerst grofweg afzagen met de cirkelzaag (in verstek) langs een met lijmklemmen vastgezette geleidelat. Als je geen Festo zaag hebt (ik heb ook maar een gewone Bosch), dan wordt dat dus niet strak.
Daarna heb ik geleidelatten parallel aan de facetrand geklemd en de rest met de bovenfrees weggefreesd. Superstrak. 2 uur bezig geweest met meten en richten en 10 min met frezen, maar het is de moeite waard.
Zal zo nog even een tekeningetje plaatsen.
Edit: oops. Posts kruisten elkaar
Facetten maken heb ik als volgt gedaan: Eerst grofweg afzagen met de cirkelzaag (in verstek) langs een met lijmklemmen vastgezette geleidelat. Als je geen Festo zaag hebt (ik heb ook maar een gewone Bosch), dan wordt dat dus niet strak.
Daarna heb ik geleidelatten parallel aan de facetrand geklemd en de rest met de bovenfrees weggefreesd. Superstrak. 2 uur bezig geweest met meten en richten en 10 min met frezen, maar het is de moeite waard.
Zal zo nog even een tekeningetje plaatsen.
Edit: oops. Posts kruisten elkaar
- pappaleo
- Berichten: 12411
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
Wil je gewoon een facetrand over de hele hoogte van de kast of een naar boven toe steeds breder wordend facet zoals in bovenstaande tekening?
Dat laatste gaat niet zondermeer, daar moet je in het ontwerp van je kast al rekening mee houden.
Dat laatste gaat niet zondermeer, daar moet je in het ontwerp van je kast al rekening mee houden.
Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
Over hele hoogte van de kast gaat niet.
Daarvoor zijn de drivers te breed...(zie eerdere foto).
Dacht dat zoals ik het geschetst had zou moeten kunnen?
Of mis ik iets?
Daarvoor zijn de drivers te breed...(zie eerdere foto).
Dacht dat zoals ik het geschetst had zou moeten kunnen?
Of mis ik iets?
- pappaleo
- Berichten: 12411
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
Een klein facetrandje kan nog wel langs die B200, maar kan inderdaad niet te breed zijn.hanss schreef:Over hele hoogte van de kast gaat niet.
Daarvoor zijn de drivers te breed...(zie eerdere foto).
Dacht dat zoals ik het geschetst had zou moeten kunnen?
Of mis ik iets?
Als je zo'n diamantfacet wilt maken van enige omvang, dan zaag/frees je inderdaad (bijna) je hele verbinding tussen baffle en zijwand weg. Dan moeten er extra panelen aan de binnenkant gelijmd worden. Hoeveel en hoe dik die moeten zijn moet je gewoon even uitrekenen met Pythagoras.
Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
Ik bekleed eerst alles van binnen met vilt, plak de 4mm mdf aan de buitenkant en ga er dan nog eens even rustig naar kijken/ over nadenken. Misschien is het ook makkelijker in te schatten als het allemaal in elkaar zit.
Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
Valt nog wel mee klik. Maar dat is idd wel ook de max met een bovenfrees. Nog meer afronding is hier ook wel gedaan met bovenfrees met een mal zoals hier klik. Afrondingen hebben wel als voordeel dat ze het geheel ook een stuk stootvaster maken.markbakk schreef:Je moet alleen wel een redelijke afronding maken van 15mm of meer. Dat soort freesjes is vrij prijzig en je hebt doorgaans een 12mm spantang nodig (plus ruim meer dan 1000W aan freesmotor).Jag schreef:Facetten lijkt me ook lastig idd, maar met een afrondfrees de hoeken afronden is makkelijk en vermindert diffractie enorm.
Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
De kasten zijn bijna compleet bekleed met vilt. Ook zijn de filters netjes op een mdf plaatjes gezet, zodat ze straks gemakkelijk gemonteerd kunnen worden, door het woofer gat.
Ik zal vanavond nog wat foto's van de voortgang maken.
Ps. Ik heb besloten de kasten eerst af te maken volgens plan. Dan zal ik beslissen hoe ik de randen ga afwerken..
Ik zal vanavond nog wat foto's van de voortgang maken.
Ps. Ik heb besloten de kasten eerst af te maken volgens plan. Dan zal ik beslissen hoe ik de randen ga afwerken..
Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
Ik heb nog een vraag over het infrezen van de drivers. Ik wil op de bestaande baffle nog een laag 18mm mdf plakken en hierin de drivers netjes laten invallen. Op die manier kan ik nog mooi proberen facetten te maken, er is dan voldoende dikte in het front.
De vraag is nu:hoe frees ik de vorm van de driver netjes in het hout? De vorm is namelijk niet rond, maar rond/ovaal/vierkant.
Ik heb een kopieerring bij mijn frees, maar dan zou ik een mal moeten maken die groter is dan de driver toch?
De vraag is nu:hoe frees ik de vorm van de driver netjes in het hout? De vorm is namelijk niet rond, maar rond/ovaal/vierkant.
Ik heb een kopieerring bij mijn frees, maar dan zou ik een mal moeten maken die groter is dan de driver toch?
- pappaleo
- Berichten: 12411
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
Luidsprekerflenzen infrezen die niet rond zijn 
Of je zoek iemand met een CNC bank die dat kan, of je begeeft je aan het edele handwerk.
Overmaat van je kopieeerring bepalen, de vorm aftekenen en uitsnijden uit een stukje waaibomentriplex en net zo lang proeffrezen en met schuurpapier/vijltje aan de slag om de juiste vorm te krijgen. Daarna de uiteindelijke mal maken met de kopieerfrees in een stuk stevige plaatmateriaal. Het is even wat werk, maar het is te doen.
Zie het X-Ray Speaker Project en de Mission Impossible
Of je zoek iemand met een CNC bank die dat kan, of je begeeft je aan het edele handwerk.
Overmaat van je kopieeerring bepalen, de vorm aftekenen en uitsnijden uit een stukje waaibomentriplex en net zo lang proeffrezen en met schuurpapier/vijltje aan de slag om de juiste vorm te krijgen. Daarna de uiteindelijke mal maken met de kopieerfrees in een stuk stevige plaatmateriaal. Het is even wat werk, maar het is te doen.
Zie het X-Ray Speaker Project en de Mission Impossible
Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
Haha jij verwijst me nu naar een project dat mission impossible heet?
nou, het lijkt me wat ingewikkeld om een mal te maken, met handwerk bedoel je schuren tot de speaker past? Of handmatig een mal maken?
- pappaleo
- Berichten: 12411
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
Het Mission Impossible slaat niet op het maken van de malhanss schreef:Haha jij verwijst me nu naar een project dat mission impossible heet?nou, het lijkt me wat ingewikkeld om een mal te maken, met handwerk bedoel je schuren tot de speaker past? Of handmatig een mal maken?
Met handwerk en schuren bedoel ik inderdaad het maken van de mal. Daarmee frees je een gat en past daar de speaker in. Afwijkingen kun je met schuurpapier/vijl corrigeren.
Maar het makkelijkst is om even contact op te nemen met hrscharft of Freeskees (audiomanics).
Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers
Overigens moet ik geen gat frezen, maar slecht 4 of 5 mm diep...
Je bedoelt om een van hen te vragen het voor me te cnc frezen? Dat zie ik (uit kosten en zelfredzaamheid) de als laatste redmiddel...
Ps:ik ken het mission impossible verhaal, lees graag in dat forum :
Je bedoelt om een van hen te vragen het voor me te cnc frezen? Dat zie ik (uit kosten en zelfredzaamheid) de als laatste redmiddel...
Ps:ik ken het mission impossible verhaal, lees graag in dat forum :
