Netwerk switch managed of unmaged? That is the question
Moderator: Beheerdersteam
Netwerk switch managed of unmaged? That is the question
Heden is een van de poorten van mijn oude Cisco switch bezweken aan een brakke UTP kabel met kortsluiting er in. Zou niet mogen, maar helaas........ R.I.P.
Nu heb ik ter vervanging de keuze uit unmanaged (plug en play) switches, managed en wat ze noemen een semi-managed switches of "Unmanaged Plus Switches". Wat is nu eigenlijk het specifieke verschil en de voordelen van het een en ander? Zie even door de bomen het bos niet meer. Een managed switch is niet heel veel duurder en die ik op het oog heb heeft ook zoiets als DOS-bescherming.
Nu heb ik ter vervanging de keuze uit unmanaged (plug en play) switches, managed en wat ze noemen een semi-managed switches of "Unmanaged Plus Switches". Wat is nu eigenlijk het specifieke verschil en de voordelen van het een en ander? Zie even door de bomen het bos niet meer. Een managed switch is niet heel veel duurder en die ik op het oog heb heeft ook zoiets als DOS-bescherming.
Re: Netwerk switch managed of unmaged? That is the question
De (semi) managed kunnen wat extra dingen als bv link aggregation, quality of service, vpn's, soms ook routeren tussen netwerken, etc. Of dat thuis nodig is, heb zelf een semi managed maar doe er niks speciaals mee.
Re: Netwerk switch managed of unmaged? That is the question
Als je invloed wil uitvoeren op je netwerk is een(semi) managed nodig, in het geval dat er gewoon snel en goed Contact nodig is tussen pc's en een router is een unmanaged juist fijn. Geen omkijken naar. In mijn huis zelfs twee unmanaged switches achter elkaar, werkt Super! Snel en betrouwbaar. Mijn router echter is wel zeer goed instelbaar, zodat er geen vreemde zaken kunnen gebeuren vanuit het www mijn toko in...
Heb nog een hardwarematige firewall liggen om aan te sluiten, maar die heb ik nog niet helemaal door.... (moeilijk apparaat om goed in te stellen...)
Heb nog een hardwarematige firewall liggen om aan te sluiten, maar die heb ik nog niet helemaal door.... (moeilijk apparaat om goed in te stellen...)
Re: Netwerk switch managed of unmaged? That is the question
Dat is wel erg algemeen gesteld. Dat een unmanaged switch het gewoon doet snap ik maar heeft een managed of semi-managed nu voordelen in een vrij uitgebreid huisnetwerk waar kantoor, media streamen en internetten door elkaar lopen? En wat dan? Of is dat gewoon onzin?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Netwerk switch managed of unmaged? That is the question
Als je hobby systeembeheerder is, dan zou ik overal managed switches gebruiken....
Re: Netwerk switch managed of unmaged? That is the question
Het heeft dus wel zin maar hier kan ik niks mee. Leg eens nader uit......ds23man schreef:Als je hobby systeembeheerder is, dan zou ik overal managed switches gebruiken....
Re: Netwerk switch managed of unmaged? That is the question
Stel dat je meerdere apparaten hebt in huis, maar je wil niet dat je zoon hardcore pron gaat kijken, of illegale zaken gaat doen. Dan kun je het zo managen dat zijn MAC adress sommige restricties krijgt.
Of dat je vrouw steeds weer ransomware binnenhaalt die ook de andere pc's in het huisnetwerk besmet. In dat geval zou je (naar mijn weten) dit proberen in te dammen door je switches zo in te stellen dat dat niet meer voorkomt.
Verschillend van het ene of het andere apparaat is dat lastig tot zeer moeilijk. Tot nu toe heb ik er geen behoefte aan. Ik voip of skype niet met zijn allen tegelijk oid, dus qos is geen isseu.
Vroeger of later zal ik er wel eens aan moeten, maar tot op heden heb ik nog nooit gedoe gehad. Kost allemaal geen drol (20 euri per switch oid)....
Of dat je vrouw steeds weer ransomware binnenhaalt die ook de andere pc's in het huisnetwerk besmet. In dat geval zou je (naar mijn weten) dit proberen in te dammen door je switches zo in te stellen dat dat niet meer voorkomt.
Verschillend van het ene of het andere apparaat is dat lastig tot zeer moeilijk. Tot nu toe heb ik er geen behoefte aan. Ik voip of skype niet met zijn allen tegelijk oid, dus qos is geen isseu.
Vroeger of later zal ik er wel eens aan moeten, maar tot op heden heb ik nog nooit gedoe gehad. Kost allemaal geen drol (20 euri per switch oid)....
Re: Netwerk switch managed of unmaged? That is the question
Jawel Jan, maar dat lijkt mij de taak voor een router. Toch niet voor een switch?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Netwerk switch managed of unmaged? That is the question
Jan legt het perfect uit. Als het je hobby is om alle datastromen van je netwerk te analyseren en te beheersen is, dan zijn managed switches een must. Gaat een beetje ver in een thuissituatie, dan ben je feitelijk een control freak....
Re: Netwerk switch managed of unmaged? That is the question
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Aan algemene meningen heb niks, die kan ik zelf ook wel verzinnen.ds23man schreef:Jan legt het perfect uit. Als het je hobby is om alle datastromen van je netwerk te analyseren en te beheersen is, dan zijn managed switches een must. Gaat een beetje ver in een thuissituatie, dan ben je feitelijk een control freak....
Re: Netwerk switch managed of unmaged? That is the question
Meisjes van 13 reageren ook zods23man schreef:Weer last van je pms?
Inmiddels alweer 3 nutteloze antwoorden van je.............
Re: Netwerk switch managed of unmaged? That is the question
Als zakelijk en prive door elkaar lopen zou ik dat ASAP uit elkaar halen, je wilt toch niet dat je zakelijk deel risico loopt door geklooi van andere huisgenoten? en maak het niet complexer met allerhande switch en router toestanden maar hou het "KISS" en trek het fysiek helemaal uit elkaar inclusief de internet aansluiting.Pjotr schreef:Dat is wel erg algemeen gesteld. Dat een unmanaged switch het gewoon doet snap ik maar heeft een managed of semi-managed nu voordelen in een vrij uitgebreid huisnetwerk waar kantoor, media streamen en internetten door elkaar lopen? En wat dan? Of is dat gewoon onzin?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Netwerk switch managed of unmaged? That is the question
voor toepassingen waar we hier wat mee kunnen, lijkt me het kunnen instellen van QoS voor je streaming clients wel nuttig.
Re: Netwerk switch managed of unmaged? That is the question
mwoah QoS thuis? ik draai een mail server (die continue spam op zich krijgt afgestuurd), ik handel telefonie af via een voipdienst, luister naar een flac stream van qobuz en kijk tegelijk naar een HD stream van youtube en was ook tegelijk nog een update van operatingsystem aan het binnen trekken op een andere PC. Allemaal geen probleem en dat met een magere 20mbps ADSL'tje zonder QoS.
Re: Netwerk switch managed of unmaged? That is the question
Dat is een overweging. Maar gelukkig valt dat geklooi van mede huisgenoten hier erg meehsmeets schreef:Als zakelijk en prive door elkaar lopen zou ik dat ASAP uit elkaar halen, je wilt toch niet dat je zakelijk deel risico loopt door geklooi van andere huisgenoten?
Zonder switches zal moeilijk gaan maar ik begrijp dat een (semi)managed switch eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft. Maakt mij wel nieuwsgierig in welke omstandigheden dan wel.
@HJ
Dat kan i.i.g. met een semi managed switch b.v. deze: http://tweakers.net/pricewatch/424304/n ... ificaties/
Re: Netwerk switch managed of unmaged? That is the question
Dat is eigenlijk wat ik ook bedoel, of je moet extreem Hires videostreams gaan doen, het gemiddelde 100mbit netwerkje trekt dat vaak wel.
Overigens een goed punt; indien je zakelijk werkt op je huisnetwerk met dedicated apparatuur moet je wel managen.... helaas.
EDIT: als die switch ook unmanaged kan werken maakt het voor die paar centen niet uit, begin gewoon unmanaged en kijk hoever je komt met managen.
Overigens een goed punt; indien je zakelijk werkt op je huisnetwerk met dedicated apparatuur moet je wel managen.... helaas.
EDIT: als die switch ook unmanaged kan werken maakt het voor die paar centen niet uit, begin gewoon unmanaged en kijk hoever je komt met managen.
Re: Netwerk switch managed of unmaged? That is the question
Met oog op de toekomst (glas met IP TV) misschien dan toch wel handig Jan. I.i.d. mocht het dan nodig zijn kun je deze gebruiken voor meerdere VLAN's Echt veel duurder is deze niet en krijgt wel goede reviews
Thuisnetwerken worden steeds complexer/uitgebreider. Misschien eens een apart topic over hoe dat optimaal in te richten.
Thuisnetwerken worden steeds complexer/uitgebreider. Misschien eens een apart topic over hoe dat optimaal in te richten.
Re: Netwerk switch managed of unmaged? That is the question
Met glasvezel heb je zoveel bandbreedte dat QoS in een thuissituatie er al helemaal niet meer toedoet.
Re: Netwerk switch managed of unmaged? That is the question
Ik gebruik hier met de glasvezel en een TP-LINK AP en Router, dan nog 2x een 5 poort switch van Zyxel
Met elkaar verbonden 1000/Gigabit en met Cat 5e of Cat 6 kabels.
Dus geen optimaal afgestemd geheel, maar het loopt allemaal lekker hier.
De glasvezel modem en abonnement met 100 Mbit verbinding
Met elkaar verbonden 1000/Gigabit en met Cat 5e of Cat 6 kabels.
Dus geen optimaal afgestemd geheel, maar het loopt allemaal lekker hier.
De glasvezel modem en abonnement met 100 Mbit verbinding
Laatst gewijzigd door hannesie op di 14 apr 2015, 9:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Netwerk switch managed of unmaged? That is the question
Pcies, er is dan echt overvloed aan bandbreedte. laten we voorzichtig stellen dat als er iets niet goed gaat het minder waarschijnlijk is dan dat je netwerk de bottleneck is. Maar als het zo weinig meer kost en je kunt dat missen, het is al gewoon leuk om mee te spelenhsmeets schreef:Met glasvezel heb je zoveel bandbreedte dat QoS in een thuissituatie er al helemaal niet meer toedoet.
Re: Netwerk switch managed of unmaged? That is the question
I.d.d. Jan en juist daarom ben ik nieuwsgierig naar de ins en outs van e.e.a. En zoals gezegd, dat glas zal het probleem niet zijn. Maar daar zit zo'n switch ook niet, die zit juist in je eigen interne netwerk. Gigabit is op zich leuk en aardig maar loopt er erg veel verschillende data door elkaar dan gaat ook daarvan de effectieve bandbreedte drastisch omlaag. Of dat dan zo'n ramp is? Hannes meld dat ie geen problemen ondervindt met streamen.
Re: Netwerk switch managed of unmaged? That is the question
Ik heb boven een 8 poort switch, omdat daar nog eens zit te rommelen met PC's (tjes) en daan heb ik beneden ook een 8 poorts teveel natuurlijk, maar de TV en BR speler hebben ook een netwerkverbinding, naast dan de streaming als Touch /Piper /testen van piCoreplayer e.d.
Ik heb dan Telfort is nu feite de vroegere Lijbrandt, en die dan IP TV, en dat houd in dat je via een topbox set en een aparte netwerkkabel je TV aanstuurt vanuit het glasvezelmodem.
Ik heb dan Telfort is nu feite de vroegere Lijbrandt, en die dan IP TV, en dat houd in dat je via een topbox set en een aparte netwerkkabel je TV aanstuurt vanuit het glasvezelmodem.
Re: Netwerk switch managed of unmaged? That is the question
Ok, bij jou is dan feitelijk de TV (en waarschijnlijk de telefoon) een aparte LAN wat gescheiden is vanaf je modem?
Re: Netwerk switch managed of unmaged? That is the question
Klopt, bij de KPN krijg je zo een standaard modem met draadloos en nog een aantal dingen als van die powerlan voor de TV, en het aantal keren dat ik mensen heb geholpen die er problemen mee hadden is werkelijk te gek voor woorden.
Een man met een mooi B&O set krijgt geen analoog signaal meer, meneer moet maar radio luisteren via de TV.
Bij de Telfort oplossing dan nog altijd het analoge signaal, en dan ook via de coax het digitale DVB-C, ook dan nog voor een deel HD kwaliteit.
Via die settopbox meer zenders en alles bijna op HD, deels afhankelijk van het abonnement.
Een man met een mooi B&O set krijgt geen analoog signaal meer, meneer moet maar radio luisteren via de TV.
Bij de Telfort oplossing dan nog altijd het analoge signaal, en dan ook via de coax het digitale DVB-C, ook dan nog voor een deel HD kwaliteit.
Via die settopbox meer zenders en alles bijna op HD, deels afhankelijk van het abonnement.
