Tegen wie praat je nou? Ik bepaal het ontwerp niet.Walt schreef:Mijn oplossing met de extra opgedikte zijwanden en een nieuwe baffle van 16mm breder maakt het mogelijk de 12.7mm radius netjes erop te zetten. Een dubbele radius gaat er denk ik lelijk uitzien.
Op voorhand was dit overigens allemaal te voorzien, of heb je de woofer een paar Bybee's gevoerd en is die daardoor 20mm in diameter gegroeid?![]()
Groetjes Walter
[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Prachtig, doet me denken aan het werken met externe ingenieurs bureaus; als iets niet past of fout is staan ze allemaal naar elkaar te wijzen! Nee hoor meneer, nadenken zat niet in onze scope...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Wat is er overigens gebeurd met het idee van de grote afschuiningen/facetten? Het toepassen van een radius lijkt ineens uit de lucht komen te vallen?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Het vastklemmen van de baffle met spanbanden is overigens geen goed idee. Hiermee kan je niet voldoende kracht geven op de lijmverbinding. Dit is van groot belang, de baffle heeft erg weinig vlees naast de woofer, hier moet een 100% sterke verbinding met de kastwand worden gemaakt. Als dit mislukt gaat het geheel staan meeresoneren.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Contacteer:
Die radius is niet uit de lucht komen vallen. Ik heb de op maat gezaagde baffles gekregen en de units die daarin moesten komen en ik heb daar gaten voor gefreesd.Walt schreef:Wat is er overigens gebeurd met het idee van de grote afschuiningen/facetten? Het toepassen van een radius lijkt ineens uit de lucht komen te vallen?
Groetjes Walter
Tot zover geen moeilijkheden.
Daarna zouden er facetten aan de baffle gemaakt moeten worden. Omdat er geen plaats was naast de woofer nam ik als vanzelfsprekend aan dat er 'diamantvormige' facetten ala Avalon bedoeld werden.
Onlangs bleek dat dat niet de bedoeling was, maar dat er een evenwijdige facetrand aan de zijkant over de gehele lengte bedoeld werd.
Dat ging niet passen, waarna ik voorstelde om de zaak maar gewoon rond af te werken. Nu blijkt vanmiddag dat dat zelfs niet past.
Die 12,7mm en 6mm zijn heel arbitrair vastgesteld. Ik had deze frezen al voor een ander doel in huis.
Ik vind verbreding van het front op zich ook geen slecht plan en een verloop van de radius vind ik ook niet mooi, maar Ray heeft vanzelfsprekend het laatste woord.
Dit heeft dus niets te maken met niet nadenkende externe ingenieurs bureaus, maar gewoon met het constateren dat het gewenste plan niet goed uitvoorbaar is en dat rapporteren.
Niet zo'n drama ervan maken, Dames. het zijn maar luidsprekers... 
Akoestisch gezien zat het verschil tussen 12.7mm radius, 6mm radius of zelfs geen radius marginaal zijn. Pas zo rond de 25mm gaat het echt zoden aan de dijk zetten.
Als 6mm past dan is dit wellicht de simpelste oplossing.
Groetjes Walter
Als 6mm past dan is dit wellicht de simpelste oplossing.
Groetjes Walter
- pappaleo
- Contacteer:
Weet ik, maar het commentaar vanaf de zijlijn zonder op de hoogte te zijn van de voorgeschiedenis moest even gepareerd wordenray5150 schreef:Niet zo'n drama ervan maken, Dames. het zijn maar luidsprekers...
Papaleo en ik gaan even werkoverleg houden over wat de beste oplossing is...
We keep you posted.
We keep you posted.
Ik vond de oplossing van extra laagje tegen de zijwanden en nieuwe baffle niet zo gek persoonlijk. Ik ben benieuwd wat jullie gaan beslissen heren!
Okee, weer een hobbel genomen.
Na wat overleg zijn we tot de conclusie gekomen dat het een goed idee zou zijn om de baffles een tikje te verbreden zodat de radius van de frees wel zou passen.
Dit is dus uitgevoerd door er simpelweg strookjes MDF 8 mm. aan de zijkanten op te lijmen.
Leo is hier uiterst voortvarend mee aan de slag gegaan en heeft enkele foto's ervan gemaakt.
Na wat overleg zijn we tot de conclusie gekomen dat het een goed idee zou zijn om de baffles een tikje te verbreden zodat de radius van de frees wel zou passen.
Dit is dus uitgevoerd door er simpelweg strookjes MDF 8 mm. aan de zijkanten op te lijmen.
Leo is hier uiterst voortvarend mee aan de slag gegaan en heeft enkele foto's ervan gemaakt.
Kan niet anders zeggen dan dat het er netjes uitziet zo.
En de extra 8mm op de kast zelf zal deze nog steviger en zwaarder maken wat de klank ten goede zal komen.
Groetjes Walter
En de extra 8mm op de kast zelf zal deze nog steviger en zwaarder maken wat de klank ten goede zal komen.
Groetjes Walter
Slimme en praktische oplossing, daar houd ik wel van.

Ik zet hier even een linkje neer naar een topic waarin Wouter een baffle bekleed met kunstleer.
Dan kan ik het later makkelijk terugvinden.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=5&t=19291
Dan kan ik het later makkelijk terugvinden.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=5&t=19291
De baffles zijn inmiddels terug van Papaleo, hij heeft vakwerk verricht met het freeswerk daaraan.
Vandaag de voorkanten van de zijwanden gevlakt, en eens even gekeken hoe de baffles nu staan op de kasten.
Het volgende punt wat nu uitgevoerd moet worden is het op maat zagen en lijmen van 2 stroken triplex die aan de binnenkant van de baffles komen.
Omdat de baffles namelijk met kunstleer bekleed gaan worden, moet er aan de binnenkant van de baffles een uitsparing rondom zijn om het kunstleer kwijt te kunnen.
plan was eerst om een sponning uit te frezen.
Maar dat kan natuurlijk ook door een plaatje aan de binnenkant te lijmen dat rondom een centimeter kleiner is.
Vandaag de voorkanten van de zijwanden gevlakt, en eens even gekeken hoe de baffles nu staan op de kasten.
Het volgende punt wat nu uitgevoerd moet worden is het op maat zagen en lijmen van 2 stroken triplex die aan de binnenkant van de baffles komen.
Omdat de baffles namelijk met kunstleer bekleed gaan worden, moet er aan de binnenkant van de baffles een uitsparing rondom zijn om het kunstleer kwijt te kunnen.
plan was eerst om een sponning uit te frezen.
Maar dat kan natuurlijk ook door een plaatje aan de binnenkant te lijmen dat rondom een centimeter kleiner is.
Ziet erg al goed uit Ray. Je zou dit eigenlijk moeten plaatsen op het groepsbouwforum 
- pappaleo
- Contacteer:
Verklaar groepsbouwforum? Omdat er wat werk uitbesteed wordt?DKM schreef:Ziet erg al goed uit Ray. Je zou dit eigenlijk moeten plaatsen op het groepsbouwforum
yup, maakt het niet minder op hoor.
Sterker nog het wordt er natuurlijk alleen professioneler op. Iedereen is goed in zijn ding. (vraag ik me alleen af waar ik goed in ben...)
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Sterker nog het wordt er natuurlijk alleen professioneler op. Iedereen is goed in zijn ding. (vraag ik me alleen af waar ik goed in ben...)
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
- pappaleo
- Contacteer:
Ach, als ik mijn plankjes op maat laat zagen bij de houthandel besteed ik ook uit.
Er zijn er maar weinig die alles zelf doen
Er zijn er maar weinig die alles zelf doen
Hallo zo is het niet bedoeld hoor...Walt schreef:Hahahha, wat een naai opmerking!![]()
![]()
Juist het mooie van een community als dit
Met elkaar til je projecten naar een hoger vlak
Met elkaar til je projecten naar een hoger vlak
Stroken op maat gezaagd en op de achterkant van de baffles gelijmd :
De gaten voor de drivers uitgefreesd :
En vervolgens gaten voor de inslagmoeren uitgeboord en deze gemonteerd.
Daarna de drivers gepast.
De gaten voor de drivers uitgefreesd :
En vervolgens gaten voor de inslagmoeren uitgeboord en deze gemonteerd.
Daarna de drivers gepast.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Was het droog vandaag in Den haag? Hier bijna de hele dag regen.