[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Het is maar goed dat jij niet meedoet aan de wedstrijd. Met een schuurfout van 1mm was je zeker direct onderaan het veld beland, als Wouter je speaker uberhaupt mee had laten doen! Er is natuurlijk wel een bepaald basis niveau dat aanwezig moet zijn...

-
ds23man
- Ook commercieel actief
Wouter moet niet lullen, heeft nog niet eens een concept........ 
En dat niveau word bereikt door vrijwel niks zelf te doen, en al het zaag en freeswerk uit te besteden ?Walt schreef:Het is maar goed dat jij niet meedoet aan de wedstrijd. Met een schuurfout van 1mm was je zeker direct onderaan het veld beland, als Wouter je speaker uberhaupt mee had laten doen! Er is natuurlijk wel een bepaald basis niveau dat aanwezig moet zijn...
Zou wel kunnen, aan die wedstrijd meedoen, qua kosten blijf ik vooralsnog ruimschoots binnen het gestelde budget.
Weer een stapje verder. vanmiddag een steun gemaakt voor de speakers.
Dit om twee redenen. de voorkant is drie keer zo breed als de achterkant.
Bij het werken aan de kast, als die op zijn rug ligt, is de zaak niet echt stabiel op de tafel.
Dat is hiermee op gelost.
Een ander punt is voor over een tijdje.
Mettertijd gaan de baffles op de kasten gelijmd worden, dan liggen ze ook op hun rug.
Het is mijn bedoeling om dan de zaak met spanbanden vast te klemmen na het lijmen.
Dat word met deze steun een stuk makkelijker.
Dit om twee redenen. de voorkant is drie keer zo breed als de achterkant.
Bij het werken aan de kast, als die op zijn rug ligt, is de zaak niet echt stabiel op de tafel.
Dat is hiermee op gelost.
Een ander punt is voor over een tijdje.
Mettertijd gaan de baffles op de kasten gelijmd worden, dan liggen ze ook op hun rug.
Het is mijn bedoeling om dan de zaak met spanbanden vast te klemmen na het lijmen.
Dat word met deze steun een stuk makkelijker.
Ziet er al goed uit 
Baffles worden ook van plex, of van een stuk hout?
Al een plan voor de kleur?
Baffles worden ook van plex, of van een stuk hout?
Al een plan voor de kleur?
De baffles zijn van een mdf-multiplex-mdf sandwich, totaal ongeveer 20 mm dik.
De kasten worden gefineerd, en de baffles krijgen een laag zwart kunstleer.
De kasten worden gefineerd, en de baffles krijgen een laag zwart kunstleer.
- pappaleo
- Contacteer:
De baffles worden volgens afspraak afgerond, maar eigenlijk zijn ze daarvoor iets te smal. Ik heb een fraaie, superscherpe ENT afrondfrees met een straal van 12,7mm maar zelfs die gaat nog een probleempje opleveren naast de woofer.
Ik heb ter vergelijking een restje MDF erop gelegd, dat met die frees behandeld is: Ik v(f)rees dat het kunstleer op die plek gaat plooien.
Bovendien staat het niet mooi, zo'n deuk naast de woofers.
Ik heb ter vergelijking een restje MDF erop gelegd, dat met die frees behandeld is: Ik v(f)rees dat het kunstleer op die plek gaat plooien.
Bovendien staat het niet mooi, zo'n deuk naast de woofers.
- pappaleo
- Contacteer:
Ik heb ook nog een frees met een radius van 6mm. Maar dat wordt een beetje een zielige afronding op een baffle met dit formaat.
(Let niet op het afgebrokkelde stukje aan de onderkant van het testplankje)
Een overgang van 12,7 naar 6 vlak boven de woofer zou kunnen, maar ik kan niet voorspellen of je dat verschil kan wegtrekken in dat leer zonder dat je plooien krijgt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Kunstleer is zeer rekbaar, net als c....leer. Goed lijmen met tix en die overgangen zullen wel goed komen.
- pappaleo
- Contacteer:
De vraag is of dat mooi wordt. Ray moet er tenslotte naar zitten kijken.
En zal ik dan 12,7mm nemen tot vlak boven de woofer en de rest 6mm, of onder de woofer weer overgaan naar 12,7mm ?
En zal ik dan 12,7mm nemen tot vlak boven de woofer en de rest 6mm, of onder de woofer weer overgaan naar 12,7mm ?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ik zou alleen net bij de ronding van de woofer waar het een probleem vormt met een kleinere radius werken. Dan valt het optisch bijna niet op. Je hebt dan maar een paar cm waar het anders is.
Ik denk dat het beste is om het stukje ter hoogte van de woofer in 6 mm uit te voeren, en de rest in 12,7 mm.pappaleo schreef:De vraag is of dat mooi wordt. Ray moet er tenslotte naar zitten kijken.
tenminste, dat zegt mijn gevoel...
Dat lijkt mij ook het mooist inderdaad. Misschien even tekenen hoe groot het 6 mm stuk moet worden, wat het mooist oogt
- SSassen
- Contacteer:
Zeg Ray, wanneer ga je voorkant schuren? Ik zie daar een berglandschap waar ze in Limburg nog trots op zouden zijn 
- pappaleo
- Contacteer:
Ik zou de hoogte precies gelijk maken aan de breedte can de baffle, zodat de woofer precies gecentreerd zit in een virtueel vierkant.grimoire schreef:Dat lijkt mij ook het mooist inderdaad. Misschien even tekenen hoe groot het 6 mm stuk moet worden, wat het mooist oogt
Kun je aan de zijkanten van de kast niet 8mm oplijmen en dan nieuwe baffles maken van in totaal 16mm breder?
Dat dit veel werk is, is geen excuus natuurlijk!
Groetjes Walter
Dat dit veel werk is, is geen excuus natuurlijk!
Groetjes Walter
- pappaleo
- Contacteer:
......zei degene die al het timmerwerk uitbesteedt.Walt schreef:Dat dit veel werk is, is geen excuus natuurlijk!
Zoek je nou toch een excuus?

Verder heb ik alles zelf gemaakt behalve de baffle's, maar ja, Ray doet exact hetzelfde!
Verder heb ik alles zelf gemaakt behalve de baffle's, maar ja, Ray doet exact hetzelfde!
- pappaleo
- Contacteer:
Verder heb ik alles zelf gemaakt behalve de baffle's, zegt ie !!Walt schreef:Zoek je nou toch een excuus?![]()
![]()
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Zie ik hier wat bijeffecten van een wedstrijd voorbij komen? 
Mijn oplossing met de extra opgedikte zijwanden en een nieuwe baffle van 16mm breder maakt het mogelijk de 12.7mm radius netjes erop te zetten. Een dubbele radius gaat er denk ik lelijk uitzien.
Op voorhand was dit overigens allemaal te voorzien, of heb je de woofer een paar Bybee's gevoerd en is die daardoor 20mm in diameter gegroeid?
Groetjes Walter
Op voorhand was dit overigens allemaal te voorzien, of heb je de woofer een paar Bybee's gevoerd en is die daardoor 20mm in diameter gegroeid?
Groetjes Walter