Jenzen Illuminator

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
bandit
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 28 jan 2015, 13:38

Jenzen Illuminator

Bericht door bandit »

hallo

ik ben is benieuwd of iemand wel is de Jenzen Illuminator heeft gehoord.
http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-Illuminator.htm
En dan met name de bas reflex uitvoering,ik wil ze graag gaan bouwen,is lastig iets te gaan bouwen wat je niet heb gehoord.als iemand me een indruk kan geven,zou dat kunnen helpen.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Jenzen Illuminator

Bericht door Douwe84 »

Behoorlijk apparaat om te gaan bouwen zonder geluisterd te hebben..
bandit
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 28 jan 2015, 13:38

Re: Jenzen Illuminator

Bericht door bandit »

jep inderdaad

dat houdt me tot nu toe nog tegen om te beginnen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Jenzen Illuminator

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb de NEXT. Okee, het is geen Illuminator maar wel een aanrader...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Jenzen Illuminator

Bericht door ds23man »

Beetje rare verhouding in drivergrootte, 26 laag en 18 mid. En dan mid en hoog op 2Khz crossen, iets kleiner midje dan had dat hoger gekund waardoor de tweet het wat makkelijker krijgt.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Jenzen Illuminator

Bericht door Leeuwarden »

En? Ga je hem bouwen?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Jenzen Illuminator

Bericht door FR_Aad »

Ik heb de Next gehoord en ik vond juist het hoog erg lekker klinken.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Jenzen Illuminator

Bericht door Leeuwarden »

De Next heeft een hogere crossover frequentie...
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Jenzen Illuminator

Bericht door FR_Aad »

AHHHH
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Jenzen Illuminator

Bericht door rikpost »

bandit schreef:
hallo

ik ben is benieuwd of iemand wel is de Jenzen Illuminator heeft gehoord.
http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-Illuminator.htm
En dan met name de bas reflex uitvoering,ik wil ze graag gaan bouwen,is lastig iets te gaan bouwen wat je niet heb gehoord.als iemand me een indruk kan geven,zou dat kunnen helpen.
Ik zou zeker eerst proberen of je ze thuis kunt luisteren voor je ze bouwd.
De verhoudingen van je luisterruimte kunnen behoorlijk wat roet in het eten gooien met een luidspreker met zulk krachtig laag.
Zonde als je met zo'n boemerig ding zit na zo veel energie en kosten :(
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Jenzen Illuminator

Bericht door Leeuwarden »

rikpost schreef:

Ik zou zeker eerst proberen of je ze thuis kunt luisteren voor je ze bouwt.
Dat gaat gegarandeerd heel lastig worden.
bandit
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 28 jan 2015, 13:38

Re: Jenzen Illuminator

Bericht door bandit »

hey

in de verhalen die ik heb gelezen,kunnen deze speakers ook in kleine ruimtes,maar 1 ding had ik nog niet gedaan ,en dat was naar de kosten kijken van de filters,bijna 1000,- euro voor 2 stuks .dus dat wordt ff te gek alles bijelkaar .
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Jenzen Illuminator

Bericht door rikpost »

bandit schreef:
hey

in de verhalen die ik heb gelezen,kunnen deze speakers ook in kleine ruimtes,maar 1 ding had ik nog niet gedaan ,en dat was naar de kosten kijken van de filters,bijna 1000,- euro voor 2 stuks .dus dat wordt ff te gek alles bijelkaar .
Wanneer een luidspreker veel laag produceert krijg je gewoon problemen in kleine ruimte .
In grote ruimte kun me die even goed krijgen overigens maar dan kun je vaak wat meer schuiven.
Mocht je nu toch al een tijdje slapeloze nachten hebben en je uiteindelijk besluit ze toch te bouwen zou ik zeker overwegen ze actief aan te sturen ,in elk geval voor het laag.
Overigens vind ik de prijs voor het filter zo gek nog niet zulke mooie units verdienen wel goede componenten
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Jenzen Illuminator

Bericht door rikpost »

bandit schreef:
hey

in de verhalen die ik heb gelezen,kunnen deze speakers ook in kleine ruimtes,maar 1 ding had ik nog niet gedaan ,en dat was naar de kosten kijken van de filters,bijna 1000,- euro voor 2 stuks .dus dat wordt ff te gek alles bijelkaar .
Wanneer een luidspreker veel laag produceert krijg je gewoon problemen in kleine ruimte .
In grote ruimte kun me die even goed krijgen overigens maar dan kun je vaak wat meer schuiven.
Mocht je nu toch al een tijdje slapeloze nachten hebben en je uiteindelijk besluit ze toch te bouwen zou ik zeker overwegen ze actief aan te sturen ,in elk geval voor het laag.
Overigens vind ik de prijs voor het filter zo gek nog niet zulke mooie units verdienen wel goede componenten
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Jenzen Illuminator

Bericht door rikpost »

Handig zo,n tablet :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Jenzen Illuminator

Bericht door Walt »

Waarschijnlijk lag het aan de interface tussen de tablet en de gebruiker, jouw vinger... :lol:
Gebruikersavatar
Speakerland
Ook commercieel actief
Berichten: 144
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
Contacteer:

Re: Jenzen Illuminator

Bericht door Speakerland »

En hier in de winkel staat de Scan Speak Ultimo (2-weg) ook met componenten uit de Illuminator series maar dan met de Berylium dome.
Je kunt hier wel goed beoordelen wat de 18 cm Illuminator woofer aan laag kan neerzetten. Een Ultimo uitvoering met de D3004.6620 zit in de pijpleiding.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Bijlagen
Ultimo Beryl 7.JPG
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Jenzen Illuminator

Bericht door Leeuwarden »

Ik zie de vergelijking cq overeenkomst niet zo?
En ik zie ook dat die € 1115 per stuk kosten terwijl de TS aangeeft dat € 1000 voor twee, ver over budget is...
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Re: Jenzen Illuminator

Bericht door Tok »

Leeuwarden schreef:
.. aangeeft dat € 1000 voor twee, ver over budget is...
Voor twee filters.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Jenzen Illuminator

Bericht door Shadow »

Botanische spraakverwarring dan, ik was ook wel gecharmeerd van de Jenzen speakers...
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Jenzen Illuminator

Bericht door scanspeakman »

als de prijs van 1000 per filter je tegenhoudt kan je ook nog overwegen het filter eerst met wat simpeler componenten en dezelfde waardes op te bouwen. Hoeft niet gelijk 1000 te kosten. Kan je later, wanneer je budget het toelaat alsnog de betere filters bouwen. Handigst is dan wel om de filters extern houden in een apart kastje oid. Formaat verschilt namelijk nogal. Toen ik mijn filters opnieuw bouwde met mooie onderdelen was het filter grofweg 2,5x zo groot qua formaat.

De filters van Troels lijken mij uitstekend, maar zijn veelal gebouwd met de betere (en duurdere) componenten van Jantzen. Die heb ik ook toegepast voor de midwoofers in mijn speakers en zijn echt uitstekend. Maar dan kost dan ook wat. Met de simpeler componenten (standaard MKP's die je voor paar euro kan krijgen ipv die superiors van enige tientjes per stuk, geen wax spoelen, etc) ben je voor een fractie klaar en heb je, schat ik, > 90% van de performance. Betere componenten is vooral de puntjes op de i, is mijn ervaring. Net dat laatste beetje dat van een erg goede, een fantastische luidspreker maakt.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Jenzen Illuminator

Bericht door asterduc »

ds23man schreef:
Beetje rare verhouding in drivergrootte, 26 laag en 18 mid. En dan mid en hoog op 2Khz crossen, iets kleiner midje dan had dat hoger gekund waardoor de tweet het wat makkelijker krijgt.
niets fout mee hoor. Ik heb de Illuminator zowel met 12MU, 15WU als 18WU gebouwd met sub aanvulling van zowel 26W als 32W en vind de combinatie met 18WU nog steeds veruit de beste.
scanspeakman schreef:
als de prijs van 1000 per filter je tegenhoudt kan je ook nog overwegen het filter eerst met wat simpeler componenten en dezelfde waardes op te bouwen. Hoeft niet gelijk 1000 te kosten. Kan je later, wanneer je budget het toelaat alsnog de betere filters bouwen.
Volledig mee eens.

Eigenlijk hoeft dat filter zelfs niet echt veel te kosten. Troels gaat erg ver met zijn filtering. De helft van de componenten kun je gerust weglaten bij de Scan units. Dan doel ik op de sperfilters ie hij inzet.
Er zijn voldoende filtercombinaties te vinden voor deze units, zoals die van Speakerland, Hobby hifi, K+T en andere.
Als ik mij goed herinner staat mijn set al een jaar op een eenvoudig 6-18db/oct (mid/hoog) zonder enige andere toevoeging. Dat zijn 2 spoelen, 2 condensatoren en een weerstand. Hoeft heus geen 1000 euro te kosten.

Over de overgang mid / sub kan ik me niet goed uitspreken omdat ik daar steeds een dsp bij inzet.
Als ik Troels zijn schema bekijk wordt dat een dikke serie spoel en een dikke serie condensator en die kosten poen als je de beste wil. Maar je kunt hier in een beginfase (en ook later) een goedkoper type gebruiken. Een Audyn Q6 82uF kost een paar tientjes, voor de spoel zit je dubbel zo hoog. Nu, er zijn hier genoeg bouwers op het forum die nog volle lade hebben liggen met restanten van filters waardoor je zelfs voor minder gesteld bent.

Ed
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”