Nieuwe COAX van seas

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

bas focal m180
Contacteer:

Re: Nieuwe COAX van seas

Bericht door bas focal m180 »

Scan speak revelator 26W8867T00 GHP 27hz -3db in +- 60 liter ontzettend lage vervorming.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

bas focal m180 schreef:
Scan speak revelator 26W8867T00 GHP 27hz -3db in +- 60 liter ontzettend lage vervorming.
Nee, veels te groot, met twee stuks 17cm heb je een nette slanke vloerstaander, met pakweg 20cm breed front, pakweg 30cm diep en voldoende liters inhoud. De coax geef je een eigen driehoekige behuizing bovenop (dus geen d'Appolito) en de twee woofers filter je als een 2.5 weg om de bafflestep te corrigeren (als dat nodig blijkt).
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Die CA SEASen zijn volgens mij de juiste keuze. En dus.... Aan de slag! :)
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Volgens mij liggen er nog wat projectjes op de plank. (Of verhuisdoos)
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Leeuwarden schreef:
+1
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Ja toch? Co staart zich blind op die ScanSpeak drivers, maar da's echt zonde geld.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

SSassen schreef:
Leeuwarden schreef:
Ja toch? Co staart zich blind op die ScanSpeak drivers, maar da's echt zonde geld.
Mwoah, hoop ik toch van niet, heb er hier vier klaar liggen om over niet al te lang meer in de kasten te schroeven.....
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

FR_Aad schreef:
Volgens mij heeft Sander een zeecontainer vol met verhuisdoosprojectjes. :mrgreen:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

hsmeets schreef:
SSassen schreef:
Leeuwarden schreef:
Mwoah, hoop ik toch van niet, heb er hier vier klaar liggen om over niet al te lang meer in de kasten te schroeven.....
Nee, zo bedoelde ik 't niet, prima drivers, maar de prijs is gewoon te hoog voor wat je ervoor krijgt als je het puur bekijkt naar ratio prijs/kwaliteit. Zo'n open frame e.d. is niet goedkoop, maar je zit aardig in de hoek van de diminishing returns te rommelen.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
FR_Aad schreef:
Volgens mij heeft Sander een zeecontainer vol met verhuisdoosprojectjes. :mrgreen:
Ik kan zo een zelfbouwwinkel beginnen inderdaad :D
cve

Bericht door cve »

Afgezien van het feit dat het gewoon mooie drivers zijn gaat het mij niet specifiek om deze ScanSpeak units. Het gaat om de som der delen en ik verwacht dat deze mooi matchen. Maar een paar Nextels of magnesium Seas drives zijn ook niet te versmaden.
En zonde geld, ach droog brood eten en boter op je hoofd smeren dat is zonde geld. :lol:

Co
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

cve schreef:
Afgezien van het feit dat het gewoon mooie drivers zijn gaat het mij niet specifiek om deze ScanSpeak units. Het gaat om de som der delen en ik verwacht dat deze mooi matchen. Maar een paar Nextels of magnesium Seas drives zijn ook niet te versmaden.
Nee, dat smoelt niet, zeker niet met die koperen fase plug.

ScanSpeak Discovery dan maar? Qts is wel wat hoog, maar Vas is laag, dus dat zou best kunnen werken. De Seas CA18RNX heeft echter betere specs.

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/18w-8434g00.pdf
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

SSassen schreef:
Wat ik me hier bij moet voorstellen:

with natural fibers made in-house

Zitten daar alle werknemers met een zeef op de pot? :lol:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
SSassen schreef:
Wat ik me hier bij moet voorstellen:

with natural fibers made in-house

Zitten daar alle werknemers met een zeef op de pot? :lol:
Geen idee, het is made-in-China, dus welke exotische ingredienten men gebruikt weet ik niet, wellicht hebben ze een hele etage waar ze wiet kweken en de plantresten verwerken in hun luidsprekers? Dat klinkt mij in de oren als een winstgevend bedrijfsplan?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Of ze slachten een hond en gebruiken stukjes gedroogde vlees....... :-&
hsmeets

Bericht door hsmeets »

SSassen schreef:
hsmeets schreef:
SSassen schreef:
Nee, zo bedoelde ik 't niet, prima drivers, maar de prijs is gewoon te hoog voor wat je ervoor krijgt als je het puur bekijkt naar ratio prijs/kwaliteit. Zo'n open frame e.d. is niet goedkoop, maar je zit aardig in de hoek van de diminishing returns te rommelen.
T's een hobby en mag wat kosten. Ik zie ze ook weinig in komkomercieel producten, zag ze laatst wel in de nieuwste Wilson zitten....
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik vind de ER18 beter passen bij die coax. Bijna zelfde specs als de CA, maar zonder glimmende conus.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

MarcoSQ schreef:
Mijn punt is : die 6kHz resonantie blijft altijd bestaan, en reageert op elk geluidje waarvan 6kHz een harmonische is.

[...]

EDIT. Om te verduidelijken wat ik bedoel, kun je het volgende doen. Gedachtenexperiment is voor sommigen genoeg, maar je kunt het ook in het echt doen:
- Pak een basje met een harde konus. Ingebouwd in een kast ? Prima, hoor je het nog beter. Haal wel even los van de versterker!
- Geef een een flinke tik tegen de konus met je nagel, je voert hem nu een heel breedbandig spectrum.
- In het geluid wat je hoort, springen 2 dingen er overduidelijk uit : de lage eigenresonantie van het 'membraan als zuiger' + ophanging (+eventuele kast), en de hoge eigenresonantie van het membraan als plaat.
- Geef de speaker maximale elektrische demping (=sluit hem kort) en probeer opnieuw. Het lage geluid is fors zachter, het hoge geluid verandert niets aan...
- Nog een stapje verder : hou het membraan op 1 punt op de spreekspoel tegen, vinger erop (=spreekspoel vastgesoldeerd, méér elektrische demping dan je ooit zal kunnen of willen bereiken). Probeer opnieuw. Helemaal géén reactie meer in het laag, maar de hoge resonantie is onveranderd....
Volgens mij klopt het niet dat je een resonantie op 6 khz anspreekt met een sinus van bijvoorbeeld 2 khz. Je gedachtenexperiment vind ik interessant, maar door te tikken met je nagel bied je min of meer een impuls aan, dus een signaal inclusief die 6 khz.
markbakk

Bericht door markbakk »

Nee, het verhaal is altijd dat een (harmonisch) vervormingsproduct van 2 of 3kHz de resonantie kan aanspreken. Dat klopt in principe natuurlijk, maar je moet je wel realiseren dat de gemeten vervorming die resonantie al bevat. Dus waar die K2 of K3 al onder de 40dB zit zou ik me niet al te druk meer maken over de resonantie.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Nu betrek je vervorming er bij, terwijl dat voor zover ik MarcoSQ goed begreep niets te maken heeft met zijn stelling.

Neem een bel of iets dergelijks met een resonantiefrequentie van 6 khz en zet er een luidspreker voor die een perfecte sinus van 3 khz produceert (zonder vervorming, dus zonder 6 khz component). Gaat de bel resoneren bij 6 khz? Mijns inziens niet.
markbakk

Bericht door markbakk »

MarcoSQ schreef:
Mijn punt is : die 6kHz resonantie blijft altijd bestaan, en reageert op elk geluidje waarvan 6kHz een harmonische is.
Hier gaat Marco in de fout. En daarop wees ik. Volgens mij zijn we het wel eens.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Een hele oude koe van bijna precies een jaar oud...Maar ook ik ben het daarmee eens :oops: . Weet niet meer waarom ik dat schreef...misstapje.
Bedankt voor het netjes rechtzetten.
Jouw formulering ('reactie op aanwezige K2/K3etc') is stukken beter, en van weinig zorg mits die idd laag zijn.
Plaats reactie