Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Dan is er iets goed mis, er staat iets te oscilleren.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Eh ja en dan?ds23man schreef:Dan is er iets goed mis, er staat iets te oscilleren.
Ik moet er bij zeggen dat het echt heeeeeeel hoog is en ik denk voor velen niet hoorbaar en verder speelt het prima..
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Dan moet je de fout opsporen, voor hetzelfde geld wordt het erger of een hogere frequentie en blaas je een tweeter op.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Mmmhhh ik denk ik schakel het geheel maar even uit... Nu kom ik er achter dat ik een harde tik heb als ik het geheel uit zet (niet standby dus).
Ach het blijft Goede Vrijdag...hoef ik niets voor te doen...
Ach het blijft Goede Vrijdag...hoef ik niets voor te doen...
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Dan heb je cinemag's verkeert aangesloten. De trafo's mogen absoluut niet aan massa gelegd worden, anders veroorzaakt je een aardlus. Dus de Ground van de DAC print gaat restreeks naar de XLR aansluiting. En de + en de - uitgangen via de trafo's.Xeres schreef:Goede Vrijdag is goed begonnen maar kent een paar kleine issues..
Het goede nieuws is dat de AFDAC2 leeft, het mindere nieuws is dat ik twee probleempjes heb..
Ik had een enorme zware brom op alle kanalen, na het verwijderen van de Cinemag's en over te gaan op de SE uitgangen was dit probleem weg... hier moet ik dus op zoek naar een oplossing..(reacties zijn altijd welkom...)
het tweede issue is een constante hoge toon zoals je dat vroeger had met TV- en PC beeldschermen.... heel irritant.. als iemand daar wat over kan melden dan heel graag..
Maar om even terug te komen op het feit dat het "ding" leeft... Wow! de eerste resultaten zijn ondanks dat ik nu speel via iTune/iMac de Toslink en slechts 44.1 flac speel (voor nu) vind ik het resultaat niet minder dan verbluffend... geweldige prestatie Knuisje proficiat.
R.
Die hoge piep kan ik niet verklaren. Mogelijk staat iets te oscilleren?
Succes.
Roland
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Dit lange weekend ga ik maar eens gebruiken om een aantal issues aan te pakken/controleren.
Dus ik heb vanmiddag alles los gehaald (lang leve die irritante stekkers...) zo kan ik alles nagaan en ook nog wat bijkomend boorwerk doen.
ach zo blijf je aan de gang..
R.
Dus ik heb vanmiddag alles los gehaald (lang leve die irritante stekkers...) zo kan ik alles nagaan en ook nog wat bijkomend boorwerk doen.
ach zo blijf je aan de gang..
R.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Zoals gezegd ga ik alles even nalopen maar om antwoord te geven op de vraag... Ja op beide kanalen.knuisje schreef:Heb je de piep op beide kanalen?
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Een typisch geval van "ga terug naar Start"....
Inmiddels ben ik al weer iets verder dan dit maar ik ben zo goed als overnieuw begonnen. Dit heeft overigens wat voordelen omdat je altijd wel kleine dingen hebt waar je minder gelukkig van wordt en die kun je dan weer verbeteren.
Later meer!
R.
Inmiddels ben ik al weer iets verder dan dit maar ik ben zo goed als overnieuw begonnen. Dit heeft overigens wat voordelen omdat je altijd wel kleine dingen hebt waar je minder gelukkig van wordt en die kun je dan weer verbeteren.
Later meer!
R.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Misschien moet je de oscillatie zoeken in de opamp voeding. Ik kan mij herinneren dat je een afwijkende spanning meette.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ik heb geen eerdere afwijkingen gemeten en/of doorgegeven. Maar Ik ga nu uiteraard weer even meten....wel bedankt voor het meedenken weer!knuisje schreef:Misschien moet je de oscillatie zoeken in de opamp voeding. Ik kan mij herinneren dat je een afwijkende spanning meette.
R.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
versie 1.1 is bijna een feit... Pffff was best doorwerken, maar ik wil Ruud niet teleurstellen en ik ben zelf reuze benieuwd.... na het kleine maar smakelijke voorproefje van gisteren. Hopelijk is het 2e Paasdag zover...
R.
R.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
And we are back!
zojuist heb ik de Afdac2 weer aan kunnen sluiten (nog zonder Cinemag) en luister Toslink via de SE uitgangen.
Er is geen brom (maar dat lag aan de Cinemags), maar de "Piep" is er weer helaas. De piep blijft ook tijdens het spelen (wat overigens heel goed klinkt...)
Ik heb nog even gecheckt of het echt over de tweeters kwam want het is zo'n piep die een beeldscherm vroeger maakte of zo'n ding om katten weg te jagen.(mijn moedertje hoort het dus niet). Maar helaas komt het over beide tweeters.
Zoals gezegd heb ik het gehele ding uit elkaar gehaald alle solderingen, kabels, pluggen etc nagekeken alsmede de diverse Voltages zoals die besproken worden in de handleiding nagekeken en bij twijfel vervangen..
Verder heb ik Toslink los of vast, andere interconnects, andere stroomkabel (mijn Afdac-LB doet het met al deze onderdelen overigens prima).
Dan wil ik hier niet de discussie over netfilters opnieuw starten maar bij in en vooral uitschakelen (niet Standby) heb ik behoorlijke tikken over mijn luidsprekers..
Ik zou niet weten waar ik het probleem moet zoeken zover gaat mijn kunde niet helaas..maar wellicht hebben jullie een idee?
Ondertussen ga ik nog even verder met de Cinemag's....en koffie.
Oh ja heeft iemand nog een Hypex SMPS1200 of SPMS3K? ergen liggen?
zojuist heb ik de Afdac2 weer aan kunnen sluiten (nog zonder Cinemag) en luister Toslink via de SE uitgangen.
Er is geen brom (maar dat lag aan de Cinemags), maar de "Piep" is er weer helaas. De piep blijft ook tijdens het spelen (wat overigens heel goed klinkt...)
Ik heb nog even gecheckt of het echt over de tweeters kwam want het is zo'n piep die een beeldscherm vroeger maakte of zo'n ding om katten weg te jagen.(mijn moedertje hoort het dus niet). Maar helaas komt het over beide tweeters.
Zoals gezegd heb ik het gehele ding uit elkaar gehaald alle solderingen, kabels, pluggen etc nagekeken alsmede de diverse Voltages zoals die besproken worden in de handleiding nagekeken en bij twijfel vervangen..
Verder heb ik Toslink los of vast, andere interconnects, andere stroomkabel (mijn Afdac-LB doet het met al deze onderdelen overigens prima).
Dan wil ik hier niet de discussie over netfilters opnieuw starten maar bij in en vooral uitschakelen (niet Standby) heb ik behoorlijke tikken over mijn luidsprekers..
Ik zou niet weten waar ik het probleem moet zoeken zover gaat mijn kunde niet helaas..maar wellicht hebben jullie een idee?
Ondertussen ga ik nog even verder met de Cinemag's....en koffie.
Oh ja heeft iemand nog een Hypex SMPS1200 of SPMS3K? ergen liggen?
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Cinemag's trafo's brommen niet vanzelfXeres schreef:And we are back!
zojuist heb ik de Afdac2 weer aan kunnen sluiten (nog zonder Cinemag) en luister Toslink via de SE uitgangen.
Er is geen brom (maar dat lag aan de Cinemags), maar de "Piep" is er weer helaas. De piep blijft ook tijdens het spelen (wat overigens heel goed klinkt...)
Ik heb nog even gecheckt of het echt over de tweeters kwam want het is zo'n piep die een beeldscherm vroeger maakte of zo'n ding om katten weg te jagen.(mijn moedertje hoort het dus niet). Maar helaas komt het over beide tweeters.
Zoals gezegd heb ik het gehele ding uit elkaar gehaald alle solderingen, kabels, pluggen etc nagekeken alsmede de diverse Voltages zoals die besproken worden in de handleiding nagekeken en bij twijfel vervangen..
Verder heb ik Toslink los of vast, andere interconnects, andere stroomkabel (mijn Afdac-LB doet het met al deze onderdelen overigens prima).
Dan wil ik hier niet de discussie over netfilters opnieuw starten maar bij in en vooral uitschakelen (niet Standby) heb ik behoorlijke tikken over mijn luidsprekers..
Ik zou niet weten waar ik het probleem moet zoeken zover gaat mijn kunde niet helaas..maar wellicht hebben jullie een idee?
Ondertussen ga ik nog even verder met de Cinemag's....en koffie.
Oh ja heeft iemand nog een Hypex SMPS1200 of SPMS3K? ergen liggen?
Heb je DAC nu zonder of met netfilter aangesloten. Netfilters kunnen soms rare bijverschijnselen veroorzaken.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
De DAC is zonder netfilter aangesloten. En de trafo's komen later wel... Eerst dit issue.
R.
R.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ik heb sterk de indruk dat ergens een massa niet, of niet goed aangesloten is.
Op de foto's is te zien dat je krimpkous over die stekkers hebt gedaan. zijn die pinnetjes in de stekkers gesoldeerd of gekrompen ?
Het lijkt me verstandig om alle koppelkabeltjes eens met de multimeter in piep-stand door te meten.
Mogelijk is er een verbinding defect.
Zijn de PCB's ook geisoleerd van de kast gemonteerd ?
Op de foto's is te zien dat je krimpkous over die stekkers hebt gedaan. zijn die pinnetjes in de stekkers gesoldeerd of gekrompen ?
Het lijkt me verstandig om alle koppelkabeltjes eens met de multimeter in piep-stand door te meten.
Mogelijk is er een verbinding defect.
Zijn de PCB's ook geisoleerd van de kast gemonteerd ?
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Begin eens met zoveel mogelijk verbindingen los te halen van de dacprint. Alle ingangen, controller los en alleen de voeding aansluiten. Piept het dan nog?
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Na lang stoeien heb ik de Cinemag's er weer in gesleuteld....Daarna begonnen om alle verbindingen (nog een keer) na te kijken, en ondertussen had Ruud het idee om de Amanero los te halen.
Bij het loshalen van de Amanero kwamen er 3 header pinnen mee...dat lijkt me goed...)). Dus alle bronnen los en enig succes! de Piep was/is weg, Maar de brom was nu heviger..balen.
Dus de Balanced output eraf (en dus ook de doorlus naar de SE uitgangen) en een paar RCA's aan de SE uitgangen gehangen van de DACprint....
Het resultaat? Succes!!! 1 issue met de Cinemag's heb ik al ontdekt de RCA connectoren die er achter hangen via een doorlus van de pinnen 2 en 3 maken op een of andere manier contact met het chassis???? De RCA's zijn geïsoleerd dat heb ik gecheckt dus komt het ergens anders vandaan....
Maar deze zaken (Amanero en enCinemag/RCA, massa...) ga ik vanavond niet meer nakijken...Tot morgen!
R.
Bij het loshalen van de Amanero kwamen er 3 header pinnen mee...dat lijkt me goed...)). Dus alle bronnen los en enig succes! de Piep was/is weg, Maar de brom was nu heviger..balen.
Dus de Balanced output eraf (en dus ook de doorlus naar de SE uitgangen) en een paar RCA's aan de SE uitgangen gehangen van de DACprint....
Het resultaat? Succes!!! 1 issue met de Cinemag's heb ik al ontdekt de RCA connectoren die er achter hangen via een doorlus van de pinnen 2 en 3 maken op een of andere manier contact met het chassis???? De RCA's zijn geïsoleerd dat heb ik gecheckt dus komt het ergens anders vandaan....
Maar deze zaken (Amanero en enCinemag/RCA, massa...) ga ik vanavond niet meer nakijken...Tot morgen!
R.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Na lang stoeien heb ik de Cinemag's er weer in gesleuteld....Daarna begonnen om alle verbindingen (nog een keer) na te kijken, en ondertussen had Ruud het idee om de Amanero los te halen.
Bij het loshalen van de Amanero kwamen er 3 header pinnen mee...dat lijkt me goed...)). Dus alle bronnen los en enig succes! de Piep was/is weg, Maar de brom was nu heviger..balen.
Dus de Balanced output eraf (en dus ook de doorlus naar de SE uitgangen) en een paar RCA's aan de SE uitgangen gehangen van de DACprint....
Het resultaat? Succes!!! 1 issue met de Cinemag's heb ik al ontdekt de RCA connectoren die er achter hangen via een doorlus van de pinnen 2 en 3 maken op een of andere manier contact met het chassis???? De RCA's zijn geïsoleerd dat heb ik gecheckt dus komt het ergens anders vandaan....
Maar deze zaken (Amanero en enCinemag/RCA, massa...) ga ik vanavond niet meer nakijken...Tot morgen!
R.
Bij het loshalen van de Amanero kwamen er 3 header pinnen mee...dat lijkt me goed...)). Dus alle bronnen los en enig succes! de Piep was/is weg, Maar de brom was nu heviger..balen.
Dus de Balanced output eraf (en dus ook de doorlus naar de SE uitgangen) en een paar RCA's aan de SE uitgangen gehangen van de DACprint....
Het resultaat? Succes!!! 1 issue met de Cinemag's heb ik al ontdekt de RCA connectoren die er achter hangen via een doorlus van de pinnen 2 en 3 maken op een of andere manier contact met het chassis???? De RCA's zijn geïsoleerd dat heb ik gecheckt dus komt het ergens anders vandaan....
Maar deze zaken (Amanero en enCinemag/RCA, massa...) ga ik vanavond niet meer nakijken...Tot morgen!
R.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Dus de piep kwam toch van een losse verbinding.
Nu nog de uitgangstrafo's fixen en je bent er.
Nu nog de uitgangstrafo's fixen en je bent er.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ik bedenk mij net dat het wel eens mijn versterker(s) kunnen zijn de signal ground verbinden!
Ik ben met die dingen ooit aan het puzzelen geweest... Ze werken maar of ik het ook snapte?
R.
Ik ben met die dingen ooit aan het puzzelen geweest... Ze werken maar of ik het ook snapte?
R.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Waar je al niet slecht van slaapt.... De kwestie bleef mij maar bezig houden. Ik heb nog geprobeerd om allerlei stukken te lezen over Earth/Ground... maar dat is niet aan mij besteed ergens ontspoor ik.
Vanmorgen direct de Multimeter gepakt en ja hoor de versterkers die hier staan (LM3886 en LM4780) verbinden de Signal ground met het chassis (geïsoleerde RCA's). Dus die dingen uit elkaar. Maar zelfs met alles los lijken de zaken met elkaar verbonden (via de PCB?).
Maar ik heb ook nog een kleine TA2020 staan en voila!!!!! Succes!!! geen "Piep' en geen "Brom" Moet nu alleen behoorlijk gas geven zo via die Cinemag's en deze kleine versterker.
Ik heb nu echter geen idee hoe ik dit "aarde" ding ga oplossen...
R.
Vanmorgen direct de Multimeter gepakt en ja hoor de versterkers die hier staan (LM3886 en LM4780) verbinden de Signal ground met het chassis (geïsoleerde RCA's). Dus die dingen uit elkaar. Maar zelfs met alles los lijken de zaken met elkaar verbonden (via de PCB?).
Maar ik heb ook nog een kleine TA2020 staan en voila!!!!! Succes!!! geen "Piep' en geen "Brom" Moet nu alleen behoorlijk gas geven zo via die Cinemag's en deze kleine versterker.
Ik heb nu echter geen idee hoe ik dit "aarde" ding ga oplossen...
R.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Waar je al niet slecht van slaapt.... De kwestie bleef mij maar bezig houden. Ik heb nog geprobeerd om allerlei stukken te lezen over Earth/Ground... maar dat is niet aan mij besteed ergens ontspoor ik.
Vanmorgen direct de Multimeter gepakt en ja hoor de versterkers die hier staan (LM3886 en LM4780) verbinden de Signal ground met het chassis (geïsoleerde RCA's). Dus die dingen uit elkaar. Maar zelfs met alles los lijken de zaken met elkaar verbonden (via de PCB?).
Maar ik heb ook nog een kleine TA2020 staan en voila!!!!! Succes!!! geen "Piep' en geen "Brom" Moet nu alleen behoorlijk gas geven zo via die Cinemag's en deze kleine versterker.
Ik heb nu echter geen idee hoe ik dit "aarde" ding ga oplossen...
R.
Vanmorgen direct de Multimeter gepakt en ja hoor de versterkers die hier staan (LM3886 en LM4780) verbinden de Signal ground met het chassis (geïsoleerde RCA's). Dus die dingen uit elkaar. Maar zelfs met alles los lijken de zaken met elkaar verbonden (via de PCB?).
Maar ik heb ook nog een kleine TA2020 staan en voila!!!!! Succes!!! geen "Piep' en geen "Brom" Moet nu alleen behoorlijk gas geven zo via die Cinemag's en deze kleine versterker.
Ik heb nu echter geen idee hoe ik dit "aarde" ding ga oplossen...
R.
