Z.C.A 2SK1058 klasse A

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door sander1238 »

:relax: :relax:
DSCF5759.JPG
DSCF5758.JPG
DSCF5759.JPG
DSCF5758.JPG
Bijlagen
DSCF5760.JPG
DSCF5761.JPG
Laatst gewijzigd door sander1238 op vr 03 apr 2015, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Z.C.A

Bericht door pappaleo »

Niet zulke heel overdreven koelribben :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Z.C.A

Bericht door ds23man »

Is dit een Ikea bouwbeschrijving? :lol:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Z.C.A

Bericht door knuisje »

Een bekende trafo. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Z.C.A

Bericht door ray5150 »

En een bekende voedings layout. :mrgreen:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door sander1238 »

Een tijd geleden kwam ik dit ontwerp tegen, nieuwsgierig verder gelezen kwam ik er achter dat meerdere mensen er heel verrast tevreden mee zijn. Nagenoeg alle onderdelen lagen hier verstopt dus een nieuw project is geboren.

De ontwerper heeft hem gedoopt Z.C.A. : zero component amp met een 2sk1058
Klasse A 5 watt
sch_ZCA.png
het schema
De voeding, die Ray goed herkende, komt ook van zijn hand. het ontwerp is van Elliott Sound Products echter heeft deze versterker geen symmetrische spanning nodig dus van de pcb is 2 keer positieve spanning gemaakt.

De ringkern trafo heb ik van knuisje. 2 keer 18 volt 160va

Dan ligt er nog een bloktrafo, en een symmetrische lm317/337 voeding voor een preamp, hier zit nog een extra lm317 op voor een nog te maken ingangs-keuze schakelaar met een 4028.

De preamp komt van Elliot sound products
pre amp.gif
Hiervan is de pcb nog niet gemaakt.

Kortom ik kan weer lekker aan de slag
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Z.C.A

Bericht door sander1238 »

Hier nog een voorbeeld van dezelfde versterker
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door Ah!buis »

Blijft 't raadsel van die twee BD139 :? .
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door ds23man »

Die hadden het koud Anne. :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door ray5150 »

Geinig ontwerpje, lekker simpel ook.
Gaat die Aleph 5 nu nog door ?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door sander1238 »

ja die gaat zeker door. dit word er een voor de leuk, om van te leren, omdat ik de onderdelen heb, voor in mijn knutselhok
richard38
Berichten: 25
Lid geworden op: za 04 apr 2015, 15:30
Locatie: delft

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door richard38 »

Hai,
Ja je kunt zeggen wat je wilt van dude Elliot, maakt leuke ontwerpjes; Gedeeltelijk weer op basis van een ander ontwerp, maar zinvol. Ik mag dan mijn master in micro-electronica hebben, maar buiten dat ik me meer richt op draaitafels en studiogear, denkt men dat ik alles weet. Uhuh. 5 % misschien en dat makt elektro boeiend, je raakt never uitgeleerd.
Elliot legt het meestal simpel uit en over het algemeen , ook bij hifi, zijn het standaardschakelingen . Hifi hangt het enkel in een mooie verpakking:).
Bijlagen
fotoinsidemfphonoamp
fotoinsidemfphonoamp
insidephonoamp2
insidephonoamp2
richard38
Berichten: 25
Lid geworden op: za 04 apr 2015, 15:30
Locatie: delft

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door richard38 »

Dat is dus een phono amp binnekant van musical fidelity , 400 euro, dat bouw je zo zelf, wat is hi-fi?....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door ray5150 »

Is dat een schakelende voeding, Martin ?
Lijkt me erg overdreven in een phono ampje dat maar hoogstens een paar 100 mA trekt.
Zal wel weer goedkoper te produceren zijn. :(
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Is dat een schakelende voeding, Martin ?
Lijkt me erg overdreven in een phono ampje dat maar hoogstens een paar 100 mA trekt.
Zal wel weer goedkoper te produceren zijn. :(
Idd en met twee C'tjes naar de massa :( .Hopelijk zit de rest zwevend 8-[
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door sander1238 »

20150408_154826.jpg
Inmiddels wat ingebouwd en het linker kanaal lijkt wat te doen.
Wordt vervolgd. moet eerst gaan werken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door ray5150 »

Wat een hoop ruimte hebbie over ! :shock: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Wat een hoop ruimte hebbie over ! :shock: :mrgreen:
De ouden wisten 't al, de natuur heeft een hekel aan leegte :o
Raakt wel vol :lol:
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door sander1238 »

Komt nog een hoop in. Anders verzinnen we wel wat
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door richard »

sander1238 schreef:
Komt nog een hoop in. Anders verzinnen we wel wat
Daar kan je de rommelmarktspullen in opbergen.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door sander1238 »

En het voorversterkertje speelt ook. Zit nu een tijdje te luisteren in de knutselkelder naar het geheel op een setje oude rotte magnat speakers. Maar moet zeggen dat ik best onder de indruk ben van dit low budget low parts dingetje.

Er zit in de beide eindtrapjes nog wel een flink brommetje. Als ik kijk naar de kwaliteit van de gebruikte materialen dan kan dat zeker beter.
Bijlagen
20150412_220328.jpg
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door sander1238 »

Nog een plaatje
Bijlagen
20150412_220311.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door Ah!buis »

Dat 't bromt is geen wonder, de brom van de voeding gaat recht naar de LS.
Heb je voor de voorversterker een eigen voeding ? Die heeft wel V+ en V- nodig,eenmaal goed ingesteld komt de uitgang op nul.Kunnen C3 en C4 er net zo goed uit.
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door sander1238 »

Ah!buis schreef:
Dat 't bromt is geen wonder, de brom van de voeding gaat recht naar de LS.
Anne
meen je dat er met de voeding iets mis is? wat zou jij voorstellen dan?
Ah!buis schreef:
Heb je voor de voorversterker een eigen voeding ? Die heeft wel V+ en V- nodig,eenmaal goed ingesteld komt de uitgang op nul.Kunnen C3 en C4 er net zo goed uit.
Anne
De voor versterker heeft inderdaad een eigen voeding, symmetrisch met een 7815 en een 7915, niks bijzonders, gewoon een standaard voeding, wil er nog wel iets mooiers voor maken tzt.
Die c3 en C4 zou een optie zijn, moet ik wel de afstel potmetertjes vervangen door multi turn, kan het nu net niet mooi genoeg afstellen, maar is wel een optie voor versie 1.2 :shock:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A

Bericht door Ah!buis »

Op zich zal er wel niks mis zijn met de voeding.Alleen zo'n simpele eindversterker laat de brom ongehindert door naar de LS.
Een gestabiliseerde voeding helpt wel, moet je wel van een hogere voedingsspanning uitgaan wegens verlies van zo'n stabilisator.Uiteindelijk wordt de voeding uitgebreider dan de (eind)versterker.Wordt het toch weer niet zo'n simpele versterker.Vond ik van de voorversterker eigenlijk ook al, vele malen ingewikkelder dan de eindtrap.
Heb je meer van die dikke mosfet's ? Je zou de dikke weerstand door een fet+aanhang kunnen vervangen,veel minder brom.
Anne
Plaats reactie