HEF4028
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- PimDriessen
HEF4028
Hallo Forum,
Ik ben een print voor de 4 kanaal ingangskeuzeschakelaar van Elektuur aan het maken, en kwam op het punt dat ik niet weet of de niet gebruikte aansluitingen van de HEF 4028 naar aarde (massa) moeten worden gelegd,
Is er iemand met parate kennis aanwezig.
Groet,
Pim
Ik ben een print voor de 4 kanaal ingangskeuzeschakelaar van Elektuur aan het maken, en kwam op het punt dat ik niet weet of de niet gebruikte aansluitingen van de HEF 4028 naar aarde (massa) moeten worden gelegd,
Is er iemand met parate kennis aanwezig.
Groet,
Pim
Re: HEF4028
De rest zijn uitgangen, niks aansluiten, los laten.
Niet gebruikte INgangen van de 4069 aan + of - of zelfs een andere uit-pin ,zolang ze maar niet zweven.
Anne
Niet gebruikte INgangen van de 4069 aan + of - of zelfs een andere uit-pin ,zolang ze maar niet zweven.
Anne
- PimDriessen
Hoi Anne,
Bedankt.
Dat is duidelijk.
Dus de uitgangen van de HEF 4069 blijven open, alleen de pootjes 11 en 13 naar aarde (massa).
Groet,
Pim
Bedankt.
Dat is duidelijk.
Dus de uitgangen van de HEF 4069 blijven open, alleen de pootjes 11 en 13 naar aarde (massa).
Groet,
Pim
- PimDriessen
Is een copy uit Elektuur, iemand heeft 'r een kring rond getrokken waarschijnljk omdat het verwarrend overkomt.PimDriessen schreef:Hoi Ray,
Geen idee, dit was jou kopie!.
Groet,
Pim
Beide zijden zijn massa, zou gewoon een lijn kunnen staan.
Duidelijk elektuulijk, overdreven schakeling, de 4069 en 12V stabilisatie niet nodig.Gewoon een 9V trafotje, voor relais komt het niet zo nauw.En de led's over de relais.De nummers bij de led's zijn trouwens de verkeerde kant uit niet 1 2 3 4 maar 4 3 2 1.
Anne
Hij kwam me al zo bekend voor !PimDriessen schreef:Hoi Ray,
Groet,
Pim
- PimDriessen
Hoi Anne,
Dat zou inderdaad kunnen de leds over de relais, maar de relais zitten bij de ingang RCA pluggen, en het stuurprintje zit bij het front dus is het wel handig om daar de leds te hebben.
Groet,
Pim
Dat zou inderdaad kunnen de leds over de relais, maar de relais zitten bij de ingang RCA pluggen, en het stuurprintje zit bij het front dus is het wel handig om daar de leds te hebben.
Groet,
Pim
- PimDriessen
Hallo Forum,
Is er iemand die met het volgende ervaring heeft, ik ben de ingangskeuzeschakelaar van Elektuur met relais aan het maken.
Nu vroeg ik mij af of het zinvol is om de contacten die in ruststand staan van de relais, naar aarde (massa) te verbinden, met een weerstand of direct aan aarde (massa).
Op het eenvoudige schema heb ik een weerstand en een draad naar aarde (massa) getekend.
Groet,
Pim
Is er iemand die met het volgende ervaring heeft, ik ben de ingangskeuzeschakelaar van Elektuur met relais aan het maken.
Nu vroeg ik mij af of het zinvol is om de contacten die in ruststand staan van de relais, naar aarde (massa) te verbinden, met een weerstand of direct aan aarde (massa).
Op het eenvoudige schema heb ik een weerstand en een draad naar aarde (massa) getekend.
Groet,
Pim
- Hans Nootdorp
Dit zal wel een iets betere selectiviteit geven. Hierdoor zal minder overspraak tussen ongebruikte inputs en actieve input ontstaan. Een weerstand van 10k is beter dan verbinden met massa, omdat dit kortsluiting van de bron zou geven.PimDriessen schreef:Hallo Forum,
Groet,
Pim
- PimDriessen
- sander1238
kan in dit ontwerp de 4069 weggelaten worden?Ah!buis schreef:Is een copy uit Elektuur, iemand heeft 'r een kring rond getrokken waarschijnljk omdat het verwarrend overkomt.PimDriessen schreef:Hoi Ray,
Groet,
Pim
Beide zijden zijn massa, zou gewoon een lijn kunnen staan.
Duidelijk elektuulijk, overdreven schakeling, de 4069 en 12V stabilisatie niet nodig.Gewoon een 9V trafotje, voor relais komt het niet zo nauw.En de led's over de relais.De nummers bij de led's zijn trouwens de verkeerde kant uit niet 1 2 3 4 maar 4 3 2 1.
Anne
Enof, nog wel meer ook !sander1238 schreef:kan in dit ontwerp de 4069 weggelaten worden?
Een trafo van 10V om bij dezelfde voeding uit te komen.Kan ruim verandert, afhangkelijk van de gebruikte relais.Wel liefst niet onder de 8V wegens de 7805.
Kunt evt. 18V trafo nemen en 24V relais.Dan wel de serieweerstanden van de LED's aanpassen en de werkspanning van de elco na de brug.
Anne
- SSassen
- Contacteer:
Mooi werk Anne, eenvoud is de kenmerk van 't ware (nou ja, tot op zekere hoogte!).
- SSassen
- Contacteer:
P.s. wat ik mis is een power-on-default, oftewel bij inschakelen is het gokken welke ingang er bekrachtigd wordt? Wellicht even ergens een RC aanbrengen zodat één ingang altijd hoog/laag is tijdens inschakelen.
- Hans Nootdorp
Kan volgens mij nog iets simpeler: niet 4 serieweerstanden voor de LED's, maar slechts 1 (van de Plus naar alle LED-anodes).Ah!buis schreef:Enof, nog wel meer ook !sander1238 schreef:kan in dit ontwerp de 4069 weggelaten worden?![]()
Een trafo van 10V om bij dezelfde voeding uit te komen.Kan ruim verandert, afhangkelijk van de gebruikte relais.Wel liefst niet onder de 8V wegens de 7805.
Kunt evt. 18V trafo nemen en 24V relais.Dan wel de serieweerstanden van de LED's aanpassen en de werkspanning van de elco na de brug.
Anne
Oh, moet het weer ingewikkelderSSassen schreef:P.s. wat ik mis is een power-on-default, oftewel bij inschakelen is het gokken welke ingang er bekrachtigd wordt? Wellicht even ergens een RC aanbrengen zodat één ingang altijd hoog/laag is tijdens inschakelen.
Een beetje onzekerheid zou anders ook wel 's spannend kunnen zijn
Anne
Liever niet, krijg je een te hoge sperspanning op de LED's.Mag voor de meesten niet meer dan 5...6V zijn.Hans Nootdorp schreef:Kan volgens mij nog iets simpeler: niet 4 serieweerstanden voor de LED's, maar slechts 1 (van de Plus naar alle LED-anodes).
Zou wel kunnen met bijv.6V relais.
Anne
- Hans Nootdorp
Helemaal waar. ik wist niet dat die max. sperspanning voor LED's zo laag is.Ah!buis schreef:Liever niet, krijg je een te hoge sperspanning op de LED's.Mag voor de meesten niet meer dan 5...6V zijn.Hans Nootdorp schreef:Kan volgens mij nog iets simpeler: niet 4 serieweerstanden voor de LED's, maar slechts 1 (van de Plus naar alle LED-anodes).
Zou wel kunnen met bijv.6V relais.
Anne
- PimDriessen
Hoi Anne,
Na de schakeling te hebben gebouwd, wilde ik natuurlijk dat hij bij het starten naar ingang 1 zou schakelen.
Dus heb ik de 0,1uF en de 2 diode`s met de 100K weerstand van het schema geplukt, en in de schakeling gezet.
Helaas werkt dit niet, bij het starten van de spanning blijven alle kanalen dicht staan, wat kan er aan de hand zijn?.
Ik heb de C inmiddels verlaagd naar 0,01 uF en de weerstand naar 50K maar geen succes.
Groet,
Pim
Na de schakeling te hebben gebouwd, wilde ik natuurlijk dat hij bij het starten naar ingang 1 zou schakelen.
Dus heb ik de 0,1uF en de 2 diode`s met de 100K weerstand van het schema geplukt, en in de schakeling gezet.
Helaas werkt dit niet, bij het starten van de spanning blijven alle kanalen dicht staan, wat kan er aan de hand zijn?.
Ik heb de C inmiddels verlaagd naar 0,01 uF en de weerstand naar 50K maar geen succes.
Groet,
Pim
Diodes in de goeie richting ?
Die 0µ1 doet 't zelfde als op 1 duwen bij inschakelen.Eenmaal in werking is die C opgeladen en de diode naar de drukknop gesperd, doet ie niks meer.
Om te testen kun je de C even kortsluiten, moet de schakeling promt weer op 1 komen.
Zou nog kunnen dat de voeding zo langzaam opkomt dat de C al te ver geladen is tegen dat het IC iets doet.Niet waarschijnlijk maar dan moet er een dikkere condensator bij.
Anne
Die 0µ1 doet 't zelfde als op 1 duwen bij inschakelen.Eenmaal in werking is die C opgeladen en de diode naar de drukknop gesperd, doet ie niks meer.
Om te testen kun je de C even kortsluiten, moet de schakeling promt weer op 1 komen.
Zou nog kunnen dat de voeding zo langzaam opkomt dat de C al te ver geladen is tegen dat het IC iets doet.Niet waarschijnlijk maar dan moet er een dikkere condensator bij.
Anne
- PimDriessen
Hoi Anne,
Als ik 0,1 doorverbind dan springt hij inderdaad naar kanaal 1, diodes zitten goed.
Het grappige is dat het ook mijn simulatie programma niet werkt, daar heb ik al van alles zitten uitproberen.
Waar moet die grotere elco bij?.
Groet,
Pim
Als ik 0,1 doorverbind dan springt hij inderdaad naar kanaal 1, diodes zitten goed.
Het grappige is dat het ook mijn simulatie programma niet werkt, daar heb ik al van alles zitten uitproberen.
Groet,
Pim
Ontladen (na inschakelen) is de C ook even als een doorverbinding.PimDriessen schreef:Hoi Anne,
Groet,
Pim
Was niet de bedoeling om er een elco in te zetten (hoewel ? mag best) maar om de 0µ1 te vergroten, doet ie er langer over om te laden.
Anne
PS. desnoods de grote middelen
- PimDriessen
Hoi Anne,
Yes, Dat werkt ik heb er even 2 uF aangehangen, en dat werkt.
Maar vreemd dat de simulatie software dat niet kan laten werken, ik heb er zelfs 100 uF in gehad maar niet reageren, terwijl de schakeling wel werkt, ik kan alle kanalen aan en uitzetten en de leds branden dan.
Is er nog een methode om het relais wat het laatst aanstaat snel te laten afvallen, nu hoor je dat hij afvalt als de voedingsspanning wegvalt, en dat is dan een zacht klik geluid, niet zo mooi.
Groet,
Pim
Yes, Dat werkt ik heb er even 2 uF aangehangen, en dat werkt.
Maar vreemd dat de simulatie software dat niet kan laten werken, ik heb er zelfs 100 uF in gehad maar niet reageren, terwijl de schakeling wel werkt, ik kan alle kanalen aan en uitzetten en de leds branden dan.
Is er nog een methode om het relais wat het laatst aanstaat snel te laten afvallen, nu hoor je dat hij afvalt als de voedingsspanning wegvalt, en dat is dan een zacht klik geluid, niet zo mooi.
Groet,
Pim
Zit allemaal bij de voeding.Blijkbaar komt de spanning zo traag op dat de extra C voor de 1-keuze sneller op spanning komt dan dat het IC genoeg krijgt om te werken.
Ook dat de relais nog zo lang blijven plakken na uitschakelen is een trage voeding, dit keer traag wegzakken.
Hoe dik is de elco na de gelijkrichter ? 2000µF of meer ? Zet er een veel kleinere in dan ,bijv.470µ of nog kleiner.
Anne
Ook dat de relais nog zo lang blijven plakken na uitschakelen is een trage voeding, dit keer traag wegzakken.
Hoe dik is de elco na de gelijkrichter ? 2000µF of meer ? Zet er een veel kleinere in dan ,bijv.470µ of nog kleiner.
Anne