Vorig jaar heb ik een standaard kistradio gemaakt, met standaard panasonic autospeakers en een (mooie) kist eromheen.
Die heeft de hele zomer in de tuin gespeeld, naar redelijke tevredenheid: ik miste wat beleving in de muziek en, natuurlijk, de weergave van de lage tonen.
Hij kan erg/veel te hard, dat is helemaal niet nodig, ik ga geen discotheek beginnen, ik wil op laag/normaal volume genieten (en de buren willen/hoeven niet mee te genieten).
Hoe pak ik dat aan? Op internet gezocht, naast de tweakers website vooral ook hier beland.
Ik heb hier ondertussen veel gelezen over hoe eea aan te pakken maar toch heb ik wat vragen waar ik niet uit kom.
Ik heb een twee uitgangspunten:
- de kist, 17 liter inhoud maar daar moet nog wel electronica in (12v class d versterker, raspberry etc) -> deze 17 liter inhoud is echt max!
- budget voor de drivers en filtering, 100 euro -> dat mag natuurlijk goedkoper
Nu kan ik bijvoorbeeld zoiets (boominator-set) gebruiken.
Dan stop ik dit gewoon in de kist en klaar.
Dat is me nu, nadat ik "alles" hier op ZBA gelezen heb, wat te kort door de bocht.
Ik weet ondertussen dat er eea gerekend kan/zal moeten worden, ik denk het redelijk goed te begrijpen.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij mijn vragen:
- Vanuit de drivers bekeken snap ik dat je, via bv WinISD, kunt berekenen wat het volume "moet zijn". Ik heb nu echter een vast volume waar ik drivers bij probeer te zoeken. Hoe pak je dat aan (ik ben niet zo in alle soorten en maten drivers thuis)?
- Ik wil wel "stereo" doen, dus twee drivers (breedbanders, eventueel + tweeters, of is bij dit volume zelfs een subwoofer mogelijk (via twee class D versterkers))?.
- Hoe bereken je dat dan?
- en de twee drivers in 1 ruimte? is dat verstandig of is het beter ze apart te houden? Ik denk apart maar kan dat niet echt onderbouwen.
- een optie voor me zou kunnen zijn om een klein monitortje te pakken en deze tweemaal in de kist zien te krijgen (zoals er genoeg voorbeelden hier staan, bv het hoorn reflex FRS8 monitortje, en diverse CTs ).
Muzikaal zal het vast beter klinken dan mijn autospeakers maar kom ik dan ook verder met mijn laag?
- tips voor (sub)woofer/tweeter/filter combinaties? (ik wil het iig begrijpen)
Jullie lezen het, een beginner die het graag goed wil aanpakken maar aan alles twijfelt.
Ja, je moet leren maar om dat alleen met fouten te doen gaat me wat ver (we moeten ook zo weer in de tuin zitten luisteren, al die fouten kosten veel tijd en leergeld)
Ik vraag het liever aan de mensen met verstand van zaken, als die me nu eens wijzer kunnen maken